Voi hyvin olla, että meillä on erilainen tilanne: jos sinun vauvasi ottaa mielellään vielä Tuttelia imetyksen jälkeen, niin voihan olla, ettei saa kerralla tarpeeksi maitoa ja syö siksi niin tiheästi. Ja vielä jos on jo isoksi kasvanut, niin silloinhan tarvii entistä enemmän maitoa. Multa nimittäin maitoa tuppaa tulemaan melkein liikaakin ja vielä paineella, joten vauva saa varmasti mahansa täyteen imetyksellä.
Esikoisen kanssa en tosiaan saanut syöttövälejä pidennettyä, kun kasvoi niin nopeasti (kumpi sitten oli syy ja kumpi seuraus...). Oli syntyessään 3,1 kg ja 48 cm, ja 3 kuukauden iässä jo 6,4 kg ja 62 cm. Kuopus taas (jonka kanssa sain syöttövälejä vähän pidennettyä) oli syntyessään 3,4 kg ja 49 cm ja nyt kolmikuisena (juuri tulin neuvolasta pari tuntia sitten) 5,4 kg ja 59 cm. Eli kasvaakin paljon hitaammin (nollakäyrällä menee kuitenkin, ettei huolta ole). Tosin esikoinen on poika ja kuopus tyttö.
En tosiaan ole asiantuntija, että mitä tuossa tilanteessa pitäisi tehdä, mutta itse en kyllä ainakaan tuntisi syyllisyyttä Tuttelin annosta, eihän ole mitään järkeä itseään uuvuttaa. Tietysti kannattaa joltain asiaa tuntevalta varmistaa, ettei tuo nyt vähennä maidontuloa tms. Mutta eihän kukaan jaksa pelkkänä lypsykoneena olla.
En tiedä onko mulla kummoisia vinkkejä niiden syöttövälien pidentämiseen. Meillä on lähinnä lähdetty siitä, että "kello on noin vähän, ei sillä voi olla nälkä" ja sitten on kokeiltu kaikkea muuta. Meillä vauvan rytmi menee usein niin, että herää nälkäisenä, sitten syö, sitten on tunnin virkeä, nukkuu puoli tuntia ja taas herää nälkäisenä (siis päivällä näin), jolloin syö noin kahden tunnin välein. Siis kun alkaa kitistä, en annakaan maitoa vaan tutin suuhun ja nukkumaan (kyllä, tämä ihmeellinen lapsi _tällä hetkellä_ nukahtaa noin, esikoista sai hytkyttää ja hötkyttää), jolloin tulee sen uniajan verran pidennystä syöntiväliin. Toimii tällä htekellä tässä rytmissä, mutta ei varmaan kaikilla.
Ja sitten vielä: illalla olen antanut suosiolla maitoa ensin tunnin välein pari kertaa ja sitten jopa tiheämmin niin paljon kuin vauva vaan huolii. Sitten nukkuukin kyllä monta tuntia. Tosin ei sitten kyllä parane harrastaa mitään illalla, pitää hoitaa harrastukset ennen kuutta. Mutta siis illalla ei ole meilläkään mitään toivoa sitä väliä pitää pitkänä.