Syy suomalaisten huonovointisuuteen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ajattelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ajattelija

Vieras
Se että suomalainen yhteiskunta hylkäsi perhekeskeisyyden ja muutenkin yhteisöllisyyden, mitä joskus aiemmin ehkä oli, on mielestäni yksi syy tähän huonovointisuuteen tässä maassa.
Samalla niihin asioihin jotka ennen olisi hoituneet siinä perhe- tai asuinyhteisön tuella vaatii nyt aina viranomaista ja "asiantuntijaa". Nykyään kaikki ovat niin yksin ja koetaan loukkaavana jos joku on kiinnostunut vaikka naapurinsa tai sukulaisensa asioista tai ns. tunkee omalle reviirille.
Uskon että ihminen kuitenkin tarvitsisi sitä yhteisöllisyyttä ja yhteenkuuluvuuden tunnetta.
Oma siskoni asuu Afrikassa ja on naimisissa sikäläisen miehen kanssa. Siellä heidän "perheeseen" kuuluu noin 50 henkeä ja kaikista huolehditaan. Esimerkiksi kun siskoni on töissä niin hänen miehensä sisko asuu heillä ja hoitaa heidän tyttöään.
Ketään ei jätetä yksin, sellaista pidettäisiin todella outona. Jokainen on tärkeä ja jokaista tarvitaan.
Siskoni myös kertoi että slummialueella käydessään hän oli yllättynyt siitä miten iloisia ihmiset ja lapset siellä olivat. Paljon leikkiä ja naurua. Siellä heillä ei ole materiaalista rikkautta mutta jotain muuta sen sijaan.

eli afrikkaan sitten vaan kaikki oppimaan yhteisöllisyydestä..

no ei,ihan hyvä pointtihan tuo on.kuitenkin itse olen vähän sitä mieltä,et sille ei voi mitään miten maailma kehittyy ja nyt se on kehittynyt siihen suuntaan,että jokaisen on hoidettava omat asiansa.toki sitä voi hakea edes pientä yhteisöllisyyttä naapurustossa tai edes ihan oman suvun kesken.kuitenkin nykyään tosi monet asuvat satojenkin kilometrien päässä lasten isovanhemmista ja omista sisaruksistaan ja noin niin sitä on vaikea perinteistä yhteisöllisyyttä rakentaa.lisäksi naapurustot on niin monimuotoisia nykyään,että n aika epätodennäköistäkin löytää iso porukka jotka sattumalta asuvat lähellä toisiaan ja tulevat eri oloista ehkä ja kuitenkin persoonat kohtaavat samalla aaltopituudella ja näin kykenevät kehittämään oman turvaverkkonsa keskenään.

noista asiantuntijoista vielä sen verran,että nykyään ei oikein tunnuta luotettavan enää mihinkään omiin tai muidenkaan arvioihin asioista vaan kaikkeen halutaan "pätevöityneen" henkilön sana.sitä paitsi asiantuntijoilta sitä oikeaa apua saadaan jos ajatellaan esim jotain sairauksia yms.ei sitä ihminen voi yksinään edes yhteisössään miettiä miten ylivilkkaan lapsen kanssa tulee toimia jotta arki sujuu kivuttomasti vaan haetaan neuvoja ihmiseltä joka on asiaan perehtynyt.halutaan se paras mahdollinen apu ja tieto juuri omalle kohdalle.eksyin vähän aiheesta..

mä sanoisin,että ei voida nimetä yhtä syyllistä suomalaisten (tai minkään muunkaan kansan) huonovointisuuteen.yks saattaa meillä olla juuri toi,että yksin pitää pärjätä.mä sanoisin myös,et osasyy on se,että elämä on niin nopeatempoista ettei ehditä keskittymään vaikka vaan yhteen asiaan kerralla.sata rautaa tulessa koko ajan ja siinä sivussa polttaa itsensä sitten loppuun..me eletään vähän semmosta aikaa,että tämän yhden elämän aikana pitää ehtiä kokemaan kaikki,ettei vaan sitten vanhana tarvitse harmitella kuinka sen ja senkin oisin halunnut tehdä...taas eksyin...

Suurin syy on viina ja se juomakulttuuri. Mä veikkaan että se on suurin syy ihmisten huonovointisuuteen. Ja juominen.. osittain se on periytyvää. Kun kasvaa alkoholistiperheessä, aika moni jatkaa samalla tyylillä.

Mun mielestä juominen on enemmän seuraus kuin syy.
Ei osata pitää hauskaa ja nauttia elämästä tai näyttää tunteita ilman viinaa.
Tai sit on vaan niin paha olo ja paetaan siihen.
Joo ja tietysti se on se malli ja ajatus minkä jo nuoret oppii että ilo ilman viinaa on teeskentelyä.

Meidän suku ei ole 100% suomalainen. Olemme hyvinkin yhteisöllisiä ja siksi monet pitävätkin meitä outoina. :( Esim. mieheni oli komennuksilla paljon ulkomailla, meillä pienet lapset. Äitini tuli meille asumaan siksi aikaa. Kaikki hyvänpäiväntutut olivat ihan järkyttyneitä. Vanhukset otetaan meillä myös perheisiin asumaan.

Meillä on iso perhe, vaikka ihan Suomessa asutaankin ja suomalaisia ollaan :D. Oma mieheni aina pilkkaa minua "napanuoran katkaisemista" kun edelleen kaikki juhlapyhät sun muut vietetään vanhempieni ja sisarusteni ja heidän perheidensä kesken. Enkä todellakaan yhdy tuohon alkoholi-juttuun. Juotu on silloinkin kun perheet ovat olleet suurempia. Se nyt on vaan aina kuulunut suomalaiseen "kulttuurin"!

Täällä keskustelupalstalla sain valtavasti haukkuja aikaisemmin siitä, että itse en lähtisi esim leveämmän leivän perässä kauas sukulaisistani ja ystävistäni. Nykyään vaan kaikille tuntuu olevan ihmissuhteita tärkeämpää se, että on parempi auto kuin naapurilla... Ja muksut hoitoon heti vaan ja rahaa ansaitsemaan, koska lainaa pitää olla alle 30-vuotiaillakin sen verran, että on saatu vähintään 200 neliön omakotitalo rakennettua!

Kiitos vanhemmilleni näistä arvoista mitkä minulle on opetettu!

ja vielä... ennen ei vanhuksetkaan jääneet yksin vaan heistä huolehdittiin ja samalla he olivat myös apuna ja lasten seurana. Nyt vanhukset ovat tosi yksinäisiä, kodinhoitaja käy pikaisesti eikä hänelläkään ole aikaa jäädä juttelemaan. Myös vanhusten palvelutaloissa hoitajilla on kiire ja hyvin harvalla on ketään omaista joka voisi käydä edes syöttämässä tai ulkoiluttamassa.
En tiedä, mun mielestä tää on vaan tosi surullista.

Toisaalta se huolenpito muualla maailmassa on hyvin suhteellista jos ajatellaan länsimaisella mittapuulla. Lasten tai nuorten tyttöjen asema jne.

Mutta Suomi edustaa kyllä toista ääripäätä. Ajattelin palvelutalo-ketjua lukiessa kun peräänkuulutettiin päättäjiä, että tosiasiassa myös monet omaiset ovat hylänneet vanhuksensa. Muistan miten sairaalan osastoilla makaaviakaan vanhuksia eivät käyneet lapsetkaan katsomassa tai piipahtivat vain nopeasti. Jotkut harvat saivat ulkoilla ja nähdä lastenlapsiaankin tai jopa lastenlastenlapsiaankin.

Kai täällä on pohjimmaisena ongelmana yksilökeskeinen elämä ja taloudellisen hyödyn maksimoiminen. Ei täällä ympärilleen paljon katsella. En usko viinateoriaan, koska se on Suomessa virrannut aina.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-:
Mä osaan pitää hauskaa viinan kanssa ja ilman. Viinan avulla en pakene mitään. Että se siitä keittiöpsykologin päätelmistä taas B) :D

Aina sinä sinä sinä. Kuule kun me ei puhuttu valitettavasti nyt pelkästään susta tällä kertaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
samaa mieltä,et se juominen on seuraus enemmänki ko syy.

Mä taas näen sen enemmänkin sellaisena oravanpyöränä. Se kiertää sukupolvelta toiselle. Isäni on alkoholisti, hänen isänsä oli alkoholisti.. alkoholisteilla on paha tapa ajatella vain itseään ja siinä sivussa tuhota muiden elämä. Sitä sitten ihmisestä tulee sellainen, joka ei enää osaa näyttää tunteitaan ja välittää, kun omatkaan vanhemmat eivät sitä tehneet.

Osiltaan ap on oikeassa... Kaupungistuminen ja siirtyminen agraariyhteiskunnasta ovat muuttaneet ihmisten asenteita.

Mutta kuka tahansa voi löytää itselleen sopivan yhteisön, johon haluaa kuulua... harrastusten, työn tms kautta. Ihmisten sisin ei ole juurikaan muuttunut, infrastruktuuri kylläkin.

vanhusten oloista on turha edes aloittaa keskustelua kun menis koko palsta tukkoon.siinä on meninaan niin paljon asioita jotka pitäis hoitaa kuntoon.itse oon kuitenkin siitä hyvilläni,että oma isoisäni on vanhainkodissa ja vieläpä mielestämme hyvässä sellaisessa.vaikkakin sielläkin liian vähän hoitajia on,kuten kaikkialla..mutta hän sairastaa alzhaimeria ja on melkoisen huonossa kunnossa.isoäitini toimi hänen omaishoitajanaan pari vuotta,mutta lopulta ei yksinkertaisesti jaksanut.nykyään sitten isoäitini käy päivittäin isoisän luona,oma äitini joka viikonloppu kahtena päivänä ja minä lapsineni käyn vähintään kaksi kertaa kuukaudessa.ja me viemme isoisää ulos kävelylle jos hän jaksaa yms.se on kyllä todella rankkaa siellä olla,kun hän ei muista minua eikä lapsiani vaan kysyy kolmen minuutin välein keitä olemme.äitini ja isoäitini hän tunnistaa,joskin sekoittaa heidätkin välillä keskenään.

Alkuperäinen kirjoittaja aslö:
Täällä keskustelupalstalla sain valtavasti haukkuja aikaisemmin siitä, että itse en lähtisi esim leveämmän leivän perässä kauas sukulaisistani ja ystävistäni. Nykyään vaan kaikille tuntuu olevan ihmissuhteita tärkeämpää se, että on parempi auto kuin naapurilla... Ja muksut hoitoon heti vaan ja rahaa ansaitsemaan, koska lainaa pitää olla alle 30-vuotiaillakin sen verran, että on saatu vähintään 200 neliön omakotitalo rakennettua!

Kiitos vanhemmilleni näistä arvoista mitkä minulle on opetettu!

Enpä tiedä tästä. Esim. pk-seudulta mikä tahansa asunto, vuokra tai omistus, maksaa niin paljon, että harva siellä kotona pystyy kykkimään vuosikausia jokaisen lapsen kanssa.

Nuoria, tämän hetken vanhempia on helppo syyllistää kauas muuttamisesta, mutta mitkä ovat tosiasiat? Missä ovat työpaikat? Entäs isovanhemmat sitten, pysyvätkö he sitten paikallaan? Ainakin omassa tuttavapiirissäni monen vanhemmat viettävät hyvin liikuvaa elämää ympäri maailmaa ja jotkut ovat muuttaneet kokonaan tai osittain ulkomaille.

Kyllä se yksilökeskeisyys ja oman nautinnon ja elämysten maksimointi kulkee kautta koko väestön, ei se koske vain nuorempia aikuisia. Itseasiassa minusta esim. monilla kolmikymppisillä on paljon konservatiivisemmat ja perhekeskeisemmät arvot kuin vanhemmillaan. Tämähän on ilmiö, joka on toistunut aina. Yhdestä äärilaidasta menee seuraava sukupolvi aina pykälän tai useamman toiseen suuntaan.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Lela-Pala-Tute:
Osiltaan ap on oikeassa... Kaupungistuminen ja siirtyminen agraariyhteiskunnasta ovat muuttaneet ihmisten asenteita.

Mutta kuka tahansa voi löytää itselleen sopivan yhteisön, johon haluaa kuulua... harrastusten, työn tms kautta. Ihmisten sisin ei ole juurikaan muuttunut, infrastruktuuri kylläkin.

Niinpä, silti oma kokemukseni on esim. harrastusten kautta, että monet pitävät semmoisen etäisyyden.
No, ehkä tässäkin on eroja paikkakuntien suhteen. Itse asun muutaman tuhannen asukkaan kylässä ja täällä tutustuu kyllä helpommin ihmisiin kuin kaupungissa. Tunnen suurimman osan tämän kerrostalon asukkaista ja neljältä perheeltä uskaltaisin mennä kysymään vaikka sokeria lainaan.
Silti olisi mukavaa jos olisi vaikka jotain yhteisiä tapahtumia tai talkoita vaikka tän pihapiirin kesken.

Kun ihmisten kanssa olen jutellut niin moni on sanonut sitä että kun on niin yksinäinen, myös moni joka juo on sanonut että sen takia juo kun on niin yksin.
Haluan vain rohkaista tutustumaan ihmisiin ympärillä, sanomaan edes päivää ja kenties hymyilemään. Sekin voi jollekin ihmiselle olla iso asia.
Ja vaikka soittamaan sille omalle mummolle tai ukille että mitenkäs olet jaksellut. Niin monin tavoin voimme ilahduttaa toinen toisiamme!

Itse olen korviani myöten yhteisöitynyt koulumme porukkaan... =) Talkoita sun muuta riittää ja suurimmalta osalta voisin pyytää apua tai palvelusta ja niitä omasta puolestani heille antaa. Mutta porukka on pieni...

Yksinkertaisuudessa se vaan on tää nykymeno,kaikkea pitää olla ja mitä enemmän ja uudenpaa materiaalia sen parempi ja sitä enempi haluaa...oravan pyörä...töitä tehdään paljon ja kun ei ole aikaa nauttia elämäastä tyydytetään se materiaalilla joka on nopeaa nautintoa....sama pätee isovanhempiin ja muihin joten isovanhemmatkin muuttuneet joten ei ole tuota perhekeskeisyyttä

Mä osaan pitää hauskaa viinan kanssa ja ilman. Viinan avulla en pakene mitään. Että se siitä keittiöpsykologin päätelmistä taas B) :D

Aina sinä sinä sinä. Kuule kun me ei puhuttu valitettavasti nyt pelkästään susta tällä kertaa.

No mä vain meinasin sitä, että kaikille se juominen ei ole sitä mistä jotkut tässä ketjussa luulee. On monia muitakin jotka ovat tässä asiassa samanlaisia kuin mä. Koita kestää. :hug:

No mä vain meinasin sitä, että kaikille se juominen ei ole sitä mistä jotkut tässä ketjussa luulee. On monia muitakin jotka ovat tässä asiassa samanlaisia kuin mä. Koita kestää. :hug:

Ja sanottiiko tässä että kaikilla jotka alkoholia ottaa on joku alkoholiongelma +muita ongelmia? Ja meinasit että tuolla sinun tavallas käyttää alkoholia kumotaan sitten se seikka että suomalaiset voivat viinan vuoksi huonosti.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Lela-Pala-Tute:

tämä on lähellä ajatuksiani, koska oma sukuni on ihan paska, en pidä heihin yhteyttä, mutta minulla on muita sosiaalisia yhteisöjä, joihin kuulun tiiviisti. asumme maalla ja appivanhemmat naapurissa, meillä sen puolesta pelaa yhteisöllisyys. en myöskään tajua, miksi suomalaisilla on niin huono itsetunto, että pitäs alkaa apinoimaan afrikkalaisten tapoja? mulle kelpaa vallan hyvin tämä meidän meininki: eli ensin hoidetaan omat asiat ja huolehditaan omasta perheestä ja elämästä, ja jos joku neuvoa kysyy, voidaan neuvoa, muttei puututa toisten asioihin.

Ja sanottiiko tässä että kaikilla jotka alkoholia ottaa on joku alkoholiongelma +muita ongelmia? Ja meinasit että tuolla sinun tavallas käyttää alkoholia kumotaan sitten se seikka että suomalaiset voivat viinan vuoksi huonosti.

Ja missä kohtaa mä kirjoitin ettei kenelläkään olisi alkoholin kanssa ongelmia? :whistle:

Ja missä kohtaa mä kirjoitin ettei kenelläkään olisi alkoholin kanssa ongelmia? :whistle:
"Että se siitä keittiöpsykologin päätelmistä taas B) :D"

Mitä sä tolla sitten meinasit?

Eiös tuosta nyt ole oikein tutkittua tieto, että länsimaissa, joissa yksityisyys on kovin arvossaan ihmiset on kaikkein onnettomampia. Kätkys kuolemat ovat yleisempiä kulttuureissa, joissa lapset nukkuvat yksin, kaikenlaiet mielenterveysongelmat tavallisempia jne...
Mikähän siinä on, että mukavuuksia ja taloudellista menstystä ei osata yhdistää yhteisöllisyyteen ja muoden huomioimiseen.

Yhteistyössä