Syyskuiset 7

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Piitsu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ehkä teidän nimenomaan pitäisi puhua avoimesti ja kertoa toisillenne miksi tilanne on päässyt sellaiseksi. Mun mielestäni ystäväsi kyllä on käyttäytynyt epäkypsästi, liekkö silloin tosi ystävä jos noin toimii. Mutta vaikea sanoa, kun ei tunne henkilöä.
Jokaisella on tietenkin oikeus mielipiteeseensä ja sen esittämiseen. Mutta särkeä ystävyys poikkeavien tulevaisuudennäkymien vuoksi on vain mun mielestä typerää.
Juttele kaverillesi, asiat eivät koskaan parane kasaamalla niitä sisäänsä.

Samat ajatukset haikaranpesästä. En halua olla täysin omatoiminen jos vaikka onkin aivan täysin uuvuksissa ym.
Taidan mennä ihan sinne ""tavalliselle"" puolelle ja toivoa sitten että saa perhehuoneen.
Akuutti ohjelma oli sitten aika tylsä.. pikku juttu vaan. Täytyy katsoa se prisma ens viikolla.Mulla on muuten se kirjakin ja on todella mielenkiintoinen.

Harmaata keskiviikkoa täältä Helsingistä.

Ihan samat mietteet on mulla Haikaranpesästä kuin teillä muillakin! Eli esikoisen kanssa en uskalla ihan kaksistaan (kolmistaan) olla, onhan siinä ekoina päivinä paljon opittavaa, joten tavallisella osastolla saanee herkemmin ohjausta. Sitä paitsi me ajateltiin, että mies aloittaa isyysloman vasta sitten kun me tulisimme vauvan kanssa sairaalasta, eli hän ei olisi siellä paikalla 24 h vuorokaudesta. Eli minä toivoisin yhden hengen huonetta.

Mä en nähny akuuttia. Olin nimittäin vesijumpassa! Oli aika helppoa, mutta eihän tässä vaiheessa liikuntaa tarvikaan harrastaa 100 lasissa (mikä siis minulla on ollut tapana...) Uimahallissa käynti on kyllä yllättävän väsyttävää! Silmiä alkoi painaa jo klo 10, oli sit pakko mennä nukkumaan.

Mä ajattelin kans mennä 4D ultraan, mitkähän viikot siihen olis sopivat? Olisko joku 24 ideaali? Onko kellään tiedossa, tekeekö niitä Helsingissä kukaan muu kuin Bruno Cacciatore Femedassa tai Tapio Kurki Felicitaksessa?

Mä oli kesällä kättärillä synnyttämässä ja ihan tavallisella osastolla. Siellä oli niin hirveä kiire et ei ne hoitajat kerinny tulla ees näyttämään missä vessat tai vaipat oli niin ja suihkut....
(kyselin muilta äideiltä)Jouduin monta kertaa itse käydä pyytämässä ja odottelin monta tuntia kunnes joku tuli henkiseks tueks kun vaihdoin ekan vaipan. Olisko sen kahden ja puolen päivän aikana hoitaja käyny kaksi kertaa huoneessa kysymässä tarviiko jotain.

Toisaalta tykkäsin siitä et sai olla rauhassa ja tehdä omia juttujaan, mut varsinkin silloin synnytyksen jälkeen yöllä olisin tarvinnut henkistä apua. Sainkin sit kasilta aamulla kun isä tuli takaisin. Jotenkin tuntui niin kylmältä kun juuri oli synnyttänyt ja sit vietiin vaan huoneeseen ja sanottiin et yritä nyt nukkua. Enhän mä mitään nukkunut ja tuntui et kello meni tosi hitaasti eteenpäin. Kaikkialla oli hiljaista ja mä vaan tuijotin kääröä vieressä ja ihmettelin et mitä nyt pitää tehdä?!

No nyt ainakin on tuttu paikka kun uusiks menee =)

Meitähän on useampi ""Kättäriveteraani"" täällä! Minäkin synnytin siellä v. -90 ja pelkästään hyvät muistot jäi. Oli oma huone ja apua sain riittävästi, johtuikohan sitten sektiosta vai oliko silloin sattumalta hiljaista (heinäkuun loppu). Lapsi nukkui pari ekaa yötä lastenhuoneessa, sillä sanoivat mun tarvitsevan lepoa. Syöttivät vauvaa kolmen tunnin välein kun oli niin pieni (2830 g), mutta eihän se ollut pieni kuin geeneistään johtuen ja hyvin kasvoi koko ajan. Pakkosyötöksi minä sitä sanon enkä aio noudattaa tollaisia ohjeita enää koskaan! Kyllä vauva kertoo koska sillä on nälkä, eri asia on keskosen kanssa, mutta meidän tyttö ei ollut keskonen.

Minä olen myös samaa mieltä teidän kanssanne tuosta Haikaranpesästä, en aio mennä eikä mieskään halua sinne minulle aamiaista kokkaamaan! Eikös siitä lystistä pidä maksaa saman verran kuin normaalista sairaalavuorokaudesta vai onko kenties halvempi? Olen unohtanut varmaan ihan kaiken vauvanhoidosta kun edellisestä on sitten syyskuussa 16 vuotta eli tartten kyllä apua - jos sitä sitten suinkin saa siellä osastolla.

Kesä, anteeksi jos utelen, mutta miksi ihmeessä et mene/mennyt ekaan ultraan vai aiotko jättää myös rakenneultran väliin? Luulin, että jokainen äiti haluaa tietää mahdollisimman aikaisessa vaiheessa onko kaikki ok...tietysti tämä on vain minun subjektiivinen käsitykseni, mutta mielenkiintoista, että olet päättänyt jättää nt-ultran väliin. Ei Kättärillä edes kerrottu minulle vauvan nt-lukemaa ennen kuin kysyin! Pääasia oli kuitenkin nähdä kaiken olevan kunnossa.

Kyselit Manna66 Kesältä, että miksi jätti np-ultran väliin... Mä jätin myös, kun ne ei kummiskaan ole 100%:n varmoja, onko mahassa sairas vauva, vaikka lukemat olisivat poikkeavia. Ja vaikka lukemat olisivat normaaleja, voi vauva silti olla sairas. Joten en aio loppuraskautta pilata miettimällä, teinkö oikean ratkaisun, jos lukemat olisivat olleet poikkeavia... Saiko tosta mitään selvää? Ensimmäisellä lääkärikäynnillä, n.viikolla 10, katottiin ultralla, että onko monta vauvaa, onko tuulimunaraskaus jne.
Itse olen tietysti menossa rakenneultraan maaliskuun lopussa. Ja eihän sitä ikinä usko, että oma vauva voisi olla sairas, sitä vaan luottaa, että kaikki on hyvin.
Eilen illalla tunsin ensimmäiset hennot potkut :)

Heihoi kaikille ja aurinkoista kevätkeskiviikkoa:)

Kylläpä elämä on mukavaa!! Ei tässä mitään erikoista ole tapahtunu, nyt vain on niin mukava mieli:)

Täälä meillä keski-suomessa ei ilmeisesti mitään np-ultria tehä ees. Missäs vaiheessa semmonen rakenneultra tehtäis, jos tehtäis? Mulla on nimittäin takana vaan kaks neuvolakertaa; eka oli se ihan eka, jolloin täytettiin laput ja muut ja toinen kerta oli neuvolalääkärikerta, kun lääkäri tutki paikat, ei ultrannu mitenkään. Seuraava neuvolakerta mulla onki sitten toukokuun alussa, jolloin viikkojaki on kai jo jotain 20, vai mitä niitä siinä vaiheessa on... niin että onkohan mahollista tehä se rakenneultra niinku sitten vasta?

Minä kun olen ihan pihalla kaikista ultrista ja muista, teen vaan niinku neuvolasta neuvotaan:) Mutta eipä tässä ole hätäpäivää (pietään peukkuja ettei tulekaan mitään hätää)

Mulla on nykyään väsyttäny iiiihan armottomasti! Illalla jos istahan ysin aikaan sohvalle kattoon telkkaria, niin kohta nuokun siinä täyttä häkää... no enpä sitten aamulla puoli seittämänä aikaan, ku kello soi, ookaan ihan niiiiiin väsyny, mutta oishan se joskus mukava valvoa vaikka sinne yhteentoista illalla:)

Mutta ei kait siinä, hyvää viikon jatkoa!!

Tilli80, 14+0

Kiva kuulla teidän kokemuksia kättäriltä! Mua rupes vaan yhtäkkiä pelottamaan oikein klassinen ensisynnyttäjän juttu, että miten sitä vauvaa oikein osaa hoitaa. Siis jos siellä on kiire, eikä ehditä neuvomaan. No kai sitä osaa..
Muuten ihan hyvä päivä tänään:). Väsymys alkaa vihdoin todella helpottamaan.

Päivitän kun huomasin että olin tipahtanut kyydistä jonnekin matkan varrelle.

01.9. Maria, 31v, Kolmas lapsi,
02.9. Jennu79, 26v, Esikoinen,
03.9. Outi, Toinen lapsi,
05.9. Elle, 30v, napero nro 1, K-SKS
06.9. Kaza, 29v, Esikoinen, EKKS
07.9. Malin, 25v, Esikoinen, TYKS
07.9. Hanne, 29v, Esikoinen, kättäri
08.9. Tepa, 27v, Esikoinen,
09.9. Rizzu, 28v, Esikoinen, KOS/NKL
09.9. Riksu, 21v, Esikoinen
12.9. Minä:), 22v, Toinen lapsi, SATKS
13.9. Frisse, 29v, Esikoinen, OYS
13.9. Tepa, 28v, kolmas lapsi, HYS
13.9. Tilli80, 25v, Esikoinen, K-SKS
14.9. Pirita, Esikoinen, TYKS
14.9. Kassu, 29v, Esikoinen, TAYS
14.9. Manna66, 39v, Toinen lapsi, KOS
15.9. Eltsu, 22v, esikoinen, SATKS
15.9. Piitsu, 33v, Esikoinen, NKL
15.9. Sissi, 27v, esikoinen, KOS
17.9. mamero72
17.9. Nelli, 27v, Esikoinen,
18.9. Jonna_85, OYS
18.9. Myy, 28v, Esikoinen, PHKS
20.9. babe82, 23v, Esikoinen, KOS
20.9. KukkisM, 29v, esikoinen, TAYS
20.9. Vivi, 25v, Esikoinen,
20.9. mamma78
23.9. Kikke, 20v, Esikoinen, KAKS
23.9. Summer-82, Toinen lapsi, EKKS
24.9. Fern, 30v, Esikoinen,
24.9. Hanna, 26, Esikoinen, NKL/KOS
25.9. Snoopy, 23v, Toinen lapsi, KOS
25.9. kesä, 23v, Toinen lapsi, KOS
26.9. emma, 24v, Esikoinen, LUS
28.9. Helen
29.9. Syysmasu, Toinen lapsi,

Vaude Maria, tunsit jo pieniä potkuja! Voi miten liikkistä! Sulla kun on jo kolmas tulossa niin tunnetkin ne aiemmin. Liekö itselläkin parin-kolmen viikon päästä toiveita tuntea jotain vipinää tuolla alakerrassa!

On totta ettei mikään ole 100% varmaa ennen kuin lapsi on maailmassa jos vielä silloinkaan, mutta itseäni helpotti kuitenkin nähdä kohdussa oleva ihmisen näköinen ""otus"", joka oli kasvanut ja jolla ainakin näennäisesti oli kaikki raajat ja elimet kohdillaan. Raskaus myös konkretisoitui kun näki omin silmin siellä olevan jonkun! Varmasti ensisynnyttäjille ainakin kullanarvoinen juttu ja minullekin vaikken ensisynnyttäjä olekaan, muuten vaan kova pelkäämään kaikkea. Mulla taas on päinvastainen olo koko ajan eli en millään usko lapseni olevan terve vaan ajattelen usein pahinta...Ihan kuin se nyt jotenkin helpottaisi, ei varmasti helpota vaan aiheuttaa vaan lisäahdistusta. Mitäänhän en sille sitten voi jos lapseni on vammainen tms. Tietysti voin syytellä itseäni ja manata miksen tehnyt lisää lapsia nuorempana, alle 35-vuotiaana niin kuin olin suunnitellut, mutta kaikki ei aina mene käsikirjoituksen ja suunnitelmien mukaan tässä elämässä. Ajattelen tosin usein niinkin, että jos nainen tulee ""vanhemmalla"" iällä luomusti raskaasti, on luonto katsonut hänen olevan fyysisesti kelpo äidiksi.

Tilli80 pohti onko heillä päin ultria ollenkaan. Varmaankin ainakin yhteen ultraan tulee kutsu eli neuvolasta ovat lähettäneet paperisi synnytyssairaalaan ja kutsu tulee sieltä. Nt-ultra pitäisi kuitenkin tehdä viimeistään viikolla 14 ja se taitaa sulla olla jo myöhäistä eli rakenneultra on sitten seuraava ja se tehdään täällä rv 18-20 paikkeilla. Itselläni on aika 25.4. ja silloin mulla on rv 18+4 tai 19+1.

17.9. mamero72
18.9. Jonna_85, OYS
20.9. mamma78
22.9. KukkisM, 29v, esikoinen, TAYS
28.9. Helen

Hei kaikille!

Kävin tänään ultrassa ja ajattelin laittaa tänne tietoni eli voiko joku päivittää listaan minutkin. Siis minulla on la 24.9.06 ja toinen lapsi tulossa. Rv on menossa 12+3. Synnytys sairaala on K-SKS.

Olen jo muutaman viikon lukenut teidän juttuja. On kiva lukea mitä muille odottajille kuuluu.

Ultrassa käytiin täälläkin,ja kaikki oli kuten pitääkin:) Nt oli 1,4mm.Hyvin vilkas ipana siellä keikisteli:) La aikaistui pvällä,eli uusi la minulla onkin 22.9!Esikoiseni synttärit taas sattuu olemaan 12.9 :) Odotuksen jatkoa mammoille!

Vielä tuosta ultra-ajoista ja niiden varaamisesta. Sekin on varmasti ihan paikkakohtaista että tuleeko se aika sieltä automaattisesti... Ainakin meilläpäin tarjotaan vain rakenneultra ja senkin itse juuri eilen varasin (ilmeisesti myös neuvolatäti olisi sen voinut varata, mutta varasin itse). Eikä sitä siellä synnytyssairaalassa tehdä. Neuvolasta saa parhaiten tietää miten juuri omalla paikkakunnalla toimitaan.

Minulla oli tänään lääkärikäynti ja sain kuulla myös pikkuisen sydämen lyönnit pum-pum-pum. Oih kun se kuulostaa aina niin ihanalta niiskaus

Juu, tuosta np:stä, se oli ihan eettinen valinta. En mennyt siis viimeksikään. Minusta ei olisi missään olosuhteissa tekemään aborttia, ja kyseessähän on seulontaultra. Onhan se rakennekin toki seulonta, mutta vasta siinä näkee lopullisesti vauvan rakenteen, eli miten on sydän, aivolohkot, ruumiinosat kehittyneet. ajattelin, että se olisi kuitenkin hyvä tietää, jos jotain tulee, sydänvikaa tai muuta, niin osaa varautua ja hankkia jo hoitoakin. Neuvolassa sanottiin, kun kysyin, että meitä tällaisia äitejäkin on, vaikka harvassa. suomessa kun on totuttu siihen, että kaikkiin hoitoihin ja lääkäreihin mennään, kun monet uskovat niiden olevan pakollisia... Tämä oli meidän valinta...mieheni olisi kait mieluummin kokonaan ilman ultria :)

Minäkin siis synnytin kättärillä, ihan tavallisella osastolla. Kätilö oli läsnä synnytksessä, kun mies oli tauolla, ja muutenkin mielestäni aika paljon, kun samaan aikaan yöllä synnytti vain yksi äiti. Seuraavana päivänä oli kuulemma koko ajan kaikki salit täynnä :)
Minäkin jouduin osastolle klo 3 yöllä ja sinne sängynpohjalla tökättiin. Aamulla en tiennyt, että aamiainen pitää hakea itse, ja mistä, ja missä on wc, ja miten vauvaa syötetään...mutta apua sai aina soittamalla kelloa, vaikka kiirettä osastolla olikin. Älkää epäröikö pyytää hoitajaa huoneeseen. Minä jouduin olemaan vauvan infektion vuoksi siellä koko viikon, 7 päivää, ja kyllä siinä tuli osasto tutuksi. Loppuviikosta näin hoitajaa huoneessani ehkä kerran, kun kävi tarkistamassa että onko kaikki hyvin :) Sopi minulle, mutta alussa kannattaa kyllä kysyä kaikesta, mikä mieltä painaa.

Olen kuullut Haikaranpesästäkin pelkkää positiivista, mutta tukihenkilöhän sinne vaaditaan. Itse olin aika omatoiminen siellä tavallisellakin osastolla, käytin suihkua ja kävelyä, palloa ja säkkituolia kivunlievitykseen, ja lääkketiä ei tarvittu. Eli omatoiminen saa aina olla, jos haluaa/jaksaa/toivoo niin. Jokaisen toivomuksia kunnioitetaan vauvan hyvinvointi huomioon ottaen. Hyvä paikka synnyttää, ja hyvät ruuat oli :)

Kesä 12+2

Onko kukaan teistä ehtinyt jo neuvolasta kysymään lintuinfluenssa rokotuksista? Siis, saavatko odottavat äidit myös rokotteen? Tänään uutisissa tuli tieto, että kaikki suomelaiset rokotetaan... Pitää lisätä listaan kysyttävistä asioista neuvolaan!

Heippa!

Olen nyt metsästänyt äitiyshousuja, mutta turhaan. Soittelin yhteen liikkeeseen joka myy Mama Licious-mallistoa ja ens viikolla pitäisi tulla sinne kivat farkut :9 Ne lupas soittaa sieltä silloin.
Mutta sainpas eilen tuhlattua vähäsen housurahoja. Ostin Mama Licious uikkarit. On muuten todella kivat. Sellaiset nuorekkaat, jotka solmitaan niskan taakse :) ja mahassa on selaiset pienet rypytykset :)
Ne on mulle vähän isot vielä ylämahasta (pussittaa vähäsen), ku maha ei ole vielä han kauheen iso, onneks! :)

Nyt on kyllä sellainen tilanne, että mulle ei mahdu vanhat housut enää lainkaan, ja jaoudun nyt käyttämään hametta kun menen ihmisten ilmoille.

Ja ongelmiin:
Mua aivastuttaa ihan sairaasti ja verta tulee nenästä niistettäessä. Ja hö, eikö mulla enempää olutkaan ongelmia? ;) Ei näköjää :)

Nyt mä en tiedä miten mä lasken näitä viikkoja. Joko siitä ekasta ultrasta saatujen viikkojen perusteella, josta olisi nyt 14+2 mutta tämän np-ultran mukaan se olisi 14+5...
Sairaalassa ei siirretty LA:ta taaksepäin, mutta saa nähdä siirtääkö neuvolatäti seuraavalla kerralla, joka on 27.3

Mutta vointeja kaikille! :)

Huomenia huomenia:)

Mullaki on tullu viime aikoina verta nenästä niistettäessä! Laitoin siitä tuonne oman viestiketjunki, ku aloin ihmetteleen, että miksi sitä koko ajan tulee paperiin... mutta onpa niitä sitten kuulemma muitaki verineniä:) Loppuis nyt vaan, alkaa kohta roskikset näyttää tosi epäilyttäviltä, kun sielä on verisiä paperitolloja;)

Tilli80, 14+1

17.9. mamero72
18.9. Jonna_85, OYS
20.9. mamma78
22.9. KukkisM, 29v, esikoinen, TAYS
24.9. Johanna, Toinen lapsi, K-SKS
28.9. Helen

Voih! Ei ollut tarkoitus pelotella ketään kättäri viestilläni...
Mä olin vaan vähän huonoon aikaan synnyttämässä. Juhannusvauva kun tuli=) Jos olisin joutunut viikkoa aikaisemmin synnyttämään niin olisin joutunut menemään joko naistenklinikalle tai jorviin. Lomat oli päällä ja opiskelijoilla kesäloma...Nythän syyskuussa siellä on varmaan opiskelijoita kans osastoilla.

Mä oon huomenna menossa sinne ultraan. Vihdoinkin! Ennen ultraa käyn siinä kekossynnytyksen ennustamisis tutkimuksessa. Siinä otetaan joku vanutikkunäyte ja mitataan kohdunkaulan pituus. Tämä tehdään kummallakin ultra käynnillä.
Kysyin samalla tältä kätilöltä et mikä juttu se on ettei saa lasta tuoda mukaan? Se on joku ihan uusi juttu ja sen takia ei ollut mainintaa kutsussa. Sano vaan et yrittäkää neuvotella ultraavan kätilön kanssa asiasta sitten. Peukut pystyyn vaan et päästään koko perhe katsomaan uutta tulokasta!

Minullakin on muuten toi maha pompannut ulos jo! Laitoin eilen ekaa kertaa vanhat äippähousut ja paidan päälle niin mies sano et oho sähän näytät kuin olisit jo yli puolen välin... Mulla tuli vauvamaha viimeks siinä rv 23 vasta näkyviin.
Mun äiti kävi kylässä toissapäivänä ja kovin hänen katseensa aina hakeutui mun mahaan, mut ei sanonu mitään. Viikko sit hän oli nähnyt unta et oli raskaana, joka olisi täysin mahdollista kun ikää hänellä on vasta 39v. Soitti sit mulle ja kysy et en kai minä ole raskaana kun tuommoista unta näki?! Mä siihen et joo heh heh...mitä jos oletkin itse!

Mulla on ihan tyttöfiilis..Johtuukohan siitä et raskaus on hieman erilainen kuin eka. Kovasti tulee kaikenmaailman mielihaluja, eilen oli pakko saada kinkkupitsaa, vaikka en pidä kinkusta ja kaapissa oli valmista spagettikastiketta. Naama ja selkä kukkii oikein kunnolla...ikinä ennen ei ole mulla ollut yhtään finniä. Nyt oon niin kirjava et kohta ei kehtaa naamaansa ulos laittaa.

Tulipas romaani :P

Liikkeitä odotteleva Snoopy 12+4

Heippa vaan!

Snoopyltä olisin kysässyt, siis eikö äitis tiedä raskaudestasi mitään? Vai ymmärsinkö tekstisi väärin...

Täällä siis np-ultra ja eka nlalääkäri takana. Vauvan sydän jumpsutti 130-135, mahtaiskohan olla se poika ;) On vähän sellaset fiilikset ollut koko ajan. Masu ei vielä näy olleskaan.. Viikkoja on 13+1, tosin ultran mukaan vasta 12+5, mutta la ei kyllä siirtynyt mihinkään, niin en itsekään tiedä minkä mukaan niitä nyt laskea. Täytyy kans kysyä sitten neuvolassa..seuraavaan neuvolaan on vielä monta viikkoa aikaa.

En tiennytkään, että jos menee Haikaranpesään synnytää, niin ei saa niin intensiivistä palvelua =) Joten täytyypi uudestaan miettiä sitä vaihtoehtoa. Olin nimittäin vähän miehelle ehdotellut sinne menoa. Tosin mä luulen ettei sitä huvita olla päivääkäään sairaalassa, saati sitten yötä =)

Joko ootte miettineet kummiaisoita ja vauvan nimiä? Täällä ei vielä...koska raskaus ei edelleenkään tunnut täysin todelliselta ja kuitenkin vielä niin pitkä aika la:han. Mutta, työpäivä on vielä edessä, ei auta muu.. Nyt syömään. Ja odotuksen iloa edelleen!!!

'Kesä', meillä eilen nimenomaan tarkistettiin ""np""-ultrassa myös raajat, sydän ja aivot sekä mitattiin BP, jonka mukaan saatiin tarkka rv:iden määrä. Se on ainoa ultra, jonka kotikuntani tarjoaa ja luonnollisesti myös menin sinne ilomielin. :)

Ei minustakaan olisi tekemään aborttia enkä sen takia sinne mennytkään vaan pelkkää uteliaisuuttani. Ja kieltämättä tunne raskaudestani konkretisoitui melkoisesti ultran jälkeen.

rv 12+6

Moi!

Ostelin eilen tilipäivän kunniaksi mammavaatteita. Mulla on niin, että maha on tullut esiin nyt ihan viikon sisällä. Tuntuu hurjalta, kun viikkoja on kuitenki niin vähän. Me ei olla vielä nimiä mietitty, kummiasioita kylläkin. Missähän vaiheessa niille kummeille voisi puhua asiasta?
Nyt yksi äärityhmä kysymys: pitääkö äitiysrahasta maksaa veroa?

Sissi 14+0

Yhteistyössä