Syyskuisia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rizzu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Niinpä se meni meilläkin, että heti tärppäsi kun asian eteen alkoi uurastus. Rv 4+1.
Minä 29 v, mies 34 ja esikoinen tulossa. Laskettu aika 17.9.
Kuinka pian voisi mennä siihen varhaisultraan ja olette sen käyneet tk lääkärin kautta vai kuinka? Hieman on itsellä pelkoja kohdun ulkopuolisesta raskaudesta tai jostakin mitä en tiedä...
Jomottavaa kipua ollut vasemmassa munasarjassa ja lonkassa. Vihlontaa myös toisinaan oikealla. Rinnat on toosi arat, väsyttää ja huonovointisuutta ilmassa.
Toivotaan kaikille parasta ja onnea matkaan.

Niin ja sitä piti kysyä, että oletteko pystyneet hyvin harrastamaan liikuntaa? Itse ratsastan ja totesin etten pysty sitä tekemään kun sattuu, vaikka näin aikaisessa vaiheessa ollaan. Harmi kun olin jo ajatellut, että hyvin sinne maaliskuulle pystyy vielä koppotoimaan. Jää hevostelut pitkälle tauolle mutta onneksi raskaus ei estä tallilla muuten kevyttä puuhastelua. =)

Heippa vaan kaikki muutkin ""onnenpekat""!

Itse testailin tänään ja ihmeissäni katselin kahta punaista palloa...ja sitten ohjelappua ja taas punaisia rinkuloita. Tuntui kun olisin nähnyt unta. Laitoin testin hetkeksi pois..olinhan työpaikalla...mutta jouduin uudelleen ja uudelleen palaamaan katsomaan ihmettä. Ja kyllä se vaan oli punainen edelleen. La pitäisi omien laskelmien mukaan olla 14.9, joten paljon jännitystä ja epävarmuutta on vielä edessä. Mutta jonkin asteinen helpotus kuitenkin jo..tämä on enemmän kuin koskaan aikaisemmin.

Kyllä oli rakkaalle kertominen jännittävää. Hän on luvannut lopettaa tupakan polton heti kun raskaus selviää. Kävin siis kotimatkalla hakemassa Nicorettea ja siinä hän sitten ihmetteli nicorette kädessä että mitä tämä tarkoittaa. Voi sitä riemua, kun se lopulta hänellekin valkeni.

Nyt nautitaan ihanista ajatuksista ja toivotaan että kaikki menee hyvin, toivottavasti kaikilla meillä =) Mutta millä ihmeellä tämän ilouutisen jaksaa pitää sisällään vielä pari kuukautta????

Ilmoittaudun minakin tahan ketjuun!!

Tein tanaan toitten jalkeen testin ja ihmetyksen vallassa miehen kanssa tuijotettiin punaisten viirujen ilmestymista naytolle.. Ensin testi ok viiva ja sitten viereiseen nayttoon vahva viiva!

Ma jo ehdin sanoa miehelle, etta, no niin, ei talla kertaa (ensimmainen yritys!) viela tarpannyt & ei taa testi nayta mitaan - odotin nimittain alitajuisesti Clearbluen sinista rastia, kun ostamassani testissa tulikin selkea yksi punainen viiva (tyhja= mikali ei raskaana)!!!!!!! Ei olisi pitanyt apteekissa lueskella niin monia ohjeita...;)

USKOMATON FIILIS!!

Nyt, niinkuin kaikki muutkin, mekin tietysti toivomme, etta testi kertoi totta;) ja kaikki etenisi mahdollisimman hyvin!

Laskureitten mukaan laskettuaika 16.9.

Onnea & tsemppia kaikille plussaajille!!!!

Huomenta ja tervetuloa uudet plussanneet mukaan!
Joo Rizzu, samana päivänä on meillä ultra joten siihen asti jännitetään.
Mietin eilen, että ennenvanhaan ei kyllä varmasti mietitty mitään tuulimunia ym. Jos oli raskaana, oli ja that`s it! Nyt sitä miettii ekana sitä kaikkein pahinta.. no eipä sitten pety kauheesti.
Sitäpaitsi luin jostakin, että tuulimunan jälkeen on entistä helpompi tulla raskaaksi.
Sitä vielä, että miten sen sitten huomaa jos kesken menee?
Kai verta tulee mutta tuleeko sitä kauheesti?
Meinaan vaan, kun ollaan pari viikkoa siellä matkalla enkä haluais joutua Thaimaalaiseen sairaalaan..Eli tuleeko se itellään . Kuinka nopeesti voi aloittaa uuden yrityksen?

Se vielä, että onko muilla oireina sellasta ihme turvotusta/pinkeyttä alavatsassa? Mulla ihan turvoksissa ja semmonen kovan tuntuinen.
Rinnat eivät ole kauheen kipeet, ainoastaan suihkussa tuntuu vähän.

Keskenmenoa ei välttämättä huomaa oikein mistään. Vauvanalku voi kuolla kohtuun ja olla kuolleena montakin päivää tai jopa viikkoja. toisilla vuoto alkaa tuhruna ja toisilla kuin saavista kaataen.toisilla tarvitaan kaavinta tyhjentämään kohtu kokonaan, toisilla kohtu tyhjenee itsestään.
Keskenmenon jälkeen suositellaan yksiä menkkoja ennen uuden aloitusta mutta jos tuntee itsensä terveeksi, niin kuka sitä kieltää heti aloittamasta.
Hanne! pitäkää vaan mukava loma äläkä murehdi suotta, jos jotain sattuu niin sitten sattuu, matkavakuutus kuntoon ja katsot mitä syöt,niin hyvin menee.
Omaa napaa pikkuisen: rv5+0 ja tuhruvuoto on alkanut, voi olla että tämä vauvanalku menee kesken mutta voi olla että ei. sitäkään ei tiedä mistään. onneksi on varattu se alkuraskauden ultra 24.1. niin sittenpähän tietää paremmin mikä on. pahintahan on tämä tietämättömyys ja epävarmuus. mutta ei tuonne alapäähän voi tulppaakaan laittaa eikä oikein ole mitään konstia km.ää estää. Joten odotellaan.
Paljon onnea kaikille uusille ketjulaisille ja toivon ettei keskenmenoja satu tähän ketjuun.

Huomenta!
Kyllä on turvotusta. Ja just semmonen kova, vähän niinkun ennen menkkoja. Ja välillä kirraa ja nippailee. Alussa oli paljon menkkamaisia kipuja, mutta niitä enää harvoin.
Joo, kauheeta tää pahimman miettiminen. Ei osaa muuta ajatellakaan... Pitäis vaan osata ottaa ihan rauhassa, mutta vaikeelta tuntuu ;)

Hyvä että meitä alkaa olla täällä jo näin monta. Kivaa kirjotella kun ei tartte odotella kommentteja viikkoa.
Yks kaveri on raskaana, viikolla 7 ja hänellä nippailee jo alapäästäkin. Tarkottaa kuulemma sitä että kohtu kasvaa. Ei mulla vaan nippaile mutta oonkin vasta viikolla 4.

moi! tuulimunasta, suuri osa naisista kokee sen kerran elämässään.tulee itsestään ulos useimmiten ennen kymmentä viikkoa tain viimeistään joskus 10-12 vkl. masussa on kuitenkin kehittyny ja kasvanu kaikki muu paitsi itse sikiö, joten tavaraa tulee ulos vähän riippuen siitä miten kauan sikiöpussi yms ovat kehittyneet siellä. itse olin raskaana 13 vkl, ku huomattiin ettei siellä olekaan mitään - lääkärin mukaan normaalisti olis tullu itsestään ulos ennen sitä, ja niin pääsinkin suoraapäätä käynnistykseen kohdun putsaamiseksi.mulle kerrottiin että käynnistyksen jälkeen alkaa sitten vuoto,muuta ei kerrottu..olinkin sitten kiitollinen että satuin olemaan kotona ja kylpyammeessa illalla sairaalasta pääsyni jälkeen, kun ""synnytin"".olin järkyttynyt ja tuskissani- monta tuntia oli jo tullut erittäin runsasta vuotoa, ja sitten sieltä mulahti n.10cm halk. verinen möllykkä.että tällaista minulla.se oli todella rankkaa kun surun ja pettymyksen päälle vielä päivä sairaalatoimenpiteitä ja illalla moinen yllätyssynnytys (jostä kukaan ei varoittanut) ja kovat kivut. tuulimunaan liittyen tämä luultavasti rankin mahdollinen vaihtoehto.
sen jälkeen en ole tullut raskaaksi vaikkemme ole mitenkään estänyt mahdollisuutta siihen....joka kuukausi on ollut täynnä odotusta.nyt on syytä olettaa oikeasti että olen raskaana,illalla ajattelin tehdä testin.ehkäpä pääsen mukaan syyskuulaisiin!

Hei vaan!

ONNEA ja tervetuloa mukaan kaikki uudet plussanneet!

Tällä töissä on TOSI tylsää, oonkin tässä roikkunu varmaan tunnin netissä etsien, ylläri ylläri, vauva-aiheisia sivuja. Huvitutin sivuilla on tosi hauskoja odotuspäiväkirjoja (etenkin semmoinen pitkä, joka aukeaa aina omaan ikkunaansa).

Soitin tänään vihdoin neuvolaan. Sain ajan 2.2., silloin olis rv 8+4 tai 8+5, eli ihan OK aika mun mielestä. Oli vain hieman hankaluuksia päästä läpi sille terkkarille, ja kaiken lisäksi kun numero oli ensin varattu, meni puhelu jonkun toisen nimisen terkkarin puheviestiin! Soittelepa siinä sitten 10 kertaa. Terkkari vaikutti kuitenkin puhelimessa mukavalta ja ehkä samanikäiseltä kuin minä, sellainen nuorekas ääni. Toivottavasti siitä tulee hyvä neuvolasuhde!

Tänäaamuna olin huolissani, kun rinnat eivät yllättäen olleetkaan enää kipeät. Mutta meni ehkä tunnin verran niin johan oli arkuus tullut takaisin. Omituista, että oireet tulevat ja menvät edestakaisin.

Mukavaa tiistai-iltaa.

Kauheata lukea tästä tuulimunasta. Sitä ei kyllä toivoisi kenellekään tapahtuvan. Voi vain kuvitella miltä ihmisestä on tuntunut.

Joo, töissä ei tunnu mikään oikein kiinnostavan. Olen kiukkuisella päällä ja kaikki asiat tuntuvat ärsyttäviltä. No näitä päiviä tulee varmasti monia vielä eteen.

Huvittavaa on myös seurata omia mielentilan ailahteluita, kun ensin rähjään kotona miehelle, sitten jo minuutin päästä naureskelen ja lopuksi tuherran vielä itkut päälle...On siinä miesraukallakin kestettävää =).

Niin kukaan ei kommentoinut aiempaa kysymystäni, että minkä kautta olette menneet alkuraskauden ultraan, tk vai yksärin ja milloin siihen voi mennä, monennellako viikolla?

Hei Frisse, sinä se olit, joka sitä kyseli. Minä yritin etsiä tuota kysymystäsi, vaan ei osunut silmään.

Eli kaiketi alkuraskauden ultraan ei pääse kuin joissain harvoissa (lue: rikkaissa) kunnissa julkisen kautta (ellei kyseessä ole erikoistapauksia, esim. edelliset raskaudet kohdunulkoisia tai hedelmöityshoidot, joissa monikkoraskauden riski tms.). Eli yksityiselle olemme ainakin me menossa (Väestöliitto). Itse kun asun Helsingissä, luin nettisivuilta, että kunta tarjoaa kuitenkin 2 ultraa, 1. olis niskaturvotusultra rv 11-13 ja toinen sit rakenneultra siinä rv 20 paikkeilla. Joissakin kunnissa on vain 1 ilmainen ultra.

Sopiva vaihe olis varmaan rv 7-9. Silloin ainakin saadaan usein jo syke esiin. Itsellä se on rv 6+5 tai 6+6, joten saattaa olla, ettei vielä sykettä saada esiin. Mutta sijainti pitäisi selvitä toki.

Tsekatkaapa www.tekay.fi. Sinne voi perustaa oman tunnuksen ja kirjoitella vaikka päiväkirjaa. Joka päivän/viikon kohdalla näkee omat raskausviikot ja tietoja sikiön tilasta.

Yksityiselle ultraan minäkin olen menossa rv 7+0, pahus kun en muista mitä se maksaa, 60-100 euroa tais olla ja siitähän kela korvaa sitten osan. rv 6 on edellisessä synnytykseen johtaneessa raskaudessa näkynyt syke että siitä eteenpäin. Voihan aikaisemminkin käydä, näkee ainakin ruskuaispussin ja onko se oikeassa paikassa.
Todella ikävä tuulimunakokemus tuolla ylempänä! Vaikka minäkin olen kokenut yhtä ja toista niin en kuitenkaan noin pahaa. Kuitenkin voin hyvin kuvitella miltä on tuntunut. huh.

Pitäskö meidät jotenkin pyöräyttää listan muotoon kun meitä on jo niin paljon? ikä, monesko lapsi, rv ja la esim.
tiimarin vihko käyttöön ja listaa tekemään vai miten sen nyt pystykään tässä ketjussä.... olen tosi huono näissä tämän alan teknisissä tiedoissa ja taidoissa.
Kiva kun ketjussa on vilkasta!!!

Kiitos tiedoista. Pitääpä varata yksityiselle sitten aika, että saa sen varmuuden että ollaan edes oikeilla mailla menossa...
Nyt loppuu työpäivä; vihdoinkin pääsee kotia sohvalle rentoutumaan.

Heippa jälleen!

Tämä tuntuukin niin mukavalta paikalta, että eilinen kirjoittamani häthätäinen viesti ilman kunnon nimimerkkiä sai olon tuntumaan ulkopuoliselta.

Eli nyt ollaan sitte jotain muutakin kuin 4+4..ollaan kaiketi 4+5 =)

Olin terkkariin itse kanssa tänään yhteydessä. Todella kivan tuntuinen nainen. Onnitteli lämpimästi, mikä tuntui todella ilahduttavalta. Vielä kun ei ole pystynyt iloaan kovinkaan monen kanssa jakamaan. Eka käynti on vasta kk kuluttua ja ultrakin vasta 10.3. Ensimmäiseen käyntiin hän sanoi, että miestä ei tarvita mukaan. Tosin en hennonnut sitä isille sanoa, se kun ei meinaa muutenkaan pysyä nahoissaan.

aika jänniä myös nämä tuntemukset. Aamulla tuntui jo siltä että ei mitään oireita..ihan hiljaista. Ei nipistele eikä yhtään kuvota...ei mitään. Mutta sitten päivän mittaan alkoikin jo tulla taas viitteitä..nipistelyä ja rintojen yllättävää arkuutta. Ihme juttuja :D

hieman itseäkin kiinnostaisi tuo etukäteisultra, mutta kaiketi tässä tarttee vaan malttaa mielensä ja odotella kiltisti, jos pystyy.

Onnea kaikille uusille testituloksen plussalle saaneista. Kuinkas paljon täällä varsinais-suomen puolelta?

palailemisiin!

Tulisin minäkin mielelläni joukkoon kivaan... testi eilen ++++ ja olen onneni kukkuloilla. Nyt rv 5+0. la 12.9.

Sain juuri sen pahamaineisen tuulimunan lokakuun alussa ja rv oli jo 10 +, joten järkytys oli melkoinen. Päätettiin vaan heti yrittää uutta ja nyt sit jo onnisti... Kestäis vaavi vaan nyt mukana !

Meistä sen verran et ollaan jo 3 v. pojan vanhemmat ja reilu 30- vuotiaita... :)
Mukavaa viikonalkua kaikille !!!!!!!

tervetuloa kaikki uudet tulokkaat ja onnea plussista!
Aika paljonhan täällä alkaa meitä olla, ja on kiva että kirjottelette ahkerasti! Kuitenki tulee käytyä aika useesti ;) täällä ni on melkeen aina jotai uutta viestiä tullu! Näitä on mukava lukea ku ollaan tässä kaikki samassa veneessä...

Tuntuu ettei aika kulu ollenkaan ku oottelee eka neuvolaa ja että pääsis sinne ns. raskausajan turvallisemmalle puolelle.
No eiköhän tämä tässä!
Tsemppiä vaan kaikille ja jaksamista! =)

Hei muuten, tuli vielä mieleen kysellä että minkälaisia töitä teistä kukakin tekee tällä hetkellä? Että miten on töissä jaksamisen laita? Ite kun oon siivous hommissa ni on aika rankat hommat. Syömisestä ja juomisesta pitää huolehtia hyvin, alkaa nii äkisti heikottaa muuten.

Huomenta! aikainen lintu madon nappaa....
Töihin lähtöä pitäisi tehdä mutta kun ei huvita.
Minä olen myyntialalla. Myyn raskaita koneita. työ ei sinänsä ole raskasta. Paljon autolla ajoa ja sen sellaista.
Mulla on maha kuin potkupallo. tällein aamulla on parempi olo mut iltaa kohden tuntuu että räjähtää. mahassa on turvotusta j a sen lisäksi ihanasti ilmaa. Illalla ei voi oikein syödäkkään kun tulee niin täysolo.
Onko muilla vastaavaa?
varsinaista pahoinvointia ei ole.
Pitäis varmaan ruveta syömään jotain maitohappobakteereja jos ne auttas tuohon vatsan hyvinvointiin. Onko kellään tietoa niistä?

Huomenta!
Tänä aamuna heräsin aivan hirveään alavatsa kipuun. Kipu oli samanlaista, kuin todella pahat menkkakivut. Vatsa oli täysin krampissa. Kävin sitten vessassa ja siirryin sohvalle. Ajattelin, että tässäkö tämä nyt oli.... Mutta kipu kesti ehkä 10-15 minsaa ja meni sitten täysin ohi. Onko muilla ollut vastaavaa? Minulla ei aikaisemmin ole noin kovaa kipua ollut. Kipu oli siis kova, koska siihen heräsin. Minkäänlaista vuotoa ei ole tullut sitten viimeisten kuukautisten, jotka olivat marraskuun lopussa. Ja mistä tuollainen kipu voi johtua?
Toivottavasti olen turhaan huolissani;)
-Anneli-

Tervetuloa uudet plussanneet. Meidän täytyis oikeesti nyt tehdä ketju mistä näkee selvästi kaikki ""tarvittavat"" tiedot. Jos jollakin on aikaa niin plese. Mä voin kanssa ruveta sitä väsää tänään täällä duunissa jos on hiljasta.
Mulla rv 5+0. Aamulla kun heräsin, niin ei ollut enää sitä kuvotusoloa??? Pelästyin, että tässäkö se sitten oli? No nyt kun kulunut muutama tunti herätyksestä, niin on olo tullut takaisin.. tosin ei niin kovana kuin aikaisemmin.
Luin kyllä, että oireet voivat tulla ja mennä joten toivossa on hyvä elää, että kaikki on ok.
Niin ja mä oon taloushallinnon puolella joten istumatyötä-ei raskasta (ammattia kun kyseltiin).
Mulle tulee päivän mittaan aivan uskomattomia ""hymytiloja"". Siis olen vaan niin onnellinen. Sekoankohan mä kohta??

Tässä listaa. Täydentäkää ja korjatkaa jos on puutteita:

Rizzu: LA 9.9-11.9 / 28v/ esikoinen/ toimistotyö
Kaza: LA 7.9 /28v/ esikoinen
Malin: LA 7.9/28v/esikoinen
Anneli: LA syysk.alku/24v/esikoinen
Mama: LA 12.9/39v/ toinen lapsi
Tuire: LA 16.9
Jennu: LA 2.9/26v/ esikoinen
Frisse: LA 17.9/29v/ esikoinen
4+4: LA 14.9/ esikoinen
Piitsu: LA 16.9
Annuska: LA 12.9/ 30+/ toinen lapsi
Hanne: LA 13.9/29v/ esikoinen/toimistotyö

Mulla on ollut sitten pillereiden lopettamisen (1,5 v sitten) asti todella kivuliaat kuukautiset. Ja nimenomaan silloin kun ne alkavat. Viiltokipua, kuin haarukalla raastaisi alavatsaa ja mikään ei helpota. Lääkäri kirjoitti sitten Miramax-lääkettä ja se on ollut todella tehokas. Nyt sitten kun menkkojen piti alkaa, niin heräsin yöllä klo. 04 jälkeen taas järkyttäviin kipuihin. No nyt en voinut edes sitä lääkettä ottaa joten ei ollut kuin kohdattava kivut. Itkin; koska sattui niin kamalasti. Kesti myös jonkun 15 min. ja sitten rauhoittui yhtä nopeasti kuin oli alkanutkin. En itse sen kommemin säikähtänyt asiaa, koska se on minulle jo entuudestaan tuttua. En sitten tiedä kuinka vakavaa se sinulla Anneli on...toivottavasti ja todennäköisesti ei sen ihmeellisempää.

Kuumimmat

Yhteistyössä