Syyskuisten LA:t

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rizzu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Huomentapäivää ja hyvää uutta viikkoa. Mulla on ollu viikonloppuna kiireitä, oli ne valmistujaisbileet (joissa kukaan ei epäillyt kun olin laittanu vanhoihin siideripulloihin omppumehua) ja sit me käytiin jo koeajamassa kahta eri autoa. Farmarin osto siis edessä! Meillä ei ennestään olekaan autoa. Mulla on vauvakuume ja autokuume olleet yhtä aikaa päällä, liittyvät siis vahvasti toisiinsa. Meidän tekisi kovasti mieli Saab 9-3:a, mutta epäilen sen takatilojen suuruutta... Toinen vaihtoehto olis Toyota Avensis ja sit Skoda Octavia. Pitäis saada jostain lastenvaunut, joita koittaa änkeä sinne takaluukkuun! ;)

Mutta joku kyseli niistä ruoista. Tässä linkki Espoon kaupungin sivuille. Tosi hyvä lista:

http://www.espoo.fi/xsl_perussivu_alasivuilla.asp?path=1;606;608;32661;35275;35998;36004;51370;51396;51385

Muutenkin Espoon kaupungin sivuilla on tosi hyvin kerrottu kaikkea raskaudesta ja neuvoloista jne. Myös Helsingin kaupungin sivuilla on vastaavat. Eli kaikkia maitotuotteita, jotka on tehty pastöroidusta maidosta, saa ja tulee syödä! Sen sijaan pastöroimattomasta maidosta valmistetut tuotteet (homejuustot, jotkut mozzarellat, jotkut fetat jne. ovat listeriabakteerin vuoksi kiellettyjen listalla, mutta niitäkin saa syödä, jos ne on kuumennettu, esim. homejuusto pizzan päällä on OK).

Tänään meikäläisellä rv 6+1, mitään lisäoireita ei ole ilmaantunut, nyt vain pitäisi jaksaa odottaa sinne perjantaille sitä ultraa. Jänskättää!

Mutta nyt töihin, mulla kun on tää työmotivaatio aika nollassa tällä hetkellä...

joo, kyl fetaaki saa syödä jos tuoteselosteessa lukee pastöroitu maito.joidenkin fetojen,tuorejuustojen ym.valmistukses on käytetty pastoroitua maitoa-se kyl lukee tuoteselosteessa.viilit ja jog.on pastöroidusta maidosta,saa syödä.kaikki maitotuotteet yleensä on, mut nois juustois on sellasia mitkä ei käy...

mul on muuten myös talokuume.alkaa tuntua tää 50neliön luukku joka on mitä epäkäytännöllisimmän muotoinen,jotenkin taaksejääneeltä elämältä.voi kyl olla että tässä sitä asutaan, rämällä autolla ajetaan vielä silloinkin kun on vauva..:)

No niin, eka neuvola on varattu. Onnitteli ja oli todella mukavan tuntuinen. Neuvolan laskujen mukaan olen jo 7 viikolla vaikka netin raskauslaskurin mukaan vasta viikolla 5??? Se sanoi, että se lasketaan vikoista menkoista eikä tartte välittää vielä tässä laskuvaiheessa sitä kierron pituutta. Ultralla sitten varmistetaan.
Aika neuvolaan on 6.2. Aika IHANAA!!!

Moi!
Mäkin varasin tänään ajan neuvolasta ja sain 13.2. ajan ja heti seuraavalle päivälle lääkäriajan! Tääkin`Neuvolantäti`oli tosi ystävällinen ja onnitteli. Puhelun jälkeen tuli oikein ihana olo ja jotenkin siinä tajusi että tää on totta..!!! 8D
On tuntunut joteskin niin epätodelliselta, kun puoli vuotta yritettiin ja välillä oli jo ihan epätoivoinen olo että tuleeko tästä mitään.
Nyt syömään.. kauhee nälkä!! Taas! ;)

Heippa!

Väsymys on aina seuranani, nyt tuntuu että olen ihan erityisen loppu jo keskellä päivää. Ja nuo levottomat jalat...enpä osannut yhdistää laisinkaan niitä tähän olotilaan. Joten kyllä näköjään oireet yhdistää =)

Moi kaikille!!Mäkin soitin sitten neuvolaan tänään ja myös siellä mukava kuuloinen terveydenhoitaja. Sain ajan 31.1.
Tänään oli ensimmäistä kertaa positiivisen testin saatuani joogassa ja vaikka tiedän että liikunta on hyvästä, jotenkin vähän pelotti tehdä vatsalihasjuttuja. Mutta onneksi ei alkanut oksettamaan.. Mullakin pahaolo pahenee illalla ja yöllä.
Edelleenkään mikään ei tahdo pysyä päässä ja gradun teko tuntuu mahdottomalta mutta täytyy yrittää tsempata..

Kipuja enää harvoin ja melkeinpä aina vasemmalla puolella. Maha kamala pallo joka aamu, elikkä turvotusta;) Olen päätynyt siihen, että mitä väsyneempi on sitä herkemmin on huono olo. Onko kukaan muu huomannut samaa?

Välillä on kipuja mutta ei enää niin kauheesti. Maha on kokoajan aivan pallona, jopa niin pallona että mulla on löysä paita ettei näy.
En ole väsymystä aikasemmin huommannut mutta nyt on kokoajan semmonen olo, että jos laittais silmät kiinni niin nukahtais. Ja voi tätä aklötystä!!! Mutta jotenkin se vaan on ihanaa..

Voi ei.... kaveri soitti äsken! Hän oli ollut eilen varhaisultrassa eikä siellä ollutkaan mitään eloa! Kasvu oli pysähtynyt kuudennen viikon kohdalla. On toi vaan niin väärin!!!

Voi miten paljon oli lukemista...vaihdoin tälläkertaa kotiaskareet ketjumme lukemiseen. Pikkuisemme (tulee 7kk) on valvottanut paljon ja toissayönä sain nukuttua vain tunnin yhteensä. Eilen käytin lekurissa ja hän sai antibiottikuurin poskiontelotulehdukseen. Ollut karmeaa kun hää aluksi tosiaan nukkui 10-12 h yöunia ja lokakuun jälk.ei yhtään yötä. Oma olo vaihtelee päivittäin..välillä palelee,kokoajan janottaa,pahoinvointia ajoittain (yleensä jos tulee liian pitkä tauko ,ettei ehdi syömään),mielialat ei vielä hirveästi vaihtele. Torstaina jo mun eka neuvola on..aika pian sanoisin. Nyt meillä taitaakin pieni `""maailmannapa"" olla hereillä..palvelukseen siis. T:Tuire

Voi surku! On se varmasti niin kova pala kokea.
Itse varasin juuri varhaisultraan ajan ja sain sen 2.2. Eli reilut kaksi viikkoa pitää vielä kärvistellä tämän epätietoisuuden kanssa...
Vähän ujostuttaa kun on mieslääkäri ja käyn yleensä vain naisilla... Niin aioitteko te ottaa miehen jo tähän ensimmäiseen ultraan mukaan? Kyselinkin jo asiasta omalta mieheltäni, että haluaako hän mukaan ja vastasi totta kai. Sanoin, no tiedätkö sä miten siellä tutkitaan, niin vastasi, että eikö se tuosta mahan päältä ultraa. Kun kerroin että ei, niin meni vähän miettivän näköiseksi...;)

Ei tuu mies tähän ekaan ultraan kun on vielä reissussa silloin. Hitto että tuli paniikki nyt kun kaverilla meni kesken. Nyt ei vaan pidä ajatella sitä juttua!
Mulla kauhee ummetus päällä!!!! Luin, että ihan normaalia myös alkuraskaudessa. Ikävää vaan ja maha kipeenä.

hei!
Mies on ollut aina mukana varhaisultrassa, tukena ja turvana. istunut käytävän puolella ja sitten pyydetty katsomaan sykettä ja niillä kerroilla kun sitten on ollut huonompaa kerrottavaa on mies ollut lohduttamassa..
Tälläkertaa joudun menemään yksin ja minua pelottaa.
km on aina raskas asia kokea. Vaikka kuin ajattelee järjellä että, se on luonno tapa hoitaa.....
niin kyllä jokainen km on ollut kuitenkin jo vauva, ainakin ajatuksissa.
Toivotaan ettei keskenmenoja nyt sattuisi enää tähän ketjuun.
Tarrasukkia ketjulaisille toivottelen.

Heipsuli,
Kun olen vähän vasta-alkaja, niin kysyisin että milloin se eka ultra on? Onko se ekalla lääkärikäynnillä, vai vasta myöhemmin..? Mulla on se eka neuvolakäynti 13.2 ja lääkäriaika heti seuraavana päivänä.
Tuliko teille muille pahoinvointia piankin plussa-testin jälkeen?

Morjesta vaan kaikki! Kiva että täällä on paljo ahkeria kirjottelijoita! =)
Kuinkas meillä hurisee?
Itelläni nyt rv 6+5. Rinnat edelleen kipeet. Aamulla pitää ottaa pampuloista kiinni enneku nousee petistä... :D Vilunen oon vieläki ja väsymys on kova. Tänää eka kertaa oli sellasta pahempaa oloa ja välillä oli maha kipeenä ja sit välil helpotti ja sit taas tuntu pahemmalta. Tuntuu et on sellane tasasen etova olo vähä niiku kokoaja. Pahoihin hajuihin reagoi normaalia herkemmin. Syömisestä pitää huolehtia mut nyt ei kyllä ihan mikä vaan maistu joten syö sellasta mikä vaan tuntus menevän.

Ei tässä muuta ihmeempää tällä erää! Hyviä vointeja vaan kaikille! =)

Täällä ois yks uus tulokas ketjuun mukaan.Eilen sain tietää olevani raskaana ja tänään vielä tuli labran tulokst. Eka neuvola käynti 14.4, laskettu aika on 18.9/OYS ainakin omien laskujen mukaan. Raskaus viikkoja takana viisi ja nyt maanantaina alkoi kuudes.Merkataanko se silloin rv 5+2, vai olenko ymmärtänyt väärin?Itselläni ei ole paljoa oireita ollut, ainostaan vessassa saa käydä useammin,ala mahaa vihloo välillä ja väsymys on kova muuten menee hyvin. Missä vaiheessa oireet alkavat voimistua, onko mitään tiettyä viikko ajankohtaa?

Mukava löytää amoihin aikoihin synnyttäviä ja jakaa kokemuksia.

Onnea Jonna ja hyvää myöhäisiltaa kaikille muillekin. Tänään onkin sitten jo todenteolla paha olo.olin koko illan hoitamassa kaverini kahta lasta (itselläni ei siis aiempia lapsia ole), joista toinen 2 kk vanha vauva. tuntui aika uskomattomalta, että itselläni on näillä näkymin syyskuussa samanlainen ja vaipan vaihto ei todellakaan sujunut kovin hyvin:). no nyt nukkumaan..
Ps. Inkivääri auttaa kuulemma vähän pahaan oloon, täytyypä testata..jos siihen nyt mikään oikeesti auttaa

Yököttävää keskiviikkoa!

Vieläkään ei oo laatta lentäny mutta pian on sen aika, luulen ma...

Tervetuloa ja onnea uusille plussaajille! Jonna taisi olla tuorein. Jonnalle tietoa rv:stä: Edellisten kuukautistesi eka päivä oli rv 0+0, siitä sitten lasket eteenpäin niin, että sama viikonpäivä on aina se x+0, esim. jos kuukautisesti alkoivat lauantaina, on lauantaina aina uuden raskausviikon x+0-päivä (1+0, 2+0, 3+0, 4+0 jne.). Eli tuo jälkimmäinen numero on aina jokin 0:n ja 6:n välillä.

Eilen olin pedissä jo klo 10. Alkuun tuli nukuuta katkonaisesti kun mies vielä kukkui olohuoneessa ja katsoi televisiota. Mutta tänään on kyllä virkistyneempi olo, kun on levännyt kunnolla! Haemme tänään muuten auton koeajoon, olemme heti asialla sen suhteen, että ""Untamolle ostetaan"" auto! Noh, ollaan sitä nyt tässä muutenkin ajateltu jo pitkään. Nyt pitäisi tosiaan saada jostain ne lastenvaunut, joita kokeilla takakonttiin. Kyseessä on Saab 9-3:n farkkumalli. Kulkee kuin peto, mutta ne takatilat minua mietityttävät.

Mukavaa ja toivottavasti vähemmän etovaa keskiviikkoa syysmasuelleille!

Moikka!

Aamulla oli ultra... se piti olla vasta perjantaina mutta en jaksanut odottaa! Kaikki on hyvin masussa. Ultrassa näkyi ruskuaispussi eli ei ole tuulimuna ym. Sikiön kaikuäänet kuuluivat mutta sykettä ei vielä kun on niin alussa. Gyne sanoi, että noin viikon päästä jo kuulee.
Olen niin onnellinen!!!
Sitten vielä toinen uskomaton juttu: kerroin tuolla aikasemmin kaverista jolla todettiin ultrassa, ettei mitään vauvaa olekaan. Tänään hän meni siihen kaavintaan ja lääkäri ultrasi ja sanoi, että ei tartte kaavintaa, täällä kuuluu syke!!! Eli ei kannata pettyä jos ultrassa ei heti mitään kuulu!

Hei frisse, minullakin on eka ultra torstaina 2.2.! Ja meillä näyttää olevan samat lasketut ajatkin eli 17.9. Odotan tuota ultraa kuin kuuta nousevaa...mun mieheni on reissussa eli ei pääse silloin mukaan, harmin paikka.

Tosi hienoa Hanne, että kaikki on hyvin ja kiitos kun kerroit tuon kaverisi onnen kääntymisestä! Mieletön juttu. Hitsi vie, kannattaa pyytää toinen ultraus jos ekassa ei kaikki ole kohdallaan, kyllä lekuritkin virheitä tekee näköjään.

Onnea uusille plussaajille!

Hei! ja ekaks onnea uusille plussaajille.
Kivaa reissua Hannelle, jos oikein muistan olette lähdössä vähän kauemmaksi. mukava mieli reissuun, kun kaikki on hyvin. Uskomaton tarina kaveristasi, mut olen kuulut joskus vastaavaa.Kuinkahan monta vauvanalkua kaavitaan vahingossa, HUI! ei noin voi ajatella.
Sitten omaa napaa. Kävin tänään hätäpäissäni ultrassa kun oli ihan tajuton kipu mahassa umppariarven kohdalla, tulos oli suolitukos ja hoitona liemiruokinta. Olin ihan varma että tässä se nyt on, mut sieltä se vauvanalku löytyi oikeasta paikasta ja jotain elonmerkkejä sairaalan lääkäri oli näkevinään mut ei kuitenkaan sykettä. oli kuulemma liian aikaista sykkeelle rv 6+1. kontrolli käynti vauvan osalta viikon päästä. ja sitten me ollaankin tehotarkkailussa. kun edellinen vauva syntyi keskosena rv 30. Lääkäri oli ihana ja kannustava. Seuraava etappi siis viikonpäästä, jännittääää. kunpa voisi laittaa pään pensaaseen ja kurkata sitten vaan tulos viikonpäästä. mut ei auta........

Yhteistyössä