Syyt, miksi päiväkoti on parempi kuin perhepäivähoito?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äisky81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kaveri on silloin tällöin töissä yksityisessä päikyssä jossa mm. ruoka lopuu usein kesken, lapisa rangaistaan istuttamalla niitä neuvottelupäydän alla vaikkapa kokanaisen työpaikka kokouksen ajan, hoitajat haukkuu lasten vanhempia lasten kuullen jne. ei hyvältä kuulsota kun tää kaveri kertoilee työkeikan jälkeen noita, et onneks ei oma lapsi oo tuolla.

Alkuperäinen kirjoittaja palsta:
Ei tartte kun seurailla täällä palstalla pph-nikkien kirjoittelua niin saa kyllä perustelut miksi päikky on parempi kuin pph.

Ihan sama tuli mieleen. Päiväkodissa meininki on ammattimaisempaa. Pph:t säveltää mitä säveltää ja näköjään haukkuvat vanhempia huonoiksi ihan mistä tahansa syystä sen enempää kuitenkaan taustoja tuntematta.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja Hansu86:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja Hansu86:
oon ryhmikses töissä hoitajana ja siltikin mun mielestä päiväkoti kivempi..

Missä mielessä? Kiinnostaa, kun omat lapset on menossa nimenomaan ryhmikseen (en saanu valita).

siis siks vaan kun sielläkin niin eriikäisiä lapsia,meilläkin vaan 2 "isoo"(menee seuraavaks eskariin)ja loput alle 3vee niin kun toinen näistä isoista on poissa niin toisella on tylsää...mutta on siis ryhmis ihan hyvä juttu,mutta kun paremmuus järjestykseen piti laittaa.

Voi ei, tuo on kyllä kurjaa. Mä oon niin tuudittautunut siihen, että 12 lapsen joukkoon mahtuis toinenkin 4-vuotias.

No voi ei,nyt sain sut stressaamaan:(:)kyllä varmasti siel minne lapses menee on muitaki samanikäsiä!!

Alkuperäinen kirjoittaja lkjlkjlkj:
Alkuperäinen kirjoittaja Odottaja:
Mun oma äitini on ollut koko ikäni perhepäivähoitajana. Itse olen päiväkodissa ollut töissä. Ja selvästi huomaa että perhepäivähoidossa lapsi saa enemmän huomiota ja asiat opetetaan paremmin ja selvemmin kun on vähemmän lapsia. Perhepäivähoidossa on lapsia 3-5 ja päiviksessä taas noin 20. Kyllä minä oman lapseni mieluummin pistän perhepäivähoitoon.

Jos suhdeluku on kuitenkin 1 aikuinen 4 lasta kohden, niin ero on ennemminkin persoonissa. Hyviä ja huonoja löytyy molemmista.

Päiväkodissa lapsella on todnäk ikäistään seuraa, pph:lla ei välttämättä ole. Tällöin esim ryhmän pienin voi viedä paljon huomiota ja määrittää, miten päivä menee (miten se nukkuu, miten pitkään se tarkenee olla esim ulkona, missä voi käydä lasten kanssa jne.). Jos kaikki ovat yli 3-vuotiaita, niin ovat samalla tasolla.

Minäkin aina ihmettelen miksi perhepäivähoidon sanotaan olevan yksilöllisempää. Lapseni ollessa perhepäivähoitajalla ryhmässä ei ollut ainoatakaan samanikäistä. Hoitaja juoksi lasten kanssa kaksi kertaa päivässä viemään ja hakemaan eskarilaista. Tämän takia lapseni sai nukkua alle tunnin päiväunet ja hoitaja jaksoi harvoin viedä lapset aamupäivällä ulos, koska lounaan jälkeen lähtivät hakemaan eskarilaista ja vaatteiden pukemista tuli paljon.
Ryhmän nuorin, 1-v vei hoitajan ajasta ja energiasta suurimman osan. Ja koska tämä oli myöhään hoidossa ulos mentiin myöhään iltapäivällä.
Lapseni ei saanut nukkua, ulkoilla muuta kuin rattaissa kiinni juosten eikä edes syödä kunnolla.Koska olisi tarvinnut apua ruuanpilkkomisessa, mutta hoitaja syötti 1-vuotiasta, joten ei ehtinyt auttaa 2-vuotiastani ja lisäksi lounas tarvitsi syödä nopeaan, koska lähtivät eskarilaisen hakuun. Lapseni on hidas syöjä, joten lautanen ei ehtinyt kai koskaan tyhjentyä.

Päiväkodissa hän saa nukkua kunnon päiväunet, runsaasti ulkoilua ja muutakin aktiviteettia sekä syödä rauhassa.

Fakta on se, että jos koko työura on ollut pph:na toimimista kotona, niin kyllä siinä maailmankuva supistuu suurimmalla osalla pph:sta. Ja koska he ovat itse varmaan supersynnyttäjiä, superimettäjiä ja kaikin puolin supermammoja ja kasvattajia, voi vain kuvitella, miten perinteiset ajatukset heillä on kaikesta lapsiin liittyvästä. Eli siis esim äidin työssäkäynti on ihan kamala juttu lapsen kannalta (isän ei tietenkään). Lapsen pitäisi saada kasvaa kotonaan äidin kanssa jnejne...

Mun mielestä hyviä puolia pk:ssa on:
-lapsi saa olla siinä monta vuotta, koko hoitoikänsä.
-useita koulutettuja hoitajia; jollei jonkun kanssa kemiat lapsella toimi (tämäkin on mahdollista!), niin toivottavasti joku hoitaja muodostuu oikein läheiseksi
-ei ainakaan mitään mahdottomia monsterihoitajia (kuten meidän ex-pph)
-lapsia paljon, yleensä aina joku kaveri löytyy
-ei mene kiinni vaikka hoitaja tai hoitajan lapsi sairastuu tai hoitaja lopettaa

Alkuperäinen kirjoittaja oikku:
Fakta on se, että jos koko työura on ollut pph:na toimimista kotona, niin kyllä siinä maailmankuva supistuu suurimmalla osalla pph:sta. Ja koska he ovat itse varmaan supersynnyttäjiä, superimettäjiä ja kaikin puolin supermammoja ja kasvattajia, voi vain kuvitella, miten perinteiset ajatukset heillä on kaikesta lapsiin liittyvästä. Eli siis esim äidin työssäkäynti on ihan kamala juttu lapsen kannalta (isän ei tietenkään). Lapsen pitäisi saada kasvaa kotonaan äidin kanssa jnejne...

Ainiin ja erityisesti se on kamalaa ja merkki huonosta vanhemmuudesta jos äiti poikkeaa ruokakauppaan (joka vie 15min) työmatkallaan.

Alkuperäinen kirjoittaja lkjlkjlk:
Ei tartte kun seurailla täällä palstalla pph-nikkien kirjoittelua niin saa kyllä perustelut miksi päikky on parempi kuin pph.

Ihan sama tuli mieleen. Päiväkodissa meininki on ammattimaisempaa. Pph:t säveltää mitä säveltää ja näköjään haukkuvat vanhempia huonoiksi ihan mistä tahansa syystä sen enempää kuitenkaan taustoja tuntematta.

Juu tätä juur tarkoitin. Todella epäammatillista kirjoittelua.Vanhempien mollaamista ja hirveetä pilkun viilaamista jossain epäoleellisuuksissa. Ei ymmärretä yhtään että perheitä on monenlaisia elämäntilainteita ja lapset on erilaisia...

Lisäksi olen kotiäitiaikoina saanut aitiopaikalta seurata pph:porukkaa lähipuistossa katraansa kanssa ja kyllä on ollut surullista katsottavaa. Ei voi kyllä mistään yksilöllisesta hoidosta puhuakkaan kun sitä katselee. On toki lähipuistossakin tyyliin yks viidestä hoitajasta semmonen joka todella näyttää tykkäävän lapsista ja työstään. Loput olivatkin sitten aikaa tappamassa...

Srk:n kerhossa käy yksi pph hoitolastensa kanssa. En ole nähnyt hänen hymyilevän kertaakaan lapsille enkä juttelevan heille. Sama kun kulkevat puistossa tai jossain. Nainen vain möllöttää eteensä ja lapset siinä köpöttelevät hiljaisena parvena. Mutta en siis yleistä, tämä on vain yksi esimerkki. On varmasti ihaniakin hoitajia, harmi vain ettei meidän lähistöllä.

Luulen että monet perhepäivähoitajat ovat sitä sukupolvea, jossa imetystä suositeltiin jokunen viikko, synnytyksestä ei vouhkattu ja lapset kasvatettiin periaatteella menevät siinä sivussa.

Alkuperäinen kirjoittaja möllöttäjä:
Srk:n kerhossa käy yksi pph hoitolastensa kanssa. En ole nähnyt hänen hymyilevän kertaakaan lapsille enkä juttelevan heille. Sama kun kulkevat puistossa tai jossain. Nainen vain möllöttää eteensä ja lapset siinä köpöttelevät hiljaisena parvena. Mutta en siis yleistä, tämä on vain yksi esimerkki. On varmasti ihaniakin hoitajia, harmi vain ettei meidän lähistöllä.

Käytäänköhän me samassa kerhossa???Ihan samanlainen apaattinen katras oli meidänkin kerhossa. Lukuunottamatta sitä "villiä" pikkupoikaa joka sai toki huomiota hoitajalta..negatiivista sellaista kun ei ollut "kiltisti ja nätisti ". Ihan tavallinen pojan-vilpertti minun mielestä...

Alkuperäinen kirjoittaja möllöttäjä:

Käytäänköhän me samassa kerhossa???Ihan samanlainen apaattinen katras oli meidänkin kerhossa. Lukuunottamatta sitä "villiä" pikkupoikaa joka sai toki huomiota hoitajalta..negatiivista sellaista kun ei ollut "kiltisti ja nätisti ". Ihan tavallinen pojan-vilpertti minun mielestä...

Ei taida olla sama kuitenkaan, mutta hassua että samalainen esimerkki :)

Alkuperäinen kirjoittaja hilavitkutin:

Luulen että monet perhepäivähoitajat ovat sitä sukupolvea, jossa imetystä suositeltiin jokunen viikko, synnytyksestä ei vouhkattu ja lapset kasvatettiin periaatteella menevät siinä sivussa.

Näinpä...sitten pikakurssitetaan "päteväksi perhepäivähoitajaksi". Päikyssä sentään vaaditaan kouluasteen/amk:n tai yliopistokoulutus...

"lapset kasvatettiin periaatteella menevät siinä sivussa."

Tää on kanssa yksi syy. Omat kasvatusperiaatteet poikkeavat aika paljon siitä, mitä esim. oman äitini sukupolvella oli. Päiväkodissa henkilökunnan ammattitaito päivittyy todennäköisemmin tällaisissakin asioissa kun taas pph hoitaa lapsia kuten hän omia aikoinaankin hoiti.

"lapset kasvatettiin periaatteella menevät siinä sivussa."

Tää on kanssa yksi syy. Omat kasvatusperiaatteet poikkeavat aika paljon siitä, mitä esim. oman äitini sukupolvella oli. Päiväkodissa henkilökunnan ammattitaito päivittyy todennäköisemmin tällaisissakin asioissa kun taas pph hoitaa lapsia kuten hän omia aikoinaankin hoiti.

Hyvin sanottu!

Alkuperäinen kirjoittaja äisky81:
Siis, kertokaapa syitä, miksi päiväkoti on parempi kuin pph!!! Itse kannatan päiväkotihoitoa enemmän kuin pph:ta!! Olisi mukava kuulla muiden ajatuksia.

Omia syitäni:

-päiväkoti on lähes aina auki (siis, jos joku hoitajista sairas, päiväkoti kuitenkin auki, eikä varahoitopaikkaa tarvita)

-päiväkodissa on lastenhoitajat erikseen, samoin keittäjät ja siivoojat (pph on itse yksin kaikkea noita)

-päiväkoti on julkinen tila (pph:t tekevät työtä omassa kodissaan)

-päiväkoti on valvotumpi (?)

Miltä kuulostaa? Kertokaa lisää!!!!!

sit viittaan tuohon toiseen ketjuun. Saa mennä ja tehdä mitä haluaa tunti töiden jälkeen eikä kukaan kyttäämässä niinkuin tuossa toisessa ketjus noi pph:t...

Yksi vielä tuli mieleeni, on ruoka-asiat. Päiväkodissa ruokalistan on suunnitellut joku ammattilainen, jolla on ravitsemusasiat hallussa. Ruoka on varmasti monipuolista, tarjotaan riittävästi kasviksia ja on säännöllisesti esim. hedelmiä välipalaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Syyään eka:
Yksi vielä tuli mieleeni, on ruoka-asiat. Päiväkodissa ruokalistan on suunnitellut joku ammattilainen, jolla on ravitsemusasiat hallussa. Ruoka on varmasti monipuolista, tarjotaan riittävästi kasviksia ja on säännöllisesti esim. hedelmiä välipalaksi.

Luuletko että ne siellä pk:ssa välittää mitä/kuinka paljon lapsesi syö :(
jos on nirso lapsi niin lautanen vaan pois ja odottamaan, kokemuksia löytyy aika paljon ja jos haluat lapsestasi "normaalin" ei huutavaa/kiljuvaa sekopäätä kuka ei saa mitään huomiota aikuiselta/hoitajalta niin
vie ihmeessä pph:lle kyllä he ovat nykyään todellakin valvottuja/koulutettuja

t.päiväkodissa töissä

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

jos on nirso lapsi niin lautanen vaan pois ja odottamaan, kokemuksia löytyy aika paljon ja jos haluat lapsestasi "normaalin" ei huutavaa/kiljuvaa sekopäätä kuka ei saa mitään huomiota aikuiselta/hoitajalta niin

t.päiväkodissa töissä

Miksiköhän meidän lapsi ei ole mikään huutava/ kiljuva sekopää, vaikka päiväkodissa onkin? Oiskohan niin, että perheoloista se kaikki lähtee?? Tasapainoisista perheoloista tuleva voi hyvin melko varmasti on sitten päiväkodissa tai perhepäivähoitajalla. Kotona se kasvatustyö pääasiassa kuitenkin tehdään, kotoa ne arvot ja käyttäytymismallit tulevat. Hoitopaikka ei voi hirveästi tehdä vaikutusta suuntaan tai toiseen.

Ja aika vähän olen niitä kiljuvia ja huutavia sekopäitä nähnyt päiväkodissakaan. Tässäkin on varmaan myös paikkakunta- ja aluekohtaisia eroja. Mutta ne joilla ongelmia vaikuttaa olevan hoidossa, ovat niitä joilla on niitä kotona. Kun kotona on rankkaa, ongelmia ym., lapsi näyttää ne myös hoidossa rauhattomuutena.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

t.päiväkodissa töissä

Miksiköhän meidän lapsi ei ole mikään huutava/ kiljuva sekopää, vaikka päiväkodissa onkin? Oiskohan niin, että perheoloista se kaikki lähtee?? Tasapainoisista perheoloista tuleva voi hyvin melko varmasti on sitten päiväkodissa tai perhepäivähoitajalla. Kotona se kasvatustyö pääasiassa kuitenkin tehdään, kotoa ne arvot ja käyttäytymismallit tulevat. Hoitopaikka ei voi hirveästi tehdä vaikutusta suuntaan tai toiseen.

hoitopaikalla on nimeenomaan vaikutusta siihen koska lapsihan on siellä suurimman osan päivästä.
Päiväkoti on "hyvä" paikka vasta sitten kun lapsi on omatoiminen, koska ei ne hoitajat esim. laita kunnolla lapsille päälle tms.
Olen useasti nähnyt kuinka esim. 1-vuotias istuu hiekkalaatikon reunalla tumput suorina, räkä nenästä valuen, itkien kun ei pysty leikkimään koska on puettu esim. rukkaset niin huonosti käteen ja sitten kun vanhemmat tulevat hakemaan niin hirveetä lässytystä heti lapselle

Yhteistyössä