Syyttäjän mielestä itsepuolustuksesta pitää saada vankeusrangaistus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
"Tallenteilta ilmeni, että 41-vuotias kietoi käsivartensa tuttavallisesti Vornasen kaulan ympäri, jolloin Vornanen otti kädellään miehen kaulasta kuristusotteen."

Sanoma-talon "vastuullista" uutisointia...

Miten olisi pitänyt uutisoida, jos tuo asia kävi ilmi tallenteelta? Miksi sinä puolustelet aseen kanssa heilujaa? Ilmeisesti olet sellainen ruudun takaa huuteleva nysverö, joka ihailee näitä "jännämiehiä" kuin joitakin sankareita.

Onko isäs vankilakundi?

Ihme kuumakalle tuo Vornanen

"Riita kuitenkin jatkui hieman myöhemmin baaritiskin edustalla olevan pöytäryhmän luona. Tässä tilanteessa Vornanen poliisin esitutkinnan mukaan tönäisi 41-vuotiasta siten, että tämä kaatui penkin yli maahan. Tällöin tilanteeseen paikalle tuli myös yritysseurueeseen kuulunut 31-vuotias.

Vornanen soitti baarista hätäkeskukseen kello 4.01. Hän kertoi, että häneen on kohdistettu suullinen henkeen ja terveyteen kohdistunut uhkaus. Vornanen ei osannut hätäkeskuspuhelussaan eritellä, kuinka häntä tarkalleen uhattiin.

Klo 4.15 Vornasen ja 31-vuotiaan välille syntyi pieni käsikähmä, ja 41-vuotias meni tilanteeseen väliin. Tässä vaiheessa Vornanen otti askelia taaksepäin, kaivoi housujen oikeasta etutaskusta aseen, osoitti aseella viereensä oikealle alaviistoon katuun ja ampui yhden laukauksen katukivetykseen.
Laukauksen jälkeen Vornanen nosti aseen kohti edessään seisoneita miehiä. Havaitessaan laukauksen molemmat miehet peruuttivat taaksepäin ja lähtivät pois paikalta."

"”[Vornanen] Otin uhkailun tosissaan, koska he kertoivat olevansa rikollismaailmasta ja uhkasivat minua ja perhettäni. Se oli jotenkin vakuuttavaa se puhe. Vaikka olen elämäni aikana monenlaista uhkailua kuullut, niin tämän otin tosissani.”

Ennen ampumistilannetta Vornanen uskoi joutuvansa pahoinpidellyksi.

”En halunnut antaa heidän lyödä tai potkia minua, koska tiedän että yksi lyönti voi muuttaa elämän täysin. Kun näin, että mies tulee kohti, huusin elä tule. Hän ei pysähtynyt vaan jatkoi matkaa kohti minua. Silloin otin pistoolin ja ammuin maahan.”

Poliisin kysymys: Miksi sinulla oli ase mukanasi?

”Mulla on se usein mukana kun liikun, oikeastaan päivittäin. Yhteiskunta on mennyt niin epävakaaksi, on kaiken maailman veitsihyökkäyksiä jne, en halua joutua tuollaiseen tilanteeseen kädettömänä. Haluan suojella ihmisiä. Minulle on se annettu ja minulla on laillinen oikeus sitä kantaa. Silloin sitä voi kantaa mukana”, Vornanen sanoi."

Siis Vornanen on ymmärtänyt, että tuo toinen mies on joku rikollinen ja tämä toinen mies on ymmärtänyt, että Vornanen on rikollinen. Mistä tällaiset väärinkäsitykset on lähteny liikkeelle, jos kumpikaan ei kuitenkaan ole missään rikollisliigassa mukana? Onko siellä kännissä uhiteltu puoleen ja toiseen? Vaikea tietää, mikä on totta ja mikä ei, kun osapuolet puhuvat ihan vastakkaisia asioita. Vornanen tietenkin poliitikkona on tottunut valehtelemaan ja toisaalta tämä toinen tyyppi ei ilmeisesti juurikaan muista, mitä tapahtui.

Siis Vornanen on ymmärtänyt, että tuo toinen mies on joku rikollinen ja tämä toinen mies on ymmärtänyt, että Vornanen on rikollinen. Mistä tällaiset väärinkäsitykset on lähteny liikkeelle, jos kumpikaan ei kuitenkaan ole missään rikollisliigassa mukana? Onko siellä kännissä uhiteltu puoleen ja toiseen? Vaikea tietää, mikä on totta ja mikä ei, kun osapuolet puhuvat ihan vastakkaisia asioita. Vornanen tietenkin poliitikkona on tottunut valehtelemaan ja toisaalta tämä toinen tyyppi ei ilmeisesti juurikaan muista, mitä tapahtui.

"Sitten Timo Vornanen kohtasi baaritiskillä toisen pukumiehen, vuonna 1994 syntyneen miehen. Heidän keskustelunsa sisällöstä välittyi oikeudessa ristiriitainen kuva.
Vuonna 1984 syntyneen miehen mukaan nuorempi työkaveri kertoi Vornasen olevan jonkinlainen gangsteri. Vornanen taas oli jäänyt keskustelun myötä siihen käsitykseen, että vuonna 1994 syntynyt mies on järjestäytyneen rikollisryhmän johtaja.
---
– Siinä on puhuttu järjestäytyneestä rikollisuudesta ja on ollut väärinymmärryksiä, tutkinnanjohtaja, rikoskomisario Jukka Larkio kuvaili baari-illan tapahtumia heinäkuussa 2024."

Kumpikin ollut niin humalassa, että ei ole ymmärtänyt toistaan.

"Valvontakameratallenteista näkyy, kuinka Vornanen lyöttäytyy yhteen nuorten naisten kanssa, istuskelee sohvalla ja piipahtaa myös tanssilattialla.
Vuonna 1984 syntynyt pukumies näkyy samalla tallenteella kaulailemassa eri ihmisten kanssa. Hän on selvästi päihtynyt. Jossain vaiheessa yötä hän päätyi Timo Vornasen viereen ja tarrasi häntä rajusti niskasta kiinni. Vornanen otti miehen kaulasta kiinni ja kaatoi hänet sohvalle.
Pukumies kertoi yrittäneensä halata Vornasta, kuten oli tehnyt monille muille ihmisille samana iltana.
– Ei siinä. Me ei oltukaan sitten kavereita, kertoi vuonna 1984 syntynyt pukumies omassa kuulemisessaan."

Tämä tyyppi siis kaulaili baarissa kaikkia ihmisiä. Mutta kukaan muu ei kokenut, että pitäisi käydä päälle. saatika ottaa ase esille. Eli kyllä Vornanen nyt ylireagoi tilanteessa.

"Valvontakameratallenteista näkyy, kuinka Vornanen lyöttäytyy yhteen nuorten naisten kanssa, istuskelee sohvalla ja piipahtaa myös tanssilattialla.
Vuonna 1984 syntynyt pukumies näkyy samalla tallenteella kaulailemassa eri ihmisten kanssa. Hän on selvästi päihtynyt. Jossain vaiheessa yötä hän päätyi Timo Vornasen viereen ja tarrasi häntä rajusti niskasta kiinni. Vornanen otti miehen kaulasta kiinni ja kaatoi hänet sohvalle.
Pukumies kertoi yrittäneensä halata Vornasta, kuten oli tehnyt monille muille ihmisille samana iltana.
– Ei siinä. Me ei oltukaan sitten kavereita, kertoi vuonna 1984 syntynyt pukumies omassa kuulemisessaan."

Tämä tyyppi siis kaulaili baarissa kaikkia ihmisiä. Mutta kukaan muu ei kokenut, että pitäisi käydä päälle. saatika ottaa ase esille. Eli kyllä Vornanen nyt ylireagoi tilanteessa.
Kyllä raju niskatarraus on uhkaavaa ja oikeuttaa vastatoimenpiteeseen. Kaulailija tietys valehteli ”halaamisistaan”

Vornasen mielestä mies on tarrannut rajusti, omasta mielestään mies on vain kaulaillut ystävällisesti. Kumpaa sitä sitten uskoisi. Molemmat kaatokännissä, niin ei voi tietää.

"”[Vornanen] Otin uhkailun tosissaan, koska he kertoivat olevansa rikollismaailmasta ja uhkasivat minua ja perhettäni. Se oli jotenkin vakuuttavaa se puhe. Vaikka olen elämäni aikana monenlaista uhkailua kuullut, niin tämän otin tosissani.”

Ennen ampumistilannetta Vornanen uskoi joutuvansa pahoinpidellyksi.

”En halunnut antaa heidän lyödä tai potkia minua, koska tiedän että yksi lyönti voi muuttaa elämän täysin. Kun näin, että mies tulee kohti, huusin elä tule. Hän ei pysähtynyt vaan jatkoi matkaa kohti minua. Silloin otin pistoolin ja ammuin maahan.”

Poliisin kysymys: Miksi sinulla oli ase mukanasi?

”Mulla on se usein mukana kun liikun, oikeastaan päivittäin. Yhteiskunta on mennyt niin epävakaaksi, on kaiken maailman veitsihyökkäyksiä jne, en halua joutua tuollaiseen tilanteeseen kädettömänä. Haluan suojella ihmisiä. Minulle on se annettu ja minulla on laillinen oikeus sitä kantaa. Silloin sitä voi kantaa mukana”, Vornanen sanoi."
En tiedä, mutta uskon, ettei ampuma-aseella saa käydä veitsihyökkääjän päälle, varsinkaan, jos on poliisi ja koulutusta fyysiseen yhteenottoon.

En tiedä, mutta uskon, ettei ampuma-aseella saa käydä veitsihyökkääjän päälle, varsinkaan, jos on poliisi ja koulutusta fyysiseen yhteenottoon.
Iso lauma poliiseja ampui veitsellä varustautuneen miehen kuoliaaksi.
Syyttäjän mielestä asiassa ei ole syytä aloittaa edes esitutkintaa siitä onko tappamisessa syytä epäillä rikosta.

"Työtehtävissä en ole ollut niin vaarallisissa tilanteissa kuin Ihkun edessä, Vornanen sanoo.

- Siinä oli selvä hyökkäys tulossa. Minä tunnistan hyökkäyksen tällä kokemuksella. Hän oli oikeasti tulossa minun päälle. Oli kaksi vaihtoehtoa. Annan aloitteen, että hän pystyy hyökkäämään ja olisi tullut päälle, Vornanen sanoo.

- Toinen vaihtoehto oli väkivallaton, eli pysäytän hyökkäyksen ennen kuin se alkaa. Se oli positiivinen asia, kenellekään ei tapahtunut yhtään mitään."

Iso lauma poliiseja ampui veitsellä varustautuneen miehen kuoliaaksi.
Syyttäjän mielestä asiassa ei ole syytä aloittaa edes esitutkintaa siitä onko tappamisessa syytä epäillä rikosta.

häneen oli jo käytetty etälamautinta, projektiililaukaisinta ja poliisikoiraa.

Soitteleeko kelloja ja kolahtaako, vai selitänkö?

Yhteistyössä