Syyttelevä vaimo

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja peter67
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

peter67

Vieras
Vaimo löytää koko ajan vikaa toisista ihmistä. Tässä ei ole mitään tavatonta, kaikkihan puhuvat toisista ihmisistä pahaa joskus ja suuttuvat. Mutta homma alkaa mennä liian pitkälle, kun enää ei tunnu olevan mitään muuta puheenaihetta. Ja kun immeinen suuttuu aivan mitättömistä asioista. SYYTTELY meneeä koko ajan vain pitemmälle ja pitemmälle.

Itse aviomiehen roolissa olen oppinut pysymään poissa tulilinjalta. Mutta lapsia käy sääliksi! Minä olen vanhemmalle "sarjalle" isäpuoli ja eikö minun pitäisi nyt olla se paha isäpuoli? Vaimo ei jätä tähän tilaa, vaan surutta ruttaa lastensa itsetunnon aivan maahan. Lapset ovat paskoja, tyhmiä, valehtelijoita, laiskoja, eivät auta äitiään jne.

Minä näen asian taas aivan toisin: harvoin näkee noin fiksuja nuoria naisia, jotka tekevät paljon kotitöitä, hoitavat pientä sisarustaan ja auttavat äitiään ja isäänsä. Käyvät koulua hyvällä menestyksellä. On poikakaverit ja aivan normaalit meininkit. Ja ahkeria, opiskelun ja kotitöiden lomassa tekevät vielä palkkatöitä taskurahan saamiseksi. Minä olen itse asiassa ylpeä tytöistä ja mielelläni kerron, että olen heidän isänsä.

Vaimon ja minun suhtautumistapa vaikkapa tyttöihin eroaa siis kuin yöllä ja päivällä. Ei uskoisi, että elämme samassa maailmassa, jonka vielä jaamme avioparina...

Nyt vaimo on ryhtynyt vanhinta uhkailemaan, että jos ei tee sitä tai tätä, niin tuossa on ovi, josta voi häipyä. Syynä vaikka se, että tytär on pannut paidan väärään paikkaan tai jotain muuta yhtä tyhjänpäiväistä.

Itse olen näistä puhunut vaimolle kuin Runebergi, mutta ei auta yhtään. Ei mene jakeluun. Mielestäni äiti ei voi tyhjästä uhkailla tyttäriään ulosheitolla kotoa, lapsilla on oikeus turvalliseen oloon. (minusta 17-vuotias on vielä lapsi). Ja lapsista tulee hulluja, jos heitä koko ajan mollataan.

Ja hullua on vielä se, että minä en näe mitään aihetta syyttelyyn.

Minä näen, että tytöt yrittävät kaikkensa miellyttääkseen äitiään, mutta palkaksi saavat vain päänaukomista ja vittuilua. Ja tytöt ovat menneet vaimon palvelemisessa todella pitkälle, rouva makaa sängyssä ja komentaa sieltä kuin keisari alamaisiaan. Mutta mikään ei riitä vaimolle! Aina löytyy tyytymättömyyden aihetta.

Samaa kuvausta voisin esittää kaikista sukulaisista, työkavereista jne. Kaikki ovat PASKOJA. Miten sattuukin, että kaikki ihmiset vaimon ympärillä ovat niin paskoja?

Mitähän moiselle voisi tehdä? Olen neuvoton, kun mikään puhe ei auta.

Joskus vaimo muistaa myös minua. Esim. tehtäväkseni tuli ilmoittaa, että uuden omakotitalon valmistuminen myöhästyy muutamalla viikolla urakoitsijan tekemän virheen vuoksi, joka kuitenkin korjataan (ja korjattiin). Vaimo raivoistui niin, että alkoi riehumaan. Nakkasi sängyn ilmaan (kevytrakenteinen puusänky) ja korkealle. Ja alle vuoden ikäinen lapsi oli siinä alla. Sänky olisi tipahtanut suoraan vauvan päähän, mutta raivoamisen alkaessa keskimmäinen vanhemmista tyttäristä kaappasi vauvan syliinsä ja juoksi makuuhuoneeseen pakoon. Juuri ja juuri ehti siitä alta pois. Minä vähemmän sankarillisesti jähmetyin moisesta esityksestä kauhusta kankeaksi...

Veikkaisin, että vauva olisi kuollut sängyn romahtaessa niskaan. Mielestäni tämä oli ISO VIRHE, ei tyttöjen likainen sukka sängyn alla.

Itse raivosin tästä esityksestä vaimolle myöhemmin, mutta vaimo ei nähnyt itsessään vikaa. Syy oli minun, kun urakoitsija oli tyrinyt ja minä olin ajanut hänet raivoon. Minä siis olin se, joka oli riskeerannut vauvan hengen, ei vaimo.

Vaimollasi on vakavia ongelmia. Joko hän on pahoin häiriintynyt, tai sitten jokin psyykkinen painolasti ajaa hänet hulluuden partaalle. Nyt olisi tärkeintä istua puhumaan asiasta ja ohjata hänet ammattilaisen pakeille. Muutoin teillä on kohta kaikki lapset terapiassa ja sinä ihmettelemässä miten asiat pääsivätkin niin pitkälle.

Muista hyvä mies, että olet myös vastuussa lasten hyvinvoinnista! Tartu tapahtumiin ajoissa ja pakota vaimosi hakemaan apua. Kyllähän nyt itsekin tajuat, että teillä tilanne on kaukana normaalin tuolla puolen.

Herranen aika! Jos tuo on totta, niin voi kamala. ONNEKSI sinä olet paikalla, kuullostaa vähän, että överiksi menee ja lujaa. Mutta tuota sänkyjuttua en silti usko, se laittaa mietitmään, että onko koko juttu provo. Samaten noin mallikkaat teini-ikäiset tytöt pistää vähän miettimään. Itse olin kyllä teini-iässä vähän enemmän vaimosi kaltainen ;)

Mutta vakavasti puhuen, jotain on pahasti vialla. Ei kuullosta normaalilta ja täysipäisen aikuisen ja vanhemman käytökseltä. Jotain täytyisi tehdä. Vähintään täytyisi yrittää saada parempi keskusteluyhteys ja realismia vanhempien tyttöjen asioiden hoidossa. Vaikka kyseessä ei olekkaan mikään lapsensuojeluasia tai pahoinpitely tai heitteillejättöasiat. Mutta yritä saada jotain keskuetelukanavaa auki, ihan vauvan kannalta. Vanhemmat tytöt nyt kuitenkin parissa vuodessa ovat lähteneet opiskelemaan ja muuttoaikeissa kuitenkin.

Vaimo hoitoon. Mutta tulee olemaan vaikea saada, koska hänessähän ei ole mitään vikaa.

Ensimmäiseksi sinun pitää jutella vanhempien tyttöjen kanssa äidin mielenterveysongelmasta ja heille pitää saada selville, että he ovat fiksuja nuoria ja äiti oireilee. Tuon ikäiset nuoret tarvitsevat hyväksyntää.

Missään tapauksessa asiaa ei pidä hyväksyä. Käänny asiantuntijoiden puoleen.

Tuollaisessa perheessä lapsista tulee helposti ylikilttejä, koska heille ei anneta mahdollisuutta käyttäytyä normaalin murrosikäisen lailla. Tiedän sen itsestäni, sillä pelkäsin isäni raivareita, joten pesin lattioita, pyyhin pölyjä kirjahyllystä jne sekä olin koulussa ylisuorittaja, jotta olisin saanut hyväksyntää teoillani. Omana itsenäni en hyväksyntää saanut isältäni, vaan ainoastaan hyvät teot huomattiin. Silti tuo lapsuus heijastui siten, että sama suorittaminen näkyi parisuhteessa, jossa myös yritin olla kokoajan superkiltti, jotta sain hyväksyntää ja miehen huomion. Vasta paljon myöhemmin aloin oppia, että vaikeneminen ja toisen miellyttäminen eivät ole oman psyykeen kannalta terveellisiä tapoja, vaan jouduin opettelemaan itsekkyyttä ja negatiivisten tunteiden ilmaisua puhumalla.

Anna tytöille tukea ja muista kehua heitä. Kerro myös, että heidän äidillään on jotakin pielessä ja olet pahoillasi, että äiti kohtelee heitä epäreilusti. Voit olla yhteydessä tyttöjen koulukuraattoriin tai terveydenhoitajaan. Voit myös sanoa tytöille, että jos tilanne tuntuu heistä pahalta, niin heillä on oikeus ottaa yhteyttä koulun terveydenhoitajaan.

Vaimollasi on jonkin sortin mielenterveysongelma. Onko käytös pahentunut vauvan syntymän jälkeen? On nimittäin aika yleistä, että vauvan syntymä laukaisee masennusta, joten se yhdistettynä mahdollisiin aikaisempiin ongelmiin voi yhdessä aiheuttaa pahaa jälkeä.

Vaimosi riehuminen ja huutaminen ei ole normaalia. Ei mikään ihminen, teko tai asia anna oikeutusta sellaiseen käytökseen, vaan raivarit pitää pystyä käsittelemään itse ilman tavaroiden paiskomisia jne. Ehkä sinäkin voisit puhua asiasta esim. työterveyslääkärillä, joka voisi ohjata sinut keskustelemaan asiasta esim. erikoislääkärin puheille.

Voisi olla hyvä saada vaimon raivoamista kuvattua videolle. Tällöin olisi paitsi todistusaineistoa, niin sitä voisi myös näyttää vaimolle, jotta hänet saisi havahtumaan, ettei sellainen käytös kertakaikkiaan voi jatkua. Hän ei ole maailman napa eikä elämä pyöri hänen tahtonsa mukaan. En usko, että ilman psykoterapiaa hän "paranee" tuosta käytöksestään.

...jos vaimon mielestä hänessä itsessään ei ole mitään vikaa, niin ei kai hän nyt tälle palstalle tulisikaan, sillä hänhän omasta mielestään tietää oikean vastauksen kaikkiin asioihin.

Hänellä on ihan selvästi narsistinen persoonallisuushäiriö.
Lapsiraukat, sinun tulee tehdä kaikkesi lasten puolesta ettei heidän enää tarvitsisi kärsiä tuollaisesta äidistä. On kuitenkin kysymys heidän loppuelämästään!
Älä mamoile, laita rajat vaimosi käytökselle -lasten vuoksi!

"Miksi aina sinä" Narsismin seitsemän syntiä. Sandy Hotchkiss on kirjoittanut ko. teoksen. Sitä saa kirjastosta ja kirjakaupoista. Koko perheenne olisi syytä lukea se.

Kuvauksesi osui niin naulan kantaan narsistisesta luonnehäiriöstä kuin olla voi. Teitä muita auttaa suunnattomasti, kun ymmärrätte, mistä on kysymys. Teos valottaa sekä narsismin kehittymistä, sen piirteitä ja myös sitä, miten te voitte suojella itseänne sen vaikutuksilta. Keinoja tulla toimeen ja kestää.

Lapsille on hyvin tärkeää saada tietoa nyt, jotta vanhemamn vika ei niin pahasti vahingoittaisi heitä.
Narsisti on kylmä ja itsekäs ihminen, jonka emotionaalinen (tunne-elämän) kehitys on jäänyt pikkulapsen asteelle.

Teitä helpottaa suunnattomasti, kun tajuatte, ettei vika todellakaan ole teissä muissa.

Jos äiti tosiaan on paha lapsilleen, sanan todellisessa merkityksessä, eikä mies vääntele tahalleen siis ymmärrä ja tulkitse väärin, jotta saa sympatioita ulkopuolelta, niin kyllähän oma neuvola on se paikka. Ei ellien -keskustelukanava. Oman paikkakunnan neuvolaan kipittämään. Siellähän lapsen asiat muutenkin hoidetaan. Ja kouluterkkari, opettajat... tämä on se osoite. Mutta aina ei kestä miehen toimet niin paljon päivänvaloa, että olisi pokkaa lähteä ajamaan asiaa. Siellä kun yleensä tiedetään myös miehen asiat.

Alkuperäinen kirjoittaja voi voi voi taikinaa:
Jos äiti tosiaan on paha lapsilleen, sanan todellisessa merkityksessä, eikä mies vääntele tahalleen siis ymmärrä ja tulkitse väärin, jotta saa sympatioita ulkopuolelta, niin kyllähän oma neuvola on se paikka. Ei ellien -keskustelukanava. Oman paikkakunnan neuvolaan kipittämään. Siellähän lapsen asiat muutenkin hoidetaan. Ja kouluterkkari, opettajat... tämä on se osoite. Mutta aina ei kestä miehen toimet niin paljon päivänvaloa, että olisi pokkaa lähteä ajamaan asiaa. Siellä kun yleensä tiedetään myös miehen asiat.

Olipas siinäkin vastaus.

Voin hyvin kuvitella oman miehen lähtevän tuolle valehtelun ja panettelun linjalle, mahdollisen eron hetkellä. Hakee kaikesta piilomerkityksiä, mutta vähättelee omia pahoja sanojaan. Meidän perheessä ei ole kuin yksi paha ja syyllinen, vaimo.

Yhteistyössä