Tää on tosi karmeeta, mut miten on oikeudellisesti...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tätä ei toivoisi kellekkään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tätä ei toivoisi kellekkään

Vieras
Olen siis raskaana toisella kuulla (hormonikierukka petti), mieheni ei tiedä sitä vielä. Avioliittomme on ollut yhtä helvettiä ja mies on pettänytkin minua useamman pirkon kanssa. Meillä on jo yksi yhteinen lapsi, joka syntyi ennen naimisiin menoamme, jolloin olin siis lapsen ainoa huoltaja kun huoltajuutta ei tuolloin sovittu yhteiseksi isyyttä tunnustettaessa. Tämä oli molempien päätös tuolloin.

Sitten mentiin naimisiin kun yhteiselämä näytti hyvältä. Minä luulin meneväni naimisiin rakkaudesta mutta nyt kävikin ilmi, että mies nai minut saadakseen yhteisen lapsemme ja kun nyt olen halunut erota miehen sikailujen takia niin sanoi taistelevansa oikeudessa viimeiseen asti saadakseen lapsen itselleen kokonaan. En siis ole uskaltanut lähteä kun en voi kuvitella eläväni ilman omaa pikkuistani. Nyt olen siis tahtomattani raskaana samalle sialle ja toki isyys on hänen kun lapsi syntyy koska kerran olemme naimisissa.

Nyt mietinkin, että jos laitan eron heti vireille ja se vahvistetaan ennen lapsen syntymää niin eikö lapsi tuolloin olekkin oikeudellisesti "isätön" tai siis huoltajuus pysyy minulla eikä hän voisi alkaa oikeusteitse vaatia tätäkin itselleen?? Monimutkainen tilanne ja pahin painajainen ikinä.

En tiedä, mutta jos ero ei ole virallinen vaan olet laillisesti yhä naimisissa eikä miehesi kiellä isyyttään, eikö lapsi silloin merkitä hänelle?

Mutta miten olet nyt päätynyt raskaaksi miehelle, jota inhoat?

Avioeron saaminen vie puoli vuotta. Lapsi syntyy siis sen jälkeen kun olet jo eronnut. Eli lapsi on virallisesti isätön, mutta mies voi toki vaatia isyyden tutkimista...
Ai hormonikierukka petti, luulin että se olisi pomminvarma ehkäisykeino :o
Ja mies ei voi lasta viedä noin vain. Eikä muuten äidin aviopuoliso tule automaattisesti lapsen huoltajaksi. Eli onko mies edes isomman lapsenne huoltaja, jos kerran aiemmin on tehty sopimus siitä, että lapsi on sun yksinhuollossasi?

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
En tiedä, mutta jos ero ei ole virallinen vaan olet laillisesti yhä naimisissa eikä miehesi kiellä isyyttään, eikö lapsi silloin merkitä hänelle?

Mutta miten olet nyt päätynyt raskaaksi miehelle, jota inhoat?

Lapsiko merkitään hänelle siksi että olen ollut naimisissa kun lapsi on saanut alkunsa? Siis vaikka ero ehditään tässä raskausaikana saada päätökseen ja vahvistettua.

Ja tohon toiseen kysymykseen vastauksena että sepä se tässä kaduttaakin että säälistä kerran annoin, mutta lapsen toki pidän vaikka miestä en, se on sentään uusi viaton elämä...

Alkuperäinen kirjoittaja hoitsu:
ei oo mikään kierukka 100% tulee raskaaks mutta ne tappaa alkion joten et välttämättä huomaa edes että menee kesken muutakuin et vuoto on suurempaa.

Ja mulle taas väitettiin ehkäisyneuvolassa, että kierukka estää paitsi mahdollisesti hedelmöittyneen munasolun kiinnittymisen, myös itse hedelmöittymisen, kiitos steriilin tulehdustilan tms jonka kierukka kohdussa aiheuttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Neslihan:
ei oo mikään kierukka 100% tulee raskaaks mutta ne tappaa alkion joten et välttämättä huomaa edes että menee kesken muutakuin et vuoto on suurempaa.

Ja mulle taas väitettiin ehkäisyneuvolassa, että kierukka estää paitsi mahdollisesti hedelmöittyneen munasolun kiinnittymisen, myös itse hedelmöittymisen, kiitos steriilin tulehdustilan tms jonka kierukka kohdussa aiheuttaa.

Mun serkku on kierukkalapsi. =) (tosin käsittääkseni siihen aikaan ei ollu hormonikierukoita vaan ihan tavallisia vaan)

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen:
Lapsiko merkitään hänelle siksi että olen ollut naimisissa kun lapsi on saanut alkunsa? Siis vaikka ero ehditään tässä raskausaikana saada päätökseen ja vahvistettua.

Ehei. Tilanne lapsen syntymähetkellä ratkaisee. Jos olet eronnut, siis naimaton sillä hetkellä, niin saat kotiin kyselyn lapsen isästä, mutta sun ei ole pakko vastata siihen mitään.
Mä kysyin tätä asiaa lakimieheltä joskus aikoinaan, kun tilanne miehen kanssa oli kehnonlainen ja tulin raskaaksi vahingossa.

ei kaikilla,sitä sanotaan että se jopa lopettaa kuukautiset kokonaan,ihmiset ovat erilaisia "sisuksiltaan",kaikkia ihmisiä ei voida testata.Neuvolassa sanotaan välillä mitä sattuu mutta vastaan otolla sitä näkee kaikkea,joten mikään ei ole 100%varmaa paitsi selibaatti ja sterilisaatio.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:

Mun serkku on kierukkalapsi. =) (tosin käsittääkseni siihen aikaan ei ollu hormonikierukoita vaan ihan tavallisia vaan)

No eipä se kuparikierukka mullakaan toiminut ihan kuten piti :whistle: mutta noin ne siis ehkäisyneuvolassa väittivät :)

ei kaikilla,sitä sanotaan että se jopa lopettaa kuukautiset kokonaan,ihmiset ovat erilaisia "sisuksiltaan",kaikkia ihmisiä ei voida testata.Neuvolassa sanotaan välillä mitä sattuu mutta vastaan otolla sitä näkee kaikkea,joten mikään ei ole 100%varmaa paitsi selibaatti ja sterilisaatio.

Kröhöm. Ei edes sterilisaatio ole 100% varma... Selibaatti toki on, jos ei usko Neitsyt Marian tarinaan :D

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen:

Ehei. Tilanne lapsen syntymähetkellä ratkaisee. Jos olet eronnut, siis naimaton sillä hetkellä, niin saat kotiin kyselyn lapsen isästä, mutta sun ei ole pakko vastata siihen mitään.
Mä kysyin tätä asiaa lakimieheltä joskus aikoinaan, kun tilanne miehen kanssa oli kehnonlainen ja tulin raskaaksi vahingossa.

Näin tapahtui myös meillä ensimmäisen lapsen syntyessä. Kotiin tuli kysely, varattiin aika lastenvalvojalle ja lapsen isä merkittiin isäksi mutta yhteishuoltajuudesta ei sovittu, nehän ovat kaksi eri asiaa, toki usein tehdään molemmat samalla. Eli nyt kun eroan virallisesti niin tuo avioton lapseni on siis isätön. Voiko se muuttaa tilannetta jotenkin että lapsen isä vaatii isyyden selvittämistä? Tottahan sen jokainen tietää että lapsi on bilogisesti hänen mutta onko hänelle pakko isyys antaa?

Isälläkin on oikeus lapseensa, eli jos miehesi haluaa, hän voi vaatia isyyden selvittämistä oikeusteitse. Hänellä on siihen vahva peruste: olitte naimisissa kun raskaus sai alkunsa. Eli käytännössä se tarkoittaa sitä, että isyys selvitetään dna-testillä, halusit tai et, jos miehesi sitä tosissaan vaatii.

Selvitä, missä on teidän kunnan oikeusapu ja käy siellä, tai kay minkä tahansa asianajajan luona, niin saat asiaan selvyyttä, kerta käynti ei vielä paljon maksa.
Tsemppiä.

Ja totta, nainen on vahvoilla oikeudessa, miehet usein uhkailee lasten viemisellä, mutta ei ne niitä niin vain vie, pidä huolta, että kun muutat pois, lapsi muuttaa myös, niin ei pitäisi olla jälkeenpäin oikeudessa ongelmaa, vastaavasti,m jos lapsi jää isän luo, on isä vahvoilla.

Isälläkin on oikeus lapseensa, eli jos miehesi haluaa, hän voi vaatia isyyden selvittämistä oikeusteitse. Hänellä on siihen vahva peruste: olitte naimisissa kun raskaus sai alkunsa. Eli käytännössä se tarkoittaa sitä, että isyys selvitetään dna-testillä, halusit tai et, jos miehesi sitä tosissaan vaatii.

Eli hänkö voi joka tapauksessa ottaa molemmat ap:n lapset itselleen jos kerran merkitään myös tulevan lapsen isäksi, vapaa-ehtoisesti tai testien kautta?

oikein saanu mitään selvyyttä vielä miten asia oikeesti on? Asianajajat ne kai parhaiten tietää mut kun asialla on jo aika kiire ja oikeusaputoimistoon on täällä meillä kahden kuukauden jono...

avioliitossa syntynyt lapsi on automaattisesti aviomiehen, ellei ole syytä epäillä pettämistä jolloin asia varmistetaan dna testillä.. vaikka saisitte avioeron voimaan ennenkuin lapsi syntyy niin miehesi voi vaatia isyyden tunnustusta koska olet tullut raskaaksi avioliiton aikana, ja valehtelemaan ei kannata ruveta koska se selvitettään sitten vaan dna testillä...
mutta mitä tulee asiaan mies vaatisi lapset itselleen, niin mitään syytähän tälläiseen ei ole, siis jollet ole lapsia kaltoin kohdellut ja pystyt turvaamaan lapsillesi tasapainoisen elämän niin miehen tulee olemaan todella vaikeaa onnistua, ja kaikki uhkailut lasten viemisestä vain huonontaa miehesi asemaa.. mutta ota yhteyttä lastenvalvojaan ja selvitä asia, että millä todennäköisyydellä miehesi onnistuu saamaan huoltajuuden, samaten laita avioero hakemus sitten vireille.. yhteishultajuuden toden näköisesti mies tulee saamaan mutta lapset melko varmasti jää luoksesi asumaan.. mutta tosissaan pidät vain huolen siitä että lapsi muuttaa mukanasi..

Juu näinhän se hormonikierukka ehkäisee, mutta poikkeuksiakin löytyy.

Ja edelliselle, ei se hedelmöittynyt munasolu vielä mikään alkio ole... Kierukka ehkäisee sen kiinnittymisen, hormonikierukka estää yleensä myös munasolun irtoamisenkin.

Just näin, mutta kyse on siis lapsen oikeudesta kumpaankiin vanhempaan. Nämä asiat aina katsotaan lapsen edun kautta. Taitaa olla todella harvinaista se, että lapsen kannalta olisi parempi ettei isyyttä selvitetä, jos ehdokkaita on.

Avioliiton aikana syntyvä lapsi menee aina sen aviopuolison nimiin. Silloinkin vaikka tiedetään varmasti, ettei aviopuoliso ole lapsen isä. Serkkuni aikoinaan oli muuttanut erilleen miehestään. Heillä venähti eron virallistaminen ja serkkuni ehti synnyttää lapsen toiselle miehelle. Se isyys piti sitten perästä muuttaa...

Mun mielestäni on parempi, vaikka parisuhde olisikin surkea, että lapsi saisi tietää oikean isänsä ja rakentaa tähän kunnollisen suhteen. Ei isä saa lapsia "vietyä" pois äidiltä, mutta yhtäläiset vanhemman oikeudet hän voi kuitenkin itselleen saada, kuin äitikin.

Eli, lapsen parasta ajatellen, omat kaunat taka-alalle ja toimiva yhteishuolto lapsen edun nimissä.

Kröhöm. Ei edes sterilisaatio ole 100% varma... Selibaatti toki on, jos ei usko Neitsyt Marian tarinaan :D

Selibaatti on ihan varma, vaikka uskookin neitsyt Marian tarinan. Jeesuksen alkuun ei liittynyt selibaattia eikä seksiä.
Neitsyys ei ole selibaattia ja Jeesus sikisi Pyhästä Hengestä.
Mua inhottaa, kun täällä kehdataan näin rivienvälissäkin, puolihuolimattomasti pilkata kristinuskoa ja kristittyjä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Selibaatti on ihan varma, vaikka uskookin neitsyt Marian tarinan. Jeesuksen alkuun ei liittynyt selibaattia eikä seksiä.
Neitsyys ei ole selibaattia ja Jeesus sikisi Pyhästä Hengestä.
Mua inhottaa, kun täällä kehdataan näin rivienvälissäkin, puolihuolimattomasti pilkata kristinuskoa ja kristittyjä.

no, ehkäpä tässä nyt ei ollut tarkoitus mitään pilkata...

Joo tos tapauksessa mä laittaisin eron vireille heti. Mut tietenkin isä voi hakea isyyden selvitystä, ainakin siitä on apua tilanteessa jossa isä pyrkii saamaan lapsen itselleen, tuskin onnistuu jos yksin raskausajan synnytyksen ja isyyden selvityksen ym. auttaa sun asiaas jos ette oo enää naimisissa lapsen syntyessä.
Ja joo toi on kans tärkeetä et lähdet lapsen kanssa, etkä jätä lasta isälle.
Helpommin määrätään lapsi pysymään luonasi, kuin muuttamaan luoksesi jos oikeudessa asiaa puidaan.

Yhteistyössä