Taaapero (1v3kk) herää 3-10krt/yö

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tinii harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tinii harmaana

Vieras
Miten saataisiin yöt rauhottumaan?
Yritettiin tutin vierottamista mutta annettiin periksi viiden huutoyön jälkeen.

Olen raskaana rv 30+0 ja tajuttoman väsynyt raskaudesta johtuvan unettomuuden takia joten tehtiin ratkaisu että kipitän sohvalle nukkumaan jos yö meinaa mennä hulinaksi ja lopputulos on se että viimeset 2viikkoa oon nukkunut sohvalla puolet yöstä ja tyttö isänsä kainalossa.

Huudattamis unikoulu ei meillä toimi kun tyttö huutaa vaikka niin pitkään että pyörtyy. Nyt kun herää yöllä niin käydään vaan peittelemässä ja ei puhuta mitään, eikä oteta syliin. Yleensä rauhottuu mutta saattaa herätä puolen tunnin päästä ja sama homma. Viime yönä ei rauhoittunut ennenkö pääsi meidän sänkyyn, mutta olikin tukkoinen ja lämmin.

Apuja väsyneille vanhemmille?

Tyttö nukkuu omassa huoneessaan ja hänen sänkynsä ei mahdu meidän huoneeseen, eikä se mikään ratkaisu olisikaan kun kakkonen syntyy parin kuukauden päästä.

Meillä 1v 5kk neiti aloitti tuollaisen yöhulinan pari kuukautta sitten. Oli yöllä valveilla 2-3h, otettiin usein viereen nukkumaan. Mutta ei rauhoittunut siinäkään - ja kaikki nukkuivat huonosti. Sitten vaan kylmästi tehtiin niin, että ei nostettu pois omasta sängystään, vaikka itki. Rauhoitettiin silittämällä omaan sänkyyn ja sitten heti pois vierestä seisomasta. Meillä tyttö nukkuu omassa sängyssään, mutta samassa huoneessa meidän kanssa. Osaksi auttoi, että siirryin nukkumaan sängyssä niin, että pääni oli 1m päässä sängystä. Ehkä se rauhoitti pikkuisen oloa. Taisi mennä viikon verran yöhuudoilla, mutta sitten yhtenä yönä nukkuikin koko yön rauhallisesti sängyssään.

Kuulostaa vähä samalta kuin meillä. No nyt on tällä viikolla oltu kipeinä, ilmeisesti sikaa oli. Ja siis sairastelun takia 4v heräs myös tunnin välein läpi yön. Mut siis nyt 1v10kk on heräillyt oikeestaan syntymästään asti todella todella usein yössä. Ihan vauvana aina piti antaa tissiä, mut se oli tunnin välein tissillä roikkumista läpi yön ja lopetin ihan keskellä yötä imettämisen n.7kk ikäsenä, mut aamuyöstä tuli kuitenkin annettua tissiä. Sit siirtyi omaan huoneeseen jatkuvan heräilyn takia siinä lähes vuoden ikäsenä...silti heräily jatkui ja me pidettiin unikoulua, mut ei se mitään auttanut. Välillä oli hyviä öitä, mut silti niitä usein usein heräämisiä oli monta viikossa. Tutti jätettiin kokonaan pois n.1v6kk eikä silläkään ollut mitään merkitystä. Nyt ehkä 3 kuukautta nukkuneet kaikki 3 lasta samassa huoneessa ja samalla siis nuorin siirtyi sellaseen päästä vedettävään lastensänkyyn (pois pinnasängystä) ja herääminen on vielä 1-5 kertaa yössä, joskus on kyllä niin hyviä öitä, että herää vasta aikasin aamulla, kun minäkin päätän herätä kokonaan.
Kannattaa puhua asiasta neuvolassa ja kysyä jostakin muualtakin neuvoa, ulkopuolinen unikoulutus voi myös olla hyvä vaihtoehto. Jos antaa lapselle periksi (esim. viereen ottaminen) niin lapsi on saanut yhden voiton ja tietenkin jatkaa sen mukaan toimintaansa, koska uskoo sillä saavansa aina periksi. Hurjaltahan se huutaminen tuntuu, mutta sillä se lapsi sitten lopulta oppii, että äidin ja isän sana on laki ja samalla kaikilla on hyvä olla ja hyvä nukkua. Voitte myös pyytää kavereita tai sukulaisia teille yöksi niin, että lähdette itse pois jonnekin muualle lepäämään ja voihan olla, että sellaisen vierailun jälkeen lapsi alkaakin nukkumaan hyvin yönsä teidänkin kanssa. Kaikkea voi kokeilla, myös lapsen yökyläily voi auttaa vaikka kotona sitten onkin taas omat juttunsa.
Meillä on vielä pelleilyä nukahtamisen kanssa ja olen päättänyt, että joulun jälkeen nukahtaminen saa muuttua vielä itsenäisemmäksi (nyt siis isä tai äiti seisoo oven ulkopuolella ja laittaa takaisin sänkyyn aina kun nuorin sieltä pois tulee) eli silloin lähes 2 vuotias saa luvan ruveta nukkumaan isosiskojensa kanssa siellä huoneessa ihan itse ilman vanhemman jatkuvaa sänkyyn takaisin laittamista, jos tulee huoneesta pois käsketään vain takaisin. Nuorin lapsemme on kovapäisin ja siis ei kyllä varmasti anna periksi, en jaksaisi aina taistella kaikesta, mutta pakko, että alkaa uskomaan miten asiat menee.

Alkuperäinen kirjoittaja Tinii harmaana:
Miten saataisiin yöt rauhottumaan?
Yritettiin tutin vierottamista mutta annettiin periksi viiden huutoyön jälkeen.

Olen raskaana rv 30+0 ja tajuttoman väsynyt raskaudesta johtuvan unettomuuden takia joten tehtiin ratkaisu että kipitän sohvalle nukkumaan jos yö meinaa mennä hulinaksi ja lopputulos on se että viimeset 2viikkoa oon nukkunut sohvalla puolet yöstä ja tyttö isänsä kainalossa.

Huudattamis unikoulu ei meillä toimi kun tyttö huutaa vaikka niin pitkään että pyörtyy. Nyt kun herää yöllä niin käydään vaan peittelemässä ja ei puhuta mitään, eikä oteta syliin. Yleensä rauhottuu mutta saattaa herätä puolen tunnin päästä ja sama homma. Viime yönä ei rauhoittunut ennenkö pääsi meidän sänkyyn, mutta olikin tukkoinen ja lämmin.

Apuja väsyneille vanhemmille?

Tyttö nukkuu omassa huoneessaan ja hänen sänkynsä ei mahdu meidän huoneeseen, eikä se mikään ratkaisu olisikaan kun kakkonen syntyy parin kuukauden päästä.

Ja siis aiemmin tyttö nukkunut ihan ok?
En osaa sanoa muuta kuin että tuo on varmaan joku vaihe, niitä ainakin meillä tuli ja meni, ja pojan ollessa nyt 3v saattaa huutoa olla vieläkin satunnaisesti.
Muistelin että nuo hulinavaiheet kestivät aina joitakin viikkoja kerrallaan.
Voimia!

Kiitos kovasti vastauksista :flower:

tätä on jatkunut nyt jo pari kuukautta ja korvat on tarkistettu pariinkin otteeseen.
Tyttö oli aiemmin tosi huono nukumaan mutta vuoden ikäisenä nukkui ehkä jopa 3yötä viikossa läpi yön ja muina öinä heräsi 1-3krt vain tarkistamaan että ollaan paikalla.

Yökyläilyä ei olla uskallettu hetkeen koittaa kun edelliset kerrat menneet niin penkin alle, säikähtänyt hirveästi yöllä herätessään outoa paikkaa vaikka olisi minun kainalossa. Yöhoitajia meillä ei valitettavasti kauheasti ole tarjolla :( muutenkin kaikki hoitoapu on hyvin minimaalista ja kokonaan yhden ihmisen käsissä.

Ehkä nyt hetki vuelä odotellaan josko olis joku vaihe vaan ja jos jouluun mennessä ei rauhoitu niin sitten kovemmat keinot käyttöön..?

Yhteistyössä