Täällä oli keskustelua kissoista vähän aikaa sitten...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja just joo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

just joo

Vieras
... ja joku suureen ääneen tyrmäsi minun kommenttini kissan pissailusta sänkyyn.
No, tässä tätä faktaa:
Mikäli syynä ei ole sairaus, esim. virtsakivet, on omistajan syytä katsoa peiliin ja miettiä mitä on tullut tehtyä väärin.
Syynä on yleensä kissan mielipaha jostakin. Ja hiekkalaatikon siivous on se esimmäinen juttu, joka pitää tarkistaa.
Ja tämä teksti löytyy Hesy:n kissan hoito-oppaasta.

Että näin, Timppa niin suureen ääneen sankarina ilmoitti, että kissa sai napin otsaan kun kuseskeli sänkyyn kaksi kertaa! Haloo, mikä pönttö.
Mua sitten inhottaa tollaset ihmiset. Miks ottaa kissaa jos ei ole halua huolehtia siitä ja sen hyvinvoinnista???

Näinhän se on, itseäkin ärsyttää, vaikka pissailevan kissan omistankin.. Eipä se kissan syy ole vaan ihmisen omaa laiskuutta, ja sitä multa iteltä ainakin löytyy-eli laatikkoa pitäis ahkerammin putsata..Hassua muuten kun meidän toinen kissa ei ole moksiskaan vaikka olis parit pissat ja kakat laatikossa, mutta tuo toinen on niin hienoa että :) Ihania ne on..<3

mein kisulla on joku asennevamma, se pissii sänkyihin ja sohvalle, ja joskus jopa eteisen paperikoriin. Se on kausiluontoista, ja ikää kisulla on vasta/jo 9 kk. Mutta meitä ei suututa, vaan me eletään sen mukaan. Vessaa siivotaan, eri hiekkamerkkejä kokeillaan, ei olla oltu kuin kerran yön yli pois, ja aina ollaan illat kotona, joten seuraakin on (on muuten sosiaalinen kisu :)). Sänkyyn pissailu loppu kun kisulta estettiin pääsy sinne (siitäkin syystä ettei me vaan osata nukkua kun jonkun karvanen ahteri yöllä parkeeraa naaman päälle), paperikoriin ja sohvalle pissailu loppui kun sumuttelin etikkaa niihin, ja lisäksi edelleen pidetään vessa hyvin puhtaana. Kisu on siis leikkaamaton vielä, sitä ollaan harkittu, mutta ei vielä nähdä pakolliseksi. Tykätään kissastamme tosi paljon, ja vaikka pissojen siivoilu joskus ärsyttää, niin eipä sitä raivoomalla tai eläintä oikeasti rankaisemalla (kun itse teossa ei kiinni saa :/) asia miksikään muutu.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mein kisulla on joku asennevamma, se pissii sänkyihin ja sohvalle, ja joskus jopa eteisen paperikoriin. Se on kausiluontoista, ja ikää kisulla on vasta/jo 9 kk. Mutta meitä ei suututa, vaan me eletään sen mukaan. Vessaa siivotaan, eri hiekkamerkkejä kokeillaan, ei olla oltu kuin kerran yön yli pois, ja aina ollaan illat kotona, joten seuraakin on (on muuten sosiaalinen kisu :)). Sänkyyn pissailu loppu kun kisulta estettiin pääsy sinne (siitäkin syystä ettei me vaan osata nukkua kun jonkun karvanen ahteri yöllä parkeeraa naaman päälle), paperikoriin ja sohvalle pissailu loppui kun sumuttelin etikkaa niihin, ja lisäksi edelleen pidetään vessa hyvin puhtaana. Kisu on siis leikkaamaton vielä, sitä ollaan harkittu, mutta ei vielä nähdä pakolliseksi. Tykätään kissastamme tosi paljon, ja vaikka pissojen siivoilu joskus ärsyttää, niin eipä sitä raivoomalla tai eläintä oikeasti rankaisemalla (kun itse teossa ei kiinni saa :/) asia miksikään muutu.

Myös hiekkamerkin vaihto aiheuttaa tuota pissimistä!
Ehkä leikkaus voisi olla tarpeen...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Myös hiekkamerkin vaihto aiheuttaa tuota pissimistä!
Ehkä leikkaus voisi olla tarpeen...

Jees, mainitsinkin jo tuossa että eri merkkejä on kokeiltu, vaihtelevalla menestyksellä. Leikkausta tosiaan mietitään, mutta kun on sisäkissa ja tyttö, niin oikeita, painavia perusteluita leikkaamiselle on tosi vähän, ottaen huomioon tyttökissojen leikkaamisen monimutkaisuuden (ja hinnan) poikakissojen vastaavaan operaatioon verratuna. Tietenkin jos kissan omasta hyvinvoinnista (eikä vain omistajien) on kyse, niin sitten.

Mä en kanssa voi sietää ihmisiä, jotka on tollasia, että on heti tapatuttamassa kissaansa jos se tekee jotain väärää. Ja vielä kehtaavat sillä leuhkia. Ja mun mielestä älyttömän huono esimerkki lapsille :(

Narttukissalle leikkauksesta on se hyöty, että sisäkissat lopettavat merkkailun. Myös kohtutulehduksilta vältytään myöhemmällä iällä.
Kissa pysyy myös paremmassa kunnossa, kun sen energia ei enää kulu jatkuviin kiimoihin...

Alkuperäinen kirjoittaja Nyhtänköljä:
Mä en kanssa voi sietää ihmisiä, jotka on tollasia, että on heti tapatuttamassa kissaansa jos se tekee jotain väärää. Ja vielä kehtaavat sillä leuhkia. Ja mun mielestä älyttömän huono esimerkki lapsille :(

Tähän täydet peesit...miettisivät vähän omaa käytöstään ja mitä opettavat sillä lapselleen

Narttukissalle leikkauksesta on se hyöty, että sisäkissat lopettavat merkkailun. Myös kohtutulehduksilta vältytään myöhemmällä iällä.
Kissa pysyy myös paremmassa kunnossa, kun sen energia ei enää kulu jatkuviin kiimoihin...

Eläinlääkäri taas sanoi ettei ole mitään varsinaista lääketieteellistä perustetta, ihan vaan jos omistajaa itseään ärsyttää just pissailu tai kiimailu, niin sitten. Mutta katsotaan, mitään ei ole päätetty ja tosiaan tämä kisu ainakin on vielä varsin nuori.

Voi muuten koirakin tehdä tuon jos suuttuu jostain pahasti, se punkka on isännän/emännän tärkein paikka pesässä. ( siis koiran mielestä, miks ei isännänkin.. :p ) Joten sinne kusemalla loukkaa eniten, kerää vielä usein petivaatteet kasaan ja liruttaa siihen päälle sitten.

Alkuperäinen kirjoittaja Tammihärkä:
Voi muuten koirakin tehdä tuon jos suuttuu jostain pahasti, se punkka on isännän/emännän tärkein paikka pesässä. ( siis koiran mielestä, miks ei isännänkin.. :p ) Joten sinne kusemalla loukkaa eniten, kerää vielä usein petivaatteet kasaan ja liruttaa siihen päälle sitten.
:D
Kyllä eläimet osaavat olla fiksuja, tietävät täysin, mitä tekevät. :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras edelleen:

Eläinlääkäri taas sanoi ettei ole mitään varsinaista lääketieteellistä perustetta, ihan vaan jos omistajaa itseään ärsyttää just pissailu tai kiimailu, niin sitten. Mutta katsotaan, mitään ei ole päätetty ja tosiaan tämä kisu ainakin on vielä varsin nuori.

Koskeeko tuo myös poikakissoja?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras edelleen:

Meidän burmanarttumme kiima oli sellaista katseltavaa (ja kuunneltavaa), ettei paljon mietitty leikataanko vai ei. Ja niitä olisi luultavasti tullut aika tiheään, kaksi kiimaa ehti tulla lyhyessä ajassa ennen kuin leikattiin.

Kyllä itse olen käsittänyt että kohtutulehduksen riski on leikkaamattomalla nartulla vanhemmiten aika suuri, joten kyllä leikkaaminen kannattaa.

Meillä oli nuoruudessani kisu, joka oli mieltynyt pissimään eteisessä kenkiin tai reppuihin. Jos kisu saatiin kiinni itse teosta, nostettiin se nätisti omalle astialle. Meillä ei ole kisuja ikinä rangaistu, huudettu korkeintaan, jos jotain todella pahaa tehnyt. Vieraiden kengät pidettiin aina vaatehuoneessa ja jos joku unohti reppunsa naulakon alle, sai vain syyttää itseään, kun kerran tiedettiin, kuinka siinä voi käydä.

Tällä hetkellä meillä asustelee 9-vuotias leikkaamaton kissaneito, joka joskus merkkaa verhot kiiman aikana, joskus ei. Eikä siitä voi kissaa syyttää, joka elää omaa luonnollista elämäänsä. Oma vikamme, kun emme ole saaneet aikaiseksi leikkautettua. Olen ollut siinä käsityksessä, että mitään lääketieteellistä haittaa leikkaamattomuudesta ei ole. Eikös kohtutulehdus tule lähinnä pillereitä syöville kissoille?

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija69:
Kyllä itse olen käsittänyt että kohtutulehduksen riski on leikkaamattomalla nartulla vanhemmiten aika suuri, joten kyllä leikkaaminen kannattaa.
Täytyykin kysyä tuota seuraavan kerran, kun käymme eläinlääkärissä. Sain selville, että kohtusyövältä leikkaus ainakin suojaa.

No, voin tunnustaa, että yks meidän kissa sai piikin pyllyynsä siinä vaiheessa kun kusi kolmannet sohvat pilalle. Eikä ollut sairas, eikä vika ollut hiekkalaatikossa. Voitte uskoa, että kokeiltiin kaikki maailman hiekkamerkit ja laatikot ja laatikon paikat, kauan me niitä kusisia sohvia siedettiin ennenku päätettiin pistää kissa taivaaseen. Jos mä tästä hyvästä oon jonkun mielestä julmuri, niin siitä sitten vaan, en menetä yöuniani.

Minäkin olen kuullut, että jos kissalla on jatkuvasti kiimoja eikä sitä välillä astuta, se voi saada kohtutulehduksen.
Vaikka leikkauksen hinta onkin kaksinkertainen poikakissan leikkaukseen verrattuna, on se kissan (ja omistajienkin ;) ) hyvinvoinnin kannalta aika pieni hinta.

Alkuperäinen kirjoittaja mirena04:
No, voin tunnustaa, että yks meidän kissa sai piikin pyllyynsä siinä vaiheessa kun kusi kolmannet sohvat pilalle. Eikä ollut sairas, eikä vika ollut hiekkalaatikossa. Voitte uskoa, että kokeiltiin kaikki maailman hiekkamerkit ja laatikot ja laatikon paikat, kauan me niitä kusisia sohvia siedettiin ennenku päätettiin pistää kissa taivaaseen. Jos mä tästä hyvästä oon jonkun mielestä julmuri, niin siitä sitten vaan, en menetä yöuniani.
Omasta mielestäni piikki pyllyyn on hyvä tapa luopua eläimestä. Nappi otsaan ei ole. Eikä kissan naaman uittaminen omassa pissassaan ole missään nimessä hyväksyttävää. Eläin on eläin, se on sen luonto.
Ymmärrän tilanteenne, eihän kukaan pissasilla sohvilla voi istua, eikä sitä hajua saa millään pois. Kissatkin on yksilöllisiä, teidän tapaus oli se mikä oli, ei taipunut teidän sääntöihin. Oli kuin tätini kissa, joka oli kotoisin liikuntakyvyttömän ihmisen luota ja oli tottunut pissimään sänkyyn. Sitä tapaa ei ikinä lopettanut ja oli muutenkin oikea peto. Kävi käsiksi silittävään käteen ja vihasi yhtä tätini ystävää, joka haisi aina hielle. Hyökkäsi hänen päällensä joka kerta, vaikka toinen yritti olla, kuin kissaa ei olisi ollutkaan...

Alkuperäinen kirjoittaja Soraya:
Omasta mielestäni piikki pyllyyn on hyvä tapa luopua eläimestä. Nappi otsaan ei ole. Eikä kissan naaman uittaminen omassa pissassaan ole missään nimessä hyväksyttävää. Eläin on eläin, se on sen luonto.
Ymmärrän tilanteenne, eihän kukaan pissasilla sohvilla voi istua, eikä sitä hajua saa millään pois. Kissatkin on yksilöllisiä, teidän tapaus oli se mikä oli, ei taipunut teidän sääntöihin. Oli kuin tätini kissa, joka oli kotoisin liikuntakyvyttömän ihmisen luota ja oli tottunut pissimään sänkyyn. Sitä tapaa ei ikinä lopettanut ja oli muutenkin oikea peto. Kävi käsiksi silittävään käteen ja vihasi yhtä tätini ystävää, joka haisi aina hielle. Hyökkäsi hänen päällensä joka kerta, vaikka toinen yritti olla, kuin kissaa ei olisi ollutkaan...

Joo, mä kyllä ymmärsin, että se kissa toteutti omasta mielestään jotain tosi järkevää juttua kuseskellessaan sohville. Harmi vaan kun ei oikein sovi elämiseen ihmisen kanssa tuollainen tapa. Nappi otsaankin voi olla ihan hyvä lähtö, jos sen tekee ihminen joka sen osaa tehdä.

Mutta on eriasia jos olisit sen jälkeen kun kissa olis 2 kertaa kussut väärään paikkaan mennyt ampumaan kissan saunan taakse...

Yhteistyössä