täälläkin tyhmä luottotiedoton! kysymys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja janttta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

janttta

Vieras
eli ensiksi kysymykseni, onko mitään paikkaa josta yhdellä puhelinsoitolla saisin tietää kaikkien velkojeni määrän!? osa pyörii yhä edelleen perintätoimistoissa (useissa, yllätys yllätys..) ja osa on mennyt perintään. suurinpiirtein summaksi arvelisin on 15 000euroa yhteen laskettuna. siis kun ajattelee mitä kaikkia kuluja vuosien aikana on kertynyt.

ja sitten se tyhmyyteni määrä kun jotain kuitenki kiinnostaa?
pilasin luottotietoni jo 18 vuotiaana, ylpeys ei antanut periksi pyytää vanhemmilta rahaa vaikkei kaapissa ollut ruokaa. asuin siis poissa kotoa ja asunto jäi yksin mulle kun poikaystävä jätti. typeränä en muuttanut pienempään kämppään/takaisin kotiin. pikavippejä otin ja niitä poiskin makselin. jossain vaiheessa huomasin maksavani lainaa lainalla ja maksusopimuksia oli kymmeniä eri firmoihin. vielä kituuttelin muutaman kuukauden tässä kierteessä ja silloin puhelin ja nettilaskutkin oli ehtineet perintään, ja myös osamaksulla ostetut kamera ja läppäri! (erittäin viisasta, i know).
no, sitten äiti kuoli yllättäen, ja ainoana lapsena jotenkin kuvittelin että hänen loppu asuntolainasa siirtyy mulle ja masennuin (kuolemastakin tottakai, mutta tämä veti raha asioiden miettimisen ihan pohjmutiin)ja annoin laskujen olla avaamatta, koitin olla niinkun en edes veloista tietäisi. no, tämä pelkäämäni asuntolainahan ei tietenkään mulle siirtynyt kun itse olin opiskelija.

nykyään toki ymmärrän kuinka tyhmä ja vastuuton tuolloin oli, vaikka itseäni aikuisena ajattelin. joten virheistä kyllä oppii! nyt ikää on 24, olen naimisissa ja kahden lapsen äiti. opinnot yhä kesken ja velat maksamatta.

Ei valitettavasti ole sellaista keskitettyä rekisteriä :)
Ulosottovirastosta saat toki tietää kaikki mitä siellä on, kustakin perintätoimistosta ko. puljussa olevat velat ja mahdollisilta muilta velkojilta heidän saatavansa. Tarvittaessa vaikkapa velkaneuvoja auttaa tilanteen kartoittamisessa. Ehkä kannattaisi varata aika sellaiselle? (vaikka taitaakin olla ruuhkaa noissa palveluissa tällä hetkellä)
http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/velkaneuvo.aspx

Ps. Se asuntolaina ei jättänyt siirtymättä sinulle opiskeluiden takia, vaan siksi, että velka ylipäänsä ei periydy. Ei siis tarvitse murehtia sitä, että jättäisi vaikkapa omille lapsilleen perinnöksi velkaa :)

(Se, ettei joudu vastuuseen vainajan veloista, edellyttää tietysti, että toimii lain mukaan, näin jälkihuomautuksena vielä kun ei oikeastaan ollut pääasia sun avauksessa) :)

eli se ei auta kuin ottaa luuri käteen ja alkaa soittelemaan kaikki mahdolliset perintätoimistot läpi! onnituisikohan tää s-postitse, mitä luulet? ei kuitenkaan mikään kiireellinen asia. eihän ne velat sieltä mihinkään katoa! veronpalautukset on joka vuosi peritty, mutta muuta en ole lyhentänyt. 2008 viimeksi ollut yhteydessä perintätoimistoon, ja silloin siellä mukava täti ihminen sanoi että maksat kun jaksat! nyt vaan tuntuis että haluaisin kartottaa tilanteet, olis itsekkin paremmin kartalla ja osais varautua tuleviin velan lyhennyksiin.

mulla on myös opintolainaa, sitä kuitenkin olen saanut ihan ok lyhenneltyä vaika olenkin vanhempainvapaalla. ajattelin etä jos selvitän sen koknaissumman niin voisin hakea lainaa (luottotiedottomille kuulemma joku takaus voi järjestyä?) tai jos ens itä itse saa niin mies ehdotti etä hän hakee lainan kun luottotiedot hällä on kunnossa. saas nyt nähdä!

Eipä se ikää kato. Itse jousuin pitkästi yli kolmikymppisenä samaan suohon. Ruokaan ja vuokriin käytin rahat. Sitten en enää selvinnyt pikavipeistä. Osa ulosotossa, osa pyörii yhä perintätoimistoilla.
Mutta joo, velkaneuvojalle tilaa aika ja pyydä velkojilta yhteenveto veloista. Kultakin toki omansa.

Tottakai pitää jokaisesta perintätoimistosta kysyä erikseen, erillisiä yrityksiähän ne on, miten voisivat toistensa velallisista tietää. Pyydä saldotodistukset vaikka lähettämällä asiasta sähköpostia kaikkiin mahdollisiin paikkoihin. Jotkut ottaa siitä pienen korvauksen mutta yleensä on ilmaista. Parempi tietysti soittaa mutta jos se on ylivoimaista niin parempi lähestyä edes sillä sähköpostilla..

Täältä näkee kyllä kaikki! Siis paljonko on missäkin perintätoimistossa jne. Itse olen täältä joskus katsonut.

https://www.omatieto.fi/luottotiedot/Aloitus.jpf?raportti=1

eikö se meinaa vain niitä velkoja jotka jo ulosottoon ehtineet? kun niistähän se merkintäki aina tulee? vai näkyykö todella kaikki mitkä perintätoomistoissaki??

Yhteistyössä