taapero ei halua syödä itse, mitä tehdä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pörre
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pörre

Vieras
Kääks! Nyt tarvittais vinkkejä ja neuvoja siihen miten opettaa poika 15kk syömään itse.

Homma on ihan kauheaa taistelua, poika huutaa kurkkusuorana ja lusikka lentelee pitkin seiniä.
Joskus jos hän on sillä tuulella, saattaa lusikalla muutaman kerran ruokaa laittaa itse suuhun, mutta muuten syö mieluummin sormin.
Eli sottaista puuhaa on, vaikka ei se sotku haittaa... mutta miten saisin pojan innostumaan itsenäisestä syömisestä? Ja annanko toisen syödä sormin? Vai odotanko tuon syömään oppimisen kanssa, että josko pojalle tulisi vaihe, jolloin haluaakin itse syödä???

Jotenkin tuntuu, että kaikki muut tämänikäiset jo osaavat itse syödä... oih!

Moi! Se voi olla, että poikaa ei juuri nyt kiinnosta itse syödä, vaikka osaisikin. Meillä tyttöä syötettiin aika kauan, vaikka hänellä oma lusikka olikin siinä mukana aina. Syöttämiseen syynä oli se, että hän söi muutenkin huonosti ja jos olisi itse antanut "soheltaa", niin suuhun ei olisi mennyt varmaan mitään. Sitten tuli vaihe, kun tyttöä ei yhtään kiinnostanutkaan itse syödä n. 1,5 vuotiaana. Lähempänä 2 vuotta hän alkoi vasta haluta itse syödä ja silloin se jo sujuikin ihan ok ja sormin syömistä ei enää paljon ollut. Musta tuntui kanssa, että kaikkien muiden samanikäiset söi jo itse, mutta ei kai pitäisi välittää. Kyllä se siitä sitten innostuu. Tiedän kyllä miltä susta tuntuu, mutta anna vaan ajan vähän kulua.

mieheni on ollut kaksivuotiaasti totaalikieltäytyjä.
anoppi on antanut ajan kulua ja kun ymmärsi pikkuveljen menevän kohta ohi, alkoi itse syödä. vain aika siis auttoi. laittoi kuulemma kädet vaan selän taakse kun lusikkaa tarjosi...
meidän poika onneksi on syönyt siististi itse jo 12kk alkaen. silloin ei saanut enää auttaakaan, eikä vauvojen pöperötkään enää kelvanneet...

Hei!

Meillä juuri toisin päin ja apua kaipaisin kipeästi.
Eli meillä kaksospojat, ikää 10 kk ja eivät suostu syömään, jos yritän syöttää poikia itse lusikalla. Poikien omat motoriset taidot on sillä asteella, että lusikka saattaa osua suuhun päin, mutta ruoka kyllä putoaa moneen kertaan matkalla.

Jos syövät itse sormilla tai jos minä syötän sormin niin syövät kyllä mitä vaan ja vaikka kuinka paljon. Heti kun lusikka ilmaantuu mukaan kuvioon, niin läiskivät ruoat ihan pitkin poikin ja nipistävät suun tiukaksi viivaksi.

Alkaa vaan ton sormiruoan suhteen vähän mielikuvitus loppumaan ja on aika stressaavaa, kun syöminen on yhtä maanittelua. Kai ne syövät sitten taas kun on nälkä..?

hampaita kyllä löytyy sen verran, että syövät mielellään isompia paloja, tyyliin uunissa paistettua kanaa paloiteltuna tai keitettyä porkkanaa.

Vai kuuluuko sen olla tällaista? kovasti katsovat toisistaan mallia, varsinkin syömispuuhissa.

Yhteistyössä