taapero oli tukehtua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sohvi_
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Sohvi_

Uusi jäsen
13.06.2012
11
0
1
tiuhti92.vuodatus.net
Olin kyläilemässä lapseni, 8kk, kanssa kun se touhusi lattialla ja huomaamattani laittanu metallisen prikan suuhunsa. Havahduin yökkimiseen ja kiirehdin taputtamaan selkään mikä ei luonnollisestikaan auttanut, vauva lakkas yökkimästä ääneen eikä vissiin saanut enää hengitettyä ja tajusin et sillä on nyt oikeasti kurkussa jotain. Hätäännyin ja pyysin soittamaan ambulanssin samalla kun vaistomaisesti olin ottamassa vauvan syliin ja jotenki tuli sellanen paniikki ajatus että purista sitä mahasta! Oli kuulemma joku hemlikin? Ote tjsp jota ei oikeasti sais tuon ikäselle tehdä mutta se pelasti tän lapsen hengen! Sillä tyttö rupes oksentamaan prikan pois. Voi sitä helpotuksen määrää mutta sitten mulle tuli vasta se vaihe ku tajusin mitä olis voinu käydä ja aloin mennä paniikkiin... Ambulanssi ja ensivaste kävi lapsen katsomassa ja toteamassa että kaikki oli kunnossa. Nyt en saa kyseessä olevaa tapahtumaa mielestäni ja päivästä toiseen pala kurkussa meen miettien ja jossitellen. Onko muilla vastaavia kokemuksia? Kauanko meni että tokenitte tapahtumasta? Ja yks asia mikä mua on vaivannu, kauanko olis ollut aikaa saada se esine kurkusta? Ensivasteen tuloon meni muutama minuutti mikä olis ollu aivan liikaa!

Vertaistukea kaivataan :(

Meillä tyttö (n. 1,5v muistaakseni) löysi mun bonbonit jostain ja yritti syödä niitä (2 karkkia taisi mennä kurkkuun). Heräsin siis aamulla siihen, kun mies oli valmistautumassa töihin, että alkoi kuulua sellaista kamalaa rohinaa kun tyttö ei saa henkeä. Juoksin sängystä tytön luokse ja mies havahtui myöskin tuohon rohinaan ja tuli paikalle. Siinä me sitten taputeltiin ja puristettiin ja käännettiin tyttöä ja kauhuissani mietin "ettei minkään valtakunnan ambulanssi Voi ehtiä paikalle ennenkuin tyttö kuolee, mun on pakko saada ne ulos sieltä". Ehti sinertäväksikin mennä, mutta lopulta se kakoi ne karkit ulos sieltä suusta ja en voi sanoin kuvailla sitä helpotuksen määrää! Alkoi heti hengittää ihan normaalisti jne, ihan säikähdyksellä selvittiin meilläkin.

Juttelin tapahtuneesta vähän äitini ja parin ystävän kanssa (ja miehen kanssa tietysti), ja pari kertaa mietin sitä jälkikäteenkin miten läheltä se piti ettei tyttöä menetetty, mutta sen enempää en jäänyt asiaa märehtimään. On kyllä pidetty entistäkin parempaa huolta siitä, ettei pienten lasten ulottuville jätetä mitään moista ja varsinkin lapsettomille ystäville tuota on saanut toitottaa aika paljon. Ainahan meillä on katsottu missä tavaraa säilytetään ja asunto on jo alkuunsa tehty "lapsiystävälliseksi", mutta vahinkoja sattuu ja joskus jotain unohtuu vähän liian matalalle (tai sitten sitä taas yllättyy miten korkealle se lapsi pääsikään).

Eipä sitä aikaa ole kuin muutama minuutti, jos ilmaa ei pääse yhtään sen esineen vierestä tai lapsi lakkaa muuten hengittämästä.

Minä olen käynty lasten ensiapukurssin, siellä neuvotaan mm. tukehtumistilanteiden hoito. 112:sta neuvovat myös, mutta helpompi tietysti, jos tietää valmiiksi mitä voi tehdä.

Mä mietin kans että haluan käydä lasten ensiapu kurssin. En vaan ollut varma et onko niitä erikseen! Meillä kans on koti käyty läpi niin ettei mitää pientä ole mikä vois aiheuttaa vaaraa. isoveljensäkin huone juuri viime viikolla tarkistettiin ja laitettiin kaikki pienet jutut tarpeeksi ylös kaappiin ovien taa. Mutta tuonki prikan se löysi jostain johto kasasta siskoni luota. :\ noita videoita itsekin kaipailisin?

Minulla on useita sisarusten perheitä ja noissa perheissä on sattunut useampikin aika paha tilanne. Ensiapuna on aina selkään taputtelu ja hakkaaminen ja sitten jos se ei tehoa, vatsasta tai palleasta ylöspäin vetäminen kovalla otteella - -ja nopeasti. Joskus on myös pakko kaivaa kurkkua, mutta sitä ei kuulemma pitäisi tehdä ensisijaisesti.

Jos mietitään, miten paljon lapsille tapahtuu "melkein tukehtumisia", niin siihen suhteutettuna lapsia kuolee tukehtumiseen todella vähän. Tilanteet ovat kuitenkin kauheita.

Meillä ei ole koskaan mitään pieniä esineitä vauvan ulottuvilla. Tiedän, että nämä kuullostaa "vittuilulta", mutta se vaatii aikaa ja viitseliäisyyttä äidiltä, että ympäristö on turvallinen.

Ulkonakin vauva/taapero oli aina valvovan silmän alla.

Olen nähnyt niin monta äitiä, jotka vaan juoruaa leikkipaikan penkillä, kun taapero vetää kiviä/hiekkaa suuhunsa puistossa.

Ensiapua oppii ensiapukursseilla, kannattaa käydä. Masusta ei paineta, koska sen jälkeen potilas tukehtuu omaan oksennukseen......

1. Käännä röörit alaspäin ja napakat iskut lapaluiden väliin
2. Soitto 112
3. Heimlich jos uskaltaa
4. Vierasesineen puhaltaminen toiseen keuhkoputkeen

Aloittajalla oli tuuri matkassa, kun lapsi ei kuollut.

--------------
Vierasesineen poisto hengitysteistä..Vierasesineen poisto hengitysteistä vaatii ripeitä ensiaputaitoja.

Toimi näin, jos potilaana on aikuinen:

Käännä autettavan ylävartaloa alaspäin ja lyö viisi kertaa lapaluiden väliin.
Mikäli tämä ei auta, soita 112.
Nykäise kahden nyrkin otteella taakse ja ylös päin. Toista nykäisyt tarvittaessa viisi kertaa.
Jatka tarvittaessa vuorottelemalla viittä lyöntiä lapaluihin ja viittä nykäisyä pallean alle.
Jos autettava menee elottomaksi, aloita painelu- puhalluselvytys rytmillä 30 painallusta ja 2 puhallusta.
.....

Kiitos kaikille vastanneille. Meillä ei myöskään ole mitään pieniä esineitä lasten ulottuvilla. Mutta tällä kerralla olimme vieraassa paikassa missä sitten oli sattunut se prikka tipahtamaan lattialle. Meillä ei lapset myöskään ole vahtimatta mutta välillä kun kaksi aikuista on samas huonees ni tulee niitä tilanteita et "ai mä luulin et sä vahdit".. vahinkoja sattuu kaikille. Nyt oli onni matkas et kaikki meni hyvin!

Pari kertaa on töissä käyny silleen että on ruokapala jääny lapselle kurkkuun. Ekan heivasin minä ylösalasin ja taputtelin lapojen väliin, saman teki toinen aikuinen toiselle lapselle. Molemmilta onneksi tuli oksennuksen kera pois. Toinen oli jo 3v ja jotenkin onnistui saamaan kurkkuunsa huonosti pureksittua ruokaa, se eka oli 1v joka opetteli. kyllä nuo tilanteet aina säikyttää perinpohjin joksikin aikaa. Omani, ihme kyllä ei oo missään koskaan joutunu tohon tilanteeseen.

Yhteistyössä