Alkuperäinen kirjoittaja siirri:
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Alkuperäinen kirjoittaja siirri:
Lapsi ei ole tähänkään päivään mennessä kärsinyt, vaikka on hoidossa ollut viitenä päivänä viikossa.
Ja kyllä, pelkään, ettei voimani riitä kahden pienen kanssa. En lähde leikkimään mitään sankaria, vaan toimin kuten tilanne vaatii. En uhraa siinä esikoistani ollenkaan.
Ei kai lapsen tarvikaan kärsiä päivähoidossa? Vai tarkoitatko että hän olisi kärsinyt jos olisi joutunut olemaan kotona ja siksi siis päiväkoti on ollut jo 1v lapsellesi parempi hoitaja kuin sinä?
Mutta siis kannattaa näistä hoitoonlaitto-perusteluista oikeasti unohtaa kokonaan tuo "lapsen paras", koska se ei pidä paikkaansa. Jos siis ylipäätänsä äitinä olet ruukannut hoitaa lapsesi edes suurinpiirtein normaalisti.
Eli syynä on ainoastaan se että sinä et jaksa tai halua hoitaa molempia lapsia kotona ja siksi mielummin laitat lapsesi jokapäivä hoitoon (joka on hänelle huonompi vaihtoehto). Sitä tarkoitin uhraamisella, en mitään sen isompaa tai ihmeellisempää.
Minä uskallan väittää edelleenkin, että lapselleni on parasta, että tämän äiti jaksaa. Ja jos tämä äidin jaksaminen mahdollistetaan sillä, että lapseni on päiväkodissa kun minä hoidan vastasyntynyttä kotona, niin en näe siinä mitään pahaa.
En tiedä, miten hyvin Te tunnette itsenne, mutta minä olen oppinnut tuntemaan itseni melko hyvin. Osaan siis jo sanoa, että voimani tulee olemaan niukilla kahden pienen lapsen yksinhuoltajana. Koen äidin velvollisuuksiin pitää itsestäni ja näin ollen lapsistani huolta, ja esikoisen laittaminen päiväkotiin on yksi näistä "toimenpiteistä", jolla turvaan jaksamiseni.
Mutta siis ymmärrät että 2v lapselle se koti on parempi hoitopaikka kuin päiväkoti 5pv/vko?
Eli ainoa syy miksi laitat lapsen hoitoon on se oma jaksamisesi (sekä tietty tukiverkoston puuttuminen mm. lääkärikäyntejen ym asioiden hoitamisen ajaksi). Ja ilmeisesti se oma jaksamisesi on sitten ihan loppu jos se vaatii sitä 5pv/viikko lomaa esikoisesta.
Olen itsekin sitä mieltä ettei äiti saisi koskaan jäädä yksin lastensa kanssa ja on hyvä saada siihen jotain apua, vaikka päivähoidon muodossa. Mutta noissa perusteluissa kannattaa kuitenkin olla rehellinen itselleen, eli myöntää ne oikeat syyt miksi laittaa lapsen hoitoon.
Omilla lapsillanikin on jo pidempään olleet täyspäiväiset hoitopaikat vaikka todella harvoin niitä täysiä viikkoja tuleekaan. Silti teen yhä itselleni välillä selväksi ne perusteet miksi juuri tänään vien lapseni hoitoon. Johtuuko se omasta työstäni, lapsen kuntoutuksesta vai ainoastaan siitä että haluan tänään pitää vapaapäivän ihan vain itsekseni. Kyllä, minulla on niitäkin päiviä jolloin vien lapseni hoitoon vain siksi että saan itse käydä rauhassa uimassa, shoppailemassa tai vaikka vain lepäillä kotona. Vaikka sillä viimekädessä on merkitystä myös omalle jaksamiselleni ja näin lasten hyvinvoinnille niin kuitenkin teen sen ns. itseni takia. En siksi että lapsillani olisi sinä päivänä parempi olla päiväkodissa kuin kotona kanssani.