Miksi alle 2v esikoinen laitetaan hoitoon kun vauva syntyy?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kumikameli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";22506599]Miksi niitä lapsia tehdään lisää jos jo on tiedossa että mies reissaa (jos miestä ylipäätään on), ei ole tukiverkkoja, ei jaksa ulkoilua, ei kestä valvomista, hyppii seinille ja koko maailma kaatuu jos joutuu yksin selviämään kahden lapsen kanssa. Ei ymmärrä. Itsekkyyttä ja mukavuudenhalua. Mäkin haluaisin 4 lasta mutta mulla ei ole varaa niitä elättää joten en hanki niin monta. Haluaisin viisi koiraa mutta ei ole niille aikaa, rahaa ja jaksamista joten en hanki. Ei aikuinen ihminen voi olla niin itsekäs että hankkii eläviä olentoja vaan lisää vaikka etukäteen tietää ettei niiden kanssa pärjää ja jaksa.[/QUOTE]

mut kun MÄ HALUUN...... :(

Hyvin kirjoitettu ja täyttä asiaa.

En ymmärrä, miksi isommat sisarukset eivät saa olla kotona äidin ja vauvan kanssa! Vauva-aika on ainutkertaista ja antaa paljon koko perheelle. On surullista, että isosisarukset "heitetään" ulos vauva-ajasta. Tästä kumpuaa mustasukkaisuus ja sisarkateus. Isosisko tai -veli ei ymmärrä, miksi hänet sysätään hoitoon. Ja vauva saa olla äidin kanssa kotona.

Virikkeitä isommille löytyy kerhoista. Seurakunnat järjestävät perhekerhoja, päiväkerhoja, muskareita. Kirjastoissa on satutunteja ja MLL:lla perhekahviloita jne. Yksi syy hoitoonviemiseen on uusavuttomuuus eli ei osata tai viitsitä hoitaa ja kasvattaa lapsia, laittaa kotiruokaa, siivota. Tavallinen arki on täysin hukassa- Äitien elämä on Facebookissa ja tietokoneella. Laiskuus ja mukavuudenhalu, pääsee paljon helpommalla, kun lapsi on päivähodossa.

Joillekin perheille mummolat ovat "päivähoitopaikkoja". Isommat sisarukset kuskataan mummoloihin tämän tästä - viikonlopuiksi, moneksi päiväksi ja yöksi viikolla. Isovanhemmat ovat "äitejä" ja "isiä". Vanhemmat eivät ota vanhemman roolia perheessä.

on myös äitejä jotka laittaa sen juuri ja juuri 1v:n päiväkotiin, kun uusi vauva syntyy.. Ei ymmärrä ei!
Olen sitä mieltä, että äitien (ja isienkin) pitäisi oikeasti olla "kärpäsenä katossa" ja nähdä millaista se meno siellä päiväkodissakin on välillä.. Jos pienten ryhmässä on vaikka kuusikin +-1v, niin aikamoista härdelliähän se välillä on ja tuntuu ettei hoitajienkaan kädet riitä.. Ainakaan 1-2v ei osaa kaivata kavereita eikä virikkeitä, ihan oikeasti. Ihan perus puistoilut ja kotoa tulevat aktivitiitit riittää :)

Meillä tilanne oli vähän erilainen, eli esikoinen kyllä laitettiin päivähoitoon 1v10kk ikäisenä, mutta vauva oli tuolloin jo 7kk ikäinen. Kyseessä oli kuntouttava päivähoito 3h/pv joka arkipäivä ja täytyy yhä sanoa että helpommalla olisin päässyt kun olisin pitänyt esikoisenkin kotona. Nuo pakolliset aamuherätykset ja kuopuksen kanssa päivä meni myös esikoisen aikataulujen ehdoilla kun heti lounaan jälkeen piti olla hakemassa toista pois hoidosta jne. Tietty tuli kyllä sitten aktivointia itselleni ja vauvallekin väkisin kun ei saatu jäädä kotiin lepäilemään. :D

Mä mietin juuri,että pitäiskö mun laittaa tyttö osa-aika hoitoon kun vauva syntyy, tyttö sillon 2,5v ja muuten on oltu tähän saakka kotona, ite olin alussa sitä mieltä, että en laita mutta lähestulkoon kaikki on sitä mieltä että TIETYSTI laitan tytön hoitoon kun vauva syntyy, joten olen tässä sitä pohtinut ja välillä miettinyt että olisko se oikeasti hyväksi tytölle? Lähinnä sitä että tyttö olisi sitten ehkä jo lähempänä 4 tahi 5 kun hän alottaa hoidon,jos pidän koko ajan kotona ja mietin että onko se sitten tytölle ihan hirveen hankalaa.... Mutta mutta melekin aina tulen siihen tulokseen että miten tytön voi olla hyvä hoidossa kun se varmaan ymmärtää jo että äiti on uuden vauvan kanssa kotona... Ja nyt tätä ketjua lukiessani olen tainnut tehdä lopullisen päätöksen ja pitää tytön kotona :)

Mä mietin juuri,että pitäiskö mun laittaa tyttö osa-aika hoitoon kun vauva syntyy, tyttö sillon 2,5v ja muuten on oltu tähän saakka kotona, ite olin alussa sitä mieltä, että en laita mutta lähestulkoon kaikki on sitä mieltä että TIETYSTI laitan tytön hoitoon kun vauva syntyy, joten olen tässä sitä pohtinut ja välillä miettinyt että olisko se oikeasti hyväksi tytölle? Lähinnä sitä että tyttö olisi sitten ehkä jo lähempänä 4 tahi 5 kun hän alottaa hoidon,jos pidän koko ajan kotona ja mietin että onko se sitten tytölle ihan hirveen hankalaa.... Mutta mutta melekin aina tulen siihen tulokseen että miten tytön voi olla hyvä hoidossa kun se varmaan ymmärtää jo että äiti on uuden vauvan kanssa kotona... Ja nyt tätä ketjua lukiessani olen tainnut tehdä lopullisen päätöksen ja pitää tytön kotona :)

Viisas päätös!
Monelle varmaan käy noin kuin sinulle. Jostain kumman syystä on alettu pitää normaalina sitä, että isompi sisarus/isommat sisarukset menevät hoitoon vauvan synnyttyä. Sitä sitten toitotetaan niin, että järkevämpikin vanhempi sokaistuu.

[QUOTE="möhkö";22507298]Viisas päätös!
Monelle varmaan käy noin kuin sinulle. Jostain kumman syystä on alettu pitää normaalina sitä, että isompi sisarus/isommat sisarukset menevät hoitoon vauvan synnyttyä. Sitä sitten toitotetaan niin, että järkevämpikin vanhempi sokaistuu.[/QUOTE]

joo siis kauheesti kaverit,tutut,sukulaiset on sitä mieltä että on ihan normaalia ja meille kaikille helpompaa ja parempaa jos tyttö menee välillä hoitoon, musta se on ollu tyhmä ajatus juuri siksi kun tyttö ei ole ollut hoidossa, tietysti jos olis tässä välissä ollu hoidossa pitäisin sen varmaan (ehkä,kai) hoidossa muutaman pv viikossa,kun on josiihen tottunut... Mutta kai se on nykyään jo niin tavanomaista että näin tehdään niin kaikki on lähinnä hölmistyneitä siitä että en aio niin tehdä :)

Meidän 3-vuotias on päiväkodissa erityisryhmässä. Keskustelimme henkilökunnan kanssa siitä, miten toimitaan, kun meille on pian tulossa toinen lapsi. Kaksi erityislastentarhanopettajaa suositteli sitä, että lapsi jatkaa hoidossa noin 14 päivää kuukaudessa. Olen samaa mieltä heidän kanssaan. Esikoinen saa siis olla parina päivänä viikossa päiväkodissa.

Sohaisenpa minäkin sekaan.

Meillä vanhimmat lapset syntyivät 1v4kk ikäerolla. Esikoinen oli eskariin asti kotihoidossa, aloitti syksyllä koulun. Kovasti häntä on kehuttu niin eskarissa kuin koulussakin että on rauhallinen ja toiset huomioon ottava lapsi. Puolustaa pienempiä ja kiusattuja jne. Ovat siis olleet kahdestaan kotona liki neljä vuotta, pari kertaa kuussa käytiin jossain kerhossa tms. Pikkuveljensä on edelleen kotihoidossa, aloittaa syksyllä eskarin. Kovin on ujo ja hiljainen, mutta uskon että eskarivuosi kasvattaa hänestä reippaan ekaluokkalaisen. Meille syntyi viime talvena kaksoset, pidin itsestään selvänä että tuo 5-vuotias jatkaa kotihoidossa. Tosi monet meillekin totesi että tottakai laitatte hänet hoitoon.

En vaan jaksa uskoa että mitkään tarhat voittavat kotihoitoa. Meillä ei sen kummemmin olla koskaan järjestetty ohjelmaa ja virikkeitä, lapset ovat mukana koti- ja pihatöissä, hoitavat eläimiä, keksivät itse kaikenmaailman leikkejä ja viihtyvät tuntikausia ulkona.

Ovat tasapainoisia ja hyvän itsetunnon omaavia lapsia. Tämä sopii meille, sisarukset ovat rikkaus ja elämä tässä hulinassa on sitä elämänmakuista elämää mistä haaveilimmekin. Niin, meilläkin mies on reissuhommissa osan aikaa vuodesta, ei pahemmin tukiverkkoja ympärillä mutta tässä sitä luovitaan jotenkin eteenpäin. Ei tarvitse paikkojen kiiltää kunhan pöydässä on hyvää kotiruokaa ja vaatetta lapsilla yllä.

"Mie", kunpa useampi ymmärtäisi tuon, mitä kirjoitat!
Lapsi ei tarvitse pienenä koko ajan vauhtia, meteliä, kiirettä ja vaihtuvia ihmisiä. Hän tarvitsee kasvurauhaa ja tylsiäkin päiviä kehittyäkseen normaalisti. Lapsi ei osaa itse itse päättää, haluaako olla kotona vaiko hoidossa. Se on vanhemman tehtävä.

"Mie", miten tästä sinun tavastasi saataisiin taas normaali tapa hoitaa lapsia ja kotia. Siitä pitäisi nyt tehdä trendi!

Yhteistyössä