Alkuperäinen kirjoittaja ei ei:Alkuperäinen kirjoittaja anneka:Alkuperäinen kirjoittaja ei:Alkuperäinen kirjoittaja anneka:Alkuperäinen kirjoittaja siis häh:Alkuperäinen kirjoittaja anneka:Kyllä meidänkin 2v vaatii kokoajan huomiota. Ei voi kuvitellakaan, että pystyisi esim. soittamaan jonkun tärkeän puhelun tms. Toisiin leikkeihin jaksaa keskittyä paremmin, välillä on taas päiviä, että leikkii pari minuuttia ja sit taas vaatii aikuisen kanssaan. Ja tuo, että laittaa lapsen omaan huoneeseen leikkimään?? Hehhee. Kiinnikö se pitäis sitoa? Kokoajan mennään kuitenkin parempaan suuntaan, mielikuvitus ja sitä kautta myös leikki on kehittynyt.
mitenhän joku pph voi tehdä ruoat viidelle ja hoitaa vauvat ja monta 2-vuotiasta? kyllä se 2v joutuu odottaa kiltisti kun muut 3 -4 lasta puetaan.
Siis tottakai lapsi opetetaan odottamaan, mutta toisille lapsille se on helppoa, toisille vaikeaa. Nää on temperamenttieroja. Tarkoitin tossa, että meidän muksu häiritsee aina jos yritän puhua puhelimessa, puhun siitä huolimatta, mutta en mielelläni soita virallisia puheluita huutava lapsi vieressä. Meidän lapsi on ollu vauvasta asti hyvin vaativa. Sellainen vanhempi, jolla on "helppo" lapsi, ei ymmärrä, että vaativan temperamentin omaava lapsi on työläs. Ja itse olen kasvatusalan ammattilainen...
kyllä nää on pitkälti tottumiskysymyksiä. sen tietää jokainen jolla yli 1 lasta. kun toiseen ei enää voi mitenkään keskittyä samalla tavalla, eikä jokaiseen inahdukseen reagoida ja "vaatia" vauvaa vaativaksi, se onkin lähes aina "helppo"
No mä saan kyllä kotihommat tehdyksi, lapsi touhottaa vieressä tai leikeissään. Lähinnä mietin just noita lasten temperamenttieroja. Ne on synnynnäisiä, eivät opittuja tai "opetettuja". Lapsen tapa reagoida asioihin on synnynnäinen, toiset on mukautuvaisia, toiset esim. helposti ärtyviä. Joillakin vaan kestää kauemmin oppia siihen, että hyväksyy kiellot ja rajoitukset. Jotkut lapset testaa vanhempiaan uudelleen ja uudelleen.
ei kyllä kokemukset muokkaavat luonnetta. tuo on keltinkankaan muotihöpötystä tuo temperamentti.
tutkimusten mukaan esikoisilla on tietty luonne, kakkosilla tietty jne...
Juu, särmiä voi hioa. Mutta oispa kiva saada linkki noihin tutkimuksiin. Tottakai asema sisarussarjassa vaikuttaa lapseen, mutta ei se luonnetta noin suoraan ohjaile.