taaperon jogurtti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja duunimamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Siis katotteko te oikeesti NOIN tarkkaan mitä te lapselle annatte? Jääkö teillä hyvät ihmiset aikaa mihinkään muuhun kuin tarkkailla että kuinka paljon hiilihydraatteja ja muita hömpänpömppiä teidän lapsi syö???Just tollasille äideille tulee syömishäiriöisiä lapsia, kun pitää olla laihiksella jo ennen kun osaa puhua..!Relatkaa.Jos nyt sitten itse vaikka laihdutattekin, niin ottakaa selvää siitäkin kuinka erilaista on pienen lapsen energiankulutus ja miettikää ennemmin sitä että lapset pesee hampaita kun sitä että onko jossain välipalajogurtissa "liikaa" sokeria. Huolehtikaa enemmän lapsen liikunnasta ja siitä että syö vihanneksia kuin tyrkytätte heti alusta alkaen (syöpää aiheuttavia) kemiallisia lisä-, säilöntä-, ja makeutusaineita...Tällasia äitejä ja sitten vielä ihmettelevät että miksi lapsella on maha kipee; voiskohan johtua liiasta makeutusaineista ja hapokkaista tuotteista...

Siis yksilöipä vähän, ei oikein mennyt perille, kelle tuo on tarkoitettu ja mitä tuotteita noin niinku nimeltä tarkoitat. Pikkasen ristiriitasta; ensin ei sais lukea tuotteiden selosteita, vaan relata ja sitten kuitenkin tarjotaan lisäaineita, makeutusaineita jne. Ei oo oikein looginen toi sun relaus.

Kiukutteluksi näyttää menevän tämäkin ketju, meillä lapset ovat alkaneet syömään kaikkea samaa kuin muukin perhe alle 1-vuotiaana ja noita tuoteselosteita en itse kaupassa lueskele, kejuun hain vaan tietoutta niille ketkä pelottelivat muita jogurtin sokeripitoisuudella antamalla väärää tietoa.
Mainittakoon vielä, että kaikki lapseni ovat hoikkia ilman mitään allergioita samoin on itseni ja miehenikin laita ja säännöllisellä hampaiden pesulla hampaatkin ovat pysyneet ehjinä:)
Itselleni on yksi hailee mitä jogurttia muut lapsilleen syöttävät, se ei kuulu minulle ja jos neuvoja kysytään annan oman ehdotukseni muiden joukossa.

Itse olen taaperolle antanut kidius gefilus- jogurtteja, niitä saa eri makuisia 4x ja 8x/purkin pakkauksissa. Lapsi tykkää ja koska ovat lapsille suunnattuja, ovat varmasti siis heille sopivia.

Itse katson aina hiukan sen perään mitä perheessämme syödään. En vain meuhkaa siitä suuresti lasten kuullen. Eli ei tarevitse syömishäiriöitä pelätä. Raha tilannekkin kun on semmoinen ettei tarvitse aina halvinta ostaa. Meillä myös syödään A-jogurtin lisäksi kidius gefilus jogurtteja. Nuo kidiukset on makeutettu ihan sokerilla eikä ole säilöntä aineita eli ihan terveellisiä lapsille. Myös käteviä kun on suht pienet pikarit 125g.

Minä sekoittelen noita piltin tms soseita A-jugurttiin , luonnonjugurttiin tms. Se on helppovaihtoehto jos ei jaksa pilkkoa hedelmiä :) Minä en ainakaan jaksa ja en myöskään vaatisi miestäni pipertelemään. Tavallista jugurttia annan muksun syödä esim hoidossa. Kotiin ei juuri niitä tule hankittua, kun en itse pidä niistä juurikaan. Minun mielestä sokeri esim jugurtissa ei ole tavalliselle liikkuvaiselle taaperolle/muksulle pahasta. Makeutusaineet tms turhat lisäaineet koitan karsia , kun niistä tuntuu tulevan kokoajan tiukemmat ja tiukemmat säädökset eli en koe niitä kovin terveellisinä ratkaisuin.

Käsittämätöntä vänkäämistä täälläkin. Ilmeisesti äitiyslomalla ei ole muuta tekemistä ja turhautuneisuus/kiukku/ärtymys pitää purkaa täällä.

Alkuperäiseen kysymykseen oma vinkkini on,että tekee sekoituksen luonnonjogurtista eli maustamattomasta, mieluiten luomusta ja sekaan loraus sitten jotain maustettua jogurttia.

Alkuperäinen kirjoittaja lapseton:
Käsittämätöntä vänkäämistä täälläkin. Ilmeisesti äitiyslomalla ei ole muuta tekemistä ja turhautuneisuus/kiukku/ärtymys pitää purkaa täällä.

Alkuperäiseen kysymykseen oma vinkkini on,että tekee sekoituksen luonnonjogurtista eli maustamattomasta, mieluiten luomusta ja sekaan loraus sitten jotain maustettua jogurttia.

No mitäs se lapseton täällä äitiyslomalaisten turhaumia taivastelee? Se jos mikä on käsittämätöntä. Mitä jos annat niitä vinkkejä vauvanhoitoon vaikka sitten, kun et ole lapseton.

Käsittääkseni juuri annoinkin vinkin vähämakeaan jogurttiannokseen. Sitä voi syödä yhtä kaikki pieni lapsi kuin aikuinenkin. On tainnut mennä lasten teon mukana lukemisen ymmärtämistaitokin saman tien.

Onpa kipakkaa dialogia. Ap nimenomaisesti halusi välttää länträilyä ja säätöä, katuu varmaan että kirjoitti tänne. Mun mielestäni on kiva että velatkin käy täällä niin saadaan keskusteluun lisää potkua.. Mut siis gefilus kidiuksen (Valion) on myös minun mielestäni hyviä, annan alle 1-vuotiaallekin, ristiinnaulitkaa minut!

Alkuperäinen kirjoittaja Lapsellinen:
No mitäs se lapseton täällä äitiyslomalaisten turhaumia taivastelee? Se jos mikä on käsittämätöntä. Mitä jos annat niitä vinkkejä vauvanhoitoon vaikka sitten, kun et ole lapseton.

Alkuperäinen kirjoittaja lapseton:
Käsittääkseni juuri annoinkin vinkin vähämakeaan jogurttiannokseen. Sitä voi syödä yhtä kaikki pieni lapsi kuin aikuinenkin. On tainnut mennä lasten teon mukana lukemisen ymmärtämistaitokin saman tien.

Kenellä on ymmärrys hakusessa?

Tänne kannattaa tulla lapsettoman tuulettamaan että menee ymmärys lapsia tekemällä...

Pitäähän se jonkun velankin päästä tänne "kostamaan" äitien kommentteja siellä vapaaehtoisesti lapsettomien palstalla.. Kannattaisi todella kuitenkin lukea koko ketju ja vastata sen jälkeen.

Käsittääkseni alkuperäinen halusi tietoa vähäsokerisesta VALMIISTA jogurtista (mutta ei maustamattomasta), jota voisi syödä koko perhe. Ne Valion vähäsokeriset ovat meilläkin käytössä (30% vähemmän lisättyä), makuja vain saisi olla enemmän.

Alkuperäisen kysymykseen vastaus: Ainakin Valiolla on tavallisissa pikkupurkeissa olevia maukkaita jogurtteja, joissa on normaalia vähemmän sokeria, kuten täällä tappelun välissä muutamat ovat yrittäneet sanoa.

Sitten oma kommenttini sokerista: ei ole lainkaan typerää valvoa sekä itsensä että pienen lapsen (joka ei voi itse päättää syömisistään) kohdalla, miten paljon "sokeria ja muuta hömppä hömppää" elintarvikkeet sisältävät. Tuoteselosteen vilkaisu vie ehkä pari sekuntia eikä sen pitäisi olla kenenkään elämästä pois. Ja miksi näin kannattaa tehdä?

Ensinnäkin hampaiden vuoksi. Jokaisen ihmisen syljen puskurointikyky on yksilöllinen, on aivan yksi hailee onko isillä tai äityliinillä ollut reikiä, tämä ominaisuus vaihtelee perheenjäsenten kesken. Toisekseen siksi, että saamme aivan yllättävistäkin lähteistä sokereita ja rasvoja, sellaisista, joita ei tule heti ajatelleeksi, kuten tietyt leivät (erilaiset limput ja sekaleivät erityisesti) ja tietenkin tuoremehut, joita moni kittaa suruttomasti "koska onhan siinä sitä aitoo hedelmälihaa". Sokeri ei ole suurina määrinä terveellistä, sokeririippuvuus on tunnustettu sairaus. Päivittäin ihminen saisi syödä sokeria yllättävän pienen määrän. Peruselintarvikkeiden sisältämistä sokereista tulee helposti suositeltu satsi täyteen.

Lapsen saamista sokereista kannattaa olla kiinnostunut myös siksi, että sokeri lihottaa. Lihomisen epäterveellisyyttä tuskin tarvitsee aikuisille ihmisille sen kummemmin perustella.

Joten onko oikeasti sen etiketin vlkaiseminen niin suuri vaiva? Ja jos ei halua syödä sokerittomia jogurtteja niin sitten voi tinkiä jostain muusta, kuten mehusta tai tsekata leivän laatu. Tuskin kukaan kuitenkaan sitä jogurttia syö päivittäin ämpärikaupalla.

Itse en lueskele juuri tuoteselosteita. Mutta ei meillä kyllä syödä muuta sokerista kuin jogurtti ja sitten tuo leipä, mutta en pidä sitä liiallisena sokerin kulutuksena. Lisäksi olen pakastanut marjoja ja laittanut joukkoon sokeria. Myös kiisseliin lisään sokeria. Muuten syödään vain kasviksia, vihanneksia, hedelmiä, tavallista puuroa, lihaa, riisiä, perunaa ym. joihin ei ole lisätty sokeria. Itse popsin kyllä useinkin kainelaista sokerista, mutta lapselle en ole vielä antanut. Enkä kyllä jatkossakaan varmasti jaksa lukea tuoteselosteita...

En ole mitenkään katkera. Käsittääkseni keskustelupalstoille voi osallistua kuka tahansa. Ja mistäpä te tiedätte, miksi olen lapseton. Jogurttia syön silti siinä kuin muutkin ihmiset vauvasta vaariin. Omasta kokemuksestani tiedän, että Suomessa jogurttivalikoimassa ei vaan ole vähäsokerista jogurttia tarjolla. Kaikki on kokeiltu. On totta, että valiolla on jogurtteja -30% sokerilla, mutta mielestäni nekin ovat erittäin makeita.

Mitä sitten tulee siihen, että tässä kyseltiin valmista jogurttia eikä mitään sörsseleitä, niin en nyt jaksa uskoa, että jogurtin tarjoamista vaikeuttaa edes totaalisen avuttomalla se, että kaataa astiaan ensin toisesta purkista esim. puolet ja sitten toisesta puolet.

En myöskään ymmärrä kostokommenttia. Jos annan kysymykseen vastauksen, vaikka olenkin lapseton, päälleni hyökätään, vaikka tämä ketju on täynnä täysin asiattomia taikka asiaan kuulumattomia viestejä.

En ole avuton, mutta halusin nyt vain tietää vähäsokerisista jogurteista. Muut vippaskonstit kyllä osaan, kuten että sekoittaa sokerisen jogurtin joukkoon rahkaa tai vähän luonnonjogurttia. En vain nyt kaivannut sellaista apua enkä myöskään, miten ohjeistan miestäni. Halusin tehdä miehelleni ja itselleni tämän töihinlähtöni ja hänen lapsenhoitonsa alussa helpoksi. Eli mahdollisimman vähän energiankulutusta ruoan miettimiseen. Koska joudun kuitenkin tekemään iltaisin ruoan seuraavaksi päiväksi, en ala sekoittelemaan jogurtteja (ja minusta aina tuntuu, että jogurtti säilyy parhaiten omassa purkissaan, ei sekoitettuna ja siirrettynä toiseen purkkiin) enkä vaatimaan miestäni paloittelemaan hedelmiä tai marjoja. Niin teemme sitten taas, kun itse olen viikonloput kotona. Mutta viikolla mieheni siis ottaa sitä sokerista A-jogurttia tai sokerista Valion jogurttia omasta purkistaan ja tarjoaa lapselle, joka on vilkkaan sorttinen ja uskon, että miehelläni riittää ihan tarpeeksi alussa hommaa, kun totuttelee lapsen hoitoon ja antaa vekkulille syömistä. Ei siinä jaksa jogurtteja sekoitella tai marjoja pilkkoa. Mutta hassu keskustelu tämä on, saa paljon neuvoja ja ohjeita, mutta aika vähän vastauksia siihen varsinaiseen kysymykseen...

Onpa avuton isä lapsellasi, muuta en voi sanoa. Luulisi hänen itsekkin osaavan valmistaa ruoat lapsellenne ja miettiä mitä jogurttia hänelle antaa... vai oletko itse ns. kotityranni, että päätät kaiken hänenkin puolestaan?

Sellainen tarkennus muuten vielä, että tulin katsoneeksi tarkemmin, mitä Vitalinea-paketissa lukee, ja ainakin vadelmaversiossa on lisätty vain D-vitamiinia, kalsiumia ja magnesiumia, ei siis A-vitamiinia, niin kuin täällä on sanottu. Lapselleni ei sitä edelleenkään syötä, mutta itsekin tuli sitä jossain vaiheessa raskaana ollessa syötyä, joten hyvä tietää, ettei A-vitamiinia ole.

Alkuperäinen kirjoittaja uusavuttomuuttako:
Onpa avuton isä lapsellasi, muuta en voi sanoa. Luulisi hänen itsekkin osaavan valmistaa ruoat lapsellenne ja miettiä mitä jogurttia hänelle antaa... vai oletko itse ns. kotityranni, että päätät kaiken hänenkin puolestaan?

Heh, arvasin, että joku ottaa tämänkin puheeksi. No, ensinnäkin oma mieheni on yksi niistä harvoista, jotka edes jäävät hoitovapaalle. Jääkö sinun miehesi? Toiseksi mieheni tekee piha- ja puutarhatyöt, metsätyöt ja remonttihommat. Hän ei paljon siivoile, paitsi ohjauksessa eikä myöskään puutu keittiöhommiin, paitsi ohjauksessa senkin. Jollekinhan se voi olla kotityranniaa, mutta itse olen sitä mieltä, että kun minä tykkään koti- ja sisähommista, niin tee ne. Ja mies kun ei niistä tykkää, niin tekee sitten noita hommia, mitkä häneltä luontuvat mainoisti. Tämä sopii meille, ei ehkä teille, mutta onneksi kaikkien perheiden ei tarvitse olla aivan samanlaisia. Ja kyllä, mieheni on täys toope, mitä keittiöasioihin tulee, koska minä teen ne meillä ja haluankin tehdä. Tehkää te miten haluatte. Ehkä lapsen isän avuttomuutta ei kuitenkaan ihan sillä mitata, osaako hän antaa jogurttia vai ei...
Omasta puolestani lopetan nyt kommentoimasta tähän ketjuun. Olipa kyllä yllättävää, mitä kaikkea saa niskaansa, kun kysyy pelkkää vähäsokerisen jogurtin nimeä...

Älä huoli, kyllä minunkin miestäni on täällä pidetty uusavuttomana ja ihmetelty, mistä moisia löytyy, se kun ei pese lainkaan pyykkiä. Mutta hyvä, että jotkut ovat niin tyytyväisiä omiin kultiinsa, että rohkenevat arvotsella muiden puolisoja. Itsekin olen aivan tyytyväinen ja onnellinen omasta valinnastani, vaikka ei pyykkiä pesekään. Ole sinäkin omasta kullastasi!

Vai löytyy teiltä nyt A-jogurttia. Eikö olisi helpompi lukea muutama tuoteseloste kylmähyllyllä kuin käydä täällä päivätolkulla keskustelua mitä jogurttia sitä ostaisi. Äly älä jätä...

Alkuperäinen kirjoittaja ninnu2:
Älä huoli, kyllä minunkin miestäni on täällä pidetty uusavuttomana ja ihmetelty, mistä moisia löytyy, se kun ei pese lainkaan pyykkiä. Mutta hyvä, että jotkut ovat niin tyytyväisiä omiin kultiinsa, että rohkenevat arvotsella muiden puolisoja. Itsekin olen aivan tyytyväinen ja onnellinen omasta valinnastani, vaikka ei pyykkiä pesekään. Ole sinäkin omasta kullastasi!

miten tää liittyy alkuperäiseen kysymykseen?

Yhteistyössä