Taaperon kanssa kotona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hoitovapaalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hoitovapaalla

Vieras
Luin tuossa tuota kiivasta keskustelua kotiäitiys vastaan työ-ketjusta ja tuli mieleen kysyä tätäkin: Kuinka moni on kokenut hoitovapaan raskaaksi yli 2-vuotiaan taaperon kanssa? Onko se elämä pelkkää leikittämistä ja perässä juoksemista?

Minulla on hoitovapaa nyt sovittu sinne asti, kun lapsi täyttää 2. Mutta mietin jatkaisinko sitä vielä 6-7 kk pitempään eli kesän yli. Minulla ei ole kiire töihin (on vakituinen työpaikka) ja tähän asti olen viihtynyt hyvin, lapsi nyt 15 kk. Nyt jäin miettimään, että onko se kotona olo taaperon kanssa ihan erilaista kuin vauvan. Jaksanko sittenkään? Entä pitäisikö murehtia niistä eläkerahoista, jotka jää maksamatta, kun on kotona työn sijasta? Asia ei ennen tuota mainittua keskustelua tullut edes mieleen! Onkohan kyse isoistakin summista...?

Olisin kiitollinen kaikenlaisista vastauksista, jotta osaisin tehdä omia pitemmän ajan päätöksiä :-) Niin ja jo valmiiksi tiedoksi, että lapsella toki on isäkin, muttei samassa taloudessa ja kovin kovin kiireinen oman uransa kanssa.

Itse olen ollut kotona nyt reilut neljä vuotta. Esikoisen koko elämän siis ja nuorempikin täyttää kesällä 2v. 2-vuotiaan kanssa elämä sujuu mielestäni erittäin helposti. Esikoisen ollessa sen ikäinen olin raskaana ja elämä sujui oikein mallikkaasti. Ulkona
olo ym sujuu kaksivuotiaan kanssa jo tosi hyvin, ei lykkää suuhunsa enää oikein mitään ja leikit muiden kanssa alkaa kiinnostaa. Viihtyy myös omissa puuhissaan jo kiitettävästi ja piirtäminen yms kiinnostaa eli siinä ehtii hyvin tekemään kotihommia jne. Tai näin ainakin meillä =)

Kuopuskin täyttää pian siis 2v ja hänen kanssaan menee ihan samalla tavalla kuin siskonsakin, erona tietysti se että on sisaruksia (lapsi miehen edellisestä suhteesta muutti meille viime vuonna).

Oikeastaan ainoa "vaikea" aika oli silloin kun esikolla oli uhma 2,5-vuotiaana. Silloin vielä pieni vauva piti hoitaa samalla. Muuten hänkin helppo vauva mutta öitään ei nukkunut ennen kuin 1-vuotiaana.

Ei siis ole elämä pelkkää perässä juoksemista =) Mielestäni kaikkein parasta aikaa oli olla kotona 2-3-vuotiaan kanssa. Helppo lähteä myös liikenteeseen jne. Tämä siis silloin kun oli vain yksi lapsi =) me vietettiin tosi kiva kesä kun esikoinen viihtyi uima-altaassa ja äiti otti aurinkoa ;) Sekä kulutettiin aikaa uimarannoilla.

Suosittelen siis jos on mahdollista!

Minun nuorin on saman ikäinen kuin sinun ap. Lapsia meillä on kolme ja olen ollut kotona heidän kanssa jo 7v. :) Itse koen tärkeäksi sen, että olen kotona, koska isä "lähes aina" töissä.

Onhan se arki taaperon kanssa ihan erilaista kuin vauvan. Ihanaa kun pikkuinen alkaa ymmärtää asioita, puhe kehittyy huimaa vauhtia ja kesä kun tulossa, luonto täynnä ihmettelemisen aiheita. Suosittelen lämpimästi olemaan lapsesi kanssa kesän kotona, teille tulee varmasti ihana kesä! :) Omilla lapsilla olen pitänyt aina selkeän päivärytmin ja silloin asiat sujuu paljon mutkattomammin kun ruokailut, unet, ja ulkoilut tapahtuu aina samaan aikaan päivästä.

Taitaa sukupuolellakin olla jokin merkitys sillä meillä ainakin 2v poika on vielämelko takiainen, tytöt taitaa olla itsenäisempiä. Meillät tuo uhmaikäkin on jo tullut eli toivon kovasti, että 2½v olisi jo pahin vaihe ohi. Pinna on kyllä välillä tiukalla, kun päiväunetkin alkavat pikkuhiljaa jäädä pois. Meillä poika ei edes nuku ellei äiti lepää kanssa, joten tuota omaa aikaa ei päivisin ole, mies tekee pitkää päivää, viiden päivän aikana keskimäärin yhteensä 5 tuntia kotona pojan valveillaoloajan. Silti uskon, että tämä on parasta mitä lapselle nyt voi antaa. Ei se pienenä päivähoidossakaan herkkua ole, sairauskierteineen jne.

Odotan nyt toista ja toivon mukaan heistä on joskus seuraa toisilleen pääsee äitikin helpommalla, vaikka kun ovat pieniä äiti onkin kovilla :)

Eläkettä en jaksa murehtia. On todella tärekää, että voi hoitaa lapsiaan kotona, kun he ovat pieniä, siitä on tulevaisuutta ajatellen vain hyötyä.

Olen myös sitä mieltä, että n. 3v.n jälkeen lapsen kanssa kotona on antoisimpaa, tosin rinnalle kannattaa oottaa jokin kerho, että lapsi tapaa ikäisiään.

Yhteistyössä