Taas hiukan ihmettelyä (täällä se on kai sallittua purnata)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Sovin maanantaina äitini kanssa, että menen tänään lasten kanssa sinne jo heti aamupäivällä noin puoli yhdentoista maissa. Lapset 5v, 3v ja 8kk.

Äidilläni on yläasteella olevia lapsia vielä, sisaruksiani siis, mutta heillä eri isä. Äitini kuitenkin eronnut ja on siis yh.

Olin siellä kahteen asti, kun tarkoitus oli olla ns. ajan kanssa. Äitini tarjosi kahvit, keitti kahteen kertaankin ne, mutta tarjolla oli vain pullaa ja piirakkaa. No se riitti minulle kyllä, vaikka nälkä mullakin oli. Sen sijaan ihmettelen, että miksi ei ollut varannut muuta, kun tiesi että lapsille kuitenkin tulee nälkä. Kukaan ei myöskään puhunut ruuan laittamisesta ja mielessäni mietin, että eikö ne aio syödä itsekään lainkaan tänään.

Seuraava purnauksen aiheeni on se, että melkeinpä koko ajan kun olin siellä niin melkein 14v veljeni mietti, että mikä olisi sopiva summa minun antaa hänelle joululahjaksi. Olen hänen kumminsa enkä ole koskaan antanut rahaa synttärinä enkä jouluna. Lahjan kylläkin. En kuitenkaan kysynyt tänään että mitä tarvitsee, mutta alkoi miettiä ja höpötti, että sellanen 30 euroo ois sit sopiva. Olen hänelle lahjan jo ostanut ja rasitti kuunnella rahan ruinaamista.

Ja se kaikkein ärsyttävin asia... Minä en hyväksy aidon näköisiä aseita lapsille leluiksi. On eri asia, jos poikani (5v) tekee puutikusta itselleen pyssyn ja leikkii sillä, mutta aidon näköisillä aseilla ei leikitä. Näillä lapsilla on kuitenkin sellainen joku softis ase vai mikä se peli on missä ammutaan niitä jotain kuulia. No kuitenkin.... Siihen kuuluu ihan aidonnäköinen ase. Ja 12v pelleili koko ajan sen kanssa ja räpläsi ja koplasi sillä tiäs mitä. Sanoin monta kertaa, että laita nyt jo se pois. 5v tietysti intoili ja puhui kaikenlaisten juttujen ampumisesta tämän isomman yllyttämänä.

Ja jestas mulla kiehui! Joo senkun pelaavat sitä peliään, mutta minusta tuollainen peliin tarkoitettu ase ei ole tarkoitettu siihen,e ttä sen kanssa pelleillään kotona ja sitä hipelöidään ja leikitään ammuskelua.

Kiitos kun sain avautua.

Mikset voinut itse laittaa siellä itsellesi ja lapsillesi ruokaa?

Keskustelitko veljesi kanssa näistä asioista? Sanoitko heti, että olet hänelle lahjan jo ostanut?

Keskustelitko äitisi kanssa miksi hän tai hänen miehensä on ostanut lapsille näitä aseita? Eihän se lasten vika ole jos sellaiset on heille ostettu.

Ehkä sulla on ollut vain huono päivä?!

On sulla ollut rasittava päivä!
Olisin varmaan tuosta rahan tinkaamisesta sanonut, ettei rahaa tipu eikä sitä ole tapana toisilta lahjaksi ruinata, olipa sitten kyseessä kummi, sisko tai kuka tahansa. Ymmärrän myös tuon ärsytyksesi aseleikeistä, en minäkään hyväksy tuollaisia. Jokainen tyylillään.

Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:

Keskustelitko veljesi kanssa näistä asioista? Sanoitko heti, että olet hänelle lahjan jo ostanut?

Keskustelitko äitisi kanssa miksi hän tai hänen miehensä on ostanut lapsille näitä aseita? Eihän se lasten vika ole jos sellaiset on heille ostettu.

Ai alkanut kylässä laittaa ruokaa? Meinasin ensin, että haen lapsille jotain mikrossa lämmitettävää, mutta sitten ajattelin että kun menemme tuollaiseen aikaan niin tottahan äitini on varannut myös jotain suolaista tarjottavaa ja päätin jättää hakematta mitään. No, ei ollut sitten tarjolla. Ja siis minusta ihan tosi outoa, että siellä ei kukaan puhunut edes perunoiden keittämisestä mitään, kun luulisi että olisivat jo siinä vaiheessa päivää edes miettineet itsekin syömistä.

Sanoin veljelleni, että mistä ihmeen rahoista hän luulee minun hänelle lykkäävän jotain rahoja.

Eikä ole lasten vika joo, mutta jos minä moneen kertaan mainitsen jotain niin on se kumma kun äitini ei voi edes ojentaa sitä 12 vuotiasta viemään asetta pois näkyviltä, jos kerran hänelle itselleen on ihan sama, että mitä lapset tekee.

Eikä ollut minulla huono päivä. Äidilläni vain on tosi raskasta käydä, kun hän ei välitä pätkääkään kasvattaa lapsiaan. Tänäänkin totesi, että saisi hirvestyskausi jo loppua, kun se häiritsee hänen seurusteluaan jonkun uuden miestuttavuuden kanssa.

Viimeksi siellä 15v antoi poikani katsella jotain K-18 leffaa ja kun kuulin asiasta ja sanoin tälle pojalle, että eikö hänen järkensä sanonut ettei 5v saa sellaista katsella niin äitini ei siihenkään kommentoinut mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja äippä:
On sulla ollut rasittava päivä!
Olisin varmaan tuosta rahan tinkaamisesta sanonut, ettei rahaa tipu eikä sitä ole tapana toisilta lahjaksi ruinata, olipa sitten kyseessä kummi, sisko tai kuka tahansa. Ymmärrän myös tuon ärsytyksesi aseleikeistä, en minäkään hyväksy tuollaisia. Jokainen tyylillään.

Eniten minua aina äidilläni käydessä hämmästyttää se, että hän ei puutu mihinkään lasten tekemisiin. Ei niin yhtään mihinkään.

katsot ase asiaa eri vinkkelistä, kun omasi kasvavat. Olin itse ihan yhtä nipottaja aseista, kun omat lapseni olivat juuri sinun lastesi ikäisiä. Tulet vain huomaamaan, että esikoulussa ja koulussa jo nuo leikit on alkanut teidänkin lapsilla ja softikset tulee kuvioon jo ennen ylä-asteikää varmasti! tsemppiä sulle, löysää vähän!!ovat kuitenki sinun perhettä ja sukua. Joskus heidän apunsa voi olla korvaamatonta, vaikka ärsyttää nyt. Ja hei, mitä tuohon ruokaan tulee, niin HALLOO! Luulitko olevasi täyshoitolassa? Itse kun menen joko anoppilaan tai omaan kotiini, itse lasteni ja omat ruokani teen ja samalla saa muu väki. Näinhän perheessä tehdään, yhdessä...anoppi ja omat vanhempani ovat lasten kanssa, ei mene aikaa ruan laittoon. Itse teen ruan mielellään, saavat lapseni mummolan muistoja yhteisistä hetkistä :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:

Ai alkanut kylässä laittaa ruokaa? Meinasin ensin, että haen lapsille jotain mikrossa lämmitettävää, mutta sitten ajattelin että kun menemme tuollaiseen aikaan niin tottahan äitini on varannut myös jotain suolaista tarjottavaa ja päätin jättää hakematta mitään. No, ei ollut sitten tarjolla. Ja siis minusta ihan tosi outoa, että siellä ei kukaan puhunut edes perunoiden keittämisestä mitään, kun luulisi että olisivat jo siinä vaiheessa päivää edes miettineet itsekin syömistä.

Sanoin veljelleni, että mistä ihmeen rahoista hän luulee minun hänelle lykkäävän jotain rahoja.

Eikä ole lasten vika joo, mutta jos minä moneen kertaan mainitsen jotain niin on se kumma kun äitini ei voi edes ojentaa sitä 12 vuotiasta viemään asetta pois näkyviltä, jos kerran hänelle itselleen on ihan sama, että mitä lapset tekee.

Eikä ollut minulla huono päivä. Äidilläni vain on tosi raskasta käydä, kun hän ei välitä pätkääkään kasvattaa lapsiaan. Tänäänkin totesi, että saisi hirvestyskausi jo loppua, kun se häiritsee hänen seurusteluaan jonkun uuden miestuttavuuden kanssa.

Viimeksi siellä 15v antoi poikani katsella jotain K-18 leffaa ja kun kuulin asiasta ja sanoin tälle pojalle, että eikö hänen järkensä sanonut ettei 5v saa sellaista katsella niin äitini ei siihenkään kommentoinut mitään.

Ai no mä en koe käyvänä KYLÄSSÄ, jos äitini luona olen.

Enkä kyllä veisi lapsia tuollaisen mummin luokse!

Ihan kuin ette olisi äitisi kanssa kovin läheisiä, kun ette voineet jutella kertomistasi asioista???? Kyllä minä voisin sanoa kaikista asioita omalle äidilleni!

Alkuperäinen kirjoittaja Maamikki:
Ihan kuin ette olisi äitisi kanssa kovin läheisiä, kun ette voineet jutella kertomistasi asioista???? Kyllä minä voisin sanoa kaikista asioita omalle äidilleni!

Komppaan tätä. Ja lisään että mä en koe olevani kylässä kun olen äidilläni tai ystävilläni. Kyllä tulee keittiössä touhuttua muuallakin kuin kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja pöö:
katsot ase asiaa eri vinkkelistä, kun omasi kasvavat. Olin itse ihan yhtä nipottaja aseista, kun omat lapseni olivat juuri sinun lastesi ikäisiä. Tulet vain huomaamaan, että esikoulussa ja koulussa jo nuo leikit on alkanut teidänkin lapsilla ja softikset tulee kuvioon jo ennen ylä-asteikää varmasti! tsemppiä sulle, löysää vähän!!ovat kuitenki sinun perhettä ja sukua. Joskus heidän apunsa voi olla korvaamatonta, vaikka ärsyttää nyt. Ja hei, mitä tuohon ruokaan tulee, niin HALLOO! Luulitko olevasi täyshoitolassa? Itse kun menen joko anoppilaan tai omaan kotiini, itse lasteni ja omat ruokani teen ja samalla saa muu väki. Näinhän perheessä tehdään, yhdessä...anoppi ja omat vanhempani ovat lasten kanssa, ei mene aikaa ruan laittoon. Itse teen ruan mielellään, saavat lapseni mummolan muistoja yhteisistä hetkistä :)

Ei - en todellakaan kuvitellut meneväni minnekään täysihoitolaan! Enkä todellakaan kuvitellut saavani siellä ruokaa. Oletin vain että tarjoaisi edes jotain suolaista lapsille. Enkä minä mene kyläpaikassa koskaan jääkaapille perunoita kaivamaan ja ala ruokaa valmistamaan.

Ja minusta ei milloinkaan tule niin lepsua, että hyväksyisin tuollaisen aseella leikkimisen! Ei niin milloinkaan! Jo lapsena kielsin ehdottomasti sellaiset leikit joissa aseella osoteltiin toista enkä tykännyt aseista leluina. Eikä niitä meillä ollutkaan. Se oli sitä aikaa, kun äitini vielä kasvatti lapsia. Tai sitten syy oli isässäni. En osaa sanoa. Mutta meitä kasvatettiin ja opetettiin tapoja.

Ja jos omalle lapselleni tulee softikset kuvioon, kuten sanoit, niin sitten ne tulee. Mutta niille on oma paikkansa ja oma tapansa pelata. Niillä ei todellakaan leikitä olohuoneessa pienten lasten kanssa ja puhuta aivojen pellolle ampumisesta.

Alkuperäinen kirjoittaja peesi:

Komppaan tätä. Ja lisään että mä en koe olevani kylässä kun olen äidilläni tai ystävilläni. Kyllä tulee keittiössä touhuttua muuallakin kuin kotona.

Olemme olleet läheisiä, mutta nämä kasvatusnäkemyksemme ovat luoneet kuilua välillemme. Äitini mielestä on mm. ihan ok jättää vauva rattaissa kaupan ulkopuolelle tai vaikka autoon, kun eihän siell ämee kuin vartti eikä se hajoo, vaikka se huutais sen aikaa. Yms. mukavaa pientä eroavaisuutta.

Ja minusta minun ei tarvitse erikseen sanoa aikuiselle, että "Kuule - minä en halua että 5 vuotiaalleni opetetaan tuollaisia juttuja aseista ja ampumisesta" jos minä sanon jo vieressä että "Lopeta tuo äläkä opeta tuollaisia ampumisjuttuja". Mielestäni siinä kohtaa äitini pitäisi tajuta sanoa omalle lapselleen, että "kuulit kyllä mitä sanottiin, se ase ei ole lelu, vie se pois".

Eli kun äitisi olisi keittänyt kahvit ja laittanut pöytään piirakkaa ja pullaa niin sinä olisit, että "häh, ei leipää?!?!" Ja samantien kävelet kaapille ja kaivat leipäkamat?

Noh... Minä olen vanhempieni erosta asti asunut isäni luona ja sittemmin muuttanut omilleni, joten en koe oikeudekseni marssia äitini kaapeille tekemään ruokaa jos hän ei itse tarjoa.

Eli kun äitisi olisi keittänyt kahvit ja laittanut pöytään piirakkaa ja pullaa niin sinä olisit, että "häh, ei leipää?!?!" Ja samantien kävelet kaapille ja kaivat leipäkamat?

Noh... Minä olen vanhempieni erosta asti asunut isäni luona ja sittemmin muuttanut omilleni, joten en koe oikeudekseni marssia äitini kaapeille tekemään ruokaa jos hän ei itse tarjoa.

En mäkään mene kaapeille kysymättä lupaa. Olisin tehnyt joko niin että etukäteen sopinut puhelimessa tyyliin näin: Hei sit kun me tullaan teille niin ollaan varmaan lasten ruoka-aikana teillä. Tehdäänkö jotain ruokaa tai teetkö sä tai tuonko jotain tullessani?
Tai sitten paikan päällä olisin voinut sanoa: Nyt kun ollaan kahviteltu niin lapsilla alkaa olla ruoka-aika. Olisko sulla jotain? Mä voin vaikka laittaa tai auttaa ruuanlaitossa.

En mäkään mene kaapeille kysymättä lupaa. Olisin tehnyt joko niin että etukäteen sopinut puhelimessa tyyliin näin: Hei sit kun me tullaan teille niin ollaan varmaan lasten ruoka-aikana teillä. Tehdäänkö jotain ruokaa tai teetkö sä tai tuonko jotain tullessani?
Tai sitten paikan päällä olisin voinut sanoa: Nyt kun ollaan kahviteltu niin lapsilla alkaa olla ruoka-aika. Olisko sulla jotain? Mä voin vaikka laittaa tai auttaa ruuanlaitossa.

Mun äiti on tosi erilainen koska kysyy JOKAIKINEN KERTA kun käyn siellä, haluanko jotain syötävää tai juotavaa. Kerran sanoin että mulla on nälkä enkä jaksais lähteä kauppaan niin äiti tarjos mulle ruokaa.

Kun teimme lähtöä niin isäni soitti ja kertoi, että mummuni pyysi meitä kaikkia syömään sinne. Siis minun mummuni, isäni äiti, pyysi minut ja lapset sinne syömään. Kun sanoin äidilleni, että lähdenkin tästä nyt sitten sinne syömään niin ei siinäkään kohtaa sanonut mitään ruuasta.

Kyllä mä olisin mennyt ruokakaapille ja tehnyt vaikka puuroa lapsille. Ja se olisi ihan ok, eikä äiti siitä luokkaantuisi. Äiti on aina äiti.

Siis sulla 8kk ikäinen lapsi.. oliko sulla edes hälle sapuskaa matkassa.. pilttiä jonka mikrossa lämität? Kyllä vaikka vieraiden luokin voi ottaa mikrossa lämmitettävää sapuskaa matkaan,jos on lapsia.. se on sun velvollisuutesi siitä huolehtia.
Kuten itsekin sanoit niin tiedät äitisi olevan väsynyt ja hän ei kasvata lapsia,niin miksi OLETAT tarjolla olecvan suolasta yms.
En minä kylään mene nälkäisenä ja oleta että siellä minulle tarjotaan suolaista tai ruokaa.

Enkä tarkoita että sulla sinne kaapille tarvii mennä ruokaa ettiin,olisit pakannut mukaan jotain helppoa syötyävää lapsille ja itsellesi jos kerta kauan kylässä olette

Alkuperäinen kirjoittaja Seija:
Siis sulla 8kk ikäinen lapsi.. oliko sulla edes hälle sapuskaa matkassa.. pilttiä jonka mikrossa lämität? Kyllä vaikka vieraiden luokin voi ottaa mikrossa lämmitettävää sapuskaa matkaan,jos on lapsia.. se on sun velvollisuutesi siitä huolehtia.
Kuten itsekin sanoit niin tiedät äitisi olevan väsynyt ja hän ei kasvata lapsia,niin miksi OLETAT tarjolla olecvan suolasta yms.
En minä kylään mene nälkäisenä ja oleta että siellä minulle tarjotaan suolaista tai ruokaa.

Enkä tarkoita että sulla sinne kaapille tarvii mennä ruokaa ettiin,olisit pakannut mukaan jotain helppoa syötyävää lapsille ja itsellesi jos kerta kauan kylässä olette

Tietysti oli ruokaa 8kk ikäiselle!

Missä minä sanoin, että tiedän äitini olevan väsynyt?!?!?!?

Alkuperäinen kirjoittaja tiina:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jestas, siis 5-v katsoi mummilassa k-18 leffaa??? Raivollani ei olisi ollut rajaa!!!

lapsesi on sun vastuulla.. itsehän annoit sitä katsoa!

Annoin katsoa? Jos on iso omakotitalo niin minä en mitenkään jakaannu kolmeen osaan. Minä huutelin alakertaan säännöllisesti, että mitäs touhuatte ja sitten yhtäkkiä 15v huutaa nauraa höhötellen, että "toi kattelee mun kans tätä K-18 leffaa... höhhöhööö" Sitten sanoin, että loppu välittömästi ja kysyin, että miten hän on niin typerä, että antaa 5 veen katsoa leffaa, jota hän itsekään ei saisi katsoa. Nauroi vain.

Kun teimme lähtöä niin isäni soitti ja kertoi, että mummuni pyysi meitä kaikkia syömään sinne. Siis minun mummuni, isäni äiti, pyysi minut ja lapset sinne syömään. Kun sanoin äidilleni, että lähdenkin tästä nyt sitten sinne syömään niin ei siinäkään kohtaa sanonut mitään ruuasta.

Niin.. miks olis pitäny?? Sinähän olit menossa jo syömään,ja sulle oli ruoka tiedossa! Itse hiukan vihjailet äidilles,et voi suoraan sanoa mitään,mutta sinä myös olettelet äitis tietävän ja tekevän kaiken..

Yhteistyössä