taas kaipaisin apua vauvelin suhteen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja auts
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

auts

Aktiivinen jäsen
03.11.2004
6 895
0
36
miten sitä voi olla näin avuton? :ashamed:

eli vauva söi sairaalassa klo 12 sai silloin hoitajilta lisämaitoa..
seuraavan kerran kotona söi rintaa 17:50 noin tunnin verran.. sitten klo 20 aikaa ehkä 5 min ja nukkui rinnalle.. nyt sen jälkeen aina välillä kitissyt ja olen ottanut rinnalle niin imee hetken ja nukkuu sitten.. nyt rauhoittui sänkyyn tutin kanssa... mietin että pitäskö kokeilla vähän lisämaitoa jos vauvalla onkin nälkä? vai annanko nukkua jos nukkuu?

Uskon että se kitisis useemmin jos olis nälkänen. Pidä vain rinnalla niin usein kuin mimmi jaksaa olla.

Onnittelut uudesta vauvasta! :heart: :heart: :heart: Terveisin, kade...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä ottaisin tutin pois ja imettäisin tilalla. En antaisi lisämaitoa, ellei tilanne ihan todella näyttäisi siltä että voisi olla nälkä.

Näin mäki sanoisin. Alkuun olis ehkä hyvä ite olla tuttina, et paino lähtee hyvin nousuun ja vauva saa syömisen jujusta kiinni.

Tällä mun l-a-a-j-a-l-l-a kokemuksella... :whistle:

Siis jos vauva nukkuu, ei sillä oo nälkä. Vauva kyllä huutaa ja kitisee jos nälkäinen on. Jos sinulla on epä varma olo, nin voithan herättää ja yrittää syöttää kolmen tunnin välein.

oon heti rintaa antanutkin mutta nukkuu heti siihen.. jotenki tuntuu ettei jaksais imeä.. sitten kun siirrän sänkyyn niin hetken päästä alkaa itku... paitsi nyt rauhoittui tutin kanssa... mut mä en usko tissistä tulis tarpeeksi maitoa toisen tarpeeseen vielä kun puristamallaka ei tule yhtään... tänään sai silloin klo 12 lisämaitoa 40 ml ...

ilmeisesti kyseessä on aika vasta syntynyt vauveli? Eli sen ikäinen tarvitsee ravintoa suht tiheään, eli kovin montaa tuntia en antaisi ainakaan päiväaikaan olla unten mailla, vaan antaisin tissiä 3-4h välein vähintään, se edesauttaa myös sitä, että saat maidon nousemaan tisseihin paremmin kanssa. Ehkä kannattaa hissukseen imettää vauva ennen kuin itse alat nukkumaan ja sitten yöllä mennä vauvan tahtiin, kyllä se nälkä sitten herättää. Mutta päiväaikaan tosiaan suosittelen imettämään muutaman tunnin välein, jos vauva meinaa liian pitkiä taukoja pitää. Ja jos tunninkin tehokkaan (selvästi imemisen ääniä ja nielaisuja) syömisen jälkeen on nälkäinen, antaisin itse pikkuisen lisämaitoa kokeeksi, että onko vielä nälkä.

Meillä oli esikoisen kanssa niin että vaikka kuinka annoin olla rinnalla, ei silti jaksanut syödä massuaan täyteen. En sitten itse ensikertalaisena tajunnut sitä kunnes neuvolan punnituksessa käskivät antaa lisämaitoa.

Meillä teki tuota juuri että vähän aikaa imi, nukahti ja hetken päästä heräsi taas ja uudelleen tissiä. Mutta en nyt mene sanomaan että teillä on just näin, mutta kokeilisin kuitenkin antaa pullosta. Näkee sitten että oliko oikeasti nälkä vaiko haluaa olla lähellä ja imeä =) Meillä siis nukkui pikku lisämaidon jälkeen monta tuntia. Sit taas rinnalle ja lopuks pikku huikka maitoa. Eikä imetys tästä kärsinyt, hyvin pääsin lisämaidostakin eroon kun vauva jaksoi taas kunnolla syödä rintaa:heart:

Muoks, Eli siis antaisin nukkua ihan rauhassa seuraavaan syöntiin saakka

koetapa pitää pirpana hereillä syönnin ajan, vaikka hieromalla jalkapohjia ja poskea silittelemällä. Yöaikaan ei tietenkään kannata kauheasti jutustella, mutta tuollai hienovaraisesti sipistellä että olisi edes puolihereillä syönnin ajan.

Alkuperäinen kirjoittaja Ei nuku:
Siis jos vauva nukkuu, ei sillä oo nälkä. Vauva kyllä huutaa ja kitisee jos nälkäinen on. Jos sinulla on epä varma olo, nin voithan herättää ja yrittää syöttää kolmen tunnin välein.

Ei millään pahalla, mutta aina asia ei oo noin. Esim. jos vauva on pieni, niin pakkosyöttö on pop.
Meillä esikko olis vaan nukkunut. Sitä oli pakko syöttää säännöllisin väliajoin, koska ei olis nälkäänsä ilmoittanut.

Alkuperäinen kirjoittaja terkkari:
ilmeisesti kyseessä on aika vasta syntynyt vauveli? Eli sen ikäinen tarvitsee ravintoa suht tiheään, eli kovin montaa tuntia en antaisi ainakaan päiväaikaan olla unten mailla, vaan antaisin tissiä 3-4h välein vähintään, se edesauttaa myös sitä, että saat maidon nousemaan tisseihin paremmin kanssa. Ehkä kannattaa hissukseen imettää vauva ennen kuin itse alat nukkumaan ja sitten yöllä mennä vauvan tahtiin, kyllä se nälkä sitten herättää. Mutta päiväaikaan tosiaan suosittelen imettämään muutaman tunnin välein, jos vauva meinaa liian pitkiä taukoja pitää. Ja jos tunninkin tehokkaan (selvästi imemisen ääniä ja nielaisuja) syömisen jälkeen on nälkäinen, antaisin itse pikkuisen lisämaitoa kokeeksi, että onko vielä nälkä.

joo perjantaina syntynyt...

annan nyt vauvan nukkua ja herättelen muutaman tunnin päästä jos ei herää... jotenki ajattelen et jos sillä onkin jo niin nälkä ettei jaksa itkeä :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja terkkari vielä:
koetapa pitää pirpana hereillä syönnin ajan, vaikka hieromalla jalkapohjia ja poskea silittelemällä. Yöaikaan ei tietenkään kannata kauheasti jutustella, mutta tuollai hienovaraisesti sipistellä että olisi edes puolihereillä syönnin ajan.

äskenki yritin.. otin jopa pois rinnalta ja nostin pystyyn vauva heräsi ja rupesio itkee sit laitoin takas rinnalle niin nukku heti

Alkuperäinen kirjoittaja +0+0:

Ei millään pahalla, mutta aina asia ei oo noin. Esim. jos vauva on pieni, niin pakkosyöttö on pop.
Meillä esikko olis vaan nukkunut. Sitä oli pakko syöttää säännöllisin väliajoin, koska ei olis nälkäänsä ilmoittanut.

Siis mitä tarkoitat pieni?
Ei me päästy ees sairaalasta kotiin ennen kuin osasi syödä vauva.

Ole tuttina vaan ja tosiaan silittele ja "pöki" hellästi poskea että jaksaa syödä.
Kyllä se tasaantuu ja vaavikin voimistuu pikkuhiljaa niin jaksaa syödä kauemmin.
oliko keltaisuutta? Silloinhan ne vaan nukkuis eikä jaksa syödä kauaa putkeen..
Sinuna en kähtisi siihen pullorumbaamn vielä kun vauva ei kerran huuda jatkuvasti.
Annat vaan olla tissillä vaikka koko ajan, kyllä se siitä pian irtaantuu.

HUOM!
Ei sitä maitoa tule puristamalla jos ja kun mietit että ei sitä varmaan tule.
Sitä kuitenkin tulee kun oot vaan renotna ja luotat siihen ja annat sen vauvan tosiaan olla siinä alussa vaikka koko ajan.

LUOTA ITSEES, älä pulloon (ainakaan vielä)!!!

Alkuperäinen kirjoittaja +0+0:

Siis mitä tarkoitat pieni?
Ei me päästy ees sairaalasta kotiin ennen kuin osasi syödä vauva.

Siis pienikokoinen esim alle 3kg. Kyllä sieltä sairaalasta todellakin pääsee pois vaikka vauva ei osais imeä...

noin pienet vauvat eivät aina ilmoita nälkäänsä selkeästi, jos pääsevät oikein syvään uneen. olet kyllä oikeassa, että nyt alussa kannattaa vaikka ihan herätä syöttämään, jos tuntuu ettei napero itse herää. Imetä vaikka ensi yönä niin kuin olit suunnitellutkin, eli jos ei vauva herää itse niin ota se tissille muutaman tunnin päästä. Seuraavana yönä voit kokeilla sitten niin, että annat vauvan nukkua ja herätä itse syömään. Ei vauva vielä yhtenä yönä sitten nälkään kuole. Jos vauva ei hoksaa itse herätä yölllä edes kertaa syömään, niin kokeile seuraavana yönä taas sitten herättää se. Mutta älä ota stressiä, kyllä se siitä topakoituu ja alkaa itse vaatia tissiä, ja lupaan että viikon päästä ei ole epäilystäkään milloin pikkuisella on nälkä ;)

Meillä oli esikon kanssa sama juttu, tosi unelias kaveri oli. Mulla ei kyllä maitokaan noussut ennen kuin viikon kuluttua, joten lisämaitoa oli pakko antaa aluksi. Paino laski 10 % ja poika alkoi kellertää ennenkuin sain kunnon ohjeet lisämaidon antamiseen.

Toivottavasti saat tytsyn heräilemään syötöille. Vaihdatko vaippaa ennen, jos heräisi siinä vähän virkummaksi syömään

Sen annan vielä vinkkinä, ei kannata alkuun vaihtaa rintaa joka kerta.
Ainakin minusta tuntui että vauva sai aina vaan sitä etumaitoa kun joka kerralle vaihdoin toiseen. Rinnat ennätti tottakai täyttyä parissa tunnissa, ja ei sitten päässyt kunnolla saamaan rasvaisempaa maitoa. Eli sillä lirulla ei pysynyt nälkä pitkään poissa... Näin jälkiviisaana :saint:

Yhteistyössä