Taas miehille kysymys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Apua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Apua

Vieras
Kertokaa miehet, mikä on oikea tapa ilmoittaa teille, että huusholli olisi siivousta vailla? Sopimus on, että siivoamme vuoron perään, mutta ongelma on siinä että jos minä siivoan nyt, niin mies käyttää oman vuoronsa vasta useiden viikkojen päästä, jolloin minun ei tietenkään tarvitse siivota mutta joudun elämään ravassa.

Jos otan ohjat käsiini ja siivoan, itseni hyväksi, ennen kuin mies on ehtinyt, se ilmaisee miehen mielestä etten luota hänen kykyynsä pitää lupaustaan.

Kysyä ei saa, että aiotko milloin siivota, koska se on painostusta ja vihjailua siitä että mies ei ehkä aiokaan siivota vaikka on luvannut.

Käskeä ei saa, koska se on nalkutusta.

Vihjailla ei saa tyyliin "oho, varpaani murtui kun kompastuin pyykkikasaasi!", koska se on vihjailua, ja näin ollen miehen mielestä petollista toimintaa.

Kertokaa siis mikä on sellainen tapa, että se ei saa minua näyttämään pahalta, ja ennenkaikkea ei loukkaa miestäni joka kyllä varmasti aikoo siivota. Kysymys on vain milloin milloin milloin.

Lisään vielä, että tämä voi vaikuttaa naurettavalta, mutta on oikeasti tärkeä asia.
Pelkään että mies ei jaksa kohta enää mitään kun onnistun jokaisella katseella ja sanalla vain loukkaamaan tai painostamaan häntä, vaikka miten yritän ilmaista ajatukseni diplomaattisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja Mies:
Kysy että: Milloin ole tajatellut siivoavasi?

toistan: Kysyä ei saa, että aiotko milloin siivota, koska se on kuulemma painostusta ja vihjailua siitä että mies ei ehkä aiokaan siivota vaikka on luvannut.

Mies on jo niin virittäytynyt valmiiksi tulevaan epätyytyväisyyteeni, että kuulee kysymykset lausuntoina.

Minun asuntoni käy siivoamassa parikymppinen opiskelijatyttö, jonka olen henk. koht. valikoinut parista siivouspalveluista tarjoavasta naisesta. Otin kauneimman ja sellaisen jonka saan vielä sänkyyni. Ihana katsella boksereissa kun hoikkavartinen nuorikko kontaaa mopin kanssa lattialla. Vielä minä hänet saan...

No jo on aikoihin eletty, onko tuo enään mitään suhdetta jota kannattaa pitää kasassa kun ei voi selvää asiaa tuoda esille.
Jos autonne renkaissa on liian vähän ilmaa, sanot sen, onko sekin painostusta?

Tai sitten käytät suoraan sitä painostusta: seksiä vasta sitten kun on siistiä!

Meillä mieheni on siivoushullu, joten ei toimi noin...eli joskus minä ruikutan sitä seksiä...

Miksi ette sovi saman tien että siivous on tehtävä esim. kahden viikon välein. Näin miehellä on omalle vuorolleen takaraja johon mennessä se siivous on tehtävä.

Niinpä. Ehkä pelkään, että jos määrittelemme takarajan, mies unohtaa tehdä siivouksen takarajaan mennessä ja joudun taas sanomaan. Hyvä idea, pitää kokeilla, mutta silloinkin kysymys on voimassa pienellä variaatiolla ja periaatteessa kuuluukin: mikä on miehelle oikea tapa ilmoittaa, että kaksi viikkoa meni jo kolme viikkoa sitten, ilman että se kuulostaa v-tuilulta

No, toinen syy takarajan määrittelemättömyyteen on siinä, että mies voi ehkä silloin siivota, mutta koska asunnossa ei ole varsinaisesti vielä kahden viikon jälkeen alkanut kävelemään mitään sittisontiaisia tai paska ei sananmukaisesti hyppää vielä kenenkään naamalle,mies luulee että hänen ei tarvitse kuin imuroida keskilattia ja laittaa sukat pyykkikoriin.

Kun tulee sitten minun vuoroni, on minun
kuurattava wc-pöntöt ja altaat molemmista vessoista,
-kaivettava leivänmurut keittiönkomeroista,
-vietävä matot ulos tai pesuun,
- imuroitava jokaisen huonekalun takaa.
-pyyhittävä pölyt kirjahyllystä ja ikkunalaudoilta
-pesävä pyykit
-järjestettävä vaatekaapit
-jääkaappi puhdistettava
-luututtava lattialta roiskeet ja pöly
jotta voi edes suunnitella elävänsä, näistä asioista on miehen siivousvuorolla jäänyt puolet pois koska tilanne ei ole ollut silloin hälyttävä, ja koska mies ei yleensäkään näe alle 4 cm-läpimittaisia paskaläjiä eikä ymmärrä esim. ruokakomeron siivouksen tarpeellisuudesta mitään. Sinnehän tulee jauhomatoja ja hometta kun pusseista valuu pikkuhiljaa kaikenlaista kaapinpohjalle.
Lisähuomautuksena vielä asunnon raivaus eli miehen tavaroiden laittaminen paikoilleen jotta voi imuroida yms.

Toinen kysymys lieneekin, uinka voi opettaa miestä siivoamaan, joka omasta mielestään osaa jo siivota, tai ei pidä mainitsemiani asioita tärkeänä.

Annanko miehen luulla että ne kaikki asiat tapahtuvat itsestään, ja teen ne salaa miehen poissaollessa itseni takia, vai alanko luennoimaan miehelle?

Alkuperäinen kirjoittaja höh:
miksi et siivo itse jos keran sotkut haittaa???

Siksi koska kun tästä asiasta on ollut puhetta, on mies erikseen ilmoittanut halukkuutensa osallistua ko. hommiin.
Hän pitää loukkaavana sitä, jos automaattisesti oletan hänen olevan kykenemätön osallistumaan, ja raadan itseni töiden ohella myös kotona ihan piippuun, vaikka hän haluaisi auttaa. Mutta mitään ei saisi sanoa, koska mies on jo tullut puolitiehen vastaan.

Minun mielestäni on hyvä sopia tosiaan tuo aikaraja ja tehtävät mitä silloin tehdään vaikka ei paskaista olisikaan. Lisäksi sovitaan että silloin omalla siivousvuorolla tehdään myös muita siivoustöitä tarpeen mukaan.

Ja kun säännöt ovat näin selvät ja tasapuoliset molemmille, niin asiassa ei pitäisi olla mitään sanomista. Jos mies ei hoida omaa osuuttaan omalla ajallaan, niin silloin on jo syytäkin asiasta mainita eikä miehellä ole mitään mutisemista jos luistaa sovituista asioista. Eihän työpaikallakaan voi jättää sovittuja hommia tekemättä, miksi pitäisi kotona velttoilla?

Toinen konsti on siivota aina yhdessä, jolloin sovitaan, että kun sinä imuroit niin minä luutuan, kun sinä tiskaat, minä pyykkään ja seuraavalla vuorolla toisinpäin.
Tosin aika naurettavaahan tuollaine pilkun viilaus on, mutta ilmeisesti teillä on syytä tuohon ryhtyä kun asiasta on niin paljon porua.

Minusta teidän tilanne on kuin murrosikäiselle keskustelua. Reaktio ja vastareaktio; ne seuraavat aina toisiaan. Siis sinun mielipiteesi on reaktio ja miehesi tekee vastareaktion, joka on usein negatiivinen. Olet oikeassa siinä, että haet oikeaa tapaa kasvattaa miestäsi siivoamaan Sinun tavallasi. Muistaako kukaan, että pakottamalla saa kyllä aikaiseksi, mutta se on sitten tapahduttava aina. Lapsi tekee halusta, kun hän ymmärtää tekemänsä. Murrosikäinen on hyvä apulainen, jos ymmärrät olla v...lematta hänelle.

Tajunnan syövereihin voisi vaikuttaa kutsumalla vieraita ja siivoamalla yhdessä. Ja muista sitten sanoa, kun olette yhdessä touhunneet, että kiitos oli kivaa siivota kanssasi, kun on voimaa takana. Älä enää nipota villakoirista, vaan sano, että ne voivat nukkua rauhassa ja keitä kahvit ja halaa ja..

Mies: Olet oikeassa.

Ja tuota olen tehnytkin, halaan, pussaan ja sanon että antaa paskan levitä, ja jaksan JOKA kerta sanoa kiitoksen ääneen ja huomata kun mies tekee hyvin.

Mutta minullakin on eriaisia päiviä, joskus ahdistaa ja seinät kaatuu päälle tässä sotksussa. Ja jos yhdesti lipsahdan, vaikka olisin ollut viikon hiljaa, sanomaan jotain, kakki hyvät asiat enne sitä tulevat tyhjiksi mieheni silmissä ja hän pettyy minuun.

Kuinka sitten jaksan? Kun se oikeasti häiritsee, että joka askeleella on joku limanuljaska jalkapohjassa kiinni, ja pitää vain ODOTTAA JA ODOTTAA että mies huomaa sen itse. Kun olisi niin helppo huomauttaa, ihan pikkuisen vain, varovasti...:( Mutta se on aina liikaa.

ap,

Ehkä annat liikaakin periksi siivouksen tasossa, mutta kuten olet huomannutkin, niin homma ei pelaa. Ja on pienempi homma siivota, jos ei ole aivan kaaos. Vaihda tyyliä. Siivous yhdessä? Tai tosiaan aikaraja, jolloin siivotaan.

olen kyllä nainen mutta pakko vastata.Miksi yleensäkkään vedätetään viime hetkeen se imurin esille otto?Minä imuroin hyvinkin 1-2 krt viikossa ja silti tuntuu että pölyä on kun ovet ja läpiveto tekee tehtävänsä.Tee siivouslista, mihin kaikki siivottavat kohteet on nimetty näin mieskin ne muistaa.Ja aloita tosiaan siitä että mies siivoaa sinun vuorollasi niin näkee miten monta asiaa jää pois joita sinä pidät tärkeänä.Jos minua toisen siivoamattomuus häiritsi siivosin vaikka mikä oli. Niimpä tuo roikale pääsi monesti helpolla kun ei ollut roskapussin viemisellekään tarvetta,mutta en edes viitsinyt mainita siitä.Jotkut miehet vaan ovat sellaisia että jos paska ei liiku ei tarvitse siivota.Siivousfriikki en silti ole.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja höh:
miksi et siivo itse jos keran sotkut haittaa???

Siksi koska kun tästä asiasta on ollut puhetta, on mies erikseen ilmoittanut halukkuutensa osallistua ko. hommiin.
Hän pitää loukkaavana sitä, jos automaattisesti oletan hänen olevan kykenemätön osallistumaan, ja raadan itseni töiden ohella myös kotona ihan piippuun, vaikka hän haluaisi auttaa. Mutta mitään ei saisi sanoa, koska mies on jo tullut puolitiehen vastaan.

hölönpeppu kohteliaisuuttaan se vaan kysyy, eikä kuitenkaan halua siivota. hommiin vaan!

Sopikaa tietty siivouspäivä esim. perjantaisin siivotaan, vuorotellen. Jos tietää etukäteen ettei ehdi silloin on syytä ilmoittaa se myös toiselle ja siivota joko torstaina tai lauantaina.

Entä jos sen sijaan että kumpikin tekee viikkosiivouksen vuoroviikoin yksinään tekisittekin työnjaon, joka vaihtuisi vuoroviikoin?

Esim. viikko yksi: mies imuroi, nainen moppaa lattiat
viikko kaksi: nainen imuroi, mies moppaa

Sanoa ei saa... joopa joo. Laiska mies siivoamaan, ja on keksinyt hyvän keinon millä saa sinut pysymään hiljaa: loukkaantuu joka sanasta ja kääntää sen sinun viaksesi.
Sano sille ukollesi, että kasvattaa nahan ettei tarvitse joka sanasta olla nokka nyrpällään. Lopeta se ukkosi silkkihansikkain kohteleminen, ei se rikki mene vaikka joskus olisikin paha mieli. Katsos, lapsenkin on opittava sietämään pettymyksiä ja tekemään ajallaan sovitut tehtävät, miksei sitten miehen.

Hämmästyttävää, Vanha akka. Olet oikeassa, en vain tajunnut ajatella asiaa noin.
Mistä johtuu että miesten kotkotukset ovat niin älyttömiä? No siitä, että ne ON oikeasti älyttömiä, koska ne ovat tuulesta temmattuja ja ainoana tarkoituksena saada akka hiljaiseksi. Perkele! Vituttaa tulla näin huiputetuksi.
Sattumalta juuri eilen mieheni suuttui minulle jostain, ja siinä "nalkuttaessani-yrittäen-kuulostaa-siltä-kuin-en nalkuttaisi " minun piti kokoajan tähdentää erillisin lausein, että tämä nyt ei ole mikään kuoleman vakava asia, eikä meidän tarvitse tyhtyä eroamaan yhden siivouksen takia. Mies joskus näyttää siltä, kun tulee joku pieni riita, (joka ei edes minun mittapuuni mukaan ole riita vaan pelkkä tavallinen sanominen) että mies vajoaa sellaiseen synkkyyteen, kuin joku olisi häntä loukannut oikein verisesti ja siksi pitää kirjoittaa koko suhteen historia uusiksi.
Huom. minun tunteeni, minun haluni keskustella asioista, joku pölypallero tai muu pikkuasia, on miehelle henkilökohtainen loukkaus.
Ja minulle muka sanotaan, että älä nyt stressaa yhdestä pölypallosta. Samaa voi sanoa miehelle: onko yksi pölypallo niin saatanan vaikea asia, että pitää kaikki konstit keksiä sen kiertämiseksi.!!!
Mainitsee monesti viikkoja jonkin sanomisen jälkeen, että "kun meillä oli riita", ja puhuu jostain "jatkuvasta riitelystä", jolle meidän pitäisi yhdessä tehdä jotain. Vittu! minä en ole riidellyt yhtään kertaa, ei edes pulssi ole noussut, paremminkin suorastaan rauhoittunut aina kun asioista on päästy puhumaan. Tiedä siinä sitten ett' toisella on vielä riitakin kesken, kun nukahdan tyytyväisenä keskustelun jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja Sinkkumies:
Minun asuntoni käy siivoamassa parikymppinen opiskelijatyttö, jonka olen henk. koht. valikoinut parista siivouspalveluista tarjoavasta naisesta. Otin kauneimman ja sellaisen jonka saan vielä sänkyyni. Ihana katsella boksereissa kun hoikkavartinen nuorikko kontaaa mopin kanssa lattialla. Vielä minä hänet saan...

mitäs se sen mopin kanssa siellä lattialla konttii? mopissa on varsi juuri sen vuoksi ettei tarvi konttia.. taitaa olla hiukan bimboblondi tyttönen sulla siellä siivoojana :)

" Mies joskus näyttää siltä, kun tulee joku pieni riita, (joka ei edes minun mittapuuni mukaan ole riita vaan pelkkä tavallinen sanominen) että mies vajoaa sellaiseen synkkyyteen, kuin joku olisi häntä loukannut oikein verisesti ja siksi pitää kirjoittaa koko suhteen historia uusiksi."

Joo, minunkin mies tekee tuota. Suhteen alkuaikoina olin suorastaan hysteeerinen kun se meni noihin moodeihinsa, yritin lepytellä ja itketti ja kaikkea. Mikään ei auttanut, se vaan murjotti. Nykyään annan sen mököttää rauhassa, minua ei voisi vähempää kiinnostaa. Aina on nuo murjotukset ohi menneet ajan kanssa ja ihan itsestään. Älä anna miehesi käyttää valtaa sinuun noilla synkistelyillään, osoita ettei niillä ole tehoa sinuun niin se kyllästyy itsekin murjottamaan.