TAAS on saksanpaimenkoira raadellut lapsen!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kohta koirienvihaaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja tiedän kyllä;24334815:
230.

Hyökkäyksiä joka vuosi. Eikä ne hyökkääjät ole englanninspringerspanieleja ja labradorinnoutajia.

Mä taas tiedän että hyökkäyksiä tekee kaiken rotuiset koirat, myös labradorit ja sprinkut. Oon itse toiminut koulutusohjaajana 15 vuotta ja nähny kaikenlaista koiraa ja kaikenlaista omistajaa. Et voi leimata mitään tiettyjä rotuja vihaisiksi, paitsi jos oot joku koiriin perehtymätön maallikko. Maallikoillahan on ne omat kuvitelmansa kuten että susikoira (mikä on vielä virheelinen nimityskin) on vihainen, lassie on viisas kiltti ja kultainen noutaja sopii joka perheeseen. Ei muuten mene näin. esim sakemannin ja collien ero: kun sakemanni on ärtynyt niin se ensin varoittaa, ehkäpä kahdestikin, ja hyökkää vasta sitten. kun collie on ärtynyt niin se hyökkää suorilta käsin, varoittamatta. Kukapa uskoisi kiltistä lassiesta. Itselläni on ollu sen sakemannin lisäksi 6 collieta ja voin sanoa että collie on arvaamattomampi rotu kuin sakemanni.

Onkos sulla viisaana tietoa että montako kertaa koira hyökkää vuodessa ihmisen kimppuun? kun Suomessa on se 600tuhatta koiraa niin moniko niistä on kiltti ja moniko hyökkää? Uskoisin että kilttejä on hurjasti enemmän. Ja hyökkäystapauksissa on useimmiten ihmisessä se vika. Jos ihminen ei osaa lukea koiran viestejä eikä ymmärrä miten koira toimii niin tulee näitä konflikteja!! Liian moni yrittää ylentää koiran ihmisen tasolle ja pitää sitä kuin ihmisenä, mutta se on väärin. Ihmisen pitää mennä koiran tasolle ja nähdä miten koira näkee ja kokee asiat. Silloin pystyy kouluttamaan koiransa hyvin. Ja mitä poliisikoirien koulutukseen niin monen maallikon koirat on paremmin koulutettuja. LIsäksi poliisikoirat on juuri koulutettu hyökkäämään ja jos tilanteessa on oikeat ainekset mukana niin koira saattaa hyökätä vaikka ei pitäisikään.

Voisin tehdä satasivuisen luennon aiheesta johtajuus perheessä jossa on koira. Miten koiralle näytetään kuka on johtaja? Sitä pitää miettiä siitä näkökulmasta miten susilaumassa johtaja pitää asemansa. Samalla tavalla ihmisenkin pitäis pitää asemansa.

Koiran aiheuttamat kuolemat:

1. Saksanpaimenkoira
2. Sekarotuiset
3. husky
4. Bernhardinkoira
5. Danski
6. pitbull
7. malamuutti
8. kultainen noutaja
9. collie
10. saksanseisoja
11. mäyräkoira
12. boxeri

Hyökkäykset lapsiin, joissa koira on tottunut lapsiin:

1. Saksanpaimenkoira 22%
2. Rotikka 16%
3. Sekarotuiset, joissa saksanpaimenkoiraa 11%
4. Pittbullit 9%
5. huskyt 7%

-----

Tutkimuksessa "dog bites in urban children"

1. Saksanpaimenkoira 35
2. Pitbullit 33
3. Rotikat 9
4. Dobermanni 7

-----

Tutkimuksessa dog bites in children ainut rotu, joka mainitaan on saksanpaimenkoira ja se käsittää 39,5% tapauksista!

No sähän voit vihata mitä haluat, aika kurjaa vaan sellanen elo että pitää tuhlata aikaa ja energiaa jonkun vihaamiseen.

Lisäksi logiikka on perin kummallinen, en itsekään ala vihaamaan kaikkia ihmisiä, vaikka sairaat ihmiset ne vasta petoja onkin.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24334989:
kyllä se pikkukoirakin saa pahaa jälkea halutessaan. tipsu oli hyökännyt entisen työkaverini käsivarteen kiinni ja kyllä siinä monta tikkiä oli

Mä asuin opiskeluaikana erään omakotitalon yläkerrassa vuokralla, alakertalaisilla oli kääpiövillakoira. se pureskeli ihmisiä vähän väliä mutta kukaan ei tehny siitä numeroa, vaikka useimmiten uhrilla oli käsi tai jalka tikkejä täynnä ja paketissa. Jos koira ois ollu joku isompi niin varmaa olis ollu taas iltasanomissa juttua ja koira lopetettu ekan puremisen jälkeen.

jos oikein muistan niin kennelliiton lehdessä oli juttua jokin aika sitten että suomen purutilaston top 4 olisi sakemanni, rotikka ja labbis ja neljäntenä kultainen noutaja.. korjatkaa jos muistelin väärin.

nämä on aina ikäviä asioita joista uutisoidaan monesti aika räväkästi. useimmiten vika on koiran omistajan,omistajalla on vastuu koiran tekemisistä.

Mitä te koiraa syytätte, omistajahan tuossa vikapää on! Ikinä ei koiraa ja lasta saa jättää kaksistaan!

Ja mitä rotuun tulee, noita hyökkääjiä on ihan kaikissa roduissa. Itse tiedän perheen, jossa perheen pieni puudeli hyökkäsi konttaavan vauvan kimppuun sillä seurauksella että vauva sai aivovaurion. Se EI OLE rodusta kiinni.

Ja mitä sakemanniin rotuna tulee niin ensinnäkin se on yksi Suomen yleisimmistä roduista. Jos verrataan puremistilastoja suhteessa koirarodun yleisyyteen niin Sakemannin kohdalla näitä tapauksia on paljon vähemmän kuin monen muun koirarodun kohdalla!! Ja toiseksi rotu EI OLE jokamiehen koira. LIian usein niitä on ihmisillä joiden ei todellakaan pitäisi kyseistä rotua koskaan saada käsiinsä, eikä mitään muutakaan vastaavaa palveluskoirarotua. Kasvattajien pitäisi olla vielä tarkempia siitä kelle pentuja myyvät.

niin kyllä se koiran omistajassa on se vika. ja ihan minkä rodun edustaja tahansa saattaa hyökätä. myös se pieni koira. suurimmat ja mehevimmät otsikot tietty saadaan just kun sakemanni tai rotikka käy jonkun kimppuun. ja näitä rotuja on liikaa niillä ihmisillä, jotka ei tajua koirasta ja sen kasvatuksesta mitään

Olen tavannut aika monta saksanpaimenkoiraa, enkä voi yhdestäkään yksilöstä sanoa, että olisi ollut joko
a) tervepäinen
b) täysin omistajan hallinnassa

En yhtäkään, vaikka olen ollut mukana myös palveluskoiratoiminnassa, koska itselläni on pienempi palveluskoira, alle 55-senttinen. : /
Kuvitelkaa! Yksikään ei ole vastannut minun ideologiaa terveestä/hyvinkoulutetusta sakemannista! :O

Puremien aiheuttajat- Duodecim

Koira, usein nuori uros, puree yleisimmin lähiympäristönsä lasta tai omistajaansa. Yleisimmin hoitoon hakeutumiseen johtavia puremia aiheuttavat saksanpaimenkoira ja rottweiler sekä harvinaisista roduista pitbullterrieri, husky ja akita.

[QUOTE="huh huh";24335031]Olen tavannut aika monta saksanpaimenkoiraa, enkä voi yhdestäkään yksilöstä sanoa, että olisi ollut joko
a) tervepäinen

En yhtäkään, vaikka olen ollut mukana myös palveluskoiratoiminnassa, koska itselläni on pienempi palveluskoira, alle 55-senttinen. : /
Kuvitelkaa! Yksikään ei ole vastannut minun ideologiaa terveestä/hyvinkoulutetusta sakemannista! :O[/QUOTE]

Kummallisissa koiraporukoissa sä ainakin liikut.
Mä tapasin ( PK ) koulutuskentillä vain omistajan hallussa olevia ja hyväkäytöksisiä sakemanneja.

1. Saksanpaimenkoira
2. Sekarotuiset
3. husky
4. Bernhardinkoira
5. Danski
6. pitbull
7. malamuutti
8. kultainen noutaja
9. collie
10. saksanseisoja
11. mäyräkoira
12. boxeri

1. Saksanpaimenkoira 22%
2. Rotikka 16%
4. Pittbullit 9%
5. huskyt 7%

-----

1. Saksanpaimenkoira 35
2. Pitbullit 33
3. Rotikat 9
4. Dobermanni 7

-----

Tutkimuksessa dog bites in children ainut rotu, joka mainitaan on saksanpaimenkoira ja se käsittää 39,5% tapauksista!

Niin, ja laskeppa nyt sitte paljonko se on suhteessa siihen kuinka paljon rotua on olemassa. Sakemanneja on suomessa 10 tuhatta. Pitbulleja muutama kymmenen. Prosentuaalisesti, kummassa on enemmän hyökkääjiä? Pitbulleissa. Ne hyökkäävät suhteessa kannan määrään kaikkein eniten. Rotikoita on huomattavasti vähemmän kuin sakemanneja, prosentuaalisesti suhteessa rodun esiintyvyyteen niiden keskuudessa on enemmän aggressiivisuutta kuin sakemanneissa. Sakemannihan on maailman yleisin koirarotu, muistathan huomioida sen!! Tottakai sakemanni johtaa tilastoa koska mitä enemmän koiria, sitä enemmän on riskejä että joku niistä puree ihmistä. Mutta jos suhteutat puremismäärät yksilömäärään niin kas, sakemanni ei johdakaan enää tilastoja. Onko se jotenkin vaikea käsittää?

[QUOTE="huh huh";24335031]Olen tavannut aika monta saksanpaimenkoiraa, enkä voi yhdestäkään yksilöstä sanoa, että olisi ollut joko
a) tervepäinen

Kuvitelkaa! Yksikään ei ole vastannut minun ideologiaa terveestä/hyvinkoulutetusta sakemannista! :O[/QUOTE]

Kuulostaa tervepäiseltä koiranomistajalta. Minun omanikin tappoi pienempiä nisäkkäitä jos silmä vältti ilman että sille olisi mitään mahtanut. Silti voittajaluokassa mentiin ja hyvin mentiinkin.

Kummallisissa koiraporukoissa sä ainakin liikut.
Mä tapasin ( PK ) koulutuskentillä vain omistajan hallussa olevia ja hyväkäytöksisiä sakemanneja.

Ei täällä paikkakunnalla ole muuta vaihtoehtoa kuin tuo ryhmä vaan.
Siellä on ainoastaan yksi oikeasti asiansa osaava kouluttaja ja sillä itsellään on belgianpaimenkoira.
Suuri osa noista kouluttajista on itsekin vasta-aloittaneita koulutuksen puolella.

1. Saksanpaimenkoira
2. Sekarotuiset
3. husky
4. Bernhardinkoira
5. Danski
6. pitbull
7. malamuutti
8. kultainen noutaja
9. collie
10. saksanseisoja
11. mäyräkoira
12. boxeri

1. Saksanpaimenkoira 22%
2. Rotikka 16%
4. Pittbullit 9%
5. huskyt 7%

-----

1. Saksanpaimenkoira 35
2. Pitbullit 33
3. Rotikat 9
4. Dobermanni 7

-----

:D :D Päästäskö sä nää repäsit? Lähdettä mukaan, kiitos!

[QUOTE="huh huh";24335082]Ei täällä paikkakunnalla ole muuta vaihtoehtoa kuin tuo ryhmä vaan.
Siellä on ainoastaan yksi oikeasti asiansa osaava kouluttaja ja sillä itsellään on belgianpaimenkoira.
Suuri osa noista kouluttajista on itsekin vasta-aloittaneita koulutuksen puolella.[/QUOTE]

ja niillä aloittelijoilla on sakemannit? :O NO näin niitä purijoita tehdään!!

Mua ällöttää koiranomistajat, jotka vakuuttelevat että ei meidän koira mitään tee. Mä en ainakaan koskaan mene tutustakaan lemmikistä vannomaan ettei se mitään tee. En pysty 100% varma olemaan etteikö meidän kissa voisi puraista, eläin on aina eläin ja ihmisen pitää toimia sen mukaan. Mistään eläimestä ei voi olla täysin varma vaikka olisi kuinka kiltti ja tuttu.

Mua ällöttää koiranomistajat, jotka vakuuttelevat että ei meidän koira mitään tee. Mä en ainakaan koskaan mene tutustakaan lemmikistä vannomaan ettei se mitään tee. En pysty 100% varma olemaan etteikö meidän kissa voisi puraista, eläin on aina eläin ja ihmisen pitää toimia sen mukaan. Mistään eläimestä ei voi olla täysin varma vaikka olisi kuinka kiltti ja tuttu.

Minä olen sitten varmaan ainoa koiranomistaja, joka todellakaan ei vanno tuollaisia?!
Koira on aina koira ja sillä on luontaiset vaistot ja saalistusvietti voi herätä pelkästään pienestä
käden heilautuksesta.

Nyt siis mielestäsi saksanpaimenkoira on niin vaarallinen, ettei sitä voi antaa alottelijan käsiin?
Silti lapselle se sopii painikaveriksi?

Eikö lapsi ole alottelija?

Sakemanni ei oo jokamiehen koira eikä aloittelijan koira eikä se sovi myöskään lapsen painikaveriksi!!! Mikään palveluskoirarotu ei oo aloittelijan koira. Aloittelijan on syytä aloittaa jollain pienellä puudelilla, se on huonosti koulutettunakin helpompi hallita kuin iso palveluskoira.

ja niillä aloittelijoilla on sakemannit? :O NO näin niitä purijoita tehdään!!

Jos olet hankkimassa koiraa ja tarvitset saksanpaimenkoiraa niin silloin hankit saksanpaimenkoiran. Mitä kummallista siinä on?

Ei se tarkoita sitä, että omistajalla olisi asennevamma vaikka koira olisikin ensimmäinen. Näitä "hellanlettas mamin pikku kultia <3" on kyllä kokeneemmillakin koranomistajilla

[QUOTE="huh huh";24335126]Minä olen sitten varmaan ainoa koiranomistaja, joka todellakaan ei vanno tuollaisia?!
Koira on aina koira ja sillä on luontaiset vaistot ja saalistusvietti voi herätä pelkästään pienestä
käden heilautuksesta.[/QUOTE]

Tuo on järkipuhetta. Kunpa sunlaisias koiranomistajia olisi enemmän, monet kun vaan ovat sellaisia että "Ei meidän Puppe varmasti mitään tee, kyllä sen vauvan uskaltaa siihen lattialle laitta.. tosin Puppeliini ei ole ennen nähnyt vauvaa.. mutta ei se mitään tee!"

Nyt siis mielestäsi saksanpaimenkoira on niin vaarallinen, ettei sitä voi antaa alottelijan käsiin?
Silti lapselle se sopii painikaveriksi?

Eikö lapsi ole alottelija?

lapsi on aloittelija, mutta aikuinen auttaa lasta ja koiraa ymärtämään laumajärjestyksen. Koira voi ymmärtää taitavan omistajan ohjauksessa että vauvakin on koiran yläpuolella.
jos on vähänkään taitamattomuutta niin kannattaako silloin ottaa rotua/ yksilö joka jokaisessa tilanteessa on haastamassa laumajärjestystä?

Niin moni pitää koiraa ihmismäisenä, puhetta ymmärtävänä ylimaallisena otuksena joka "kyllä tietää" olevansa perheenjäsen. Pieniä koiria kannetaan kasseissa, ihmisen yläpuolella ja saatetaan jopa lelliä lapsia enemmän. Toki lasta pitää kieltää kiusaamasta koiraa, mutta niin pitää koiraakin ohjeistaa käytössäännöissä.

Kauhulla saa katsoa esim. hauskoja kotivideoita joissa näytetään kun koira retuuttaa lasta esim. lahkeesta pitkin asuntoa tai koira vetää lapselta housut jalasta. Tai koira ärhentelee "söpösti" pikkuhampaat irvessä ihmisille.. Kyllä on hassua ja kivaa :mad:

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24334576:
ja mahdollisesti joku päivä se on juuri sinun koirasi, joka on raadellut tai purrut sinun lastasi tai jonkun muun lasta.[/QUOTE

Ja mahdollisesti se on joku päivä sinun lapsi tai lapsenlapsi joka nykäsee koiraa hännästä tai vääntää nenästä, ja saa siten koiran suuttumaan. Tai tuijottaa koiraa minkä koira ottaa haastamisena ja saattaa hyökätä. kannattaa myös miettiä onko lapselle kerrottu miten koiria kuuluu kohdella, paljon on meillekkin käynyt niin että koira on kaupan edessä kiinni lyhyellä hihnalla, ei toki ole vihanen kun siinä vaiheessa jos joku tuntematon tulee ovesta sisään, kun tulen ulos kaupasta pikkulapset rapsuttelevat koiraa. IKINÄ vieraaseen koiraan ei saa koskea ilman lupaa. Lempeäkin koira vaatii vahtimista mutta jos omistat koiran täytyy sinun osata sitä lukea. Koira ei ikinä hyökkää ilman minkäänlaista varotusta, se voi olla karvojen nosto, hännän asento, pään laskeminen, tuijottaminen. Niitä pieniä merkkejä pitäisi ihmisen harjoitella lukemaan nii tilanne saataisiin lopetettua. Koiraan ei ikinä voi luottaa täysin.

Yhteistyössä