Taas tänään hesarin kastettuja lukeneena totean, että...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jenni87
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
pienet on murheet, jos toisten sanavalinnat ärsyttää.

Eikö se ole positiivista jos ihmisell on pienet murheet. Kai niistäkin saa puhua siinä missä isoistakin. Vähän vaan tulee mieleen, että tajuaako ihmiset mikä merkitys kasteella on, sekö vain että saa nimen.

pappi: "vanhemmat, minkä nimen olette antaneet..."
vanhemmat: " Matti Paavonpoika..."
pappi: "kastan sinut, Matti Paavonpoika..."

Minusta asian voi ilmoittaa, että sai kasteen yhteydessä nimekseen...
Noin siis itse laittaisin, mutta aivan sama miten kukakin asian haluaa ilmoittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
miten te aina vänkäätte ja jaksatte tapella näistä asioista? luulis nyt ettei oo elämää... helvetinkö väli sillä on että mitä siinä kasteilmotuksessa kukanenki haluaa sanoa???

voi elämä... :headwall:

:laugh: täysin samaa mieltä, miten jonkul on aikaa ja halua viilata pilkkua :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Edla-Mamma:
Mä kans vähän jäin miettii, et kyllä mun mielestä lapselle annetaan nimi, jolloin lapsi saa sen nimen... sanoohan pappi että: "kastan sinut Elvi Helvi Helleviksi..."

Mitäs ap sitten itse käyttäisi jos ei saada?

Ilmeisesti pitäisi olla tyyliin väestörekisteriin lisättiin nimellä Elvi Helvi Hellevi :D

Siis nimen saa silloin kun vanhemmat täyttää sen väestörekisteripaperin, jos on ristiäiset niin silloin se paperi annetaan papille tai muuten se toimitetaan itse maistraattiin.

Me ollaan ainakin molenpien lasten kohdalla täytetty se paperi jo enne ristiäisiä ja annettu papille silloin kun ollan käyty sopimassa muistakin ristiäis asioista, eli teknisesti se nimi on annettu jo paljon ennen ristiäisiä.
Jotkuthan vonkaa sen paperin kanssa siihen saakka kun pappi kävelee ovesta sisään ja saattaahan siitä tyhmempi saada käsityksen että nimi annetaan ristiäisissä.

Alkuperäinen kirjoittaja jenni87:
Alkuperäinen kirjoittaja taas:
Alkuperäinen kirjoittaja Hewletin Paccardi:
Pilkunnussimista.

No ihan sitä itteensä!

No vaikka niin.

Itse en ainakaan tietoisesti laittaisi ilmoitukseen niin, ehdoin tahdoin, koska yksikään lapsi ei siinä kasteessa ole vielä nimeä saanut.

onko tuo 87 siun syntymävuosi?

Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
pienet on murheet, jos toisten sanavalinnat ärsyttää.

Ei ärsytä, vaan ihmetyttää.

Ei muakaan ärsytä, tuntuu vaan joskus hassulta kun asiaa tulee ajatelleeksi. Tottakai siihen kasteilmoitukseen voi kukin kirjoittaa mitä lystää...

Ehkä näiden tiukassa istuvien käsitysten taustalla on mm. se, että kirkkoon kuuluville vanhemmille lapsen nimenantoilmoituksen mukana tulee lappu, jossa lukee että paperi annetaan kastavalle papille. Tässä ikään kuin nivotaan nimenanto ja kaste yhteen...
Ja taustalla ovat varmasti myös vanhat ajat, jolloin pappi usein saattoi jopa vaikuttaa lapselle annettavaan nimeen.

Lapsen kaste

J o h d a n t o

Kaste toimitetaan kastemaljan äärellä. Pappi, vanhemmat ja kummit asettuvat maljan ympärille. Lasta sylissä pitävälle (tavallisimmin kummi tai toinen lapsen vanhemmista) voidaan varata tuoli. Kastemaljan ääressä voivat olla myös kastettavan sisarukset tai kummien omat lapset. Ennen toimituksen alkua pappi voi tervehtiä seurakuntaa ja antaa lyhyesti tarvittavat ohjeet. Oman harkintansa pohjalta hän voi myös ilmaista, että kastettavan mahdollinen itku ei pilaa toimitusta, vaan pikemminkin kuuluu asiaan.

Alkuvirren jälkeen seuraa alkusiunaus (ja vuorotervehdys) jumalanpalveluksen tapaan. Lyhyet johdantosanat voidaan lausua vapaasti tai käsikirjan sanamuotoja käyttäen. Kastepsalmi on rukousta ja kiitosta. Esimerkiksi kummi voi lukea psalmin. Erilaisia toteutusvaihtoehtoja on esitelty tämän oppaan johdantoluvussa (luku 1.5.). Psalmi voidaan myös jättää pois.

Johdannon osaan Kysymykset tai kehotus (kohta 5) kuuluu kolme kysymysvaihtoehtoa. Ensimmäisessä vaihtoehdossa pappi kysyy kolme kysymystä.

* Vanhemmat, minkä nimen olette antaneet lapsellenne?
* Vastaus: NN.
* Vanhemmat, tahdotteko, että hänet kastetaan kristilliseen uskoon?
* Vastaus: Tahdon.
* Vanhemmat ja kummit, tahdotteko yhdessä seurakunnan kanssa huolehtia siitä, että NN saa kristillisen kasvatuksen?
* Vastaus: Tahdon.

Nimen kysyminen ja lausuminen on vanhastaan ollut keskeinen osa kastetoimitusta. Jumala kutsuu ihmisen nimeltä omakseen (Jes. 43:1). Kysymyksen perfektimuoto ilmaisee, että vanhemmat ovat jo antaneet nimen ja että kaste on siten enemmän kuin nimenantotilaisuus. Toisella kysymyksellä ilmaistaan vanhempien tahto ja suostumus (vrt. vihkikaava). Jumalan asetuksen lisäksi seurakunta on kokoontunut kastemaljan äärelle vanhempien suostumuksesta ja heidän omasta pyynnöstään. Kolmannella kysymyksellä ilmaistaan vanhempien ja kummien velvollisuus huolehtia lapsen kristillisestä kasvatuksesta yhdessä seurakunnan kanssa. Jeesuksen lähetyskäskyssä kastaminen ja opettaminen kuuluvat yhteen. Vanhempien ja huoltajien tulee antaa lapsille kristillistä kasvatusta ja opetusta (KJ 3:1). Siten ihminen voi tulla tietoiseksi kasteen lahjasta omassa elämässään.

Käsikirjan toisessa toteutusvaihtoehdossa pappi toteaa lapsen nimen ja tekee vain kaksi jälkimmäistä kysymystä (suostumus- ja kasvatuskysymykset). Kolmannessa vaihtoehdossa kysymysten sijasta pappi lausuu kehotuksen.

Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
Alkuperäinen kirjoittaja taas:
Alkuperäinen kirjoittaja Hewletin Paccardi:
Pilkunnussimista.

No ihan sitä itteensä!

No vaikka niin.

Itse en ainakaan tietoisesti laittaisi ilmoitukseen niin, ehdoin tahdoin, koska yksikään lapsi ei siinä kasteessa ole vielä nimeä saanut.

onko tuo 87 siun syntymävuosi?

Kyllä on.

Alkuperäinen kirjoittaja -:
jaa, no kyllä mun mielestä saadaan. Se juhla on nimeltään kastejuhla ja siinä samalla annetaan se nimi. joten miten niin sitä ei siis kasteessa saada?

Kastan sinut Laura Jenna Ellinooraksi - isän pojan ja pyhän hengen nimeen....

Oikeasti se menee kyllä näin:

"Kastan sinut, Laura Jenna Ellinoora..." (Ei siis ---nooraksi)

Kasteessa ei tosiaankaan anneta nimeä, vaan otetaan seurakunnan jäseneksi. Nimi vaan on kätevää julkistaa siinä samalla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Edla-Mamma:
Mä kans vähän jäin miettii, et kyllä mun mielestä lapselle annetaan nimi, jolloin lapsi saa sen nimen... sanoohan pappi että: "kastan sinut Elvi Helvi Helleviksi..."

Mitäs ap sitten itse käyttäisi jos ei saada?

Ilmeisesti pitäisi olla tyyliin väestörekisteriin lisättiin nimellä Elvi Helvi Hellevi :D

Joo, rekisteriin merkattiin nimellä... :laugh:
Saada on ihan hyvä.

EVL:n sivuilta otettu pätkä:

Nimellä on kasteen yhteydessä suuri symboliarvo ja sen lausuminen liittyy kasteen sanomaan. Jumala kutsuu lapsen nimeltä omakseen ja lupaa anteeksiantonsa. Nimi kertoo myös lapsen ainutlaatuisuudesta, hän on oma persoonansa, joka on henkilökohtaisessa suhteessa Jumalaan.

Että onkohan nyt sit saada... :whistle:

Meidan lapset sai nimensa synnytyssairaalassa ja kastettiin myohemmin paikallisen seurakunnan jaseniksi. Miks se nimi pitaa olla salaisuus kasteeseen saakka?
Meilla ainakin ihmeteltiin nimivaihtoehtoja sukulaisten ja kavereiden kesken jo vahan ennen syntymaa.

jaa, no kyllä mun mielestä saadaan. Se juhla on nimeltään kastejuhla ja siinä samalla annetaan se nimi. joten miten niin sitä ei siis kasteessa saada?

Kastan sinut Laura Jenna Ellinooraksi - isän pojan ja pyhän hengen nimeen....

Paitsi että tuo ksi-pois... :)

Perinteisesti nimi annetaan samalla kuin kastekin.
Vanhemmat valitsevat nimen ja pappi sitten ristii lapsen, kasteen yhteydessä eli kasteessa. Eli nimi annetaan kasteessa.

Kyllä minusta on ihan selkeää jos lapsi saa kasteessa nimen. Jos lapsi on saanut nimen jo aiemmin ihan virallisesti maistraattiin asti, niin sitten lapsi ei enää kasteessa saa nimeä vaan kasteessa vain kastetaan (eli liitetään seurakunnan jäseneksi).

Alkuperäinen kirjoittaja Rähmäkäpälä:
Perinteisesti nimi annetaan samalla kuin kastekin.
Vanhemmat valitsevat nimen ja pappi sitten ristii lapsen, kasteen yhteydessä eli kasteessa. Eli nimi annetaan kasteessa.

Kyllä minusta on ihan selkeää jos lapsi saa kasteessa nimen. Jos lapsi on saanut nimen jo aiemmin ihan virallisesti maistraattiin asti, niin sitten lapsi ei enää kasteessa saa nimeä vaan kasteessa vain kastetaan (eli liitetään seurakunnan jäseneksi).

Ei, ei ja ei. Ne EIVÄT liity toisiinsa. Nimihän ilmoitetaan joka tapauksessa maistraattiin. Nimi vaan on kätevää julkistaa siinä samalla. Mutta mikään virallinen juttu se ei ole. Saa kustakin tuntua miltä haluaa, mutta näin se vaan menee.

Kasteessa ei tosiaankaan anneta nimeä vaan nimi on annetaan ihan virallisesti ja byrokraattisesti sillä paperilla joka jokaisesta syntyneestä lapsesta täytetään, vaikka olis täysin kirkkoon kuulumatonkin eikä kukaan viettäis edes mitään juhlistuksia sen suhteen. Toki se nimenanto siihen samaiseen kastejuhlaan liittyen on vakiintunut suomalaiseen tapakulttuuriin.. ja se kaava muuten menee, että *Laura Jenna Ellinoora, minä kastan sinut Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Aamen.* Eli perusmuoto, jossa nimellä kutsutaan henkilö eli tässä tapauksessa vauvaa ja liitetään seurakunnan jäseneksi. Aivan samoin kuin muissakin kirkollisissa kaavoissa nimeltä kutsutaan henkilöä, häissä esim. *..kysyn sinulta Laura Jenna Ellinoora, tahdotko ottaa jne.. Eli ap. on aivan oikeassa asiassaan, oikeampi muoto ilmoitukselle olisi, että *Lapsemme kastettiin ja sai nimen Laura Jenna Ellinoora..*

Niin ja lisään vielä, minun lapseni sai nimensä jo heti syntymänsä jälkeen kun me vanhemmat (tai oikeastaan lapsen isä) annoimme sen hänelle. Nimi pidettiin kuitenkin salassa sukulaisilta ja paljastettiin vasta kastejuhlassa. Käytimme lapsen nimeä jo silti kahdestaan paljon ennen juhlia ja saimme olla varovaisia ettemme paljastaneet kenellekään muulle nimeä.

Yhteistyössä