Alkuperäinen kirjoittaja Äikänopettajia säälivä:Tuosta tytsin esseestä tuli mieleeni, että äidinkielen (joes ei muidenkaan) opettajien asema ei todellakaan ole kadehdittava nykypäivänä, kun netti tarjoaa rajoittamattomat määrät materiaalia kirjoittajille.
Kirjoittaessaan esseetä ei tarvitse itse osata analysoida teksiä ja tehdä huomioita. Voi esim. kirjoittaa Fitzgeralldin Kultahatusta ja napata Wikipediasta suoraan tietoja:
Rakenne
Epälineaarinen ajan kulun kuvaus
Kertojaan rajoittuva näkökulma
Tajunnanvirta
(Nämä siis Wikipediassa ja suoraan sirrettyinä tytsin esseessä)
Opettajan on mahdotonta enää ottaa selville, mikä on kirjoittajan omaa tuotosta ja mikä jostain suoraan tai muokattuna hyödynnettyä. Näillä tiedoilla opettaja tuskin olisi tytsille täysiä pisteitä antanut!
Totta, tuo on ongelma. Siksi mä suosinkin sellaisia työmuotoja, joiden katson minimoivan suoran kopioimisen riskin. Teetän myös mahdollisimman paljon kirjoitelmia koulussa; silloin mahdollisuutta suoraan kopioimiseen ei edes ole. Lisäksi olen kyllä opetellut käyttämään erilaisia hakuohjelmia, joilla voi tekstejä "ratsata". Kiva tietysti, että meitäkin joku säälii, mutta ei se kopioinnin huomaaminen nyt NIIN mahdotonta ole... etenkin, kun tuntee oppilaansa. Turhauttavaa salapoliisina työskenteleminen sen sijaan on.