tähystys, magneettikuvaus, raskaus...?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sleeping
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sleeping

Vieras
En ole vielä raskaana, mutta toiveissa ois. Terveyskeskuslääkäri on nyt lähettänyt lähetteen eteenpäin ja sanoi, että mun kipeälle polvelle oltais tekemässä todennäköisesti jonkunlainen tähystysoperaatio kun ei muuten saada selville mitä siellä on vikana. Tai sitten magneettikuvaukseen. Sanoin lääkärille, että yritetään vauvaa ja kysyin voiko nää tehdä samaan aikaan ja sanoi, että luultavasti operaatio stten siirtyy, jos olen raskaana. Mutta mitään varmaa lääkäri ei sanonut, kun ei mikään ortopedi ollut. Onko jollekin tehty polven tähystys tai magneettikuvaus vaikka on raskaana? Mikä siinä on riskinä? Lääkäri sanoi, että ei ole edes varmaa saanko ortopedille aikaa ja MILLOIN saan sen ajan, joten ei viitsitä tätä raskausyritystä tämän takia siirtää. Polvi on kuitenkin sen verran kipeä ja turvoksissa, että haluaisin sen tähystyksen yms tapahtuvan mahdollisimman pian...

Magneettikuvausta ei yleensä suositella raskaana olevalle (mutta voi olla ihan harmitonkin, tehdään jos hyödyt ylittävät pienet riskit), ja yleensä "kiireettömät" leikkaukset lykätään raskauden yli. Eli, jos haluat hoidon mahd. pian, ei auta kuin ottaa kumi käyttöön. En usko että tähystävät, jos raskaudut. :/

Mulle sanottiin, että mangneettikuvausta ei tehdä ollenkaan raskausaikana, normaali röntgenkuvaus PAKON EDESSÄ (!! ) rv 15 jälkeen (vauvan keskushermoston kehittymisen takia ), en tiedä varmaksi, mut uskon ettei tähystystä taas tehdä puudutuksen tai nukutuksen takia.

mikä siinä magneettikuvauksessa on vaarallista? Siis mä olen kuullut, että röngeniin ei saa mennä röngensäteilyn takia, mutta jos ne vaan kuvaa mun polven? Onko ne puudutus/nukutusaineet vaarallisia sikiölle/vauvalle?

Mä kävin kattoo googlesta ja selvisi, ettei magneettikuvausta suositella tehtäväksi raskauden kolmen ensimmäisen kuukauden aikana, joten toivoa on vielä sinne päästä... Jos nyt ensin tulisin raskaaksi... ja saisin sen ajan... :/