Taisin tehdä elämäni suurimman virheen...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja paska äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kalliiksi tulee tuokin ratkaisu, kun ap maksaa sitten korkoja pidempään. Vuosi lyhennysvapaata on kyllä todella pitkä aika, etenkin kun jo 2. lapsen kotihoitoa on rahoitettu lainarahalla. Ymmärrän kyllä rahan tarpeen ap:n tapauksessa.

Niinpä. Jotenkin nää ehdottelijat ei tunnu tajuavan, että myös yli 3-vuotiailla lapsilla on tarpeita. Ja ne lapset tarvitsee kasvaessaan rahaa vuosi vuodelta vaan enemmän kunnes muuttavat kotoa pois. Ne tarvitsee silti myös vanhempiaan. Kannattaa ehkä jotain taloudellisen jouston mahdollisuutta säästää myös siiheksi, kun lapset ovat esim. menossa kouluun ettei molempien vanhempien ole pakko sittenkin vielä tehdä entistä hullummin töitä että saa nuo lainat ja kerääntyneet lisäkorot maksettua edes joskus, niiden jatkuvasti kasvavien arkielämän pakollisten menojen lisäksi joita lapset kasvaessaan tuo tullessaan!

[QUOTE="vieras";24146739]Niinpä. Jotenkin nää ehdottelijat ei tunnu tajuavan, että myös yli 3-vuotiailla lapsilla on tarpeita. Ja ne lapset tarvitsee kasvaessaan rahaa vuosi vuodelta vaan enemmän kunnes muuttavat kotoa pois. Ne tarvitsee silti myös vanhempiaan. Kannattaa ehkä jotain taloudellisen jouston mahdollisuutta säästää myös siiheksi, kun lapset ovat esim. menossa kouluun ettei molempien vanhempien ole pakko sittenkin vielä tehdä entistä hullummin töitä että saa nuo lainat ja kerääntyneet lisäkorot maksettua edes joskus, niiden jatkuvasti kasvavien arkielämän pakollisten menojen lisäksi joita lapset kasvaessaan tuo tullessaan![/QUOTE]

Samaa mieltä. Täällä palstalla vaan puhutaan kuinka raha ei heille merkitse mitään ja lapsia tehdään lisää vaan fiilispohjalta. Kuka kantaa taloudellisen vastuun perustamastaan perheestä?

[QUOTE="vieras";24146739]Niinpä. Jotenkin nää ehdottelijat ei tunnu tajuavan, että myös yli 3-vuotiailla lapsilla on tarpeita. Ja ne lapset tarvitsee kasvaessaan rahaa vuosi vuodelta vaan enemmän kunnes muuttavat kotoa pois. Ne tarvitsee silti myös vanhempiaan. Kannattaa ehkä jotain taloudellisen jouston mahdollisuutta säästää myös siiheksi, kun lapset ovat esim. menossa kouluun ettei molempien vanhempien ole pakko sittenkin vielä tehdä entistä hullummin töitä että saa nuo lainat ja kerääntyneet lisäkorot maksettua edes joskus, niiden jatkuvasti kasvavien arkielämän pakollisten menojen lisäksi joita lapset kasvaessaan tuo tullessaan![/QUOTE]
Peesi tälle.

Perheiden taloudelliset ongelmathan ovat suuri riski lapsen psyykeen hyvinvoinnille. Enkä nyt puhu että materiaa tarvitaan - vaan sitä että tiukka talous kiristää perheitä, ja jos talous on tiukka siihen ei yllätyksiä mahdun(vaikea sairaus, työttömyys ym).

Mä haluaisin kysyä lastenpsykiatriselta osastolta/psykiatreilta/hoitajilta kumpi tausta on lapsen pahoin voinnin takana useammin:
- Se että lapsi on viety pienenä hoitoon
vaiko

- Se että perheen talous on ajautunut pahaan kriisiin ja se on tuonnut mukanaan läjän oheisongelmia (riidat, ero, alkoholismi...)

• Tykkää
Reactions: Big Bang Theory
ap ota ihan rauhassa. Hyvin se lähtee menemään. Meidän lasten päiväkodissa on aivan mielettömän hyvä hoito (vaikka on iso päiväkoti eli yli 100 lasta ) Pienten puolella meidän neiti aloitti kun oli 1v3kk ja syliä sai niin paljon kuin halusi, Nukkua sai niin paljon kuin unta tarvitsi. Vielä pienemmät oli rattaissa ja saivat nukkua esim. ulkona jne. Tyttäreni sopeutui todella hyvin ja yhdet itkut taisi itkeä ekana päivänä kun vietiin.

Ei kannata uskoa niitä naapurimammoja. Ainahan päiväkotihoidosta on kauhujuttuja kerrottu. Minä taas en lapsiani laittaisi IKINÄ muuhun hoitoon kuin päiväkotiin. Meillä on aivan loistavat kokemukset jokaisesta ryhmästä. Nyt isoin aloittaa eskarin :D

Selvä on, en tiennyt ettei tässäkään ketjussa saa kertoa todellisista kokemuksista mitään.

Kirjoitan uudestaan:

Hyvä ap, tottakai kannattaa viedä pieni lapsi päivähoitoon kun kerran paikan olette saaneet! Kuulostaa tilanteenne niin hankalalta, että ei kannata alkaa yrittää saada asioita muulla tavalla hoidetuksi.

Kaikista lapsista kasvaa päivähoidossa normaaleja aikusia vailla minkäänlaista psyyke ongelmaa! hoidon aloitusikä on aivan turhaan laitettu n. 9kk ikäiseksi, kyllä nuorempikin lapsi päivähoidossa nauttii olostaan eikä kaipaa lainkaan kotia saatika vanhempiaan! :)

Hoitajilla päikyssä on toooodella paljon aikaa juuri sinun lapsellesi ja kyllä aina yksi hoitaja on jokaista lasta kohti. Lapsi nauttii ja saa virikkeitä joita muutoin ei saisi. Saa myös seuraa!! Ja syliä keretään antamaan tietenkin yhtä paljon kuin kotona, eikä lapsi huomaa eroa siihen kenen sylissä lohtua saa.

Hyvää kesää teille ja hyvää päivähoidon aloitusta!

[QUOTE="minä";24146855]Selvä on, en tiennyt ettei tässäkään ketjussa saa kertoa todellisista kokemuksista mitään.

Kirjoitan uudestaan:

Hyvä ap, tottakai kannattaa viedä pieni lapsi päivähoitoon kun kerran paikan olette saaneet! Kuulostaa tilanteenne niin hankalalta, että ei kannata alkaa yrittää saada asioita muulla tavalla hoidetuksi.

Kaikista lapsista kasvaa päivähoidossa normaaleja aikusia vailla minkäänlaista psyyke ongelmaa! hoidon aloitusikä on aivan turhaan laitettu n. 9kk ikäiseksi, kyllä nuorempikin lapsi päivähoidossa nauttii olostaan eikä kaipaa lainkaan kotia saatika vanhempiaan! :)

Hoitajilla päikyssä on toooodella paljon aikaa juuri sinun lapsellesi ja kyllä aina yksi hoitaja on jokaista lasta kohti. Lapsi nauttii ja saa virikkeitä joita muutoin ei saisi. Saa myös seuraa!! Ja syliä keretään antamaan tietenkin yhtä paljon kuin kotona, eikä lapsi huomaa eroa siihen kenen sylissä lohtua saa.

Hyvää kesää teille ja hyvää päivähoidon aloitusta![/QUOTE]
Niin jotta 9kk hoidon alottaneista ei voi tulla psyykeltään tervettä ihmistä? Mielenkiintoista, kukahan pistäis gallupin pystyyn: Hoidon aloitusikäsi ja psyykkiset sairautesi?

T: 9kk tarhaan pistetty

[QUOTE="minä";24146855]Selvä on, en tiennyt ettei tässäkään ketjussa saa kertoa todellisista kokemuksista mitään.

Kirjoitan uudestaan:

Hyvää kesää teille ja hyvää päivähoidon aloitusta![/QUOTE]

Sinä ja sinun yksi näkökantasi. Todistat taas pikkusieluisuuden *ittuilullasi. Katseleppa peiliin ja mieti. Hyvää kesää, kasvamisen merkeissä toivon.

Minä en oikein edes osaa kuvitella että miksi on PAKKO laittaa lapsi päiväkotiin?

T: 2 lasta kotihoidossa ja pärjätään

Et taida olla kovin empaattinen ihminen? Osaatko asettua toisen asemaan silloin kun hänellä on hätä tai paha olla? Jos toinen on vaikeuksissa ja pahalla mielellä onko sitä pakko pahentaa?

VASTAA TÄHÄN: jos itse itket ja olet hyvin pahalla mielellä ja masentaa, niin onko kiva, että joku tulee ja vääntää vestä haavassa? Vai voisiko yrittää tapailla jotain lohduttavaa, vaikka on itse toiminut toisin!

[QUOTE="tinttu";24146792]

Mä haluaisin kysyä lastenpsykiatriselta osastolta/psykiatreilta/hoitajilta kumpi tausta on lapsen pahoin voinnin takana useammin:
- Se että lapsi on viety pienenä hoitoon [/QUOTE]

Mulla lähipiirissä jonkun verran lastenpsykiatrisella työskennelleitä (osa muutenkin kasvatusalan ammattilaisia), heidän kanssaa olen paljon keskustellut (tietysti kenenkään potilaan henkilökohtaista tietosuojaa rikkomatta) ja todella vähän siellä taitaa olla pienenä hoitoon laitettuja. Sinällään sääli, koska jos kotona asiat lähtevät menemään pahasti perseelleen, niin päiväkodilla ja sen normaaleilla vuorovaikutussuhteilla olisi mahdollisuus sentään toimia jonkinlaisena korjaavana tekijänä ja sitä kautta lapsen ongelmiinkin luultavasti havahduttaisiin jo aiemmin. Usein tietysti tähän kotihoitoon syynä on, että äiti ei syystä tai toisesta ole ollut siinä jamassa että olisi kyennyt työelämässäkään toimimaan joten kotiin jääminen on sikäli ollut "helppo" ratkaisu.

Yleisesti suurempi ongelma lastenpsykiatrisessa hoidossa olevilla, todella todella pahasti kipeillä lapsilla eivät ole etäiset vanhemmat tai rakkauden puute, vaan se, että lapsen ja vanhemman välit ovat vääristyneellä tavalla "liian" läheiset (lapsi vanhemman paras kaveri ja uskottu, tai vanhempi ei kykene päästämään isostakaan lapsesta irti vaan kohtelee tätä kuin vauvaa) sekä että lapselta ovat puuttuneet koko ikänsä kaikki normaalit rajat. Erityisesti tuo viimeinen. Vakavasti mielenterveysongelmaisten lasten hoitajien keskuudessa "vapaa kasvatus" on pahin kirosana mitä voi olla.

[QUOTE="minä";24146987]Kiitoksia. Hyvää kesää sinulle myös! Lto:na luulisi sinunkin hieman enemmän tietävän.... Mutta taitaa olla vain vaikeuksia nähdä todellisuus.[/QUOTE]

Mä tiedän vaan sen että on erilaisia perheitä ja erilaisia elämäntilanteit. Kun satun oleen kiinnostunut ihmisistä, lasten perheistä jne. Ei ole tarvetta siis syylistää ketään ratkaiuista, koska tiedän että täyspäisiä niistä pienimmistäkin hoitolapsista tulee jos kodissa muuten asiat on kunnossa.

Toi on aika perusoppi - ehkä olet missannut sen kurssin jossa käydään asioita kokonaisuuksina läpi.

Kaikissa kunnissa ei asiat ole niin hyvin kuin meillä. Sen tiedän. Mutta tuo sinun asenne...onko se oikeasti ammattitaitoinen? Kun henk.koht mielipiteet törmää yli kokonaisuus ajatuksen. Se että SINÄ pystyit oleen kotona, ei tarkoita että kaikki voi.

[QUOTE="minä";24146693]hoitsu: Onko sinusta lapselle hyväksi/normaalia, että lapsi ottaa hoitajan "omaksi" ja korvaa äidin? Joskus sosiaalipuolella on paljon ihmisiä töissä jotka nauttivat siitä, että jotkut ovat heistä riippuvaisia. se ei ole tervettä.[/QUOTE]

Jos lapsi kokee ja saa turvaa aikuisesta,niin mitä pahaa siinä on että päivän aikana on "varaäiti" jonka seurassa on turvallinen olo? en kyllä pidä pahana että lapsella on oma hoitaja,nykyisinhän pyritään siihen että lapsiryhmissä jokaisella lapsella olisi omahoitaja..enkä koe että se olisi mitenkään sairasta! Näin meillä Oulussa Omahoitajuus

Jos AP yhtään lohduttaa, niin monessa Keski-Euroopan maassa tuon ikäinen olisi jo iso hoitoonmenijä. Asuinmaassani hoitoon laitetaan jopa 2,5 kuukauden ikäisiä vauvoja ja ihan onnellisia lapsia täälläkin kasvaa.

No ei se sitten auta kuin aloittaa työt kun tähän asti on jo tultu.Kyllä se sun muksusi sielä elossa selviää - sinusta en tiedä. voin kuvitella itseni sun osaasi - itkisin silmät päästäni jos joutuisin viedä vauvan päiväkotiin kokopäivähoitoon. Mun kuopukseni (myös kolmas lapsi ja vahinko) on nyt vuoden vanha ja mulla on onneksi mahdollisuus olla vielä kotona.Hajoaisin jos pitäisi tuo pieni laittaa päiväkotiin.

Yhteistyössä