Tällä huutavalla äidillä hieman hävettää...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kutku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

kutku

Aktiivinen jäsen
01.01.2005
3 145
0
36
Meillä tyttö 4v kyselee monesti, että "mitä, mitä sää äiti sanoit" ja mä oon luullu, että se vaan matkii mua, kun mä en monestikaan autossa kuskin paikalla kuule, mitä tyttö takana sanoo enkä voi siinä sitten alkaa taaksepäinkään kattomaan, kun ajan.

Oon luullu, että on vaan valikoiva kuulo, kun ei tee mitä pyydetään läheskään aina. Luullu, että kuuluu vaan ikään, kun eikös se niin oo, että alle 3v tekee "kaiken mielellään" ja siitä yli sitten alkaakin sellanen vaihe, että mikään ei enää ookaan niin kivaa, auttaminen siis mm. ja lelujen kerääminen.

Mä oon miettiny, että miksi meidän perheestä on tullu huutosakki, tuntuu, että mitään ei saa perille ku huutamalla, tai siis että pitää ihan reilusti korottaa ääntä ja sanoa tosi selvästi kaikki. Sitä myöten sitten pienempikään 2v ei aina usko, kun pienellä äänellä komentaa, kun tuosta "huutamisesta" on tullu jo ihan normaali tapa.

Tiistaina karjuin ihan kunnolla tuolla tien päällä, kun 4v ei kuullu mitään sinne n. 50 metrin päähän, missä meni. Luulin, että ei vaan halua kuulla, kun oli jokin kiire päästä siskostaan paljon edelle juttu menossa.

Keskiviikkona sitten 4v neuvolassa todetaan, että tyttö ei kuule kunnolla, laitto 40 desipelin (miten lie kirjotetaan) äänet ja ei kuullu, kuulemma jo 20 desipelin äänet pitäis kuulla. Kuiskausta kokeiltiin, ei reagointia. Nyt ollaan sitten tuohon kiinnitetty kotonakin huomiota, kuiskittu aika kovastikin ja puhuttu hiljaa, niin ei se tosiaan kuule. Monesti vaan sanoo, että "joo" ja sitten me ihmetellään, että miksi se sanoo joo, mutta ei tottele. No, kun se ei kuule, niin toteaa vaan joo.

On kyllä paha mieli, kun tuota ei millään olla kukaan ei me eikä vieraat tajuttu aiemmin. Nyt sen kyllä huomaa ihan selvästi, kun asiaan osaa kiinnittää huomiota. Ens viikolla on lääkäri ja siellä sitten katotaan korvat ja katotaan, mitä asialle voi tehdä. Jos ei ole mitään näkyvää vikaa, niin uusitaan testi kai jossain vaiheessa. Korvatulehduksiakaan ei oo yhtään ollu, että ei mitenkään olis osannu edes miettiä, että korvissa vois jotain olla... :( Toisaalta nyt sitten myös helpottaa, kun tietää, että miksi me ollaan koko ajan pikkuhiljaa sitä ääntä alettu korottaan ja "huutamaan". Siitä on tullu sellanen niinku refleksi jo, kun tietää, että toinen ei muuten tottele. Mutta kuitenkaan sitä ei ole osannut ajatella, että syy on siinä, että toinen ei kuule kunnolla. :/ :'(

no hyvä että asiaan löytyi syy...Noin voisi käydä kai kelle vain. Nyt kun tiijätte, että huono kuulo, voitte jatkaa paremmin eväin eteenpäin.

Voimia! Lapsikin osaa antaa anteeksi. Hali!

Mun veljen perheessä huomattiin toisen korva huono kuulo siitä et lapsi n.4-5v. vaihtoi aina kännykän tietyn korvan puolelle.. Ei sitä muutkaan osaa huonoksi kuuloksi kuuntelemattomuutta diagnisoida..

Kiitos.

Onhan se tietty, että kyselee paljon, että mitä sanoit... Mutta jos ei olla vastattu, niin silti on kohta kysyny monesti, että "ai sanoitko sä että puistoon", jos vaikka puistoon lähöstä oon puhunu. Eli luultavasti on kuullu sanan sieltä, sanan täältä, nähny suun liikkeen ym. ja siitä päätelly, mistä kyse. Kyllähän tuo silti kuulee, mutta ei kuiskintaa eikä hiljaa puhumista, vaan tosi selvästi täytyy sanoa ja vähän reilummalla äänellä. Vaikka normaalisti puhuis, niin monesti kysyy, että mitä. Kumma kun sitä vaan ei ole hoksannu. Joskus oon saattanu sanoa, että "onko sulla huono kuulo", mutta oon vaan luullu sitä sellaseksi mitä-mitä-mitä kaudeksi, muistan kun veljen lapsella on ollu samantapanen kausi joskus, mutta meni ihan ohi itekseen.

Ens viikolla sit katotaan, että onko liimakorva tai jotain... Sitten ehkä vähän enemmän tiedetään.

Alkuperäinen kirjoittaja mona:
Mun veljen perheessä huomattiin toisen korva huono kuulo siitä et lapsi n.4-5v. vaihtoi aina kännykän tietyn korvan puolelle.. Ei sitä muutkaan osaa huonoksi kuuloksi kuuntelemattomuutta diagnisoida..

No niin muuten tekee meidänkin tyttö, on oikee kätinen ja aina oikeeseen käteen annan vaistomaisesti puhelimen, niin vaihtaa sen vasempaan käteen ja vasemmalle korvalle :o En oo tuotakaan ikinä tajunnu. Voi että mä oon tyhmä :headwall:

Tuossa ku kuiskittiin, niin tuntus, että oikea korva kuulee huonommin.

Kyllä sitä yhdelläkin korvalla pärjää. Äänet kuulee vaan paremmin kun ne tulee tietystä suunnasta. Ja täällä ei ainakaan takaa tulevia ääniä niin rekisteröi. Eikä paikallista mistä ääni tulee mutta se on pientä. Niin minuakin pidettiin tottelemattomana kun ei reagoinut, mutta kun ei kuullut, niin vaikea totella. Hälysessä paikassa on hankala saada kenenkään puheesta selvää, no täytyy olla vaan hiljaa isommassa keskustelussa kun ei pysy mukana. Ei nin vaarallista. Älä suotta ressaa. Tässä kokemuksia, todettu just noin 4 veenä kuulon alenema toisella puolella.

Meillä on sama homma pojan kanssa, siis tuo ettei aina kuule kun sanoo jotain ja sitten täytyy "huutaa" kunnes kuulee. Ja välillä kysyy kans "mitä mitä sanoit äiti mä en kuullut." Nyt aloin miettimään että onkohan pojallakin kuulossa oikeesti vikaa eikä olekaan pelkkää pelleilyä kuulemisen kanssa.

Yleensä kerää kiltisti lelut ja tekee mitä pyydetään. Välillä sitten tuntuu ettei mitään tapahdu ilman äänen korottamista ja että toisella on valikoiva kuulo. Mun täytyy heti huomenna kokeilla minkälaisia äänenvoimakkuuksia poika kuulee. Haluaisin lopettaa sen kovalla äänellä puhumisen. Tuntuu välillä ettei täällä osata enää puhua normaalilla äänellä ollenkaan. :(

Poika täyttää kesäkuussa 4v. Mä kanssa olen luullut että kuuluu ikään tollanen valikoiva kuulo. Ei ole ollut koskaan korvatulehduksia tai muutenkaan ei ole korvakipuja koskaan valittanut.

Toivottavasti teidän tytöllä on kaikki kunnossa korvissa ja kuulo saadaan kuntoon.

Lisäystä vielä että meillä poika ei halua kuulla mitään kovia ääniä, siis esim kun mies poraa jotain niin poika sanoo että poraa isi hiljaa. Ja jopa sähkövatkainta ei saisi käyttää kun on kuulemma liian kova ääni ja ottaa pojan korviin. Ja puhelimessa ei tykkää puhua ollenkaan, siinä vissiin tulee se ääni sit jotenkin kovana sen korvaan.Nyt rupes huolestuttaan oikein kunnolla että onko pojalla jotain vikaa korvissa. :(

Toi oli hyvä juttu kokeilla, kuuleeko, että kun lapsi tekee jotain niin menee vaikka sivusta tai takaa ja kuiskaa lapsen nimeä ja korottaa joka kerralta vähän sitä ääntä... Ei kuullu meillä läheskään heti sitä nimeä. Ja kokeiltiin myös puhua. Tyttö vaan alko sitten itekin meille puhumaan samoin miten kuuli, eli ensin huusi "äiti", sitten mumisi muka jotain niinku puhus ja lopuksi saatto sanoa normaalisti jonku sanan sinne perään. Eli alko matkimaan "meidän muminaa", eli meidän puhetta, mitä ei kuullut ja näin ollen luuli, että me vaan mumistaan ja höpistään itekseen. Just tuossa illasta kokeiltiin.

Alkuperäinen kirjoittaja toti:
Lisäystä vielä että meillä poika ei halua kuulla mitään kovia ääniä, siis esim kun mies poraa jotain niin poika sanoo että poraa isi hiljaa. Ja jopa sähkövatkainta ei saisi käyttää kun on kuulemma liian kova ääni ja ottaa pojan korviin. Ja puhelimessa ei tykkää puhua ollenkaan, siinä vissiin tulee se ääni sit jotenkin kovana sen korvaan.Nyt rupes huolestuttaan oikein kunnolla että onko pojalla jotain vikaa korvissa. :(

Mulle kerran tutun tuttu sano, että hänellä on huono kuulo, joka siis ilmenee niin, että esim. ihan matalia ääniä ei kuule, muut ilmeisesti normaalisti.

Niin ja tuosta veljeni pojasta voin sanoa että oikeen hyvin on pärjännyt koulussakin , nyt siis ekalla luokalla. Istuu toki etupulpetissa.. On muuten huomattu että on tosi taitava lukemaan huulilta. Korvat vaan suojataan erityisen tarkasti kuulosuojaimilla turhalta melulta esim ilotulituksissa yms..

Mutta toivotaan että saatte kuitenkin korvat kuntoon.. haleja..

Kiitos kaikille vastauksista, sehän tässä vielä jännittää/pelottaa, että mikä on syy sitten. Onko liimakorva vai jotain muuta, esim. rakenteellista vikaa vai onko se tyvär menny työntämään korvaan vaikka herneen. Ku kaikki vaihtoehdot on vielä avoimia.

meillä on pojalla sama homma.sanoo et ääni on.eikä tunnu kuulevan välillä hyvin.se on nyt 3v.
kuulemma sitten kun on 5v niin voidaan tutkia kuulo.ei saatu lähetettä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

meillä on pojalla sama homma.sanoo et ääni on.eikä tunnu kuulevan välillä hyvin.se on nyt 3v.
kuulemma sitten kun on 5v niin voidaan tutkia kuulo.ei saatu lähetettä.

Meille sanottiin 3v neuvolassa, että 4v tutkitaan kuulo, koska 3v ei taho vielä olla niin yhteistyökykyinen. Nyt 4v neuvolassa sanottiin, että 3v neuvolassa olis jo pitäny vähän testata sitä kuuloa ja kyllä se tähän 4v neuvolaan jo ihan oikeesti-oikeesti kuuluu se kuulon tutkiminen sillä laitteella, missä on kuulokkeet päässä ja sitten lapsen pitäs jotenkin ilmottaa se äänen kuuleminen.

Meille sanottiin 3v neuvolassa, että 4v tutkitaan kuulo, koska 3v ei taho vielä olla niin yhteistyökykyinen. Nyt 4v neuvolassa sanottiin, että 3v neuvolassa olis jo pitäny vähän testata sitä kuuloa ja kyllä se tähän 4v neuvolaan jo ihan oikeesti-oikeesti kuuluu se kuulon tutkiminen sillä laitteella, missä on kuulokkeet päässä ja sitten lapsen pitäs jotenkin ilmottaa se äänen kuuleminen.

Meille sanottiin 4 vuotis neuvolassa( kun lapsi ei painanu ollenkaan sitä nappia) että on jotain henkistä vikaa kun ei yhtää paina vaikka lupaa... vaadin lääkärintarkustuksen seuraavalle päivälle. Lääkäri laittoi lähetteen keskussairaalaan ja siellä selvisi että lapsen toinen korva oli kuuro ja toisessa keskivaikea kuulovamma.. oli oppinu puhumaan kun kuuli metrin etäisyydeltä. Myös lauloi nuotilleen.. ihmettelimme sitä ennen kun ei kuule äänen suuntaa ja opimme myös puhumaan automaattisesti kovempaa. Myös kerhossa ei huomattu mitään, ihmeteltiin vaan että onpa kiinnostunut opetuksesta kun yrittää tulla penkiltä lähemmäksi:(

Yhteistyössä