Talolaina + opiskelu + vauva = katastrofi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vauvakuume"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28406599]Aivan, luuletko jonkun sulle lahjottavan tukkinsa metsästään, polttopuut tehdään tukkien latvoista jos niitä on myyty ja niiden koneet ei niitä käsittele, tai sitten harvennushakkuista.[/QUOTE]

:laugh:

Oivoi, täytyy lopetella näiden juttujen lukeminen pikkuhiljaa.

Mutta kiitos taas kaikille asiallisille ja vähän epäasiallisemmillekin vastaajille :)

Ja hyviä vappuja kaikille!

:laugh:

Oivoi, täytyy lopetella näiden juttujen lukeminen pikkuhiljaa.

Mutta kiitos taas kaikille asiallisille ja vähän epäasiallisemmillekin vastaajille :)

Ja hyviä vappuja kaikille!

Otappa nyt vähän selvää asioista ennenkuin maalaat sen taivaanrantasi aivan vaaleanpunaiseksi, kysy siltä mieheltäsi mitä tukkipuille tehdään, myydäänkö ne kovalla rahalla vai poltetaanko ne sukulaisten pesässä.

Joskus on kiva ostaa vähän jotain ekstraakin, niinkuin nyt ostin lapsille vappupallot 8 euroa kpl ja vähän serpentiiniä ym. kuulostaa pieneltä summalta mutta koko ajan on tollaista pientä menoa, synttäreitä ym.

[QUOTE="vieras";28406529]Entä jos sä ootkin vaan vähän avuton? Ei mulla kyllä ole noin vaikeaa kahden taaperon kanssa... Osaan laittaa pyykit kahden lapsen kanssa ja jopa silittääkin uskallan :)[/QUOTE]

Voi elämä. :D
Mä saan kyllä pyykit kuivumaan kahden lapsen kanssa, mutta kyllä se hitaampaa on kun toinen nykii niitä sitä mukaa pois kun saan laitettua.

Lapsissakin on eroja. Ap saattaa saada rauhalliset lapset joiden kanssa asiat hoituu hienosti. Meillä sattuu olemaan kaksi vilkasta ja omapäistä lasta joiden kanssa ei aina ole helppoa. Mutta eipä meillä ole puulämmitystäkään. Ja ei, sirkkelin, sahan tai kirveen lähelle en näitä poikia kyllä vielä päästäis. Parin vuoden kuluttua eri juttu mutta nyt tilanne on tää.

Toi puiden pilkkomisongelma on helppo ratkaista. AP ostaa koiratarhaelementtejä. Sinne tarhaan voi laittaa lapset puiden pilkkomisen ajaksi niin ei tarvitse vahtia. Kannattaa harkita tarvitaanko koiralle toista aitausta vai voisiko se olla lasten kanssa samassa. Lasten viihtyvyyttä parantaa säänkestävä koppi.

[QUOTE="vieras";28406639]kysy siltä mieheltäsi mitä tukkipuille tehdään, myydäänkö ne kovalla rahalla vai poltetaanko ne sukulaisten pesässä.[/QUOTE]

Minun ei tarvitse kysyä mieheltäni mitään lupaa. Äidin metsästä niitä puita saa kaataa, muuten ne lahoaa sinne. Onko se ehkä parempi?

Toi puiden pilkkomisongelma on helppo ratkaista. AP ostaa koiratarhaelementtejä. Sinne tarhaan voi laittaa lapset puiden pilkkomisen ajaksi niin ei tarvitse vahtia. Kannattaa harkita tarvitaanko koiralle toista aitausta vai voisiko se olla lasten kanssa samassa. Lasten viihtyvyyttä parantaa säänkestävä koppi.

Se metsä oli 70 km päässä, että eiköhän ne nyt suojaan saa sen lapsen kanssakin, kun ne ensin saanut kotiin sieltä metsästä ja ei sieltä kyllä monena vuotena niitä haetakaan kun tarkoitus on tukit kaataa eikä niitä harvennuksia metsänhoidollisissa merkeissä.

Mun isä on tehnyt aika paljon puuhommia ja sitä kautta olen sitä seurannut. Se vie kyllä aika paljon aikaa, pitkiä päiviä on metsässä viettänyt, joten kyllä puulämmityksellekin hintaa tulee jos tunneissa laskee. Mä oon ainakin tosi iloinen kun mies tulee päivätöistään kotiin, en kyllä jaksais jos lähtis vielä tunneiksi puita hakkaamaan. Mutta jos omakotitalon hankitte, niin tehkää niitä puita ennen lapsia varastot täyteen niin ei sitten vauvan kanssa tarvi lähtee klapeja hakkaamaan jos sattuukin olemaan vaativa vauva.

[QUOTE="vieras";28406720]Kysyppä siltä äidiltä ja sisaruksiltasi montako tukkikuormaa saat sieltä hakea.[/QUOTE]

Voin toki kysyä. Metsää ei nyt ole hehtaaritolkulla, mutta sen verran kuitenkin ettei 20 puun lähtöä sieltä edes huomaa.

Eiks metsää ookaan pakko hoitaa? Mä luulin että ne harvennushakkuut ym. on jotenkin pakollisia mut sieltä saakin käydä siis valkkaamassa paksuimmat puut ja kaataa ne? Otathan huomioon että niitä just kaadettuja puita ei sitten heti voi polttaa, joten eka talvi teidän täytyy selvitä ostopuilla.

Voin toki kysyä. Metsää ei nyt ole hehtaaritolkulla, mutta sen verran kuitenkin ettei 20 puun lähtöä sieltä edes huomaa.

Tukkipuu € / m3
Mänty 58
Kuusi 57
Koivu 44

Nämä ovat 2012 noin hintoja. Meinaat että äitis lahjoittaa sulle poltettavaksi tukit joita saisi kuutiolta tuon verran rahaa. Kannattaa nyt tuvan ostoa ennemmin tarkistaa siltä äidiltä onko hänen tarkoituksensa antaa poltettavaksi ne tukit vai harvennuspuut. Meillekin saa kuka tahansa tulla tekemään harvennushakkuita ja saa työnsä tuotot palkaksi, siihen tosin ei todellakaan kuulu tukit.

[QUOTE="vieras";28406747] sieltä saakin käydä siis valkkaamassa paksuimmat puut ja kaataa ne? Otathan huomioon että niitä just kaadettuja puita ei sitten heti voi polttaa, joten eka talvi teidän täytyy selvitä ostopuilla.[/QUOTE]

Veikkaan että ne korkeimmat puut saavat jäädä metsään, ja ne "normaalit" kuitupuun kokoiset puut menisi klapeiksi. Harvennuspuutkin on tietysti aika helppoja hakea metsästä, mutta silti nopeampaa taitaa isompien puiden kaato ja pätkiminen lopulta olla.

[QUOTE="vieras";28406767]Tukkipuu € / m3
Mänty 58
Kuusi 57
Koivu 44

Nämä ovat 2012 noin hintoja. Meinaat että äitis lahjoittaa sulle poltettavaksi tukit joita saisi kuutiolta tuon verran rahaa. Kannattaa nyt tuvan ostoa ennemmin tarkistaa siltä äidiltä onko hänen tarkoituksensa antaa poltettavaksi ne tukit vai harvennuspuut. Meillekin saa kuka tahansa tulla tekemään harvennushakkuita ja saa työnsä tuotot palkaksi, siihen tosin ei todellakaan kuulu tukit.[/QUOTE]

Yep. Ei ole mikään hirviö tuo meidän äiti, onneksi. Varmasti joku alkaisi rahaa vaatimaankin, mutta ei onneksi meidän suvussa.

Veikkaan että ne korkeimmat puut saavat jäädä metsään, ja ne "normaalit" kuitupuun kokoiset puut menisi klapeiksi. Harvennuspuutkin on tietysti aika helppoja hakea metsästä, mutta silti nopeampaa taitaa isompien puiden kaato ja pätkiminen lopulta olla.

Tyypillistä naisen puhetta, kuorii kermat päältä ja jättää ne mitkä sieltä pois pitäis ottaa muiden vaivoiksi...sääli äidin metsää ja muita perillisiä. Toivottavasti äitis elää kauan, ettei puuhanat mene kiinni.

[QUOTE="hmmm";28406811]onko metsästä tarkoitus luopua vai miksi sitä ei hoideta? Mitä varten metsä on jos niitä puita ei myydä?[/QUOTE]

Tuli mökin mukana kaupan päällä.

Tarviiko sieltä metsästä puita myös mökille? Puu kasvaa aika kauan, että jos sä joka vuosi käyt sieltä ne parhaimmat kaatamassa niin saattaa käydä niin että loppuu. Laiskuus ei ole omakotitaloasujan hyve.

En jaksanut kaikkia lukea, mutta pidän tärkeimpänä miehen sitoutumisen hommaan. Opiskella voita vauvan kanssakkin ja kun mammaloma loppuu ja jäät kodinhoitotuelle niin kannattaisi jotakin keikka hommaa heittää ja isä saa kahden keskistä aikaa esikoisen kanssa ennen toisen lapsen tuloa.

Itse sain esikoisen kesken AMK opiskelujen ja esim. päättötyötä työstin tuolloin. Tosin viimeisten harjoittelujen vuoksi esikon piti mennä vähäksi ajaksi hoitoon pph:lle 1v2kk ikäisenä. Silloin se tuntui pahalle mutta selvittiin onnex kaikki ilman traumoja. Oltiin juuri silloin rakennuslaina otettu joten ei onnistunut miehen kotiin jäänti. Toisen on kyllä pakko töissä olla jos ostatte sen omakotitalon.

Minulla oli ikää silloin 23 ja miehellä 28. Kun meidän kuopus(neljäs lapsemme) syntyi olin 30 ja mies 35 ja rankempaa oli vaikka molemmilla vakityö ja talous kunnossa joten kyllä iälläkin on merkitystä. Kun vain hoitaa pankin kanssa neuvottelut/maksut kunnolla niin voi lyhennykset sopia tulojen mukaan.

[QUOTE="vieras";28406830]Jumprahuit, tukkimetsää hehtaari tolkulla mökin kylkiäisenä!!!!!!!![/QUOTE]

Tukkimetsää? Täällä on vain joku vieras puhunut tukkimetsästä.
Tuota metsää pitää mennä tutkimaan ja runkoja mittailemaan, mutta veikkaan että siellä on aika harvassa hyvää tukkipuuta.

[QUOTE="vieras";28406834]Tarviiko sieltä metsästä puita myös mökille? Puu kasvaa aika kauan, että jos sä joka vuosi käyt sieltä ne parhaimmat kaatamassa niin saattaa käydä niin että loppuu. Laiskuus ei ole omakotitaloasujan hyve.[/QUOTE]

Maalaisjärki kyllä sanoo että noin pienissä määrissä on kuitenkin fiksumpaa jättää nuoria puita kasvamaan isoiksi, eikä pistää niitä matalaksi samalla kun isommat puut lahoavat pystyyn? Mieluummin osa kypsistä matalaksi ja antaa uuden kasvaa ja saada valoa?

Siis mikä tämä puu juttu oikein on...on vissiin kaupunkilaiset vauhdissaan:cool:

Itse tehtiin koko pääsiäisloma puuta koko perheen voimalla. Kelkalla ajettiin ja peräkärrillä anopin ja appiukon kanssa + 4 lasta. Ihanat kelit, makkaran paistot,pulkkamäet ja lapset nauttivat täysillä "lomastaan" nuorin on just 2v.täyttänyt. Koko ensi talven puut kasassa. Mökin ympäristöstä on puita anoppi ja appiukko jo 20vuotta ottaneet ja edelleenkin sitä sieltä riittää. Tiedättekö edes paljonko tulee puuta yhdestä isosta/täyskasvuisesta koivusta?

Siis mikä tämä puu juttu oikein on...on vissiin kaupunkilaiset vauhdissaan:cool:

Itse tehtiin koko pääsiäisloma puuta koko perheen voimalla. Kelkalla ajettiin ja peräkärrillä anopin ja appiukon kanssa + 4 lasta. Ihanat kelit, makkaran paistot,pulkkamäet ja lapset nauttivat täysillä "lomastaan" nuorin on just 2v.täyttänyt. Koko ensi talven puut kasassa. Mökin ympäristöstä on puita anoppi ja appiukko jo 20vuotta ottaneet ja edelleenkin sitä sieltä riittää. Tiedättekö edes paljonko tulee puuta yhdestä isosta/täyskasvuisesta koivusta?

Tänks :) Minusta alkoi jo tuntumaan jonkinlaiselta massak*setukselta ja provoilulta tai että oma lapsuus olis ollut jostain Astrid Lindgrenin satumaailmasta :D

Mutta on siis muitakin jotka ainakin yrittävät yhdistää elämisen ja lapsien kanssa elämisen :)

Yhteistyössä