Talon rakentajat! Mitä näin jälkeenpäin olisitte tehneet toisin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Siis joku tulisija on aikalailla ehdoton ei. Mulle riittää kynttilät tunnelmaa tuomaan... Yksi tuttu on kuollut takasta tulleeseen häkämyrkytykseen, olen sellainen stressipallo ja vähän tuosta tapauksesta traumatisoitunutkin, että tuskin osaisin edes siitä takasta nauttia :( Olen muutenkin sellainen tyyppi joka palaa aina kotiin tarkistamaan ettei hella jäänyt päälle, eihän noista takkahommista mitään tulisi :D eikä liioin kiinnosta sen siivoaminen tai noella kodin pilaaminen...

Jos tulee sisällissota ja vuoden sähkökatko niin eiköhän sitä jotain sijaismajoitusta sit kuitenkin pidä miettiä :,D Tosin en edelleenkään sillä suoralla sähköllä ajatellut tönöä lämmitellä. Kaukolämpö lienee paras, jos saatavilla. Yleensä se kyllä täältä taajamista jo löytyy.
Eikös nykytaloihin ole pakko laittaa vaihtoehtoinen lämmitystapa, eli käytännössä puukiuas tai takka?

Mitäs kun menee sähköt ja pakkasta on 30...kyllä se takka vaan auttaa siihen :). Sukulaisperheen pärjäämistä jännättiin vuosia sitten, asuu lapissa ja silloin pakkaset kävi siellä jopa 50 asteessa. Ei tulisijaa talossa, jos sähköt olis katkenneet, niin mitäs sitten. Putket jäätyy ja halkeaa, koko talo pilalla. Sähkökatkot kestää pakkasilla joskus päiviä, niin kävi joillain alueilla tänä talvenakin.

Ehdottomasti haluaisin sen vaatehuoneen - meillä on kaksi. Lisäksi vaatekaapit toki vaatteille. Siellä vaatehuoneessa säilytetään meillä talvivaatteita, kenkiä, urheiluvarusteita toisessa liinavaatteita, matkalaukut ym ym. Meillä myös kaksi lasta ja sitä talvi ja välikausivaatetta on paljon kun me ulkoillaan aika paljon. Sit luistimet, monot, kypärät, laskettelumonot jne. Osa on jo autotallissa.

Samoin pitäisin kiinni siitä että vessoja tarvitaan kaksi. Pienet lapset ei pysty odottamaan ja teinit taas kuluttaa paljon aikaa.

Tuulikaapista en luopuisi, pysyypähän kenkien sekamelska ym siellä ovien takana. Meillä on aika tilava tuulikaappi.

Omassa talossa kaipaisin kodinhoitohuonetta, ennen kaikkea sellaista missä mahtuisi kuivattamaan pyykkiä.

Ja jos nyt rakentaisin tai ostaisin niin valitsisin yksikerroksisen talon.

Eikös nykytaloihin ole pakko laittaa vaihtoehtoinen lämmitystapa, eli käytännössä puukiuas tai takka?

Mitäs kun menee sähköt ja pakkasta on 30...kyllä se takka vaan auttaa siihen :). Sukulaisperheen pärjäämistä jännättiin vuosia sitten, asuu lapissa ja silloin pakkaset kävi siellä jopa 50 asteessa. Ei tulisijaa talossa, jos sähköt olis katkenneet, niin mitäs sitten. Putket jäätyy ja halkeaa, koko talo pilalla. Sähkökatkot kestää pakkasilla joskus päiviä, niin kävi joillain alueilla tänä talvenakin.

Mitäh?? Ihanko totta?

Mikä ihme siinä on että sitä takkaa yritetään väkisin tuputtaa. Kaikki ei todellakaan tykkää takasta. Ja kyllä takasta tulee nokea sisälle vaikka olisi kuinka hyvä ilmanvaihto.

Jaa no älyvapaat lait ei mua kosketa ne on joku sekopää tenoxi päissään keksiny.
Mut jos myrsky on kaatanu hyvää puuta ja sitä ei kukaan ota niin minä otan. Vähän samaku valtio makuuttaa tyhjillään vuosia rakennuksia ja anarkistit pistää päiväkerhoo ja nuorisopajaa sinne ihan ilmatteeks niin sitäkään ei hyväksytä minun mailmassani se on hyväksyttävää ja meidän laissa se on sallittua siis.

Sä tässä sekopäältä vaikutat ja varaskin olet vielä kaiken lisäksi.

Meillä kastellin economy 120, rakennettu 2012-2013
Me vaihdettiin vaatehuone tekn tilaksi - en tekisi sitä toiste, laittaisin kaikki koneet kodinhoitohuoneeseen
Olohuoneessa niin vähän seinäpintaa että koen pariovet liian isoksi, ilman niitäkin on vaikeaa kalustaa olohuonetta (meillä tosin iso takka nurkassa)
Peilattiin puolet talosta niin että olohuone on samalla puolella kun ulkoovi, olohuoneseen ei mitenkään mahtuisi terrassiovi
Meillä tuuletusikkunat vaikka ilmanvaihtokone, tykkään raitista ilmasta
Vaikka tuulikappi onkin ärsyttävän ahdas, en ottaisi sitä pois, muuten talvella kyllä koko talo pysyy kylmänä kun ulkoovi "vuotaa"
Me laitettiin toinen pytty kylpyhuoneseen (minäkin vihaan pyttyjen pesua) mutta istuin mielelläni rauhassa pytyllä enkä olohuoneessa
Kodinhoitohuoneseen laittaisin vesipiste (hana ja allas) - me ei laitettu ja kadun sitä
Sähkösuunnitelmaan lisättiin joka makuhuoneseen antennit, olohuoneseen toisen antennirasian, keittiöön ja olohuoneeseen jouluvalopistokkeet ikkunoiden yläpuolelle
Valittiin keskudpölyimuri koska olen tottunut semmoseen
Ja me otettiin talopaketti viittä vaille valmis eli laitettiin itse sisäpinnat

Sen enempiä en höpise, mutta toinen pönttö suihkutilaaan niin pysyy rauha perheessä ;) Toinen suihkupää pois vaan. Sitten lasitiilillä erottaa pöntön omaksi "vessaksi".

Ei mun siskolla ole takkaa kun ei halunnut. Puusauna heillä kyllä on. Ei takka ole ehdoton. Mutta jos talon joskus myy on hyvä olla valmius takkaan. Takka on kuitenki aika hyvä myyntivaltti.

puhuin kuolleista puista/kuolevista ja metsä on kaikkien tietääkseni pidät samalla hyvää huolta siitä ja harvennus taas luo uusille puille tilaa eikös? tai hae kerralla varastoon vähän kauempaa sitä puuta myrskyjen jälkeen on kuutiotolkulla hyvää puuta odottamassa ottajaansa. lisäksi kuka putsaa sen takan missä ne puut on putipuhtaaksi joka kerta en ymmärrä
MITÄ?? ei metsistä saa mennä edes kuivia /pystyyn kuolleita kaatamaan ilman maanomistajan lupaa. SE EI kuulu jokamiehen oikeuksiin toisin kuin marjastus tai sienestys.

Eli pysykin kaukana meidän metsästä tahi saat tutaan

Okei, näköjään meillä sitten vain susi tuo lattialämmitys ja sen toimivuus. En kyllä itse haluaisi laattalattiaa muualle kuin kosteisiin tiloihin. Mutta varmaan ne kunnolla tehdyt lattialämmitykset toimivat parketin/laminaatinkin kanssa.
LAATALLA tarkoitin lattian pohjalaattaa - sitä valettua juttua you know. Ei meillä tietenkään ole laatta lattiaa koko kämpässä.

Valettu pohjalaatta toimii varaavana elementtinä ja näin ollen luovuttaa tasaisesti lämpöä. Ei se nopein mutta toisaalta jos mun ei tartte säätöjä rassata kuin silloin kun säässä tapahtuu selkeä muutos (siis vaikka keväällä kun alkaa ilma selkeästi lämmetä) niin en kyllä vaihtaisi pattereiden säätelyy, jotka muutenkin on aika rumia hökötyksiä seinässä. Ja kattolämmitys. No jokainen nyt kai tietää mihin suuntaan se lämmin ilma pyrkii...tuskin katosta lattiaan päin.

Kiitos näkökannoista Mihin huoneisiin ne tuuletusikkunat kannattaisi sijoittaa, vai pitäiskö ne sitten olla joka huoneessa talon ulkotyyliä ajatellen? :/

Vessasta ajattelin myös että esim. lapsille saa ne pynttäyspisteet omiin huoneisiinkin sitten joskus kun on tarve. Peilipöytä tms

Varmaan joo pysyy hiekat paremmin siellä tuulikaapissa.. mutta uskon että iso kuramatto ja eteisen ahkera imurointi riittää. Vihaan kuitenkin niitä tuulikaappisoppeja.

Saunotaan pari kertaa viikossa, silloin kaksi suihkua olisi kiva. Ei lapsia varten vaan minua ja miestä. Ärsyttää kun pitää saippuoida vuorotellen tai odotella toista, olisi kivaa olla samaan aikaan suihkussakin

Tuo korkea tila + lämmityskustannukset on asia mitä pitää tutkia tarkemmin. Joku sanoi että lattialämmityksen ansiosta huonetilaa voisi pitää viileämpänä, koska se lämmin lattia itsessään tuo jo mielyttävän tunteen? En tiedä mitä perää tässä on^^ Meille tulisi kaikkialle lattialämmitys. Kaveriperheellä on tuo korotettu katto ja se tekee kyllä tilasta heti ihan erilaisen.
Lattialämmitys on tosi syöppö, ainakin jos sähkllä lämmittää.

Tämä kolmannen pytyn ajatus oli heitetty vitsillä... Vaikka meillä olisi siihen kyllä pesuhuoneessa varaus ja mahdollisuus Kaksi vessaa pidän mielellään myös vanhempana, kun lapset on lähtenyt pesästä. Ja en minä tiedä, miten elämä kuljettaa, haluanko asua enään täällä vanhanakin.. Mutta kyllä mielellään asun nämä ruuhkavuodet talossa, jossa on ne kaksi vessa
Vierasvessa tai powder room on ihan hyvä idea, vaikka asuisi yksin. Ja jos ei sitä tule paljon käytettyä ei sen puhtaana pitäminenkään ole niin kova homma.

Minä taas en ikinä haluaisi suihkukoppia. Jo sen peseminen on v-mäistä. Saati pienessä kopissa suihkutteleminen. Ainoa hyvä puoli suihkukopissa on se, että siellä pysyy lämpö sisällä, joten suihkussa ei tule kylmä.
Näitäkin on monenlaisia. Olin kerran hotellissa, jossa oli sellainen spa-koppi. Siinä oli istuin (ja kädensijat, eli sopii vanhuksellekin hyvin) ja höyrysaunatoiminto yms. tilpehööriä. Höyrysaunasta ei niin väliä, mutta istuin oli todella mukava ja koppi oli hyvin tilava. Niin tilava, että istuin ei ollut mitenkään tiellä, vaikka se olisi ala-asennossa eikä seinälle taitettuna. Päätin silloin että hommaan sellaisen, jos talon joskus rakennan. Se oli todella näppärää kun astui vain ovesta maton päälle kuivaamaan ja koko huone oli täysin kuiva ja höyrytön. Pesemisestä en tiedä, mutta kyllähän tuollaisen lasipinnan yleensä aika hyvin puhtaaksi saa. Ehkä se höyrysaunatoimintokin auttaisi siinä ja höyryttäisi saippuajäämät suoraan viemäriin.

Se vasta olisikin hauskaa jos lähtisi muiden metsiin hakemaan ilmaisia polttopuita. Ainakin täällä Helsingissä. Risut savuttaa kivasti. Kyllä niistä puista joutuu maksamaan.

Ai, kaikki ei siivoa takkaa käytön jälkeen :eek:.
Takka on hyvä niille, joilla on sen verran tonttia, että saavat puut omasta takaa. Joko suoraan pihalta tai sitten tuo vaikka mökiltä peräkärryllä sinna Helsinkiin. Mutta jos ainut palsta, jonka omistaa on se 500 m2:n tontti, jossa on 250 m2 talon pohjaa päällä ja autotalli lisäksi, niin eipä siitä takasta ole lämmityskulujen laskijaksi millään.

puhuin kuolleista puista/kuolevista ja metsä on kaikkien tietääkseni pidät samalla hyvää huolta siitä ja harvennus taas luo uusille puille tilaa eikös? tai hae kerralla varastoon vähän kauempaa sitä puuta myrskyjen jälkeen on kuutiotolkulla hyvää puuta odottamassa ottajaansa. lisäksi kuka putsaa sen takan missä ne puut on putipuhtaaksi joka kerta en ymmärrä
Onkohan tämä tosissaan vai trolli. Toivottavasti kukaan ei lähde muiden metsistä (siis "kaikkien metsästä") katkomaan kuolevia puita.

Yhteistyössä