Talonmies epäilee että huijaamme Kelan etuuksia!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja alkuper.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

alkuper.

Vieras
Tilanne on se, että olemme lapseni isän kanssa eronneet, ja hän on muuttanut pois luotamme. Lapsi on 1 v. 4 kk, ja minä aloitin työt pari kk sitten. Halusimme kuitenkin pitää lapsen kotihoidossa vielä jonkin aikaa, ja lapsen isä jäi hoitamaan häntä, koska on tällä hetkellä työttömänä. Jos hän saa töitä, hänen äitinsä on luvannut hoitaa lasta.

Minulla on kaksivuorotyö, ja kun minulla on iltavuoro, vien tytön isänsä luokse, ja usein lapsi jää hänen luokseen yöksi, koska pääsen töistä sen verran myöhään että lapsi jo nukkuu. Onneksi asumme 1,5 km päässä toisistamme.

Kun minulla on aamuvuoro, lapsen isä tulee useinmiten meille lastaan hoitamaan, joskus ovat meillä koko päivän, ulkoilevat pihalla jne., joskus lähtevät lapsen isän asunnolle luo päivällä, tai käyvät jossain muualla, ja silloin minä haen lapsen, kun olen päässyt töistä.

Olemme eksän kanssa kaveriväleissä, ja vaikkei yhteiselostamme tullut mitään, tämä hoitojärjestely sopii meille molemmille oikein hyvin toistaiseksi, emme halunneet lasta vielä ulkopuoliselle hoitoon.

Mutta nyt rapussamme asuva talonmies (niin, meillä on vielä sellainen olemassa) on alkanut kysellä asuuko eksäni meidän kanssamme, ja yhtenä päivänä sanoi harkitsevansa ilmoittavansa Kelaan, koska epäilee että huijaamme Kelan etuuksia. Hän on ottanut meidät oikein silmätikukseen, ja kyttää ikkunasta kuinka paljon näkee eksääni meillä jne.

Kuuluuko tällaiset asiat talkkarille? Emme todellakaan huijaa ketään. Ikävää olla silmätikkuna, lieneeköhän ainut ratkaisu pois muuttaminen? Miten kannattaisi toimia että tuon saisi loppumaan?

sano talonmiehelle et senkus ilmoittaa, koska jos miehellä kerran on oma asunto, ei kela tee asialle yhtään mitään..sit jos miehellä olis esim poste restante osoite, niin kela saattais kiinnostuakkin.

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;23025294:
sano talonmiehelle et senkus ilmoittaa, koska jos miehellä kerran on oma asunto, ei kela tee asialle yhtään mitään..sit jos miehellä olis esim poste restante osoite, niin kela saattais kiinnostuakkin.

Heh joo täytyy sanoa.:-) Eksällä on tosiaan ihan oma asunto tässä meidän lähistöllä, eikä meillä ole kerrassaan mitään salattavaa, vaikka eksä lapsen takia viettääkin meillä melko paljon aikaa. (tosin minä olen silloin useinmiten töissä)

Sähän voit sättimisen sijaan kertoa sille talonmiehelle miten asia on, ihan rauhallisesti ja asiallisesti. Jos talonmies vielä soittaa suutaan, niin sitten se talonmies on se lapsellinen.

Ette toki tee mitään väärää, mutta onhan tuossa sekin vaihtoehto, että mies ei oleskelisi teillä vaan veisi lapsen omaan kotiinsa. Ei tulisi ainakaan sanomista.

[QUOTE="vieras";23025515]Ette toki tee mitään väärää, mutta onhan tuossa sekin vaihtoehto, että mies ei oleskelisi teillä vaan veisi lapsen omaan kotiinsa. Ei tulisi ainakaan sanomista.[/QUOTE]

Näinhän he tekevät kun äidillä on iltavuoro. Käytännän syistä varmaan aamuvuoroina isä tulee äidin kotiin hoitamaan.

Eikä tätä järjestelyä kyllä tarvitse yhden talkkarin takia muuttaa.

No se nyt on ihan sama mitä se talonmies sinne Kelaan ilmoittelee. Kyllähän kela tietää, että isä hoitaa lasta kotihoidontuella, ja teillä on varmaan myös esittää mm. vuokrasopimukset ym. että asutte eri osoitteissa?

Mä en nyt sano juuta tai jaata tohon talkkari hommaan,mut:
Onpa teillä kivan kuulonen järjestely!!! Voi kun kaikki pystyis eroomaan noin sovussa ja isä pysyis noin suurena osana lapsen arkea!Tulin oikein hyvälle tuulelle teidän puolesta!

No rauhallisesti olen sanonutkin, en sättimällä, mutta tämä ei ole uskonut, sanoo vaan että joo niinhän ne kaikki sanoo.

Tuossa tilanteessa saattaisi kiristyä jo mullakin pinna. Sanoisin mahdollisimman rauhallisesti, että jos arvon talonmiehestä tuolta tuntuu, toivoisin hänen ottavan mahdollisimman pian yhteyttä Kelaan, että saataisiin asia selvitettyä ja minun ei tarvitsisi kuunnella aiheettomia syytöksiä.

meillä sama järjestely meneillään, on siinä naapureilla nielemistä kun tullaan juttuun vielä, eikä ole sellainen riitaisa ero niinkuin yleensä kuulostaa olevan.

Kuulostaa tutulta.
Me olimme vasta eronneet lapsen isän kanssa ja loistava ja aina yhtä herttainen(not..) perhetyöntekijämme sanoi että sietäisin menettää tukeni(asumistuen lähinnä), koska kävimme lapsen kanssa monta kertaa viikossa vanhempieni luona kylässä.
Nimenomaan KYLÄSSÄ, ero oli vaikea paikka joten vanhempien tuki ja ymmärrys oli tärkeää enkä halunnut nyhjätä lapsen kanssa kahdestaan kotona koko aikaa.
Tuo perh.työntekijä oli kyllä muutenkin jotain aivan käsittämätöntä, sääliksi käy heitä jotka joutuvat tämän katkeruuden ja ivan uudeksi kohteeksi.

Sinuna sanoisin talonmiehelle, että jos asiaton käytös ja puheet eivät lopu, teen hänestä isännöitsijälle valituksen. Tietysti kyttäisin vähäisetkin virheet mitä hän työssään tekee ja ihmettelisin hänelle moneen kertaan pitäisikö niistä ilmoittaa isännöitsijälle ja onkohan muutkin huomanneet työn laadussa moitittavaa. Älä missään nimessä ala selittää yhtään mitään. Et ole velvollinen antamaan selvityksiä asumismuodoistanne tai hoitojärjestelyistä. Jos Kelalta tulee kysely, tekisin viimeistään siinä vaiheessa välittömästi valituksen isännöitsijälle talonmiehestä.

Alkuperäinen kirjoittaja näin on vaan;23028781:
tiedoksi vaan, että kela ei kiinnostu eikä voi mitään vaikka miehelläsi olisi poste restante

Voi kiinnostua. Ja viedä sen jopa oikeuteen asti. Näitä tapauksia tulee joskus vastaan, harvoin, mutta joskus menee näin pitkälle.

mulkkuja löytyy aina...

mä sain työvoimatoimistossa kuulla virkailijalta olevani tukihuijari koska mun sormessa oli kihlasormus. ihan niinkuin joku laki pakottaisi mut asumaan yhdessä miesystävän kanssa...

Yhteistyössä