"Tämä on LASTENneuvola, ei täällä hoideta aikuisia"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ihmettelen vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Ihmettelen vaan

Vieras
Ootteko törmänneet tollaiseen kommenttiin vauvan kans neuvolassa käydessä? Kerroin lapsen 1v neuvolassa omasta väsymyksestä ja uniongelmista. Tyttö vastasi, kuten otsikossa mainitaan. Mä kun olen luullut, että pienen lapsen äiti voi lähteä hakemaan apua juuri neuvolasta. Eikö kuitenkaan? Onks toi ihan yleinen käytäntö, meillä hoidetaan vain lapsia, äidit menkööt ongelmineen muualle?

Olet saanut aivan väärää kohtelua, neuvolassa (LASTENneuvolassa) hoidetaan kokonaisvaltaisesti koko perhettä, ainakin olisi pitänyt kuunnella ja neuvoa sinua eteenpäin!

Kyllä meillä lastenneuvolassa joka käyntikerralla kysellään äidin vointia. Ja oletan että jos joskus kerron olevani väsynyt tms, niin sieltä pyritään auttamaan ainakin ohjaamalla eteenpäin.

Meillä ainakin terkka kyselee itse aina vanhempien vointia ja pitää sitä tosi tärkeenä myös lapsen kannalta, että vanhemmilla on kaikki hyvin! Muistaa aina kysellä miehen selästäkin, jonka kanssa on ongelmia.

Ilman muuta neuvolan tehtäviin kuuluu myös vanhempien hyvinvoinnista huolehtiminen. Tietenkään siellä ei aikuisia HOIDETA, mutta ohjataan toki oikeaan paikkaan ja huolet kuuluu kuunnella. Mä soittaisin tuon th:n esimiehille, ja kysyisin, että onko tämä todellakin heidän virallinen kantansa.

Herranjumala sentään :O

Kilautappa terkan esimiehelle ja kysy onko samaa mieltä.

Lapsen hyvinvointiin vaikuttaa mitä suurimassamäärin äidin jaksaminen. Itselleni neuvolan täti on ollut valo pimeydessä. Se on riittänyt, mutta varmasti olisi ohjannut eteenpäin jos olis ollut tarvetta. Jossain vaiheessa nähtiin useammin ja se auttoi.

Alkuperäinen kirjoittaja terkka:
periaatteessa noin se on. mutta fiksu terkka ois kuunnellut ja ohjannut sut oikeaan paikkaan juttelen eikä tuollai töksäyttänyt.

Ei ole noin edes periaatteessa! Lastenneuvolaan kuuluu kaikki lapsen hyvinvointiin vaikuttavat asiat, siis myös ja ehdottomasti vanhempien hyvinvointi!

Järkyttävää! Lastenneuvolan tehtävänä on auttaa/hoitaa koko perhettä, erityisesti noi äidin väsymys asiat kuuluu kuvioon. Se ettei tarvi kaikkea tietää on ok (esim. isin verenpainelääkitystä tai matkailijan rokotuksia), mut perheasiat kuuluu.

Voi, mistä noita huonoja terkkoja oikein tulee?

Yhteistyössä