Tämä palsta on aivan sairas. Täällä ollaan tosissaan sitä mieltä, että köyhän ei pitäisi lisääntyä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a.p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä oon ollu kai köyhä, ja olinkin, kun oon ekan satsin saanu kersoja. Ei ollu ammattia tms. Olin lasten kanssa kotona, sain paikan koulusta, opiskelin, sain ammatin, pääsin töihin, ja kersat meni kouluun. Sossusta sain ttt 6kk ajan, kaikkiaan lapsien ja ammatin hankkimiseen meni yhteensä n. 7 vuotta. Ei kyllä koskaan ollu meininkikään, että jään vaan kotiin, ja sossu maksaa.

[QUOTE="a.p";24745760]Kirjoitustaidoistasi päätellen et ole tainnut viitsiä kouluttautua kovinkaan pitkälle...[/QUOTE]

Ihan tarpeeksi pitkälle,niin ettei tarvitse olla täällä itkemässä miten väärin on kun sossu ei kustanna mun elämää. Etkö muuta argumenttia enää keksinyt kuin takertua epäolennaiseen? :)

Mielestäni on lapsen oikeuksien mukaista varmistaa, että vanhemmat kykenevät hänet elättämään ja turvaamaan hänen aineelliset perustarpeensa. Ei kuitenkaan tarvitse olla edes köyhyysrajan alapuolella, että voi tehdä tiukkaa elättää perhettä.

Kenenkään olemassaolevia lapsia en olisi ottamassa tulotason vuoksi pois, tietenkään, vaan sellaisissa tilanteissa yhteiskunnan pitää auttaa, on yllättäviä tilanteita joihin perheen talous voi kaatua. Mutta jotenkin sitä toivoisi että ihmiset käyttäisivät enemmän harkintaa siinä asiassa, että onko juuri nyt oikea aika henkisesti, rahallisesti, fyysisesti saada sitä perheenlisäystä, vai voisiko sitä lisääntymistä lykätä parilla vuodella eteenpäin ja samalla pyrkiä taloudellisesti vakaampaa asemaan. Edes sellaiseen, että tietää että pystyy aina varmistamaan sen että lapsella on aina terveellistä, hyvää ruokaa, sopivat vaatteet ja riittävät varusteet.

Se köyhyys (nyt tarkoitan köyhyyttä, en sitä ettei ole varaa ostaa Tickettiä tms) oikeasti vaikuttaa lapseen hyvin paljon. Lapsi ymmärtää sellaiset asiat kyllä, jopa jo aika pienenä. Itse olen kasvanut hyvinkin köyhässä perheessä, jossa jouduttiin tinkimään välillä ihan perustarpeista, ja se on sille lapsellekin aivan valtava stressi. Ei se niin mene, että rakkaus korvaisi tyhjän jääkaapin.

[QUOTE="noniin";24745764]Kotihoidontukea sain, mutta sehän on pienempi kuin hoitopaikkaan kuluva raha yhteiskunnalta :)

Sitten kun nuorinkin lapseni oli 3 v, en saanut yhtään mittään, kun en vienyt hoitoon.[/QUOTE]

Eli makaat kotona maksamatta yhtään veroja ja silti käytät terveydenhuoltoa, koulujärjestelmää jne jne?

Ei voi olla totta, että tällaisestakin ollaan kahta eri mieltä?!

Eikö jo järki sano, että jos ei ole varaa lapsesta huolehtia, ei lasta hankita???

Mihin unohtuu se lapsen paras???

[QUOTE="noniin";24745764]Kotihoidontukea sain, mutta sehän on pienempi kuin hoitopaikkaan kuluva raha yhteiskunnalta :)

[/QUOTE]

Entä sen työssäkäyvän maksamat verot? Entä muut välilliset verot ja kulutukseen kuluva raja josta tulee taas veroja jne? Huomaa kyllä tosiaan että olet ikäsi kotona ollut. Yleissivistyksen taso on sellainen...

[QUOTE="vieras";24745784]Ihan tarpeeksi pitkälle,niin ettei tarvitse olla täällä itkemässä miten väärin on kun sossu ei kustanna mun elämää. Etkö muuta argumenttia enää keksinyt kuin takertua epäolennaiseen? :)[/QUOTE]

Et sitten sitäkään ymmärtänyt, että en ole köyhä eikä elämäni ole sossun kustantama. Ei tarvitse aina olla omakohtaista kokemusta pystyäkseen asettua toisen asemaan.

[QUOTE="vieras";24745801]Taas unohdetaan se, että yhteiskunta ei halua, että köyhät lakkaavat lisääntymästä.[/QUOTE]
Mutta eipä se ketään täällä kiinnosta, kun ajatellaan niin yksinkertaisesti.

Otitko laskelmassasi huomioon, että suurin osa maksaa veroja pikkasen kauemmin kuin sen ajan mitä lasta pidetään päivähoidossa? Ajattele suurempaa kuvaa. Yhteiskunta ei pyöri kädestä suuhun taktiikalla, vaan sitä maksetaan tasaisesti, vaikka välillä ollaan enemmän saamapuolella niin lopputulos silti jää plussalle meillä työssäkäyvillä.

Et sitten tullut ajatelleeksi, että pienen lapsen "sossuäitikin" on vain rajallisen ajan siinä tilanteessa. Harva kuitenkaan loppuiäkseen jää pelkkien tukien varaan.

Suon erittäin hyvin sen, että on oikeus parin vuoden ajan valita, hoitaako lapsensa itse, vai hoidattaako yhteiskunnalla. Melko samat kustannukset siis on molemmissa tapauksissa, joten en pidä siitä, että työssä käyvät lasten vanhemmat nostavat itsensä jalustalle.

[QUOTE="vieras";24745797]Ei voi olla totta, että tällaisestakin ollaan kahta eri mieltä?!

Eikö jo järki sano, että jos ei ole varaa lapsesta huolehtia, ei lasta hankita???

Mihin unohtuu se lapsen paras???[/QUOTE]

Oma napa paras napa. Pakko saada lapsi,mutta ei mikään pakko ottaa vastuuta mistään. Onhan ihmisillä oikeus lisääntyä,mutta mun mielestä on vastuutonta tehdä lapsi elämäntilanteeseen jossa ihan tosissaan ei ole muuta aikomusta kuin maksattaa elämänsä jollain ulkopuolisella taholla.

Monille kun ei edes riitä se yhteiskunnan tukiverkosto vaan. Lypsetään vanhempienkin rahat. Eli porukat maksaa elämiseni!!! Niin suututtaa tollainen leväperäisyys.

Mun ei oo tarvinnu lypsää, ihan itse tarjosivat PALJON apuaan, silloin, kun olin koulussa. Ei käynyt mielessäkään kieltäytyä, kun halusivat ostaa lapsille esim. toppavaatteet jne. Ei siitä mitään mitallia olis saanut :D

[QUOTE="a.p";24745806]Et sitten sitäkään ymmärtänyt, että en ole köyhä eikä elämäni ole sossun kustantama. Ei tarvitse aina olla omakohtaista kokemusta pystyäkseen asettua toisen asemaan.[/QUOTE]

Voisitko vastata että missä on se lapsen etu,kun tehdään lapsi sellaiseen elämäntilanteeseen että jo se oma itsenäinen pärjääminen on hankalaa?

Mitä hienoa ja mahtavaa siinä on ettei osaa tai kykene elättämään itseään ja hankkii vielä perhettä siihen lisäksi?

Eikö nyt järki sano että ensin hoidetaan asiat kuntoon ja sen jälkeen vasta otetaan vastuu jonkun toisen elämästä?

• Tykkää
Reactions: zenn
[QUOTE="vieras";24745792]Eli makaat kotona maksamatta yhtään veroja ja silti käytät terveydenhuoltoa, koulujärjestelmää jne jne?[/QUOTE]

Sweetie, koskaan en ole kotona maannut. Mutta työnsä voi järjestää kriittisinä vuosina myös niin, ettei tarvitse yhteiskunnan kustantamia hoitopaikkoja.

[QUOTE="noniin";24745840]Sweetie, koskaan en ole kotona maannut. Mutta työnsä voi järjestää kriittisinä vuosina myös niin, ettei tarvitse yhteiskunnan kustantamia hoitopaikkoja.[/QUOTE]

Kaikille se ei ole mahdollista.

[QUOTE="vieras";24745838]Voisitko vastata että missä on se lapsen etu,kun tehdään lapsi sellaiseen elämäntilanteeseen että jo se oma itsenäinen pärjääminen on hankalaa?

Mitä hienoa ja mahtavaa siinä on ettei osaa tai kykene elättämään itseään ja hankkii vielä perhettä siihen lisäksi?

Eikö nyt järki sano että ensin hoidetaan asiat kuntoon ja sen jälkeen vasta otetaan vastuu jonkun toisen elämästä?[/QUOTE]

No minäpä vastaan: joskus voi olla järkevää tehdä lapsia opiskeluaikana, jolloin tuloja ei välttämättä tilapäisesti ole paljoa, mutta vanhemmilla on paljon aikaa ja energiaa lapsille. Mieluummin lapset nuorena ja tilapäisesti köyhempänä kuin vanhana ja katkerana (kuten valitettavan monelle palstamammalle on käynyt).

[QUOTE="vieras";24745848]Kaikille se ei ole mahdollista.[/QUOTE]

Ei olekaan, ja mainitsen noista omista hoitojärjestelyistäni ainoastaan sen takia, kun minun on epäilty olleen yhteiskunnan elätti puolustaessani erilaisia ratkaisuja.

On inhottavaa että jotkut nokkivat toisia huomaamatta että itse ovat aika samassa suossa. Harva itse maksaa lastensa hoidon, vaikka luulee! TODELLA harva.

[QUOTE="noniin";24745840]Sweetie, koskaan en ole kotona maannut. Mutta työnsä voi järjestää kriittisinä vuosina myös niin, ettei tarvitse yhteiskunnan kustantamia hoitopaikkoja.[/QUOTE]

Voi järjestää? Ihanan puusilmäistä ajattelua, että kaikille tämä on mahdollista. Mutta hei, mitali sulle toiminnastasi! :saint: ( olen ollut itsekin kotihoidontuella ja käynyt töissä muttei ole koskaan käynyt mielessä että silläkin voisi päteä :D)

[QUOTE="noniin";24745861] Harva itse maksaa lastensa hoidon, vaikka luulee! TODELLA harva.[/QUOTE]

Edelleen kaipaan niitä faktoja pöytään, koska tuosta olen eri mieltä. Sitä voi olla tietenkin hyvin pienipalkkaisena vaikea ymmärtää ja siksi kaipaankin niitä laskelmia enkä mitään palstamamman mutua.

[QUOTE="noniin";24745815]Et sitten tullut ajatelleeksi, että pienen lapsen "sossuäitikin" on vain rajallisen ajan siinä tilanteessa. Harva kuitenkaan loppuiäkseen jää pelkkien tukien varaan.

Suon erittäin hyvin sen, että on oikeus parin vuoden ajan valita, hoitaako lapsensa itse, vai hoidattaako yhteiskunnalla. Melko samat kustannukset siis on molemmissa tapauksissa, joten en pidä siitä, että työssä käyvät lasten vanhemmat nostavat itsensä jalustalle.[/QUOTE]

Tilapäinen tarve sossulle on ihan ymmärrettävää ja sitähän varten se on, mutta kyse on itselläni niistä elämäntapapummeista, jotka aikovat elättää koko perheensä pidemmän kautta sossun avustuksella tai tietävät tulevansa tarvitsemaan avustusta säännöllisesti tulevaisuudessa. Yllättävän paljon on nykyään niitäkin. Kuitenkin soisin ihmisten miettivän lastensa elatusta jo siinä vaiheessa kun niiden hankintaa harkitaan.

[QUOTE="noniin";24745861]
On inhottavaa että jotkut nokkivat toisia huomaamatta että itse ovat aika samassa suossa. Harva itse maksaa lastensa hoidon, vaikka luulee! TODELLA harva.[/QUOTE]

No tuskin kukaan luulee, onneksi ihmisillä on aivot ja monet osaa niitä jopa käyttää.

Ja samassa suossa? Oikeastiko meinaat, että se tuilla yksinomaan elävä maksaa mistään yhtä paljoa saati enemmän, kuin työssäkäyvä? Siis verovaroin ylläpidettävistä palveluista?

[QUOTE="a.p";24745860]No minäpä vastaan: joskus voi olla järkevää tehdä lapsia opiskeluaikana, jolloin tuloja ei välttämättä tilapäisesti ole paljoa, mutta vanhemmilla on paljon aikaa ja energiaa lapsille. Mieluummin lapset nuorena ja tilapäisesti köyhempänä kuin vanhana ja katkerana (kuten valitettavan monelle palstamammalle on käynyt).[/QUOTE]

Tai sit jotkut haluaa vakauttaa elämänsä ennen kuin perustavat perheen..? Mä ainakin keskityin opintoihini täysillä ja elin semmosen tavallisen nuoren elämää. Kerkesin olla työpaikassani kolme vuotta ennen kuin aloin odottaa esikoista. Mä ainakin ajattelin sen niin että ei jäisi mitään kesken tai roikkumaan,ettei tarvitse jäädä kesken koulun äitiyslomalle tai pohtia että mitäs mä sitten teen äippäloman jälkeen jos ei töitäkään ole. Oon ihan iloinen että asiat meni näin,nostan hattua niille jotka opiskelevat pienen lapsen kanssa pienellä rahalla. Ei se varmaan maailman helpointa ole. Mutta mun mielestä sä et vastannut mun kysymykseen,että missä se lapsen etu on jos vanhemmat eivät pärjää omillaan?

[QUOTE="vieras";24745894]Tai sit jotkut haluaa vakauttaa elämänsä ennen kuin perustavat perheen..? Mä ainakin keskityin opintoihini täysillä ja elin semmosen tavallisen nuoren elämää. Kerkesin olla työpaikassani kolme vuotta ennen kuin aloin odottaa esikoista. Mä ainakin ajattelin sen niin että ei jäisi mitään kesken tai roikkumaan,ettei tarvitse jäädä kesken koulun äitiyslomalle tai pohtia että mitäs mä sitten teen äippäloman jälkeen jos ei töitäkään ole. Oon ihan iloinen että asiat meni näin,nostan hattua niille jotka opiskelevat pienen lapsen kanssa pienellä rahalla. Ei se varmaan maailman helpointa ole. Mutta mun mielestä sä et vastannut mun kysymykseen,että missä se lapsen etu on jos vanhemmat eivät pärjää omillaan?[/QUOTE]

Ai, mun mielestä mä vastasin. Esim. opiskeluaikana vanhemmat eivät tilapäisesti välttämättä pärjää omillaan, mutta valmistuttuaan luultavasti tulot nousevat.

Siteerasin aikaisemmin Hesarin juttua, jonka mukaan lähes joka kolmas 40-vuotias nainen on jäänyt lapsettomaksi, suurin osa tahtomattaan. Ehkä siinä on just "vakautettu" elämää vähän liian pitkään.

Yhteistyössä