Tämä palsta on aivan sairas. Täällä ollaan tosissaan sitä mieltä, että köyhän ei pitäisi lisääntyä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a.p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="a.p";24745860]No minäpä vastaan: joskus voi olla järkevää tehdä lapsia opiskeluaikana, jolloin tuloja ei välttämättä tilapäisesti ole paljoa, mutta vanhemmilla on paljon aikaa ja energiaa lapsille. Mieluummin lapset nuorena ja tilapäisesti köyhempänä kuin vanhana ja katkerana (kuten valitettavan monelle palstamammalle on käynyt).[/QUOTE]

entäs kun homma menee niin että opiskelujen välissä hankitaan lapsia, ollaan kotona, jatketaan opiskelua (ehkä) sitten vaihdetaankin jo alaa, ikää 30-35v kun valmistuu, sitten tehdäänkin ehkä "iltatähti" ja huomataan että työtä ei olekaan niin helppo saada kun ikää on mutta työkokemusta ei, ja koko tämä aika on eletty yhteiskunnan rahoilla, ainakin osittain, sitten ehkä tulee avo/avio ero, jälleen hankitaan se elanto yhteiskunnan varoista erilaisilla tuilla.. ja koko aika valitetaan kuinka tuet on liian pieniä, kuinka yhteiskunta ei tue äitiyttä, kuinka pitäisi saada enemmän rahaa kun lapset kuluttaa ja pitäis harrastaa ja olis kiva matkustaa etc. kyllä mä näkisin että jossain homma kusee tälläisissä tapauksissa aika pahasti.
ja ikävä kyllä taitaa suurempi osa mennä tuon kaavan mukaan kuin sen että hankitaan ne muutama lapsi, opiskellaan loppuun ja suunnataan uraputkeen eikä käytetä yhteiskunnan tukia..

Pienille lapsile AIKA on rahaa tärkeämpää. Siksi on hyvä hankkia lapset opiskeluaikana jos siis hyvä ammatti tiedossa. Meillä toimitiin näin ja lapsille riitti muutama lyhyt hoitopäivä viikossa :) Nyt olen valmistunut ja töissä ja rahaa riittää isompien lasten tarpeisiin :)

Ei alle 3-vuotiaat hirveesti rahaa ja materiaa kaipaa.

[QUOTE="joku";24745933]Pienille lapsile AIKA on rahaa tärkeämpää. Siksi on hyvä hankkia lapset opiskeluaikana jos siis hyvä ammatti tiedossa. Meillä toimitiin näin ja lapsille riitti muutama lyhyt hoitopäivä viikossa :) Nyt olen valmistunut ja töissä ja rahaa riittää isompien lasten tarpeisiin :)

Ei alle 3-vuotiaat hirveesti rahaa ja materiaa kaipaa.[/QUOTE]

Tätä juuri ajoin takaa. :) Mielestäni oikein toimiva malli.

[QUOTE="Noo";24745937]Tulevaisuudessa "rikkaiden" hienohelmat sitten toimii jätekuskina, siivoojana, kaupankassana jne
vai pyydetäänkö pakolaiset apuun?[/QUOTE]

mitkä rikkaiden hienohelmat.. meinaatko että duunarien lapset oppivat väheksymään duunarin hommia, koska perhe ei nosta tukia ja elä yhteiskunan varoilla?
edelleenkin asettelu köyhät vs. rikkaat on hölmö, kun siitä ei taida olla kyse

[QUOTE="joku";24745933]Pienille lapsile AIKA on rahaa tärkeämpää. Siksi on hyvä hankkia lapset opiskeluaikana jos siis hyvä ammatti tiedossa. Meillä toimitiin näin ja lapsille riitti muutama lyhyt hoitopäivä viikossa :) Nyt olen valmistunut ja töissä ja rahaa riittää isompien lasten tarpeisiin :)

Eka lauseesta olen samaa mieltä. Lopusta en. Olen tehnyt lapsen ennen opiskeluja ja sen jälkeen enkä todellakaan suosittele kenellekään lapsi+opiskeluyhdistelmää. a) on vittumaista joutua elämään todella niukoilla b) on rankkaa sekä lapselle erittäin epäreilua opiskella päivät ja tehdä osa-aikatöitä En ymmärrä näitä jotka vetoaa siihen että sitten joutuu vanhana tekemään lapsia eikä välttämättä saakkaan. Olen opiskellut, ollut töissä, on vakaa taloustilanne, yli 10 vuoden suhde, oma asunto ja silti olen vasta 26-vuotias. Ei se vakaa elämäntilanne tarkoita sitä että pitää aina odottaa monta kymmentä vuotta.

[QUOTE="a.p";24745924]Ai, mun mielestä mä vastasin. Esim. opiskeluaikana vanhemmat eivät tilapäisesti välttämättä pärjää omillaan, mutta valmistuttuaan luultavasti tulot nousevat.

Siteerasin aikaisemmin Hesarin juttua, jonka mukaan lähes joka kolmas 40-vuotias nainen on jäänyt lapsettomaksi, suurin osa tahtomattaan. Ehkä siinä on just "vakautettu" elämää vähän liian pitkään.[/QUOTE]

Tässä käsittääkseni puhutaan siitä että joku on sossun elättinä ja pukkaa niitä penskoja sen kummemmin ajattelematta.

Veikkaan että suurinosa naisista kuitenkin saa lapsensa alle nelikymppisenä vaikka elämä olisikin kunnossa,voi yhden kerran...!

Ei kaikki halua lapsia heti kun täyttää 20 tai kesken koulun,mutta ei se tarkoita sitä että lapset tehdään sitten isoäiti-iässä. Lukion jälkeen jos lähtee vaikka ammattikouluun,niin sulla on paperit handussa 22-vuotiaana ja jos hyvä tuuri käy,niin vakituinen työpaikka sen jälkeen. Ei 25 oo mun mielestä mikään kamala ikä saada lapsia ja sillon on jo mahdollista että sulla on elämän perusjutut kunnossa. Puhumattakaan jos on käyny suoraan ammattikoulun ja saattaa parikymppisenä olla jo hyvin työelämässä kiinni.

tää palsta katos on haalarimammojen ja mammojen joiden mielestä kunnallinen päivähoito pilaa lapset ja lapset kärsii. . .
äidit ei saa mennä töihin ennenkuin lapsi on ainakin eskarissa,ja haalareita ei saa missään nimessä ostaa marketista..

Jos mä olisin hankkinut lapset opiskelujen aikana, niille ei todellakaan olisi ollut aikaa kuten nykyään. Pakollinen läsnäolo tietyillä kursseilla alkoi klo 7 ja monesti oli jotain pakollisia harjoitteluja illalla (kun päivät oltiin koululla). Illalla tehtävien tekoa ja tenttiin lukua. Jos siihen väliin olisi vielä lapsia pukannut ei koko paletista olisi tullut mitään.

Nyt me ollaan molemmat normaalissa päivätyössä ihan mukavalla palkalla ja lapsetkin tehtiin ennen kolmeakymppiä. Ei venyneitä iltoja, ei yliaikaisia aamuja. Ehdittiin myös bilettämään riittävästi niin ei tarvitse lapsiakaan roudata joka viikonloppu jonnekin että päästään itse baariin.

Lapset ei kaipaa pienenä materiaa, mutta perusasiat olisi hyvä pystyä kustantamaan. Vauvatkin tarvitsevat vaatetta, kenkiä, ruokaa, lämpöä, lelujakin olisi hyvä olla. Vaunut tai joku kantovehje on tarpeen jos kodin ulkopuolella aikoo liikkua jne. Ei vauvakaan pyhällä hengellä elä. Ja joku sen lystin kuitenkin maksaa.

Yhteistyössä