** TAMMIKSET 14 **

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja =D
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

=D

Vieras
Tammivauvojen nimilista:

22.12. poika (Taikuliina)
27.12. Alissa Emilia (Olivia)
31.12. tyttö (Sinna)
1.1. Samuli (t)
2.1 ""Pepsu"" (**Suski**)
3.1. poika (Saana)
4.1. Emma Amanda (Makia)
4.1. poika (Nene)
6.1. tyttö (Vane)
6.1. tyttö (Siiri)
10.1. Perttu Justus (Piia)
10.1. Justus Juppe Elmeri (Mama)
10.1. tyttö (2xl)
11.1. Ronja Nea Katarina (Teresa)
11.1. Juho Nestori, kutsumanimi Nestori (Tammimamma)
13.1. Linda (Heli)
14.1. tyttö (Miituu)
14.1. tyttö (Susanna)
15.1. Henrik Elmeri (Dezi)
18.1. Luukas (Venla)
20.1. Teppo Johannes (Gina)
27.1. Peetu (Ansku)

Syntyikö tammiksiin yhtään erityislasta? Kaikkihan he tietysti ovat erityisiä, enkä tarkoita tuota nimitystä mitenkään pahalla, en missään tapauksessa. Tuolla helmivauvoissa on ainakin yksi Downin syndromaa sairastava tyttö, huomasin. Ja oikein hienosti tuntui heilläkin menevän (kävin vähän vakoilemassa:-) ).

Hei taas kaikki.
Nyt on sitten kolme neljästä saaneet flunssan. Pikkuneiti alkoi tuhista illalla ja piti meitä ekaa kertaa viiteen kuukauteen yöllä yllä. Nukkui noin puoli-tunnin kerrallaan. Onneksi aamuyöstä sitten sai parituntia unta putkeen. Sitten kun vielä itsellä on kova yskä niin eipä tullut pajon unta silmään. Onko hyviä vinkkejä vauvan nuhaan? Laitoin keittosuolaliuosta nenään ja päätä ylöspäin. Ihania kyllä nuo vauvat kun jaksavat olla hymyileviä vaikka on kuinka räkäinen nenä! Itse vaan valittaa olon kurjuutta :=(
Onneksi äitin tuli apuun ja auttelee esikoisen kanssa ihanasti!
Viisikuukautis neuvola meni hyvin. Piikki tuli, eikä edes itkettänyt. Mitat oli 8110g ja 69cm, ei ihme että kaikki 68cm vaatteet ei enää veinanneet mahtua päälle.
Selältä vatsalle kääntyminen on hiuskarvan varassa, pari kertaa on mennyt vahingossa mutta ei selvästikään vielä itse tajua jujua.
No nyt tuli taas kutsu...

Palaillaan

2XL: meillä oli nuha kun Teppo oli viisi viikkoa vanha. Mä laitoin keittosuolasumutetta (Humidose) nenään, niistin sellasella pikkuniistäjällä, kohotin sängynpäätyä, yks yö jemmasin sipulinpaloja sänkyyn, ja päiväunet herra nukkui kantoliinassa pystyasennossa ja räkäsi paitaani =) Viikon verran kesti, mutta oli ihan hyväntuulinen nuhasta huolimatta, kun kuumetta oli vain vuorokauden verran.
(Hassu sanamuoto ""meillä oli nuha"", mutta oltiin siis miehen kanssa myös influenssassa tuolloin.)

ROKOTUKSISTA pitikin kysymäni, että miten muut ovat reagoineet tohon 5 kk piikkiin, kerro 2xl sitten miten meni. Tuliko kuumetta, kärttyilyä jne. Meidän neuvolatäti varoitti että se on usein aiheuttanu enempi oireita kuin eka piikki. Meillä tosin eka ei tehny mitään oiretta, jonka olisin huomannu. Itketti tietty kovin mutta nopeasti toivuttiin.

Joko kaikki muut vauvat ovat löytäneet VARPAAT paitsi Teppo? Mahalta selälleen hän kääntyi joskus parin kuukauden ikäisenä mutta nyt on unohtanut taidon, ja huutelee äitiä apuun kun väsyy =) Masulleen päin kierähtää kyllä helposti koska vaan, mutta ei kylässä.

Jos PIKKU-t vielä luet näitä, niin hyvää kesän jatkoa teille! Ikävää että et tuntenut saavasi tästä ryhmästä tukea ja seuraa =( Mulle tää on ollut korvaamaton, paljon maman tyyliin kirjoittelen itsekseni itselleni, kuten ootte varmaan huomanneetkin. Jostain täsmäasiasta on tosiaan helpompi aloittaa kokonaan uus ketju, niin saa ehkä kokeneempienkin (vanhempien vauvojen äidit) vinkkejä.

Meille ei tänään kuulu kummempia. Kolme päivää kestänyt jatkuva kitinä, huutelu ja ölinä on vähän hellittänyt ja nyt hän leikkii tyytyväisenä jumppalelullaan. Onneksi. Oli hermo aika pinnassa tosiaan. Kohta on päiväkävelyaika, aurinkokin kurkistelee taas, kivaa!

2XL, ikävää että teillä on flunssaa, kesällä on niin kurja sairastaa! Enpä osaa minäkään muuta sanoa kuin keittosuolaa, päätä ylöspäin ja me niistetään sellaisella kätilöimulla, missä on kaksi letkua ja säiliö, toinen letku laitetaan vauvan nenään ja toisesta imetään itse. Se on hyvä laite (siis sillä saa rään tosi hyvin irti), tosin meidän vauva inhoaa sitä... :( Onpas teidän neiti jo hyvän kokoinen! Söikös hän jo kiinteitä vai onko rintamaidolla kasvanut noin hyvin?

GINA, Alissalle ei ainakaan tullut mitään oireita 5kk rokotuksesta, ihan tyytyväinen neiti oli. Mua vähän jännitti, että mitenköhän meidän käy, kun lähdetiin sen rokotuksen jälkeen heti ajelemaan mummolaan 450 km päähän, mutta reissu meni ihan tosi hyvin. Niin ja noista varpaista, Alissa on imeskellyt niitä jo jonkun aikaa, aika huvittavan näköistä touhua! Onko teillä GINA muuten hampaita näkyvissä, jos on ollut tuollainen kitinäjakso? Meillä toka hammas kitisytti pari viikkoa! Nyt neiti on alkanut taas olemaan vähän huonotuulinen, en tiedä pukkaako niitä hampaita taas...

Jaahas, nyt siivoamaan, mies lähti ulkoiluttamaan vauvaa, niin mulla on vähän ""omaa"" aikaa.

...täälläkään. Ei oikeastaan edes yritystä jotta lohdutukseksi Ginalle. Musta tuntuu että body rajoittaa jalkojen heiluttelua kun bodyn lahkeensuut tulee melkein reiden päälle. Ihmeen ""loivat"" ovat bodyjen lahkeen aukot, saisi olla jyrkemmät ne kaaret (eli kapeampi haarakappale).

Nyt kun voipii olla enempi ilkosillaan niin jalkatkin alkavat vispaamaan enempi. Eiköhän ne varpahat tuosta vielä löydy.

Ja vielä siitä kirjoittelusta jotta vaikka mä jorisen useimmiten itsekseni niin TODELLA AHNAASTI LUEN TEIDÄN MUIDEN JUTTUJA!! Mä olen teihin niin koukussa koukussa aivan koukussa jotta ilman teitä en pärjää päivääkään :-)

Onneksi nykymobiilitekniikka pitää teitit miun mukana, olin mä missa vain :-))

Mie oon siivonnut saunan. Nyt mie leppään, syötän poitsun ja syön vähän issekkin ja suunnittelen mistä jatkan. Rankkaa tämmönen kotitöiden teko... uuh..

Pikana. Olivia: ei hampaita, ei edes orasta. Olen sitä kyllä kyttäillyt kun muuten ei voi selittää tuota kitinää. vai että pari viikkoa... Huoh.
Mama: Teppo heiluttaa jalkojaan jatkuvasti, siis ihan koko ajan kun selällään on, niin jalat vispaa ja kantapäät hakkaa lattiaan. Silti ei havaintoa varpaista.

Moi!

Täytyy kai minunkin aloittaa tuolla kuumalla aiheella eli palstasta.. Itse ainakin ymmärsin niin, että PIIA ei kirjoittaessaan kiroilusta pitänyt mitään moraalisaarnaa, vaan puhui omista tavoistaan. Kuten jo moni muukin on sanonut, niin lukiessa juttujanne tulee mieleen paljon kommentoitavaa, mutta osa niistä väkisinkin unohtuu siinä vaiheessa, kun itse palstalle kirjoittaa.. Monet asiat ovat ainakin itselleni sellaisia, että ei vaan ole mitään kommentoitavaa, kun ei ole pienintäkään haisua miten jossain asiassa voisi tehdä jne. Kyllä minäkin esim. noteerasin sen, että PIIAn PJ ei oikein nuku öisin, mutta en osaa kyllä neuvoa, joten en ole kommentoinut.. (Tähän liittyykin, kukin tyylillään juttu, eli mä en kyllä itse vierottaisi tutista, koska meidän tyllerö ei todellakaan rauhoitu hyssyttelyyn, silittelyyn, ”tassuun” yms. vaan jos en anna tuttia, niin haluaa tissin.. mieluummin siis itse nostan tutin vaikka tunnin välein, kun imetän tunnin välein.. tosin meillä on viime aikoina ollut aika rauhallisia öitä).. Mutta niihin asioihin, jotka tuntuu musta siltä, että tuosta mulla on kokemusta ja ois ehkä jotain ”annettavaa” asian osalta, niin silloin pyrin kommentoimaan. Kyllä kai jokaisesta saattaa vähän tuntua (minusta ainakin), että ketä voi kiinnostaa ikuiset jorinat omasta pikku tylleröstäni.. No, kirjoitan ainakin omaksi ilokseni :) Mutta se siitä..

2XL:lle pikaista paranemista! Ei ole mitään vinkkejä tähänkään, koska ”meillä” ei vielä ole flunssasta kärsitty. (mutta hyviä vinkkejähän näytätkin jo saaneen) Iso tyttö tosiaan teillä ja ainakin viime kerran kun oli ”puhetta”, niin taisitte olla vielä ihan täysimetyksellä.

GINA kyseli 5kk rokotuksesta. Innolla odotan, mitä se saa aikaan, 3kk:n rokotuksesta loppui itkut! Alkaiskohan tuo tämän jälkeen menemään nukkumaan itekseen vai kumoaakohan se tuon edellisen rokotteen ja itkut alkaa taas?? :) Meillä siis neuvola vasta ensi viikolla ja tyttö siis silloin jo melkein 6kk. Varpaat on meilläkin joku aika sitten jo löytyneet, niitä on kiva maiskutella. Tänään taas pylly nousi kovasti kun oli masullaan, eka kertaa nosti myös ylävartaloaan käsien varaan, ihana pikku-jumppari!

OLIVIA, mullekin suodaan välillä saman tyylistä omaa aikaa eli mies kärryttelee tytön kanssa ja palaavat sitten siivottuun kotiin.. oikein laatuaikaa itsekseen! :)

Kaupunkireissu meni ihan OK, julkisissa liikennevälineissä käyttäydyttiin varsin mallikkaasti, uteliaille ihmisille (omia tuttujani) täytyi vähän itkaista. Taisivat olla tytön mielestä vähän pelottavia. Kotiin tultaessa olikin sitten jo kova nälkä ja väsy. Uni ei sitten meinannut normaaliin tapaan tulla, taisi olla tyllerön mielestä jännittävä reissu. Mutta kokonaisuudessaan meni ihan hienosti, uskaltaa lähteä uudestaankin :) Tuo tyllerö on vierastanut jo vähän alle 2kk ikäisestä ja vierastaminen vaan jatkuu. Toivoisin, että menisi jo pikkuhiljaa ohi. Tuntuu tyttö pelkäävän isovanhempiaankin, joita ainakin kerran viikossa näkee. Tyttöä ei siis voi kuvitella jättävänsä ”vieraalle” hoitoon, kun tosiaan tuntuu suorastaan pelkäävän muita kun minua ja isäänsä. Täytyy kai vaan olla kärsivällinen (”innolla” jo odotan ensiviikkoista kunnon kohtausta neuvolantädille, sehän sieltä kuitenkin on odotettavissa..) PIIAlle vastaus passikysymykseen eli reissuun meinattiin lähteä Madeiralle. Ollaan käyty aikaisemminkin, ei kovin lapsiystävällinen paikka suurten korkeuserojen vuoksi ja lennotkin on pitkät, mutta sinne kuitenkin. Matkakuume on niin kova :)

Tyttö heräsi, täytyy mennä!

GINALLE kiitos vinkeistä. Hommasin sen nenäimulaitteen ja kokeillaan illalla. Onneksi neiti suhuuttaa nenällään sisään ja ulos, joten jonkun verran tulee räkää poiskin päin.
Rokotus meni hyvin ei tullut minkäänlaista vaivaa. Samoin ei siitä ekastakaan.

Ehkä en ole itsekään kauheasti laittanut vastauksia teille, mutta juttu on aivan kuten SUSKI kirjoitti, eli luen ahkerasti teidän kirjoitteluja mutta kun aina joku ihme juttu keskeyttää nämä omat hommat ja kun lopulta pääsee taas koneelle niin sitten onkin jo unohtanut mitä olisi pitänyt vastailla ;=) Mulla on ainakin nyt senverran lyhyt muisti. Huomaan kanssa että laitan välillä kattilan liedelle ja unohdan sinne, yms. Eikä ole edes väsymystä.

OLIVIALLE olet aivan oikeassa. Minä ainakin nautin tästä kakkosen vauva-ajasta ihan eri tavalla kun esikoisen kanssa. Tosin tämä on kyllä paljon rauhallisempi ja helpompi vauvakin. Vai olinko sitten itse silloin liian arka-hermoraunio-väsynyt? Työkaveri sanoi että nyt mulla alkaa olla parhaat ajat edessä vauvan kanssa ja vastasin että kyllä minulla on parasta aikaa menossa kokoajan. Olen ihan oikeasti nauttinut täysin rinnoin vauvasta ja kotonaolosta! Vaikka en mikään kotiäitityyppi olekaan, mutta välillä tämäkin tuntuu kiireisen työn vastapainona aivan ihanalle! Mies tietysti kyllä antaa mulle täyden tuen kotonaololle ja on sitämieltä että äitinäolo on nyt päätyö ja jos koti ei kestä aina priimakunnossa niin ei voi mitään, tätä hän on halunnut kaikki nämä vuodet. Eli voiko suurempaa arvostusta saada!

Kakkajuttuihin en pysty ottamaan kantaa, koska meillä se ei ole ollut missään vaiheessa ongelma.

Nyt vaan täytyy toivoa että pääsemme tästä räkätaudista eroon ja normaaliin päiväjärjestykseen.

Joku kysyi että ollaanko vielä täysimetyksellä ja näin on. Eli minulta tulee varmaan sitä täyttä kermaa kun neiti kasvaa noin hyvin. Neuvolassa täti sanoikin että voimme hankkia syöttötuolin kun tulee puolivuotiaaksi ja alamme harjoitella oikeaa syömistä. Selkä on kuulema jo nyt niin suora (?) että voi istuttaa jo topatussa syöttötuolissa. Olen ajatellut hommata sen Stokken Tripp-Trapp tuolin. Onko kellään kokemusta siitä?

Lämpimiä päiviä!

2XL, me ollaan (tai minä, mies saa varmaan sätkyn, kun kuulee millaista investointia olen suunnitellut) kanssa mietitty sitä Stokken Tripp Trapp-tuolia, on kuulemma ihan älyttömän hyvä. Ja jälleenmyyntiarvo on tosi hyvä, jos siitä haluaa jossain vaiheessa päästä eroon!

Apitir mun vuoro ruikuttaa!!

:-) vitsi, ei mulla suurempaa ruikutusta ole mutta; eilen ei Puppe syönyt ruusunmarjasosettaan kuin vajaa puolipurkkia eli tänään aamukakkaa ei tullut. Ehkä se olisikin ollut vähän liian helppoa... nyt kuitenkin kippuroi kakkia ja rupsuttelee mutta kun roseberryä meni purkki niin ehkä huomenna taas (toivoo hän =)

No toinen, mummihan tuli lapsenlikaksi kun mies läx jotta mama voipii tehdä kauan kaipaamaansa siivoustyötä. No... kun mummi on ihan ihana ja kiva ja Puppe tykkää mutta kun ihan heillä ei toimi kemiat ts. mummi ei osaa lukea Puppea (niinkään hyvin kuin mä). Näinollen - mummi sai Puppen nukkumaan puolenpäivän aikaan kaksi 45min sessiota peräkkäin (kun ryttyytti vaunuilla heräyksen yli). Tämä sinänsä hyvä juttu - uni on aina poikaa. No, se sitten sotki Puppen rytmin ja sen jälkeen ei ollakaan nukuttu eikä taivuttu tissille. Ruokaa on syönyt ihan ok mutta tissi ja nokoset on olleet liikaa härran ylpeydelle :-)

Eli siis mama sai siivottua ainoastaan vessan sen aamupäiväisen saunan lisäksi. Viiden aikaan jätin mummin ja Puppen sängylle pötköttelemään kun mielestäni Puppe oli ihan viittä vaille uni. Käväisin kaupassa ja kun tulin takaste oli täällä ollut huutoa ja kippurointia ja rupsuttelua ja sylissä joutui mummiparka Puppea kantamaan (mummi on kaikenlaisten kulumien takia eläkkeellä joten ei tosiaankaan ole voimia tuota 9-kiloista mötkyä kannella mutta sisulla ja koska tykkää niin pikkumiehestä).

Sitten mentiinkin kitinällä tohon puol kasiin jolloin otin ohjat käsiini (mummi aina haluu yrittää kuitenkin :-) ja niin nukahti pikkumies syliini ja sain laskea sänkyynkin. Kohta heräilee ja sitten onkin jo iltatissien aika (tissit kyllä paukkuu ku ei ole tunteihin syönyt) ja yöuni. Toivottavasti menee hyvin.

Jatkan touhujani kunhan saan Puppen yöunille. Illalla onkin viileämpää ja mulla yleensä paras fiilis touhuta kotijuttuja. Silti, vähän oon pettynyt tämänpäiväiseen laihaan saaliiseni kun aina kuvittelen että kun mies poistuu niin paratiisiin pääsen ja saan tehtyä kaikkea ihanaa yms ja kun näin ei käykään ni on mälsää :-( Tosta mun siivouksesta sen verran että mä saan about puoltoista tuntia kulumaan jonkin vessan siivouksessa kun nyrhään (lähes hammasharjalla) kaikki kolot yms. Kevyt siivous toki vie vain hetken mut nyt pitikin olla mun viimoisenpäälleputsipäivä.

JALOISTA piti sanomani sen verran jotta kyllähän Puppekin tietenkin potkiskelee jaloillaan (ei se ny ihan lahnana makaa) ja saa sukat pois potkimalla ja nosteleekin jalkoja mutta ei sillain hienosti massun päälle - josta siis niitä varpaita voisi tavoitella. Jumppaamalla ja ilman bodia jalat toki nousee sinne eli mistään jäykkyydestä ei ole kyse - musta vaan tuntuu et noi bodit ei ole niitä kaikista mukavimpia vauvan vaatteita. Onhan ne äitistä mukavia kun pysyvät päällä :-). Eix ollu niin et Teppo ei paljoa bodejä käyttele? Jokatapauksessa kyllä ne varpaat molemmilla pian löytyy.

Piia kysyi ERITYISLAPSESTA; meille tuli ihan täydellinen lapsi mutta yksi ""lisä"" hänestä löytyy (enkö mä ole tästä puhunut?) eli Puppella on vasemmassa korvassa, korvan etulaidassa siinä keskellä sellainen nyppylä joka ""sojottaa"" eteenpäin (siinä keskikohdassa mistä lähtee normaalistikin (ja Puppellakin) pieni nysty taaksepäin - aika vaikea selittää). Koko on jotain.. Puppen pikkurillin pää eli ei iso mutta herättää kyselyitä jotta ""onpas hällä jännän mallinen korva.. ai mikäs tuo on..?"" Tuo nyppylä on sen verran iso että varmasti aiheuttaisi kiusaamista kouluiässä joten se tullaan leikkaamaan paikallispuudutuksessa, kunhan härra oppii pitämään päätään paikallaan (jos ei ole muuta syytä nukuttaa aiemmin ja toivottavasti EI ole). Synnytyksen jälkeen heti katsoivat olisiko sen voinut hirttää mutta sen verran leveä on se kanta mistä on kiinni etteivät siihen alkaneet. Meillähän oli lastenlääkäri synnytyksessä mukana kun lapsivesi oli vihreää. Puppe syntyi päivää ennen laskettua aikaa mutta oli lääkärin mielestä n. 10pv yliaikainen (kun oli se inseminaatio ei normi-ovulaatiopäivänä joka arvatenkin sotki lasketut ajat yms).

Mun mielestä se nyppy (tai nuppu - kullan nuppu) on todella suloinen eikä se mua häiritse mutta monesti joutuu kertomaan mikä se on. Ja kun nykyään kiusataan lapsia vaikkei olisi mitään ""vikaa"" niin en tahdo Puppea kouluun laittaa nyppyineen (kiusattavaksi vielä enemmän).

Meidän Puppe taitaa lähteä konttaamaan huomenna. Sen verran pontevasti vetää jalkoja masun alle, nostaa pymppyä ja mönkii eteenpäin. Nenä viistää maata mutta kyllä hän jo etenee vähän. Aika hassua kun toissapäivänä vasta kääntyi itse massulleen mutta siitä tuntui innostuvan. No, ei ehkä huomenna mutta luultavasti pian. Jollei tule takapakkia ja unhoitu kuten joskus asiat näillä putkiaivoilla tuntuu unhoittuvan.

Me muuten käytiin eilen mun entisellä työpaikalla ja Puppe istui kaukalossaan kahvipöydän päässä ja kakskyt eukkoo kikatti ja hirisi ja kehui ja jokelteli ja kaikkee meteliä niin tämä vain räpsytteli ripsiään... yhtään ei vipattanut alahuuli eikä kiukustunut eikä mitään. Taitaa olla Justus-syndrooma tuo vieraskoreus - kotona kyllä huudetaan.

Ja eilen oli miehen sukulaisia käymässä, tulivat kun Puppe oli vaunuissa ulkona nukkumassa. Heräsi kun olin laittamassa ruokaa joten sukulaistäti kävi hakemassa vaunuista. Ikinä ennen eivät ole tavanneet mutta niin oli Puppe hymyn väläyttänyt tätille :-) (ilmeisesti aivan sama kuka hänet vaunuista pelastaa...)

Ahaa - hän herää...

60min myöhemmin. Hän katsoi pikkuisen töllöä sitteristään (tällaisissa tilanteissa käytän TV:tä hyväkseni - kun en enää halua että hän villiintyy leikkimään), tahtoi pesun, yökkärin ja tissin. Nukahti mut kohta halusi toisenkin tissin. Eli nyt hänet on tainnutettu :-) Kohta mama alkaa yötöihin omien touhujensa kanssa.

Käytiin Puppen kanssa puntarilla ja hänen painonsa näyttäisi olevan 8,8kg. Jos näin on niin onpi kyllä hidastunut painon nousu, viimeksi 4kk10pv paino oli 8440g. Neuvola on maanantaina joten tarkat lukemat saadaan sitten. Eikös se jossakin vaiheessa tapaakin hidastua toi painonnousu jotta ei syytä huoleen :-?

Me lähdetään juhannukseksi 350km päähän autolla, ensimmäinen pitempi matka Puppen kanssa. Uskoisin että menee ihan jees (koputtaa päätä eli siis puuta) koska Puppe tykkää autoilusta ihan hirmusti ja nukahtaa vaikka olisi juuri herännyt päikkäreiltä. Onneksi on ilmastointi. Semmonen hassu juttu jotta meilläkin on farmari mutta kun on nuo emmaljungan duo edget niin ne nippanappa mahtuu perälunkkaan joten koira pitää ottaa takapenkille :-) Mun mielestä noi emmaljungan vaunut on viimeisen päälle yliarvostettuja ja -hinnoiteltuja. Farmariautoon laitettaessa pitää koppa irroittaa rungosta, runko kasata, koppa kiinnittää kasattuun runkoon ja sitten nostaa kyytiin. Ei yhtään vaikeammin voisi tehdä? Mieskin haukkui vaunut ihan lyttyyn kun eivät mene kopan kanssa kasaan. Ilmeisesti ratasosalla menee, toivottavasti kun niitä käytetään pitempään. Ratasosa ei meillä muuten mene vaakatasoon joten joutuupi poju opettelemaan nukkumisen pystymmässä. Vaan nukkuuhan tuo kaukalossakin ja sitterissä joten ei kai ongelma. Vaan en olis emmaljungia ostanut jos olisin vähänkään asioista tiennyt.

2xl - upealta kuulostaa miehesi - kade täällä. Ts. mies kyllä sanoo samaan tyyliin meilläkin, mutta mun mielestä siltikin potkiskelee lattialla olevia vauvanvermeitä, mielenosoituksellisesti mukamaste joskus alkaa kotihommia touhuamaan ilmeellä ""mun pitää kaikki tehdä"" jne. Välillä tuntuu et ilman miestä mulla ja Puppella olis niin paljon hauskempaa. Niinku just nyt kun Puppe nukkuu ja mulla on OMAA AIKAA - siis täysin ilman miestä nam nami nam!

Vielä SUORASTA SELÄSTÄ - eli meillä ei ollut vielä (ed. neuvola 4kk10pv) suora selkä mikä tarkoitti sitä että vauva ei jaksa selkäänsä suorassa pitää eli ei ole valmis istumaan (selitti täti kun kysyin). Kun voimistuu selkä se samalla suoristuu ja sitten saakin istuttaa - ja tietty jos vauva itse haluaa. Mun mielestä Puppe ei oikein edes yritä istualleen esmes sylissä, miehen mielestä yrittää. Eli mä en vaan ymmärrä :-)

Joo mut ei. Nyt lähtee taas semmonen novelli eetteriin että melkein häpeäksi käy.. Vaan minähän en häppee mittää eli ulos vaan ja omiin touhuihin. Kiitos jälleen seurasta tyttökullat, öitä rakkahat lapsukaiset.

Mä harkitsin kanssa hetken tuota tripp trapp-syöttötuolia, mutta kummitytön äiti kokemuksen syvällä rintaäänellä haukkui sen pystyyn. Istuinosa on kamalan iso, ja selkänoja kovin pitkällä takana. Vauva, kohta 11 kk, ei kerta kaikkiaan pysy siinä, vaan meinaa luiskahtaa milloin mistäkin reiästä pois =( että taidetaan me laittaa tuolirahat uuteen työtuoliin (Stokke sekin), niin on äidin kivempi surffailla netissä...

MAMA: miten sä voit tonkin muistaa, mutta kyllä, Teppo ei käytä bodeja, kun ne kiristää ison kestovaippapaketin kanssa kuitenkin ja kostuu herkästi haaroista, vaikka vaippa muuten pitäisi. Vaippa itse saattaa sit kyllä aiheuttaa sen ettei varpaat yllä suuhun. Siis ainakin meillä, ja ainakin yövaippa, on aika muhkea keilapallo kertiksiin verrattuna, mutta mä olen ihan tottunut niihin kun ollaan alusta asti käytetty. Ja kääntyi Teppo ihan normaaliin aikaan, joten ei noista motoriikalle haittaa ole.

SOSEITA keittelin tossa iltasella taas uusia pakkaseen. viikon listallla on kukkakaalia ja palsternakkaa uutena, ja bataattia, porkkanaa ja kesäkurpitsaa vanhoina makuina. Pikkuisen päärynää maistatin alkuillasta, ihan raakana, kun oli niin pehmoisen kypsää. Haarukalla vaan vähän mössäsin. Oli hämmästynyt ilme niin makean herkun jälkeen =)

Kitinä on tänään jo helpottanut. Meidän kämppä on kyllä sikamaisen kuuma, sitäköhän ressukka valittaa. ja väsykin vaivaa, kun vaunupäikkärit loppuvat kuin seinään tunnin jälkeen. Aamupäivällä saattaa nukkua omassa sängyssään 1½ tuntia (ja äitikin kaartaa takas sänkyyn vielä siinä vaiheessa).

Ai niin se SELKÄjuttu vielä. Teppo istuu musta aika tukevasti polvella tms., kun vaan toisella kädellä kainalon alta tukee. Mutta tossa asennossa jalat roikkuu vähän alaspäin niinku rintarepussa ikään. Lattialla jalat suorana hän ei halua istua, vaan työntää oikein voimalla lantiota suoraksi.

REISSUUN lähdetään mekin jussina mökille 220 km ajon päähän. Vähän hirvittää. Menomatka meinattiin ajoittaa pisimpien päikkäreiden kohdalle, ja takas vois tulla vaikka illan viiletessä sunnuntaina. Tai saa nyt nähdä. Teppo tapaa isoisovanhempansakin (mä olen siis niin teini vielä että mulla on kaikki neljä isovanhempaa elossa, kuvitelkaa!).

Nyt hänet on vihdoin nukutettu. Kaksi kertaa se piti tänäkin iltana tehdä, miksihän ihmeessä? Nukkumaan painelen kyl itsekin pian.

Nestori ryömii ja pärisyttää mennessään. :D vaihtaa suuntaa sujuvasti napansa ympäri liikkuen ja meno on aikamoista täällä... Tuo pärisyttäminen on ollut kuvioissa kauan ja kiihtyy TODELLA aina kun isoveli tulee näkyviin. Idoli, kuin yrittäisi esittää, että minäkin osaan, minäkin osaan... Varpaita hän on syönyt ties kuinka kauan... Päivällä ei siis paljon koneelle taida ehtiä... :D täytyy katsoa, että ei saa suuhunsa kaikenlaista isoveikan tavaraa ja ulkoilu... Voi jee, kun en voi laittaa ukkelia viltille ja sinne tekisi mieli... Kampeaa sylistä kovasti pois ja harvoin viihtyy siinä enää... :(

ANSKU: JAKSAMISTA!! En voi edes kuvitella mitä teidän perhe on käynyt läpi. Toivottavasti aika auttaa?

OLIVIA: toisen lapsen kanssa... No meillä esikoinen on ollut helpompi - vai onko se osittain sitä, että häntä ehti ""palvelemaan"" paremmin? Joka tapauksessa paljon rauhallisempi ja sillä tavalla helpompi vauva. Mutta kyllä sitä nauttii eri tavalla ts. ei stressaa asioista, kai? Tietää, että vaiheita tulee ja menee syömisessä, nukkumisessa, kehityksessä, kasvussa jne.

Toisaalta Nestorin vauvakirjasta taitaa tulla laihempi, en ole kaikkea tallettanut sinne. Esikoisella on kirjojen lisäksi kansio, jossa on KAIKKEA vauva-aikaan liittyvää. Nestorille on tekeillä vasta sekin... Esikoisesta on KAIKKI ylhäällä, milloin kääntyi kyljelleen, milloin käveli varpaillaan jne. ;D Kuvia olemme ottaneet hävettävän vähän Nestorista ja poika muuttaa olomuotoaan koko ajan, alkaa näyttämään niin ""isolta"" pojalta jo ja kuvia on otettu vissiin kaksi kuukautta sitten viimeksi. :(

Soseista: en ole kuullutkaan tuosta hedelmien keittämisestä... Olen tehnyt päärynästä soseen itse ja semmoisenaan olen antanut, makuannoksina ensin jne. Ei tullut mitään oireita. Täytyy ehkä miettiä sitä sitten omenan kanssa tai antaa valmissosetta, jos asia on noin... *laiska keittämään mitään*

Kiroilemisesta vielä, jotta ei tule väärää kuvaa. Käytän IKÄVÄ kyllä sanaa p****le, mutta olen oppinut muuttamaan sen ""perjantaiksi"". Joskus lipsahtaa. Esikoinen ei vielä *koputtaa puuta* ole käyttänyt rumia sanoja, koska syksyllä puhuimme asiasta pitkät tovit ja tuo kaveri on TOISTAISEKSI ollut sellainen, että järkipuhe auttaa... Mies ei kiroile koskaan lasten kuullen ja tosi vähän muutenkin, että tosi kiva, kun minulta lipsuu joskus KOTONA. Opekin vielä. *Yrittää parantaa tapansa*

Kasvusta: meillä molemmat pojat ovat ""tasanneet"" kasvua tässä 4-6 kk paikkeilla ja siitä eteenpäin. Jalmari kasvoi suhteessa enemmän tuonne 6kk ikään asti, mutta liikkui hurjan paljon vähemmän. Painoa siis tuli hänelle huomattavasti enemmän, loogistahan se onkin niin.

Istumisesta: sylissä vänkää tuo meidän keisari koko ajan istumaan ja sitterissä (ei uskalla jättää siihen). Mutta en ole istuttanut silti... Ihan vaan sen vuoksi, että pian tuo 6 kk tulee täyteen niin samapa tuo on odotella... Neuvolakeikka oli tosi pikainen ja en tullut kysyneeksi sitäkään asiaa... Ei muuten saanut rokotusta, koska oli se lääkekuuri viime viikolla jne.

Keisari nimitys tulee siitä, että aika pitkälle se on Nestori joka sanelee elämisen tahdin tällä hetkellä, hassua. Siis hänen rytmin mukaan matkustetaan ja käydään kyläilemässä tms. Ymmärrätte varmaan. ;D

Niin ja kakkaa tulee nyt varmaan 4 kertaa päivään ihan ytopakasti. Kiinteämpää on, mutta hyvin irtoaa... Että voikin äiti olla iloinen kakkapyllyä pestessä. :D Harsovaippaan kakkaaminen on helpompaa kuin kertikseen, mutta sen harson laittaminen tuolle severisuhoselle.... KÄÄÄÄÄÄÄK.

Huomenna tulee yövieraita maanantaihin asti... Vanhin sisko tulee neljän lapsen ja saksanpaimenkoiran (eläkeläinen) kanssa meille. Vilskettä piisaa ja keisari viihtyy.

2XL: PARANEMISIA! Meillä oli myös pikkuniistäjä käytössä. Toimi meillä hyvin, mutta monenlaista olen kuullut siitäkin, ei sovi kaikille. Ruokahalu oli Nestorilla kadoksissa ainakin viikon, mutta nyt SYÖ USKOMATTOMAN PALJON! Ihanaa huomata, että paraneminen tapahtui sitten lopulta aika pian. Nukkuu paremmin jne.

Nyt taidan mennä suihkuun. Mies viimeistelee lipastoja asiakkaalle, huomenna toimittaa ne Joensuuhun. Ovat muuten hienoja! Anteeksi laverteluni taasen...

AURINKOISTA VIIKONLOPPUA! (Täällä paistoi taas tänään ja minä hölmö poltin ihon käsivarresta tuolla hiekkalaatikon reunalla...)

Aurinkoista aamua kaikille !
Neiti Nuhanenä on jo parempi. Viimeyönä heräsi vaan kerran ja nukahti kun laitoin sänkyyn suoraan (löytyy milloin mistäkin asennosta) ja tutin suuhun. Nenäkään ei tuhissut enää yhtä paljoa. Toivotaan että päästiin näin vähällä. Vai voisiko olla että tämä liittyy hampaan tuloon? Ylhäällä on nimittäin yksi juuri puhjennut (alhaalla on ollut jo kaksi hammasta pari kuukautta). Tiedä häntä, pääasia että olo on parempi. Itse vielä yskin kovasti. Eikö ole jännää että kun mies yskii ja aivastelee niin neiti räpyttää silmiään ja säikähtelee ja kun minä yskin niin ei ole moksiskaan vaikka söisi samalla rintaa. Kait he tosiaan tunnistavat äidin äänet jo raskaanaollessa ja eivät säiky niitä? Neiti on kyllä siinä tapauksessa tottunut niin paljon huutamiseen (kovaäänistä komentelua esikoiselle) että ei varmaan usko mitään enää kun on parhaassa uhmaiässä...
TAMMIMAMMA76, meillä on samajuttu että neiti viihtyy parhaiten kun on mahdollisimman paljon hässäkkää ympärillä. Eilen nauratti kun mies meni esikoisen kanssa ulos ja minä olin alakerrassa ja mamma jäi neidin kanssa kahden ylös. Kamala huuto että missä kaikki ovat????? Mamma kierrätti ympäri yläkertaa ja näytti että tosiaan ollaan nyt kahden, ja neiti rauhottui siihen.
Isoveli saa kyllä parhaat naurut aikaan. Yhtenä päivänä oli hauska kun olimme ruokapöydässä ja sitteri oli lattialla sen päässä. Veli istuu aina pöydän reunapaikalla ja neiti tuijottaa meitä lattialta. Ykskaks hän alkoi nauraa ääneen kun katseli veljeä, vaikkei tämä edes pelleillyt ;=) No, isoveli on sitten rintakaarella kuinka hän on kaikkein ihanin siskosta. Ah, sitä sisarrusrakkautta !
No nyt pitää mennä taas...

ÄIDIN SYYLLISYYDESTÄ joku täälla aiemmin puhui; voitan palkinnon tällä viikolla. Meidän tyttö putosi pesukoneen päältä hoitotasolta ja löi päänsä lattiaan. Sydämeni oli vähällä pysähtyä, se oli kuin pahin painajainen mitä voi tapahtua. Enkä edes ollut jättänyt vauvaa yksin, vaan seisoin vieressä, mutta kun hoitotaso on käynyt vähän pieneksi vauva luiskahti yhtäkkiä pylly edellä alas. Sain vähän käsivarresta kiinni mutta vaatteet luistivat ja niin pää kumahti lattiaan. Se oli kammottavaa!

Lopultakin ei nyt kuitenkaan pahasti käynyt. Vauva itki vain hetken, ja oli sitten kuin ei mitään, mutta vein silti päivystykseen tarkistettavaksi. Sain ohjeet herättää muutaman kerran yöllä että kaikki on ok. Seuraavana aamuna ei edes näkynyt kuhmua tai mustelmaa päässä. Kuitenkin olen miettinyt mitä olisi voinut tapahtua-.Entä jos vauva olisikin tullut pää edellä alas? Olen NIIN vihainen itselleni. Vauvasta pitää kerta kaikkiaan pitää fyysisesti koko ajan kiinni kun se on hoitotasolla. Olin liian huoleton. Putoaminen tapahtuu kerta kaikkiaan niin nopeasti. Vieläkin tuntuu kauhealta edes ajatella tapahtunutta.

Voi täällä olis niin paljon mielenkiintoista kommentoitavaa nyt... Ihana kun ootte kirjoitelleet näin aktiivisesti (etten mä yksinäni kailota ;-D).

No, meillä on neuvola klo 12, joten en ennätä paljoa...

Varpaista: Perttu oppi laittamaan varpaat suuhun ennenkuin kääntyi mahalleen, joten ne oli mukava leikkikalu jonkin aikaa. Nykyisinkin on koko ajan jaloissaan kiinni kun puetaan, vaihdetaan vaippaa tai kylvetään, mutta ei enää itsekseen makoillessaan leiki niillä, kun aina on kiire kääntyä masulle.

TAMMIMAMMA sulla sitä vilskettä riittää, kun on nyt yksi menijä lisää. Vieläkö sulla käy se hoitopoika kesälläkin, vai ootko 'lomalla'?

2XL kiva että teillä nuha helpottaa. PJ on kakonut jo parin viikon ajan, sellaista kuivaa paukutusta kurkusta. En oikein tiedä onko se yskää vai opittu tapa (kun nauraa käkättää, tulee samantapainen ääni). Onko sulla kokemusta tällaisesta? Miltä kuulostaa vauvan yskä? Huomaa että täällä ihan noviisi kyselee, hih!

Onneks SIIRI ei käynyt pahemmin!!! Tuo äidin syyllisyys on taatusti ihan hirveä, se on niin sisäänrakennettu ominaisuus ainakin suurimmassa osassa äitejä. Mutta muista että sä et jättänyt lasta yksin, tai mitään sellaista! Mä kyllä ruuvaan meidän hoitopöydän kans irti vessan seinästä, oon jo pitemmän aikaa pelännyt että PJ kiepsahtaa siitä kun on sellainen väkkärä (ja se on aika korkealla, ja klinkerilattia alla).

Nyt pakko mennä ettei neuvolan täti suutu, jatkamme myöhemmin.

Siiri - okei, saat voittaa tämän viikon syyllisyys-kisan mutta usko pois - sanotaan että jokainen vauva putoaa jostakin ainakin kerran (sänky, pinnis, hoitotaso, sohva tms) joten teidän tytön todennäköisyysputoaminen on sitten jo tapahtunut eikä hän enää putoa.

No, tarkoitus ei ole laskea leikiksi tätä ja ymmärrän täysin kuinka hirveältä se tuntuu kun vauva putoaa. Joskus sattuu niin että kuvittelee vaikka lyöneensä vauvan pään oven karmiin tms niin se puristus mikä lyö keuhkot kasaan ja sydämen ruttuun on kyllä karsea. Ja sitten vasta huomaa että ei vauvan pää mihinkään osunutkaa. Silti sydän hakkaa kauan aikaa jälkeenpäin.

Mä olenkin muuten ajatellut kysyä jotta kuinkas nytten kun nämä imeväiset kääntyvät vatsalleen, eihän heitä uskalla jättää parisängyn seinänpuoleiseen reunaankaan enää yksin? Kuitenkin vastasyönyttä ja monesti ""vihdoinkin nukahtanutta"" vauvaa on inhottava alkaa siirtämään pinnikseen tms. Riittääkö jos lattialle sängyn eteen tekee pehmusteen vaikkapa paksusta petauspatjasta/parisängyn täkistä tms? Jos putoaa vauva sängystä niin tietenkin säikähtää mutta kipeää ei luulisi käyvän jos/kun pehmuste on tarpeeksi leveä? Hä tä? Hätä?

Meillä on nuorempi poika (en siis ollut viä kuvioissa mukana) pyrkinyt nousemaan pinniksestä pois ja vanhempi - silloin jotain 3v mennyt kaveriksi auttamaan niin oli nuorempi pudonnut pinniksen reunan yli pää edellä kivilattiaan. Mies aamutakkisillaan kuskannut talvipakkasilla sairaalaan. Oli tajuttomana hetken mutta mitään pysyvää vammaa ei tullut (vaikka välillä tuntuukin ettei sillä edes aivoja ole tolla teinillä). Siksipä meiltä otetaan pinniksestä pari pinnaa heti pois kun Puppe oppii esmes nousemaan kontalleet niin pääsee pinniksestä pois jos haluaa. Tai jotenkin, joku hieno suunnitelma miehellä on sitä varten. Ettei tämäkin putoa.

Mun syyllisyyslistaan laitetaan yksi kappale kännyköitä kopsahtaneena tissillä olevan pojan päähän. Taisi mennä tyynyn kautta mutta kyllä itketti ja säikytti. Molempia. Toinen kopsaus keittiön tuolin selkänojaan kun syötiin puuroa ja hän heitti päänsä yhtäkkiä takakenoon. Siitä lähtien on istuttu tuolilla poikittain.

Ahaa, heräillään vaunuista. Tarttee mennä pelastamaan vaikkei hän kyllä itkekkään. Mukavaa viikonloppua jos ei tavata ennen sitä :-)

PIIALLE siitä yskimisestä, meillä myös neiti on ""yskinyt"" varmaan viikon. Sellaista ""herrasyskää"" joka loppuu heti kun joku huomaa. Esim. on leikkialustalla yksin ja alkaa tylsistyttää, ja kun joku menee luo loppuu yskintä heti. Ei ole minusta mitään oikeaa tautia. En tiedä oppiko kun mies yski 2,5 vkoa putkeen...
Ja kun tulee ihan oikea yskä niin kyllä sen sitten varmaan erottaa, uskon ainakin niin. Meillä oli nro ykkönen niin terve että oli lähellä vuoden ikää kun sai ekan flunssan enkä kyllä muista enää miltä se kuulosti (aikaa kun on mennyt jo kahdeksan vuotta)

GINA onko sillä sun kummitytöllä pehmuste käytössä siinä Tripp-Trapp syöttötuolissa? Minä nimittäin kyllä katselin että pehmusteen kanssa näyttää ihan hyvän kokoiselle se istuiosa. Tosin ei kyllä olen vielä omakohtaista kokemusta eli en tiedä hölkäsenpöläystä asiasta. Luin nestistä arvosteluja ja niissä oli jossain että vähän pyöreämmälle lapselle on taas vähän ahdas. Mikä se toinen Stokken syöttötuoli on? Mulla on taas(!) aukko sivistyksessä kun en tiedä muusta mallista mitään.
OLIVIA meillä myös mies nielaisi pari kertaa, kun sanoin haluavani juuri sen syöttötuolin, mutta olen kuullut että se on tosi hyvä myös koululaistuolina ja keittiöjakkarana sitten myöhemmin. (Se limenvihreä olisi tosi upea väri, mutta ikäväkyllä ei käy meidän sisustukseen) No, onneksi mies kuitenkin kunnioittaa mielipidettäni ja levittää lompakon ;=)

PUPEN MAMMA minä olen laittanut neidin vielä sängyn reunapuolelle ja sitten petauspatjan alle tyynyjä. Nousee reuna aika hyvin ylös ja ei taas saa kiskottua tyynyä pois, kuten tekee jos on tyynyt vaan vierellä. Tosin neiti ei vielä käänny ympäri mutta osaa kieputtaa muuten itsensä vaikka minne asti.

ME KAKKATTIIN TAAS! Ai ai tästä on tullut tapa :-) Nyt oli vähän kovana kun eilen ei kakkattu mutta saatiin miehen työ tehtyä ja kohta taas nukahdetaan.

Me muuten kakkataan ja nukutaan ja ollaan nuhassa ihan yhdessä ""meinä"". Siellä ex työpaikalla kun olin ja sanoin että ""meillä on ollut ummetusta"" ni siellä yks (paikan ainoa) mies jotta ""ai kummalla"". Minä siihen että jos toisella on ummetusta niin se vaikuttaa kumpaankin joten siksi ""meillä"".

Yskää meillä on kans, juuri tuollaista huomiohuomioköh yskää. Köhityttää vain silloin kun on mälsää. Ollut jo muutamia viikkoja ja aluksi luulin että on vilustunut (kerroinkin siitä yhdestä karseasta kylpyreissusta) mutta ei tainnutkaan olla. Oppipahan vain uuden tavan ""miellyttää"" mamaa :-)

HAMPAISTA viä sen verran että meillehän on niitä ollut tulossa jo jotain pari kuukautta vaan eipähän ole näkynyt. Kaikki sanoo että joo kohta tulee kun noin hankaa ja kuolaa ja puree nyrkkiään lelujaan mutta ei oo ei tuu. Tai tuleehan ne joskus mut ei näköjään tänäänkään.

Nyt on hän mönkinyt viltiltään .. siis itseasiassa tuo on kyllä ihan valmis konttaamaan, kun vierestä katsoo, kädet vain ei riitä tukemaan joten nenu viistää maata... aika hauskan näköistä (vielä, kohta sitä kiljutaan missä se kakara taas on ikinä se ei pysy paikallaan eikä sitä löydä koskaan ja nyt se on taas tuolla pistorasiassa... =)

Myö männään taas

2xl - mä olen kanssa rullanut jo yhden peiton petauspatjan alle ja lisäilen nyt noita tyynyjä tarpeen mukaan. Me ei vielä ihan hirveästi kiepsahdella ja sängyssä yleensä vaan lötkötetään tyytyväisenä kun ollaan herätty mutta parempi ennen kuin liian myöhään aloittaa tuo turvavyöhykkeen rakentelu. Se iso täkkikin on tuolla valmiina, laitan siihen pussilakanan ja muotoilen sopivaksi niin että sen voi vaikka laittaa sängyn alle kun sängyn päällä ei ole ketään.

Nyt on neuvola käyty. Ei tullut piikkiä, kun me ollaan kuukauden myöhäisemmällä aikataululla liikenteessä. Niin ne tärkeimmät: ei mennytkään 70 rikki, 69 cm oli pituutta. Painoa 7560 g ja nuppi 43 cm. Eli reilu cm pituutta ja puoli kiloa painoa kuukaudessa. Juteltiin neuvolan tätin kanssa tunnin ajan. Mä oon joskus sanonut ja ajatellut että PJ on helppo lapsi, no tätsy oli sitä mieltä että on TOSI VAATIVA! Se oli tavallaan lohdullista kuulla, kun oon vähän ajatellut, että miks mä en tahdo aina jaksaa, vaikka muutkin tähän kykenee... Tuumasi että melko levoton vipeltäjä tuosta tulee heti kun pääsee liikkeelle, ja tottahan se on, ettei ole hetkeäkään paikallaan. Ei siis tyypillinen 5-kuukautinen (mähän en voinut sitä tietää, kun ei oo kokemusta). Puhuttiin masennuksesta ja jaksamisesta, mutta en mä oikein mitään neuvoja saanut, muuta kuin laittaa mies ojennukseen (lue: osallistumaan enemmän vauvan elämään ja antamaan mulle vapaa-aikaa). Niin ja käskyn tavata muita äitejä! Mä oon vaan niin hitsin huono solmimaan uusia ystävyyssuhteita... Onhan se totta, että mä olen täällä aika totaalisen yksin (siis kaksin, PJ ja mä). Ei ole ystäviä 300 km lähempänä, ei shoppailu-, kahvittelu- tai lenkkeilyseuraa. Onneks bestis tulee meille juhannukseksi, pois pölystä Vantaalta.

PUPPEN MAMA mulla kans TAAS viikonloppuvapaa miehestä. Aamuyöllä lähti reissuun ja tulee ma-aamuna takaisin. Onnittelut kakkasta, kuten huomaat niin kyllä se siitä lähtee sujumaan. Kiva! Mihinkäs ilmansuuntaan teidän juhannusreissu suuntaa?

ANSKU oli tosi hyvä kuulla että olet käynyt juttelemassa perheneuvolassa. Toivottavasti sulla on siellä sellainen ihminen, joka osaa sopivasti kuunnella ja psyykata/kannustaa. Uskon silti, että esikoisesi on onnellinen tyttö lapsenasi, vaikka on joutunut myös paljon kohtaamaan. Vaikutat kyllä ERITTÄIN huolehtivalta ja ajattelevalta äidiltä. Ja sekin että haet apua kun tunnet sitä tarvitsevasi on oivallinen esimerkki tästä.

Voi mitä kaikkea mun pitikään sanoa...

Oon tässä tämän verran kirjoittaessani käynyt kuusi kertaa nostamassa pojan takaisin lampaantaljalle, kolmesti kääntänyt selälleen ja kerran laittanut tutin suuhun. Eli ei se ihan kivutonta ole tämä kirjoittelu ;-D. Voisin käyttää tässä kohtaa sanontaa 'mikä ei tapa se vahvistaa', mutta mun mielestä se on harvinaisen typerä sanonta. Kärsimyksen sädekehä vain hohtaa... Joopa joo.

Me muuten kuunnellaan Georg Otsia tässä samalla. Äiskä tykkää, on kuunnellut sitä muksuna, eikäpä tuo näytä jätkääkään itkettävän. Nukahtaispa tuo poika, että saisin aamupalaa. Maha kurnii...

Me ostimme sen Stokken trip trap-syöttötuolin, on todella hyvä. Eikä yhtään liian suuri vaikka neitimme on tosi pieni (62 cm ja reilu 5 kg). Tuoli on siitä hyvä että sitä ei saa helposti kaatumaan. Kevyemmän syöttötuolin vauva kaataa jo sillä, kun tarttuu pöydän reunasta ja tyrkkää taaksepäin. - Ainoa haittapuoli on hinta (pehmusteineen 200 euroa...).

TAMMIKSISTA kuten muutekin todenneet, että vaikka ainakin yrittää lukea kaikki viestit läpi ja miettii, että tota pitäisi kommentoida, niin ei kirjoittaessa enää muista. Mä käyn välillä päivän mitaan lukemassa viestejä, mutta en ehdi usein kirjoittamaan. Tohon otsikkoon pitäisi varmaan lisätä vuosi 05... Osa porukasta on ollut linjoilla jo vuoden, ja kiva kun on uusia tullut aina vaan lisää matkan varrella. Kukas muuten ketjun aikoinaan aloitti? Milloin muuten teitte plussa testin? Mä tein maanantai-iltapäivällä 3.5. Vitsi sitä fiilistä :)

Missä ne päivän kakkauutiset kertoisi, jos ei teille täällä? Meillä tulee kakka nykyään aika kivasti. Usein yöaikaan... Siis Elmerin kakka :) Äiti naureskelee hyvällä, mun tapaa puhua ""me syötiin, kakattiin"" jne.

ANSKUlle jaksamista ja virtuaalihaleja :) Hyvä, että olet päässyt puhumaan mieltä painavista asioita.

Kiva kuulla ettei käynyt pahasti SIIRIn tytölle, vaikka hoitopöydältä tipahti. (Ikävä tietenkin, että tippui.) Mä olen yrittänyt miestä varoitella, että vaikka poika makaisi ""lahnana"" hoitopöydällä, niin jalat on sekunnissa ylhäällä ja helposti yli reuna...

NIMESTÄ Henrik Elmeri käy ihan hyvin. Itku-Iita ei käynyt pojalle, niin tuli Itku-Elmeri ja tässä kerran keksin, että Huuto-Henrik, mutta välillä meillä on kylässsä Kakka-Kalle jne... Saksalaiseen tapaan myös Kleine Maus (pikku hiiri) löytyy nimilistalta. Kukaan ei varmaan sano Suomessa hellyttelynimenä ""äidin pikku hiiri"". Tota ""Maus"" käyttää kai jotku miehetkin tyttöystävistää/vaimoistaa.

Mä olin ""VAUVANRUOKAINFOSSA"", jossa keskityin 150% ymmärtämään puhujanaista ja samalla valvoin lattialla makaavaa vauvaani ja seurailin kahdeksan muun vauvan(+äidin) puuhia, joten en sitten muistakkaan niitä asioita mitä pitäisi muistaa (mm. luetteli 4 vihannesta, jotka kannattaa ostaa luomuna). Suurin osa asiasta oli tuttua, mutta sanoi mm. LIHASTA, että vauvanruuassa tulisi käyttää härkää(siis nautaa) tai lammasta, jotta tulee tarpeeksi rautaa. HEDELMÄSOSEEN kehotti tekemään niin että, raastetaan hedelmää ja siihen sitten esim. vedenkeittimestä kiehuvaa vettä. Hedelmä sitten hautuisi vähän kuumassa vedessä. (Älkää kysykö miksi.) Äippäpaketin ""Imeväisikäisen ruoka""-vihkosessa ja mulla olevassa ""Herkullista kotiruokaa lapselle""-kirjassa (tänä vuonna ilmestynyt) neuvotaan antamaan ihan tuoresoseita eli äiti päättänee mitä tekee. Kuulemma uusien tutkimusten mukaan myös banaani olisi erittäin allergisoiva hedelmä eli jos on allergiataipumista, niin sitäkin tulisi kokeilla vasta vähän myöhemmin.

Meille tulee Stokken TRIPP TRAPP. Ei kai Stokella muuta syöttötuolia ole? Gina taisi puhua työtuolista. Mä olen kuullut mun tuttavapiirissä vain kehuja TRIPP TRAPP:sta ja käytännössä nähnyt monilla sen toimivan niin vauvoilla kuin isommillakin lapsilla.

Mitä Suomessa 5kk neuvolassa tarkistetaan? Meillä lekuri totesi viime tarkistuksessa huhtikuun lopussa, että selkä on suora, mutta ei puhunut mitään istumisesta. Mä istutan Elmeriä sylissä jonkin verran, koska PÄÄN KANNATTELU on vähän heikkoa. Olen ajatellut, että siten hänen niskansa vahvistuisi ja nykyään kannatteleekin päätä paremmin, enää pää ei heilu kuin humalaisella. Pää on aika iso, koon 44 hatut alkaa olla pieniä :( Mahallaan ollessaan kannattelee päätä tosi hyvin ja pitää tosi pitkään ylhäällä, mutta kun käsistä vetää poikaa, niin usein jää pää taakse roikkumaan.

VARPAAT on löytyneet, mutta eivät mene Elmerin suuhun. Eivät ylety, kun ei hän nosta päätä ylös. En tiedä onko vika isossa painavassa päässä vai heikoissa vatsalihaksissa. Yleensä meidän ""hiiri"" kääntyilee, kun leikkii yksin leikkimatolla.

Elmerillä on aina pieni YSKÄ. Ollut oikeastaan vastasyntyneestä saakka ja aivasteleekin usein. En ole kovin huolissani ollut, mutta olen kerran lukenut, että sektiovauvoilla olisi enemmän hengityselinten sairauksia tms. Mutta eikös aivastelu ole vauvan niistämistä? Tai sitten on kylmä? Meillä on aina ehkä vähän vetoa -talvella vetää isoista ikkunoista ja nyt kesähelteellä on pakko pitää ikkunoita auki.

Hassua muuten, että muutama kuukausi sitten vaunut oli varma tapa pojan nukuttamiseen, mutta nykyään ei tahdo millään nukahtaa vaunuihin :) Kotona pinnikseen nukahtaa niin päikkäreille ja yöunille tosi nätisti (tietty joskus poikkeus, joka vahvistaa säännön :)

Hauskaa viikonloppua täältäkin! Meille on luvattu tosi hellettä!

Ps. SYÖMISESTÄ vielä: porkkana uppoaa poikaan paremmin kuin peruna. Neljä päivää on nyt lusikkaruokaa takana. Osan ruuasta hän työntää suusta ulos ja sitten mä kaavin sitä lusikalla takas suuhun, mutta jotain mahaan menee, sillä tänään aamukakka oli aika oranssia. Eilen poika söi poikkeuksellisesti sosetta vasta iltapäivällä ja nukkui läpiyön n. 21.30-7.30! En tiedä oliko soseen ansiota vai vaan jännä päivä takana.

Tulipa minun viestille mittaa :)

Yhteistyössä