Tammikuiset 2026

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Bosslady
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tänään 6+2. Soittivat myös neuvolasta ja varattiin aika ensiviikolle. Varattiin myös neuvolalääkärin aika vajaan neljän viikon päähän. Jossa kuulemma myös varataan aika keskussairaalalle ultraan. Mitäs noilla käynneillä tehdään?
Tuleeko siis käytännössä vasta ulrassa joskus viikolla 12 varmistus siitä että tosiaan ollaan raskaana ja että eteneekö kaikki normaalisti?
On ihan tosi vaikee uskoa että raskaana tosiaan ollaan ja että kaikki on hyvin. Oireitakaan ei yhäkään ole kuin turvotus,väsymys ja rintojen arkuus.. .. kokoajan mieli harhailee siihen että jos kroppa vaan sekoileekin tai että raskaus onkin esimerkiksi keskeytynyt jo aiemmin ,muttei tyhjentynyt..(tuttavalla kävi näin). Olen aivan pihalla ja hiukan ahdistaa tietämättömyys

Tänään 6+2. Soittivat myös neuvolasta ja varattiin aika ensiviikolle. Varattiin myös neuvolalääkärin aika vajaan neljän viikon päähän. Jossa kuulemma myös varataan aika keskussairaalalle ultraan. Mitäs noilla käynneillä tehdään?
Tuleeko siis käytännössä vasta ulrassa joskus viikolla 12 varmistus siitä että tosiaan ollaan raskaana ja että eteneekö kaikki normaalisti?
On ihan tosi vaikee uskoa että raskaana tosiaan ollaan ja että kaikki on hyvin. Oireitakaan ei yhäkään ole kuin turvotus,väsymys ja rintojen arkuus.. .. kokoajan mieli harhailee siihen että jos kroppa vaan sekoileekin tai että raskaus onkin esimerkiksi keskeytynyt jo aiemmin ,muttei tyhjentynyt..(tuttavalla kävi näin). Olen aivan pihalla ja hiukan ahdistaa tietämättömyys

Kyllä, esimmäinen virallinen ultra on se nt-ultra jos siinä haluaa käydä. Se on n. rv 12-14. Siellä varmistetaan raskauden kesto, sikiön niskaturvotus, sydämensyke ja siköiden määrä. Ja kehitys niiltä osin miten nuilla viikoilla on mahdollista nähdä. Eli onhan sinne aikaa vielä. Omakustanteisesti voi käydä varhaisultrassa jos niitä on jossain tarjolla. 😊 Yleensä julkisella puolella ei tehdä varhaisultria jos raskaudessa on mennyt kaikki hyvin ja kuukautiskierroissa ei ole ollut epäselvyyksiä (eli raskauden kesto voidaan määrittää esim edellisten kuukautisten perusteella). Varhaisultrassa sitten nähdään, että alkio on kiinnittynyt oikeaan paikkaan ja mahdollisesti sydämensyke jos viikkoja on tarpeeksi. Ja toki sielläkin nähdään (yleensä) kuinka monta alkiota on kasvamassa. 😊

Täällä 6+6 omien laskujen mukaan ja ultrassa sykkeellinen 6+4 alkio ja kaikki juuri niin kuin pitää 🥰 jos nyt alkaisi uni taas maistumaan ja mieli uskomaan, että ehkä tästä vauva tammikuussa tulee. Ainakin nyt on positiivinen hyvä mieli.

• Tykkää
  • Rakkaus
Reactions: Mereska ja AMR
Miten täällä menee? 😊 Mulla menee aika tasaiseen. Pahoinvointia on vieläkin, mutta pärjäilen. Perjantaina olis aika toiseen varhaisultraan, ja se tuleekin ihan hyvään saumaan. Kävin tänään seulontalabroissa ja samalla otettiin kilpirauhasarvot. Huomasin, että ne ei näytä ollenkaan hyvältä ja tarvitsisin pikaisen annosnoston vajaatoiminnan lääkitykseen. Raskaus kyllä vaikuttaa nopeeta kilpirauhaseen, ja harmittaa, kun menin kontrollikokeeseen 2vkoa liian myöhään (ohjeen mukaan) kun aijemmin olin unohtanut varata kontrollin ja sitten ajattelin yhdistää seulonnat ja tämän kilpirauhaskokeen. Vajaatoiminta mm altistaa keskenmenoille, ennenaikaiselle synnytykselle ja kehityshäiriöille. Laitoin asap terkalle viestiä, että tarvis pikaisen lääkärin konsultoinnin. Toivottavasti saisin jo huomenna uuden lääkeannosmääräyksen ja ohjeistuksen uusille kontrolleille. Lääkitystä siis nostettiin heti kun plussasin, mutta se ei selkeesti nyt riittänyt.

Ahdistaa ihan älyttömästi tämä asia ja pelottaa, että sikiö on jo kuollut oman kontrollien unohduksen vuoksi kun vajaatoiminta on päässyt näin pahaksi 😞 Mutta vuotoja ei ole nyt ollut ja perjantaina on onneksi se ultra. Mietin jopa aijemmin, että olisinko perunut sen kun nt-ultra on kuitenkin jo 19.pv vaan en kyllä peru. Pakko päästä tarkistamaan, että mikä tilanne.

Miten täällä menee? Mulla menee aika tasaiseen. Pahoinvointia on vieläkin, mutta pärjäilen. Perjantaina olis aika toiseen varhaisultraan, ja se tuleekin ihan hyvään saumaan. Kävin tänään seulontalabroissa ja samalla otettiin kilpirauhasarvot. Huomasin, että ne ei näytä ollenkaan hyvältä ja tarvitsisin pikaisen annosnoston vajaatoiminnan lääkitykseen. Raskaus kyllä vaikuttaa nopeeta kilpirauhaseen, ja harmittaa, kun menin kontrollikokeeseen 2vkoa liian myöhään (ohjeen mukaan) kun aijemmin olin unohtanut varata kontrollin ja sitten ajattelin yhdistää seulonnat ja tämän kilpirauhaskokeen. Vajaatoiminta mm altistaa keskenmenoille, ennenaikaiselle synnytykselle ja kehityshäiriöille. Laitoin asap terkalle viestiä, että tarvis pikaisen lääkärin konsultoinnin. Toivottavasti saisin jo huomenna uuden lääkeannosmääräyksen ja ohjeistuksen uusille kontrolleille. Lääkitystä siis nostettiin heti kun plussasin, mutta se ei selkeesti nyt riittänyt.

Ahdistaa ihan älyttömästi tämä asia ja pelottaa, että sikiö on jo kuollut oman kontrollien unohduksen vuoksi kun vajaatoiminta on päässyt näin pahaksi Mutta vuotoja ei ole nyt ollut ja perjantaina on onneksi se ultra. Mietin jopa aijemmin, että olisinko perunut sen kun nt-ultra on kuitenkin jo 19.pv vaan en kyllä peru. Pakko päästä tarkistamaan, että mikä tilanne.

Oi, tsemppiä hirveesti, terveyshuolet on vihoviimeisiä eikä tietysti toivois mitään raskautta vaarantavaa😔 Onneksi kuitenkin nyt kävit kokeissa ja varmasti asia nyt saadaan korjattua! ❤️ Ja varhaisultra on hyvä mielenrauhan ylläpitämiseksi, siellähän voi käydä niin usein kun lompakko kestää. Mä en muuten vieläkään oo varannut sitä varhaisultraa. Huomenna eka neuvola ja siitä sit varmaan lähetteet noin kuukauden päähän nt-ultraan jne, mulla rv 7+3 nyt vasta.

Mulla on jonkin verran pahoinvointia pitkin päivää ja edelleen hirveää hikoilua sekä vuoroin sit palelua yllättäen. Syön koko ajan ja se on toistaiseksi auttanut, mutta hirvittää kyllä kuinka kauan kestää tällä kertaa pahoinvointi ja paheneeko tästä huomattavasti vielä. Vaikeampaa mulla kyllä selkeästi on ollut henkisesti. En siis pelkää keskenmenoa tmv, oon vaan jotenkin aika ahdistunut tulevasta ja jännittää miten kaikki menee.

@AMR toivottavasti saat läääkäriajan pian ja varmasti huojentavaa, että uus ultra on jo perjantaina. Terveyshuolet on tosi raskaita raskausaikana.

@aksolotl1 neuvolassa kyllä seurataan tuota henkistäkin puolta, toivottavasti saat sieltä mukavan terkkarin, kenen kanssa jutella asiasta!

Mulla on ollut tässä lomareissua ja työreissua, niin on ollut tekemistä eikä liikaa aikaa miettiä raskautta. Melko oireetonta edelleen. Paino on alkanut nousta, ja eri päivinä oon himoinnut vähän eri asioita: joskus pihviä, joskus salaatteja!

Eilen oli eka neuvolakäynti - mun omahoitaja oli varannut ekstrapitkän käynnin et ehditään jutella 🥰 Toistaiseksi mulla on ihan hyvä fiilis tästä raskaudesta. Varasin kans nt-ultran ja seulontakokeet.

Oon nyt työmatkalla ja en saa unta, niin roikun täällä foorumilla. Yleensä uni tulee mulla hyvin raskaana ollessa, mut epäilen et join tän päivän viimeisen kofeiiniannoksen liian myöhään. Ja tietty joskus vaikea nukkua vieraassa sängyssä. Kaks päivää vielä työmatkaa jäljellä, et katotaan, millainen raato olen kotiin palatessa.

• Rakkaus
Reactions: AMR
@Käpyseni Kiva että on puuhaa ja että sait pitkän ajan neuvolasta! Unettomuus ei oo jees, siitäkin varmaan saa tässäkin raskaudessa jossakin kohtaa kärsiä itse kukin😅 Meillä on sama ihana terkka kuin esikoisellakin, sain tänään käynnillä tosi paljon tukea ja neuvolapsyk. yhteystiedot. Lisäks saan jo varuilta reseptin pahoinvointia helpottavaan valmisteeseen jos tulee tarpeeseen.

• Rakkaus
Reactions: Käpyseni
@Käpyseni Kiva että on puuhaa ja että sait pitkän ajan neuvolasta! Unettomuus ei oo jees, siitäkin varmaan saa tässäkin raskaudessa jossakin kohtaa kärsiä itse kukin Meillä on sama ihana terkka kuin esikoisellakin, sain tänään käynnillä tosi paljon tukea ja neuvolapsyk. yhteystiedot. Lisäks saan jo varuilta reseptin pahoinvointia helpottavaan valmisteeseen jos tulee tarpeeseen.
Ihanaa kuulla, että teillä on tuttu terkkari! Oon kuullut tosi vaihtelevia neuvolakokemuksia ihmisiltä. Terkkareiden ammattitaito vaihtelee kokemuksen mukaan, ja joskus ei vaan synkkaa kemiat. Tosi hyvä kuulla, että sä oot saanut omalta hoitajalta tukea ja mahdollisuuden olla yhteydessä psykologiin tarvittaessa! Ennaltaehkäisy on just paras juttu kaikkien kannalta!

• Rakkaus
Reactions: aksolotl1
Miten meni ultra @AMR ? Toivottavasti sait lääkkeen annostusta muutettua! Varmasti ahdistaa ja pelottaa tuommoinen, muttei ole sun vika missään tapauksessa! Mun alueella labroja ei edes katsota kun viikolla 10.

Kiva kuulla että täällä terkkakäynnit menneet hyvin 😊 itsellä vasta ensi viikolla ensi käynti, viikolla 9. Sykkeellinen alkio näkynyt edelleen ultrissa, ei vuotoja joten mieli alkaa hiljalleen rauhoittumaan.

Unettomuus ollut tosin aika haastavaa, ei enää johdu pelosta/huolesta vaan varmaan hormonaalista? Joka yö nykyään käytävä vessassa ja tämän jälkeen ei enää uni tule. Onko muilla ollut uniongelmaa? Muuten selvinnyt kyllä hyvin vähin oirein, ruokahaluttomuutta/ lievää pahoinvointia, mutta saanut syötyä pakolliset määrät ettei paino laskenut kuin 1-2kg.

• Rakkaus
Reactions: aksolotl1 ja AMR
Kiva kuulla teistä! Toivottavasti voitte kaikki hyvin. ❤️

Mää kävin tänään siellä ultrassa ja siellä oli kaikki hyvin. ❤️ Saatiin kuunneltua nyt sydänäänetkin. Vauva on kasvanut hyvin ja vastaa kooltaan nyt 11+1, eli on kolme päivää laskurin lukuja vanhempi. Tottakai vähän huojensi mieltä tämä käynti, vaan on silti huoli. Lääkäri antoi ohjeeksi todella pienen annosnoston, jonka en usko riittävän millään tarpeeksi laskevan sitä arvoa… Pyysin vielä neuvolan lääkärin konsultointia sitten kun hän olisi saatavilla. Ajattelin, että jos hän ymmärtäisi enemmän raskaana olevien kilpirauhassairauksien hoidosta… mutta mene ja tiedä sitten. Meillä neuvolan lääkäri on nykyisin tosi harvoin käytettävissä. 😕 Mutta tuntui hyvältä kuulla ja nähdä, että vauvan kehitys on ollut normaalia ja kriittisimmät viikot keskenmenon osalta on nyt aikalailla ohi. Toki en siihen uskalla vieläkään tuudittautua. Ainahan se on läpi raskauden pieni pelko, että miten käy. Ainakin välillä käy mielessä. 😊

Miten meni ultra @AMR ? Toivottavasti sait lääkkeen annostusta muutettua! Varmasti ahdistaa ja pelottaa tuommoinen, muttei ole sun vika missään tapauksessa! Mun alueella labroja ei edes katsota kun viikolla 10.

Kiva kuulla että täällä terkkakäynnit menneet hyvin itsellä vasta ensi viikolla ensi käynti, viikolla 9. Sykkeellinen alkio näkynyt edelleen ultrissa, ei vuotoja joten mieli alkaa hiljalleen rauhoittumaan.

Unettomuus ollut tosin aika haastavaa, ei enää johdu pelosta/huolesta vaan varmaan hormonaalista? Joka yö nykyään käytävä vessassa ja tämän jälkeen ei enää uni tule. Onko muilla ollut uniongelmaa? Muuten selvinnyt kyllä hyvin vähin oirein, ruokahaluttomuutta/ lievää pahoinvointia, mutta saanut syötyä pakolliset määrät ettei paino laskenut kuin 1-2kg.
Edellisen raskauden ja tämän raskaudenkin ajan mulla on tullut alusta asti klo 4-5 aikaan herääminen. Hormoonit aiheuttaa sen. Monesti joudun ihan nousemaan sängystä, menen vaik lukee jotain kirjaa, ja sit n. 45 min kuluttua alkaa taas nukuttaa, niin sit menen takas sänkyyn. Joskus harvoin uni ei tule ollenkaan klo 5 jälkeen. Auttaa, jos vähän aikaistaa nukkumaanmenoa, niin ehtii nukkua ainakin 6 tunnin pätkän yhteen menoon. Nykyään ei ole enää vaikeuksia nukahtaa uudelleen, kun oon harjoitellut tätä jo yhden raskauden.

• Tykkää
Reactions: Ovum93
@AMR aivan mahtavia uutisia onneksi olkoon! 🥰 sun pikkusella on jo hienot viikot. toivottavasti saatte neuvolalääkärin mielipiteen myös, siihen on tosiaan omat ohjeet ja annosnostot raskaana oleville.

@Käpyseni näin mäkin lueskellut että olisi hormonaalista. Pakko alkaa miettimään eri keinoja, ehkä tuo lukeminen voisi olla hyvä kokeilla. Tänä yönä sain vain muutaman tunnin nukuttua kun mielikin laukkasi ja kokeilin miten nukun ilman pahoinvointilääke xonveaa/bonjestaa joka sisältää väsyttävää antihistamiinia ja auttanut nukkumaan semmoisen 4-5h per yö. Ei vaan millään viittisi siitä olla riippuvainen.

Onko teillä unettomuus myöhemmin raskaudessa helpottanut?

• Rakkaus
@AMR aivan mahtavia uutisia onneksi olkoon! sun pikkusella on jo hienot viikot. toivottavasti saatte neuvolalääkärin mielipiteen myös, siihen on tosiaan omat ohjeet ja annosnostot raskaana oleville.

@Käpyseni näin mäkin lueskellut että olisi hormonaalista. Pakko alkaa miettimään eri keinoja, ehkä tuo lukeminen voisi olla hyvä kokeilla. Tänä yönä sain vain muutaman tunnin nukuttua kun mielikin laukkasi ja kokeilin miten nukun ilman pahoinvointilääke xonveaa/bonjestaa joka sisältää väsyttävää antihistamiinia ja auttanut nukkumaan semmoisen 4-5h per yö. Ei vaan millään viittisi siitä olla riippuvainen.

Määkin oon nukkunut nyt ihan super hyvin verrattuna esikoisen raskauteen kun syön tota Xonveaa! Aina alkaa n. 1,5h oton jälkeen väsyttään tosi paljon. Onneksi aamulääkkeen jälkeen ei oo samaa vaikutusta. 😄 Ajattelin, että syön nyt 1. kolmanneksen loppuun ja sitten kokeilen vähentää ja lopettaa. Mutta esikoisen odotusaikana unettomuus kyllä helpotti jossain vaiheessa. 😊 En vaan millään muista, että milloin. 😄 Mulla oli tosi energinen olo siinä 2. ja 3. kolmanneksen vaihtumisen tietämillä. Toki loppupuolella alkoi sitten taas kukkuminen ja pissalla ramppaaminen. 😅

• Tykkää
@AMR aivan mahtavia uutisia onneksi olkoon! sun pikkusella on jo hienot viikot. toivottavasti saatte neuvolalääkärin mielipiteen myös, siihen on tosiaan omat ohjeet ja annosnostot raskaana oleville.

Mulla myös vähän ennen tätä raskautta diagnosoitiin lievä uniapnea, joka voi siis pahentua raskauden aikana kun paikat löystyy, niin hengityskatkokset unen aikana lisääntyy. Käytän nyt uniapneakiskoa, joka pitää hengitystiet auki. Unen laatu on mielestäni parantunut.

Tuo mielen laukkaaminen on paha, ei vaan pysty nukahtamaan. Mulla aikoinaan työasiat pyöri paljon mielessä iltaisin ja nukkumaanmeno aina myöhästyi. Siitä syntyi sellainen haitallinen kierre. Nykyään mä pyhitän illat rauhalliselle tekemiselle. Sit ku alkaa nukuttaa, menen sänkyyn lukemaan ja nukahdan yleensä 5 minuutissa. Mä opin tosi paljon sellaisesta kirjasta kuin Miksi nukumme? (Matthew Walker). Siinä unitutkija kertoo, mitä kaikkea tiedämme unesta ja millaiset asiat auttavat nukkumaan hyvin. Raskaana ollessa todellakin kannattaa priorisoida nukkuminen tai ainakin antaa sille mahdollisuus, vaikka sit tulisikin heräiltyä. Mielenterveys pysyy parempana ja sitä myötä on vähän mukavampi raskausaika.

Kyllä tuntuu, että koko ajan on jotain pientä vastoinkäymistä. Just jäin kesälomalle ja sairastuin johonkin kamalaan tautiin. Kurkku, nielu ja korva niin älyttömän kipeenä ettei tosikaan ja pelkkä panadol on kuin karkkia söisi. 😕 Tänään juhlittiin esikon 3v juhlat ja olin kyllä ihan poikki. Onneksi tuli vain muutama vieras. Kerroin kyllä kaikille etukäteen, että mulla on joku pöpö, mutta ihana, että uskalsivat tulla kun lapsi niin kovasti odotti. On tosi vaikee syödä ja tää tautikin on nyt tuntunut lisäävän pahoinvointia melko paljon. 😩 Harmi kun lomapäiviä nyt menee sairastellessa. Tää on nyt kolmas flunssa kolmen kk sisällä. Ihana päiväkodin aloitus kun on itsekin suoraan tulilinjalla kaikille pöpöille. 😄 Noh jospa uusi alkava viikko olis vähän parempi ja tämäki tauti taittuisi pian.

Kyllä tuntuu, että koko ajan on jotain pientä vastoinkäymistä. Just jäin kesälomalle ja sairastuin johonkin kamalaan tautiin. Kurkku, nielu ja korva niin älyttömän kipeenä ettei tosikaan ja pelkkä panadol on kuin karkkia söisi. 😕 Tänään juhlittiin esikon 3v juhlat ja olin kyllä ihan poikki. Onneksi tuli vain muutama vieras. Kerroin kyllä kaikille etukäteen, että mulla on joku pöpö, mutta ihana, että uskalsivat tulla kun lapsi niin kovasti odotti. On tosi vaikee syödä ja tää tautikin on nyt tuntunut lisäävän pahoinvointia melko paljon. 😩 Harmi kun lomapäiviä nyt menee sairastellessa. Tää on nyt kolmas flunssa kolmen kk sisällä. Ihana päiväkodin aloitus kun on itsekin suoraan tulilinjalla kaikille pöpöille. 😄 Noh jospa uusi alkava viikko olis vähän parempi ja tämäki tauti taittuisi pian.
Paranemisia sinne! Toivottavasti olet jo tervehtymään päin. Täällä on ollut paluu arkeen työmatkan jälkeen. Vähän nihkeetä ollu, sais kesäloma jo alkaa!

• Rakkaus
Voi sua @AMR , pikaista paranemista! Se on just noin klassikkona, että päiväkodista imuroidaan perheeseen kaikki pöpöt. Onneksi oot lomalla ja pystyt toivottavasti lepäilemään!

Kiitos vielä molemmille AMR @Käpyseni univinkeistä. Yritin etenkin tota lukemista ja ehkä hieman auttoi kunnes olin lauantain 12h töissä ja en pystynyt viikonloppuna palautumaan tarpeeksi. Tää viikko alkoi niin täysin ryytyneenä, että kun pääsin tiistaina työterveyteen juttelemaan yötöistä luopumisesta (sain vapautuksen onneksi!), lääkäri määräsi mut myös loppuviikoksi saikulle. Oli patistamassa mua olemaan pois jopa ensi viikon loppuun, mutta sitten alkaa loma niin haluan vielä palata ennen kesälomaa. Tästä ei ole vielä ole ollut apua unen suhteen, mutta päivällä sentäs saanut vaan levätä.

Mutta muuten raskaus sujunut leppoisasti ja onnellisena. Eilen ultrailin (9+0) ja näin hänen ensimmäistä kertaa liikkuvan ja mittakin vastasi viikkoja! Tuli kyllä semmoinen tunteiden ryöpsähdys, selkeää mikä elämässä on nyt tärkeintä. Tänään oli ensimmäinen neuvola (hoitaja), hyvin nuori nainen, mukava, mutta koin, etten saanut siitä mitään irti.

Onko teillä jo kohta NT ultrat?

• Rakkaus
Reactions: Käpyseni ja AMR
Voi sua @AMR , pikaista paranemista! Se on just noin klassikkona, että päiväkodista imuroidaan perheeseen kaikki pöpöt. Onneksi oot lomalla ja pystyt toivottavasti lepäilemään!

Kiitos vielä molemmille AMR @Käpyseni univinkeistä. Yritin etenkin tota lukemista ja ehkä hieman auttoi kunnes olin lauantain 12h töissä ja en pystynyt viikonloppuna palautumaan tarpeeksi. Tää viikko alkoi niin täysin ryytyneenä, että kun pääsin tiistaina työterveyteen juttelemaan yötöistä luopumisesta (sain vapautuksen onneksi!), lääkäri määräsi mut myös loppuviikoksi saikulle. Oli patistamassa mua olemaan pois jopa ensi viikon loppuun, mutta sitten alkaa loma niin haluan vielä palata ennen kesälomaa. Tästä ei ole vielä ole ollut apua unen suhteen, mutta päivällä sentäs saanut vaan levätä.

Mutta muuten raskaus sujunut leppoisasti ja onnellisena. Eilen ultrailin (9+0) ja näin hänen ensimmäistä kertaa liikkuvan ja mittakin vastasi viikkoja! Tuli kyllä semmoinen tunteiden ryöpsähdys, selkeää mikä elämässä on nyt tärkeintä. Tänään oli ensimmäinen neuvola (hoitaja), hyvin nuori nainen, mukava, mutta koin, etten saanut siitä mitään irti.

Ihanaa kun ultrassa oli kaikki hyvin! ❤️ Kyllä se lepo ja uni on ensiarvoisen tärkeää ja ompa sulla ollut hyvä ja ajan hermolla oleva lääkäri kun on osannut heti antaa saikkua ja sait vapautuksen yötöistäkin. 😊 Toivottavasti saat vielä levättyä. 🥰

Vihdoin sain myös neuvolalääkärin kommentit tuohon mun kilpirauhasasiaan ja lääkitystä nostettiin taas hieman lisää. Silti vähemmän kuin itse ajattelin, vaan on tämä silti parempi kuin se aijempi pienempi nosto.

Mulla on nt-ultra viikon päästä, 19.6. On kyllä jännittävää! 😊❤️ Joko sinä varasit ajan nt-ultraan? 😊

• Rakkaus
Ihanaa kun ultrassa oli kaikki hyvin! Kyllä se lepo ja uni on ensiarvoisen tärkeää ja ompa sulla ollut hyvä ja ajan hermolla oleva lääkäri kun on osannut heti antaa saikkua ja sait vapautuksen yötöistäkin. Toivottavasti saat vielä levättyä.

Vihdoin sain myös neuvolalääkärin kommentit tuohon mun kilpirauhasasiaan ja lääkitystä nostettiin taas hieman lisää. Silti vähemmän kuin itse ajattelin, vaan on tämä silti parempi kuin se aijempi pienempi nosto.

Mulla on nt-ultra viikon päästä, 19.6. On kyllä jännittävää! Joko sinä varasit ajan nt-ultraan?

Joo oli todella empaattinen lääkäri, hieman päälle 60v työterveyslääkäri mies, kaiken jo nähnyt. Hänelle aika selkeä homma vaikka itselle tunnon tuskia saikun ottaminen aiheuttukin.

Mahtava kuulla, että sait nyt paremman thyroxin annoksen! Toivottavasti jo ensi labroissa arvot on kohillaan 🤞

Hui sehän on jo ensi viikolla!! :love: Miten jännittävää. Tiedätkö vielä tuleeko sun hyvinvointialueella sulle automaattisesti NIPT myös? Sain just ajan 4.7, mutta olen silloin just reissussa, joten yritän siirtää sen viikkoa aikaisemmin, 27.6 - olisi vielä ihan oikeassa aika-ikkunassa.

• Tykkää
Hola! Meikäläisellä pitäis olla kierron mukaan nyt 8+6.
Eilen varailin ekan seulonnan ja sokerirasituksen kun viime viikolla neuvolahoitsu niin käski tehdä. Ihan hölmöä kun ne pitää varata niin ajoissa (kun mitään raskautta ei käytännössä ole vielä varmistettu).
Jotenkin vaikea uskoa että sielä joku kasvaisi. Oireita ei oikein vieläkään ole. Suurin pelko on nyt että ultrassa sitten joskus selviää ettei tuolla mitään olekaan. Varhaisultrassa olisin halunnut käydä,muttei ilta aikoja tunnu olevan ( ei nyt viitsisi töistä olla pois ja kiskoa miestäkin ottamaan miinustunteja🤣) olisi ollut ihana kertoa jussina perheelle, mutta eihän tässä mitään uskalla kun ei varmistusta saa🙈 19.6 on sitten se neuvolalääkäri joka tekee ultraan lähetteen. Kaippa se pitää vaan toivoa🙈 on tää kummallista

Joo oli todella empaattinen lääkäri, hieman päälle 60v työterveyslääkäri mies, kaiken jo nähnyt. Hänelle aika selkeä homma vaikka itselle tunnon tuskia saikun ottaminen aiheuttukin.

Mahtava kuulla, että sait nyt paremman thyroxin annoksen! Toivottavasti jo ensi labroissa arvot on kohillaan

Hui sehän on jo ensi viikolla!! Miten jännittävää. Tiedätkö vielä tuleeko sun hyvinvointialueella sulle automaattisesti NIPT myös? Sain just ajan 4.7, mutta olen silloin just reissussa, joten yritän siirtää sen viikkoa aikaisemmin, 27.6 - olisi vielä ihan oikeassa aika-ikkunassa.

On kyllä jännittävää! Meidän hyvinvointialueella ei tehdä tätä NIPT-testiä jos ei ole erityistä syytä. Valitettavasti. Kummallista, että joillakin hyvinvointialueilla se tehdään ja joillakin ei. Kun niiden hyvinvointialueiden pitäisi olla yhteneväisiä ja tasavertaisia. 😄

• Tykkää

Hyvä, että olet saanut vapautuksen yötyöstä! Voimia kannattaa säästellä ja unta vaalia, kun lopuksi pitäis jaksaa synnyttää se vauva ❤️ Mä oon taas tänä aamuna herännyt liian varhain, väsyttää, mut en saa enää unenpäästä kiinni.

Mulla on nt-ultra heinäkuun alussa ja käyn yhdistelmäseulonnan verikokeissa ensi viikolla. Sain vapautuksen sokerirasituskokeesta! 🙏😱 Elämä hymyilee! Mulla siis toive mahdollisimman normaalista raskauden seurannasta, en halua joutua riskiryhmään ja joutua joka kerta jännittämään, tuleeko tällä kertaa niitä huonoja uutisia. Mun edellinen raskaus sujui kaikin tavoin hyvin, ja haluan luottaa, että se olisi mahdollista myös tässä pähkinäraskaudessa.

Meilläpäin Nipt-testi tehdään niille, joilla seulonnan perusteella on kohonnut riski. Ihan ymmärrettävää resurssien kohdennusta. Ylipäänsä elämme aika medikalisoituneessa yhteiskunnassa, ja pitää muistaa, että testaaminen voi myös aiheuttaa turhaan huolta ja stressiä joillekin. Itse yritän suhtautua riskeihin niin, ettei kaikkeen voi vaikuttaa itse ja luonto tekee, mitä luonto tekee. Tietysti toivon kovasti tervettä lasta, mutta aikaisemman kokemuksen valossa toivon ensisijaisesti elävää lasta.

@Minimilli , todennäköisyydet ovat sun puolella, että siellä tosiaan majailee joku 😊 Mullakin aikaisempi raskaus oli aika pitkälti oireeton, ja samalla kaavalla mennään tälläkin kertaa. Mutta ymmärrän kyllä, että ultra voi auttaa luomaan suhdetta kohtuvauvaan ja vähentämään alkuraskauden huolia. Onhan se kiva nähdä vaaveli pomppimassa siellä ja heiluttelemassa pieniä kätösiään 🥹💕

• Rakkaus
Reactions: Minimilli ja Ovum93
@Minimilli , samaa mieltä käpyseni kanssa että eiköhän siellä ole kaikki hyvin kun ei vuotojakaan ole 😊 mutta jos tuntuu, että päässä pyörii tuommoiset ajatukset tauotta niin ilman muuta menet vain varhaisultraan! Luulisi, että ilta-aikoja löytyy, ainakin omassa kaupungissa niin monet niitä tarjoavat.

Samaa mieltä @Käpyseni ja @AMR NIPTistä, resursseja pitää kohdentaa etenkin nykymaailmassa, mutta toisaalta on näiden hyvinvointialueiden erot myöskin epäreiluja. Esim HUS alueelta kaikunut huhuja, että siellä on/on alkamassa NIPT kaikille. Ilmeisesti trisomia perusseulassa (NT + labrat) mennyt sen verran trisomioita ohi. Toki kun niin valtava potilasmassa ja paljon työntekijöitä, laadun valvontakin voi olla vaikeaa.

Kiva kun et joudu sokerirasitukseen käpyseni. Mitä todennäköisimmin kaikki tulee menemään yhtä hyvin tai jopa paremmin kuin esikoisen kanssa 😍

Uusimmat

Yhteistyössä