Alkuperäinen kirjoittaja Afu-82:PrincessofAcco: kyseessähän oli siis kielto alkuraskauden aikana minulle. Jos olet jo viikolla 16- niin eikös silloin ole jo keskiraskaus menossa? Tietenkin jos hb on liian alhainen on siinäkin omat haittansa, jotka voivat myös sikiöön vaikuttaa. Keskiraskaudessa taisi olla hb-raja 90, että saa vähän vahvempaa rautaa, oiskohan ollut peräti niin että sairaalaan pääsee tankkaukseen (ei tavallinen punasolutankkaus, en muista tarkasti sen nimeä) jos liikaa laskee. Kerroit että sinulla&suvussasi on aikaisemminkin ollut häikkää hempan kanssa; se kuitenkin on melko harvinaista että monella muulla olisi niin.
Itsellekin tuli yllätyksenä silloin neuvolassa tuo rautatablettien syöntikielto alkuraskaudessa, vaikka olenkin valmis sairaanhoitaja.
Afu ja mini 13+0
juu, siksipä uskalsinkin ottaa kun viikkoja tulee tällä viikolla kuusitoista täyteen ja tunnen oman tilanteeni jne... Siitä tankkauksesta muuten, viimeksi pari vuotta sitten kun olin raskaana ja alimmillaan oli hb 81 alkuraskaudessa, niin olisin joutunut tankkaukseen jos olisi ollut 80, eli aika tarkka raja ainakin täällä meidän neuvolassa ohjeissa. en kuitenkaan tiedä keskiraskaudesta, kun sitten se nousi tableteilla lähemmäs sataa siihen mennessä. Kovin korkea se ei missään vaiheessa ollut ja nyt tässä raskaudessa mulla on useammin neuvoloita kuin muuten olisi just tän tarkkailun takia... En joutunut tankkaukseen, mutta rautaa piti syödä tupla-annosta jonkun aikaa. En kuitenkaan suosittele ketään aloittamaan rautaa ainakaan ensimmäisellä kolmanneksella, ellei siihen neuvolassa ihan käsketä. Eli mun tapaus on aika poikkeustapaus ja siksi selvensin sen niin. kannattaa neuvolan kanssa jutella asiasta jos tuntuu että on laskenut paljon. Meillä on myös neuvolan hoitajan kanssa ollut juttua että voi keksikolmanneksella aloittaa jos olo on sellainen vaikka tavoitteena oli se ensin tarkastaa.. No tänään olen taas ottanut kolmen tunnin torkut keskellä päivää ja silti väsyttää, toivottavasti nyt sitten lähtisi hb taas nousemaan pikkuhiljaa :/ Mulla on muuten siksi tähän saakka hemppa ollut edes jonkunlainen, kun söin rautaa koko talven kun raskautta yritettiin. sillä se nousi juuri ja juuri 120 päälle... mutta raskaus alkoi heti laskea sitä.