V
vieras
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja umbrella78:Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:Alkuperäinen kirjoittaja umbrella78:Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:Tarkoittaa esim sitä, ettei mun naisena tarvitse edes yrittää olla kuin mies. Annan ihan mielelläni fyysisesti raskaat hommat tuon juniorin tehtäväksi. Luonto on luonut sille leveämmät hartiat ja enemmän papua hauiksiin kuin mulle, joten en ala ehdoin tahdoin muutakaan todistelemaan. Mun - tai mun mielestä tyttöjen tai naisten yleensäkään - ei tarvitse tehdä kaikkia pöllöyksiä, mitkä ovat olleet perinteisesti poikien/miesten juttuja. En myöskään vaadi samaa palkkaa kuin mieskollegallani, jos en myöskään tee yhtä pitkää työpäivää kuin hän tai vastuualueeni ei ole yhtä laaja kuin hänellä. Toisaalta taas, jos mä teen pidempää työpäivää kuin mieskollegani tai mun vastuualueeni on laajempi, vaadin isomman palkan kuin sillä mieskollegalla. Työelämässä en enää ärsyynny siitä, että joku nuori ja suurisuinen mies asiakaspalaverissa esittää hienoja termejä käyttäen puuta heinää ja asiakkaat katsovat kunnioittavasti, että onpa siinä osaava ja fiksu mies. En koe tarpeelliseksi nolata ko henkilöä vaan lähinnä huvittuneena seuraan muiden reaktioita.Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:Kuulostaa hyvältä =) . Viitsitkö eritellä mitä tuo käytännössä tarkoittaa?
Mutta onko feminismisyys juuri tuota, että naisen pitäis olla kuin mies? Mun mielestä itse naisellisuutta pitäis myös arvostaa enemmän, naisten oikeutta olla naisia ja myös miesten oikeutta toteuttaa omia feminiinisiä piirteitään.Jos joku yhtään ymmärtää mun pointtia.
Mä itse miellän että feminismi on sitä että miehet ja naiset ovat samanarvoisia, oli heidän sukupuoliroolit sitten mitä tahansa. Miehekäs tai naisellinen mies, miehekäs tai naisellinen nainen...ei mitään merkitystä. Kuitenkin niin että miehet ja naiset ovat yhtä hyviä ja arvokkaita sellaisinaan. Ei voi kumpaakaan sukupuolta nostaa jalustalle, eikä kummankaan tahtoa rajoittaa sukupuoleen vetoamalla.
Näin siis mä ajattelen.
Noin mäkin ajattelen. Ja jos feminismi on tota niin sitten mä olen feministi. Mutta siksi kysyinkin, kun ymmärsin Keittiksen vastauksen hieman niin, että feminismi olis sitä, että naisen pitäis olla kuin mies... Ja yksi tuttavani on feministi, siis ihan "harrastuksena" tai elämän tapana, käy siis jossain kokouksissa ja ajaa tätä asiaa, mutta hän on enemmänkin sellainen joka kieltää itsessään kaikki naiselliset piirteet ja haluaa olla käyttäytyä kuin mies, kyetä samaan kuin miehet. Esim. minua piti täysin säälittävänä miesten alistamana kun oon synnyttänyt kaksi lasta ja hoitanut heitä kotona jne. Mä kun sitten taas arvostan myös naiseutta ja omaa naisellisuuttani, ja hänen ajattelumallillaan koen että siinä juuri miehet nostetaan jalustalle vai miksi nainen taistelutahtoisesti haluaa olla kuin mies? Mielestäni tasa-arvo asiaa voi ajaa, mutta silti hyväksyä myös olevansa nainen.
No se on sitten jo jotain kiihkoilua, joka ikävä kyllä antaa väärän käsityksen siitä millaisia suurin osa feministeistä on. Itse näen feminismin niin että naiset ovat saman arvoisia miesten kanssa, ja yhtä älykkäitä. Se että olemme eri sukupuolta ei muutu mihinkään. Ei tarvitse mennä kovin kauaksi taakse päin kun naiset eivät edes saaneet äänestää, vaan olimme miesten omaisuutta. Tai että naisen oli naimisiin edessä PAKKO ottaa miehen sukunimi.
Mutta joka tapauksessa järjenkäyttö on sallittua ja mielestäni jutun pointti on se että kummallakin sukupuolella on OIKEUS tehdä niin kuin haluaa. Jos esim. nainen haluaa mennä töihin, hän voi, jos hän haluaa jäädä kotiin, hän voi. Ja sama miehen kanssa. Eli samanlaiset mahdollisuudet ja oikeudet kummallekin. Se mitä niillä oikeuksilla päätää tehdä on jokaisen oma asia.