Tämmöistä tänään, eli oletko feministi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja umbrella78:
Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja umbrella78:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Kuulostaa hyvältä =) . Viitsitkö eritellä mitä tuo käytännössä tarkoittaa?
Tarkoittaa esim sitä, ettei mun naisena tarvitse edes yrittää olla kuin mies. Annan ihan mielelläni fyysisesti raskaat hommat tuon juniorin tehtäväksi. Luonto on luonut sille leveämmät hartiat ja enemmän papua hauiksiin kuin mulle, joten en ala ehdoin tahdoin muutakaan todistelemaan. Mun - tai mun mielestä tyttöjen tai naisten yleensäkään - ei tarvitse tehdä kaikkia pöllöyksiä, mitkä ovat olleet perinteisesti poikien/miesten juttuja. En myöskään vaadi samaa palkkaa kuin mieskollegallani, jos en myöskään tee yhtä pitkää työpäivää kuin hän tai vastuualueeni ei ole yhtä laaja kuin hänellä. Toisaalta taas, jos mä teen pidempää työpäivää kuin mieskollegani tai mun vastuualueeni on laajempi, vaadin isomman palkan kuin sillä mieskollegalla. Työelämässä en enää ärsyynny siitä, että joku nuori ja suurisuinen mies asiakaspalaverissa esittää hienoja termejä käyttäen puuta heinää ja asiakkaat katsovat kunnioittavasti, että onpa siinä osaava ja fiksu mies. En koe tarpeelliseksi nolata ko henkilöä vaan lähinnä huvittuneena seuraan muiden reaktioita.

Mutta onko feminismisyys juuri tuota, että naisen pitäis olla kuin mies? Mun mielestä itse naisellisuutta pitäis myös arvostaa enemmän, naisten oikeutta olla naisia ja myös miesten oikeutta toteuttaa omia feminiinisiä piirteitään.Jos joku yhtään ymmärtää mun pointtia.

Mä itse miellän että feminismi on sitä että miehet ja naiset ovat samanarvoisia, oli heidän sukupuoliroolit sitten mitä tahansa. Miehekäs tai naisellinen mies, miehekäs tai naisellinen nainen...ei mitään merkitystä. Kuitenkin niin että miehet ja naiset ovat yhtä hyviä ja arvokkaita sellaisinaan. Ei voi kumpaakaan sukupuolta nostaa jalustalle, eikä kummankaan tahtoa rajoittaa sukupuoleen vetoamalla.

Näin siis mä ajattelen.

Noin mäkin ajattelen. Ja jos feminismi on tota niin sitten mä olen feministi. Mutta siksi kysyinkin, kun ymmärsin Keittiksen vastauksen hieman niin, että feminismi olis sitä, että naisen pitäis olla kuin mies... Ja yksi tuttavani on feministi, siis ihan "harrastuksena" tai elämän tapana, käy siis jossain kokouksissa ja ajaa tätä asiaa, mutta hän on enemmänkin sellainen joka kieltää itsessään kaikki naiselliset piirteet ja haluaa olla käyttäytyä kuin mies, kyetä samaan kuin miehet. Esim. minua piti täysin säälittävänä miesten alistamana kun oon synnyttänyt kaksi lasta ja hoitanut heitä kotona jne. Mä kun sitten taas arvostan myös naiseutta ja omaa naisellisuuttani, ja hänen ajattelumallillaan koen että siinä juuri miehet nostetaan jalustalle vai miksi nainen taistelutahtoisesti haluaa olla kuin mies? Mielestäni tasa-arvo asiaa voi ajaa, mutta silti hyväksyä myös olevansa nainen.

No se on sitten jo jotain kiihkoilua, joka ikävä kyllä antaa väärän käsityksen siitä millaisia suurin osa feministeistä on. Itse näen feminismin niin että naiset ovat saman arvoisia miesten kanssa, ja yhtä älykkäitä. Se että olemme eri sukupuolta ei muutu mihinkään. Ei tarvitse mennä kovin kauaksi taakse päin kun naiset eivät edes saaneet äänestää, vaan olimme miesten omaisuutta. Tai että naisen oli naimisiin edessä PAKKO ottaa miehen sukunimi.

Mutta joka tapauksessa järjenkäyttö on sallittua ja mielestäni jutun pointti on se että kummallakin sukupuolella on OIKEUS tehdä niin kuin haluaa. Jos esim. nainen haluaa mennä töihin, hän voi, jos hän haluaa jäädä kotiin, hän voi. Ja sama miehen kanssa. Eli samanlaiset mahdollisuudet ja oikeudet kummallekin. Se mitä niillä oikeuksilla päätää tehdä on jokaisen oma asia.

En minä kyllä oikein tiedä olenko feministi. Työurani olen tehnyt miesvaltaisella alalla, välillä ainoana naisena työpaikallani. Alussa tuntui, että sitä omaa tilaa piti tekemällä tehdä ja todistella osaamista jne. Mutta palkkausasioissa ei ole ollut mitään ongelmia, euroissa on yhtä monta senttiä niin miespuolisilla kollegoilla,kuin minullakin. Ehkä minun on siksi vaikea mieltää itseäni feministiksi, kun ei ole tarvinut ns. taistella oman asemansa puolesta. Mutta en minä sovinismista perusta, pahimpia minusta ovat sovinistinaiset.

Minulle feminismi on sitä että kaikkia ihmisiä tulee kohdella tasa-arvoisesti riippumatta heidän sukupuolesta, luokka-asemasta, etnisyydestä tai seksuaalisesta suuntautuneisuudesta.

Naisten ei pidä olla kuin miesten eikä homojen kuin heterot. Ihmiset, jopa naiset keskenään, ovat erilaisia mutta silti ketään ei saa alistaa tai kohdella epätasa-arvoisesti. Tasa-arvo ja erilaisuus kunniaan!

Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
En minä kyllä oikein tiedä olenko feministi. Työurani olen tehnyt miesvaltaisella alalla, välillä ainoana naisena työpaikallani. Alussa tuntui, että sitä omaa tilaa piti tekemällä tehdä ja todistella osaamista jne. Mutta palkkausasioissa ei ole ollut mitään ongelmia, euroissa on yhtä monta senttiä niin miespuolisilla kollegoilla,kuin minullakin. Ehkä minun on siksi vaikea mieltää itseäni feministiksi, kun ei ole tarvinut ns. taistella oman asemansa puolesta. Mutta en minä sovinismista perusta, pahimpia minusta ovat sovinistinaiset.

millaisia nuo ovat?

millaisia nuo ovat?

Naispuolisia sovinisteja, sellaisia on kuule paljon, tälläkin palstalla nähty.

millaisia nuo ovat?

Naispuolisia sovinisteja, sellaisia on kuule paljon, tälläkin palstalla nähty.

Juu juu, mutta siis mitä sä tarkoitat tuolla? Kun mä en ole tuollaisesta kuullutkaan.

Eli tarkoitatko naisia jotka väheksyvät naisia? Vai mitä?

Joo, sellaisia, jotka sanovat, että nainen on aina heikompi ja naisen kuuluu sitä ja naisen tätä, koska on nainen, mutta miehen nostavat jalustalle, vaikka olisi millainen kiveksenkannatin.

Joo, sellaisia, jotka sanovat, että nainen on aina heikompi ja naisen kuuluu sitä ja naisen tätä, koska on nainen, mutta miehen nostavat jalustalle, vaikka olisi millainen kiveksenkannatin.

Eli ymmärsin mä sitten oikein =) . Ja juu, mä olen oikeesti muutaman kerran täälläkin lukenut silmät lautasen kokoisina joidenkin juttuja. Ja muutaman kerran ääneenkin sanonut että ihan uskomatonta että meistä naisista voi vielä löytyä tuollaisia. Eipä ihme jos tasa-arvon edistyminen takkuaa jos ja kun jopa naiset on sitä jarruttamassa :headwall:

Eli ymmärsin mä sitten oikein =) . Ja juu, mä olen oikeesti muutaman kerran täälläkin lukenut silmät lautasen kokoisina joidenkin juttuja. Ja muutaman kerran ääneenkin sanonut että ihan uskomatonta että meistä naisista voi vielä löytyä tuollaisia. Eipä ihme jos tasa-arvon edistyminen takkuaa jos ja kun jopa naiset on sitä jarruttamassa :headwall:

Minusta tuskallisen hyvä esimerkki on aika tuore, kun paperialalla oli neuvottelut silloin toissa vuonna ja oli lakonuhkaa ja työsulkua, saivat paperimiehet paljon haukkuja täällä, sanottiin, että senkin siat, hyvät palkat jo, mitä ne lisää tarvii, annettaisiin hoitajille, siinä meillä raskaan työn raatajat. Mutta annapa kun hoitajat sitten taistelivat oman palkkansa eteen, niin jopa oli toinen ääni kellossa. Haukkuja saivat ahneudesta vielä paperimiehiäkin enemmän ja nimenomaan naisilta .

Minusta tuskallisen hyvä esimerkki on aika tuore, kun paperialalla oli neuvottelut silloin toissa vuonna ja oli lakonuhkaa ja työsulkua, saivat paperimiehet paljon haukkuja täällä, sanottiin, että senkin siat, hyvät palkat jo, mitä ne lisää tarvii, annettaisiin hoitajille, siinä meillä raskaan työn raatajat. Mutta annapa kun hoitajat sitten taistelivat oman palkkansa eteen, niin jopa oli toinen ääni kellossa. Haukkuja saivat ahneudesta vielä paperimiehiäkin enemmän ja nimenomaan naisilta .

Samaa mieltä tästäkin. Tosin en täällä vielä muistaakseni silloin palstaillut, mutta muualla luin noita juttuja. Ja uskomattomalta tuntui että väki tosiaan ajatteli niin.

pikkuhiljaa minusta on tullut.Ennen inhosin feministejä.
Toisen lapsen jälkeen minä huomasin, että helvetin kova duuni tämä perhe-elämä naiselle. Ei oikeasti jää voimia uraan jos itse hoitaa kunnolla lapset (ruoat ym) eikä nykyään arvosteta lasten kasvatusta ollenkaan.

Ihmiset arvostavat jotain kännyköitä ja tietokoneita, jotka tuhoavat maapallon.
Toisten hoivaamista (jota raskaampaa työtä ei ole kuin hoitaa ihmisiä, jotka itse eivät vastuussa itsestään) ei arvosta kukaan. ei edes naiset itse.

Alkuperäinen kirjoittaja kangasajuruoho:
No en.

Musta jokaisella on oikeus (olettaen ettei muita loukkaa tai rikoksiin sorru) olla kuten on.

Ei siihen tarvita tiettyjä arvoja puoltavia liikkeitä tai edes määritelmiä.

Ööhh.. sulta on tainnut mennä homman pointti vähän ohi. :D

Eli tasa-arvo (ja feminismi) on juurikin sitä sekä miehet että naiset ovat oikeutettuja samoihin asioihin ja että he ovat yhtä arvokkaita. Ja kyllä siihen on aikojen kuluessa tarvittu kaiken näköisiä asiaa puoltavia liikkeitä että on päästy siihen missä nyt ollaan. Vai koetko kenties että et ole tarpeeksi viisas voidaksesi mm. äänestämään tai muuten miehillä on oikeus jyrätä ylitsesi!?!

Joo nää on kaikkein pahimpia. Joskus mietityttää että onko ne vain tyhmiä, vai sellasia heikkoja luonteita jotka tekee/uskoo kaiken mitä miehet sanoo.

Yhteistyössä