En ole koskaan ymmärtänyt että mitä pahaa siinä uskonnossa on. Miksi se on toisille niin punainen vaate? Tiedän perheitä joissa lähes hysteerisen fanaattisesti hoetaan lapsille että Jeesus ja Jumala on vain satuolentoja ja kuitenkin samaan aikaan kerrotaan että kyllä se Joulupukki ihan oikeasti asuu Korvatunturilla ja Pääsiäiskukko munii munat ja hammaskeiju tuo 2e irronneesta hampaasta

.
Itselläni ei ole minkäänlaista uskonnollista vakaumusta. Jo ala-asteella luin Raamatun ensimmäistä kertaa kannesta kanteen. Isovanhempani antoi kaikille lastenlapsilleen 10-vuotislahjaksi Raamatun. Pidin, ja pidän vieläkin omasta punaisesta nahkakantisesta Raamatustani jossa on kullanvärinen vetoketju. Kuitenkin jo tuolloin tiesin että en voi uskoa että joku olis herännyt kuolleista. Kaikesta uskonnonopetuksesta ja rippileiristä huolimatta en ole tullut uskoon. Sen sijaan olen saanut kyllä kattavasti tietoa uskonnosta ja uskonnoista.
Rippileirillä moni tuli uskoon. Kertoi itkien että "rukoiltiin isosten kanssa ja Jeesus halusi juuri minut". Minun mielestäni se oli vain "joukkohysteriaa". En silti katsonut näitä uskoon tulleita kieroon vaan ajattelin että heiltä puuttuu jotain elämästä ja että on hyvä että saa jotain vastauksia ja hyväksyntää vaikka sitten uskon kautta.
Pidän kirkoista ja kirkkotaiteesta ja olen käynyt niissä konserteissa. Virsien kuuntelusta tai niiden laulamisesta minulle tulee ihanan turvallinen ja lämmin olo. Palaa lapsuuteen ja huolettomaan aikaan.
En aio estä lapseni uskonnollista kasvatusta. Jos lapsi kysyy minulta Jumalasta tai Jeesuksesta kerron että jotkut ihmiset uskovat sellaiseen ja että sinäkin saat uskoa jos haluat vaikka äiti ja isä eivät usko.
Ne tuttavani jotka uskovat eivät pidä uskostaan suurta meteliä. He ovat ihan normaaleja ihmisiä jotka puhuvat normaaleja asioita. Kiroilevat, harrastavat irtoseksiä, ovat hyviä ja joskus huonoja äitejä, juovat alkoholia, ovat onnellisia suhteessaan tai pettävät ja erovat. Eli ovat ihan niinkuin kaikki muutkin ihmiset. Se että uskoo johonkin korkeampaan voimaan tai rukoilee kriisissä ei minusta tee ihmistä heikoksi tai huonommaksi.
En koe uskontoa huonona asiana.