Tampereella koululaisten vanhemmat närkästyivät uskonnonopetuksesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jellonainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Heffalump:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Jos siihen tuhlataan koulupäiviä, niin ymmärrän vanhempien (ja oppilaiden) närkästyksen.

Ja muistan itekin, miten kirkkojuhlien aikaan kouluun oli pakko tulla, mutta ei meille et:läisille mitään järjestetty. Kirkkoon oltais kuulemma saatu tulla. Ei yhtään painostamisen makua, ei...

En ymmärrä, miks olis niin hankalaa, että kaikki lukisivat sitä "yleiseettistä elämänkatsomustietoa" johon voisi toki sisältyä tietoa eri uskonnoista. Mikä siinä olis niin kauheeta?

Ja uskonnonopetus tunnustuksetonta...? Pah. Milloin kirkossa virsien veisuusta on tullu täysin tunnustuksetonta?

Eiköhän kirkollisten juhlien juhliminen, virsien veisuu ja muu uskonnollinen toiminta kuulu jonnekin muualle ku julkisiin kouluihin.

Peesi!
Meillä ei ainakaan ollu tunnustuksemattomasta uskonnon opetuksesta tietoakaan... mut aina ärsytti kun piti raahautua kirkkoon ja et:läiset sai jäädä koululle kattoo jotain kivaa leffaa.

Toisilla noin päin :D Meillä et:läiset sullottiin koulun kirjastoon, jonkun epämääräisen tehtäväpaperin kanssa. Opettajasta ei tietoakaan, mutta vahtimestari kuulemma piti meitä silmällä ettei kukaan lähteny liian aikaisin. Tehtäviin meni n 20 min, sitten istuskeltiin siellä tunti... Ja sit lähdettiin piittamatta seurauksista.

En ole koskaan ymmärtänyt että mitä pahaa siinä uskonnossa on. Miksi se on toisille niin punainen vaate? Tiedän perheitä joissa lähes hysteerisen fanaattisesti hoetaan lapsille että Jeesus ja Jumala on vain satuolentoja ja kuitenkin samaan aikaan kerrotaan että kyllä se Joulupukki ihan oikeasti asuu Korvatunturilla ja Pääsiäiskukko munii munat ja hammaskeiju tuo 2e irronneesta hampaasta :D.

Itselläni ei ole minkäänlaista uskonnollista vakaumusta. Jo ala-asteella luin Raamatun ensimmäistä kertaa kannesta kanteen. Isovanhempani antoi kaikille lastenlapsilleen 10-vuotislahjaksi Raamatun. Pidin, ja pidän vieläkin omasta punaisesta nahkakantisesta Raamatustani jossa on kullanvärinen vetoketju. Kuitenkin jo tuolloin tiesin että en voi uskoa että joku olis herännyt kuolleista. Kaikesta uskonnonopetuksesta ja rippileiristä huolimatta en ole tullut uskoon. Sen sijaan olen saanut kyllä kattavasti tietoa uskonnosta ja uskonnoista.
Rippileirillä moni tuli uskoon. Kertoi itkien että "rukoiltiin isosten kanssa ja Jeesus halusi juuri minut". Minun mielestäni se oli vain "joukkohysteriaa". En silti katsonut näitä uskoon tulleita kieroon vaan ajattelin että heiltä puuttuu jotain elämästä ja että on hyvä että saa jotain vastauksia ja hyväksyntää vaikka sitten uskon kautta.

Pidän kirkoista ja kirkkotaiteesta ja olen käynyt niissä konserteissa. Virsien kuuntelusta tai niiden laulamisesta minulle tulee ihanan turvallinen ja lämmin olo. Palaa lapsuuteen ja huolettomaan aikaan.

En aio estä lapseni uskonnollista kasvatusta. Jos lapsi kysyy minulta Jumalasta tai Jeesuksesta kerron että jotkut ihmiset uskovat sellaiseen ja että sinäkin saat uskoa jos haluat vaikka äiti ja isä eivät usko.
Ne tuttavani jotka uskovat eivät pidä uskostaan suurta meteliä. He ovat ihan normaaleja ihmisiä jotka puhuvat normaaleja asioita. Kiroilevat, harrastavat irtoseksiä, ovat hyviä ja joskus huonoja äitejä, juovat alkoholia, ovat onnellisia suhteessaan tai pettävät ja erovat. Eli ovat ihan niinkuin kaikki muutkin ihmiset. Se että uskoo johonkin korkeampaan voimaan tai rukoilee kriisissä ei minusta tee ihmistä heikoksi tai huonommaksi.

En koe uskontoa huonona asiana.

Alkuperäinen kirjoittaja OR:
En ole koskaan ymmärtänyt että mitä pahaa siinä uskonnossa on. Miksi se on toisille niin punainen vaate? Tiedän perheitä joissa lähes hysteerisen fanaattisesti hoetaan lapsille että Jeesus ja Jumala on vain satuolentoja ja kuitenkin samaan aikaan kerrotaan että kyllä se Joulupukki ihan oikeasti asuu Korvatunturilla ja Pääsiäiskukko munii munat ja hammaskeiju tuo 2e irronneesta hampaasta :D.

No mä aattelin myös olla valehtelematta muissa asioissa, kuten joulupukin olemassaolosta jne.

Alkuperäinen kirjoittaja plot:
"Eikä muista uskonnoista mainita mitään missään sivulauseessa."

Jos mä saisin elää toivemaailmassa niin järjestäisin uskontohommat "vieras toisessa uskonnossa" -periaatteella, eli juhlittaisiin ryhmässä kaikkien uskontojen ja ei uskontojen mitä ryhmästä löytyy tärkeät juhlat ja päivät eli joulut, hanukat, Id-juhlat ym. Kasvattaisi jo pienestä lapsia suvaitsevaisuuteen ja muiden uskontojen ja ajattelujen kunniottamiseen.

Tuohan olisi ihanne ratkaisu:)
Meillä ei koulussa kirkkoon kuuluvat saanu osallistua et tunneille edes vanhemman luvalla (äiti olisi antanut luvan) eikä isä antanut erota kirkosta :headwall:

ninaTT: Mä ehkä ymppäisin osan tuosta nykyisestä et-opetuksesta yhteiskuntaopin opintoihin, erityisesti siihen osaan, missä käsitellään perhe, erityyppiset yhteisöt sekä vähemmistö- ja osakulttuurit. Yhteiskuntaoppi voisi tältä osin myös alkaa jo alakoulussa.

Ja voisin toki lisäillä...

Mä olen nähnyt monta kertaa miten uskonto on pilannut jonkun elämän. Miten heteronormista poikkeava uskovainen nuori taistelee itsensä kanssa. Miten yksi on heittänyt kaiken muun elämästään menemään, opiskelusuunnitelmat, ystävänsä, rahat, jotta voisi olla mahdollisimman paljon mukana seurakuntansa toiminnassa. Miten yksi nainen pääsi kymmenen vuoden taistelun jälkeen irti painostavasta uskonnollisesta seurasta joka oli vienyt hänen kaikki rahansa... Hänellä ei ollut enää ystäviä, aviomiestä tai töitä, sillä hän oli aikoinaan tullut niin vahvasti uskoon, ettei koennut tarvitsevansa niitä.

Pienet lapset ovat haavoittuvia kaikenmaailman typeryyksille. Voi olla hyvin ahdistavaa pienelle lapselle kuulla koulussa miten ihminen joutuu helvettiin jollei usko jumalaan ja jeesukseen. Yksi esimerkki vain.

Alkuperäinen kirjoittaja Chala:
Toi koulujen uskontokysymys on ihan samanlainen ikuisuusdilemma kuin miksi meillä on yleinen asevelvollisuus tai miksi naisen euro on 80senttiä tai miksi valtaa pitää vaan keskimäärin yli 50-vuotiaat, miksi opiskelijoita ei tueta taloudellisesti tarpeeksi mutta elämäntapatyöttömät kyllä saa muuttofirmankin ilmaiseksi jne..

Suomessa mennään tyylillä; kun mekin jouduttiin kärsimään niin tekin joudutte. HAH! Kosto elää ja kun noi ah niin ihanat poliitikot viimekädessä asioista päättää, niin mikään ei muutu mihinkään järkevämpään suuntaan ainakaan vielä pariinkymmeneen vuoteen..

Mä odotan ihan kauhulla mitä joutuu itse jokusen vuoden päästä tappelemaan kun esikko menee hoitoon, eskariin, kouluun.. Enkä tosiaan halua että hänelle tuputetaan kaikkea kristinuskon ilosanomaa jonkun Gideon-tädin toimesta, vaan haluan nimenomaan laadukasta et-opetusta jossa opetetaan lapsille suvaitsevaisuutta ja muiden huomioonottamista, jos käydään uskontoja läpi niin tasapuolisesti kaikkia, ja hitto annetaan niiden lasten päättää itse mihin haluavat uskoa, ilman että joku tulee ja lyö raamatulla päähän ja sanoo että ajattele näin koska minäkin ajattelen!

Ugh! Että ärsyttää tämä Suomen 'ei saa opettaa uskoa, mutta oikeesti kyllä yritetään aivopestä ja manipuloida minkä keretään'.

Niin, ja itsekin olen joutunut uskontoa sijaisena opettamaan vaikken kirkkoon kuulu, että kyllä harmitti vaikka palkkaa sainkin :laugh:

Juu kyllä muakin hirvittää mitä tuleman pitää kun lapset menee hoitoon jne.

Mut toisaalta vois olla hyväkin että tosta pakollisesta uskonnon opetuksesta huoletisi joku kirkkoon kuullumaton, eipä tulisi aivo pesua. Kyllähän se kuitenkin kuuluu yleissivistykseen tietää tästä maassamme vallitsevasta uskonnosta, ihan niinkuin muistakin uskonnoista...

Mä olen nähnyt monta kertaa miten uskonto on pilannut jonkun elämän. Miten heteronormista poikkeava uskovainen nuori taistelee itsensä kanssa. Miten yksi on heittänyt kaiken muun elämästään menemään, opiskelusuunnitelmat, ystävänsä, rahat, jotta voisi olla mahdollisimman paljon mukana seurakuntansa toiminnassa. Miten yksi nainen pääsi kymmenen vuoden taistelun jälkeen irti painostavasta uskonnollisesta seurasta joka oli vienyt hänen kaikki rahansa... Hänellä ei ollut enää ystäviä, aviomiestä tai töitä, sillä hän oli aikoinaan tullut niin vahvasti uskoon, ettei koennut tarvitsevansa niitä.

Pienet lapset ovat haavoittuvia kaikenmaailman typeryyksille. Voi olla hyvin ahdistavaa pienelle lapselle kuulla koulussa miten ihminen joutuu helvettiin jollei usko jumalaan ja jeesukseen. Yksi esimerkki vain.
Koulun uskontotunneillako nämä tuttavasi noihin uskontoihin hurahtivat? Ilman koulun uskonnonopetusta eivät olisi hurahtaneet?

Tohon jälkimmäiseen kappaleeseen...mä uskon, että jos kouluissa olisi myös muiden uskontojen opetusta, noita helvettiin joutumisen pelotteluita lasten ei tarvitsisi koulussa kuunnella.

Ihan totta eihän missään pienten lasten uskonnontunnilla voida sanoa että ihminen joutuu helvettiin jos ei usko. jos sun lastes koulussa on tollasta uskonnon opetusta ottaisin aika äkäseen yhteyttä rehtoriin ym ylempiin tahoihin.

Ei minulle ole koskaan sanottu koulussa että jos et usko joudut helvettiin vaikka uskon mukaan niin käykin. Koulun uskonnonopetuksella ei ole minusta vaikutusta siihen että joku hurahtaa johonkin lahkoon.
En tunne ketää fundamentalistia vaan ihan tavallisia suomalaisa ihmisiä joista osa kuuluu ev.lut kirkkoon ja osa ei. Osa uskoo ja osa ei.

Se että jotkut tuntevat että elämästä puuttuu jotain ja hurahtavat johonkin lahkoon joka vie rahat ja mielenterveyden johtuu kyllä muusta kuin koulun uskonnontunneista.

Ei meitä peloteltu helvetillä. Ja oon käynyt ala-asteeni pienessä kyläkoulussa E-Pohjanmaalla.

En mä tiedä. Mulla ei oikein oo mielipidettä näihin asioihin. En ole koskaan kuulunut kirkkoon tai mihinkään muuhunkaan uskonnolliseen yhteisöön. Kävin ihan normaaleilla uskontotunneilla ja ei se kai mun maailmankatsomukseen vaikuttanut. Jotenkin pidän uskontoa ihan toisarvoisena asiana ja oppiaineena.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Mä olen nähnyt monta kertaa miten uskonto on pilannut jonkun elämän. Miten heteronormista poikkeava uskovainen nuori taistelee itsensä kanssa.

Ei minulle ole koskaan sanottu koulussa että jos et usko joudut helvettiin vaikka uskon mukaan niin käykin. Koulun uskonnonopetuksella ei ole minusta vaikutusta siihen että joku hurahtaa johonkin lahkoon.
En tunne ketää fundamentalistia vaan ihan tavallisia suomalaisa ihmisiä joista osa kuuluu ev.lut kirkkoon ja osa ei. Osa uskoo ja osa ei.

Se että jotkut tuntevat että elämästä puuttuu jotain ja hurahtavat johonkin lahkoon joka vie rahat ja mielenterveyden johtuu kyllä muusta kuin koulun uskonnontunneista.

Tuohon heteronormi-asiaan voisin mainita että hyvä ystäväni on ev.lut pappi ja siunaa mielellään myös samaa sukupuolta olevien liittoja. Sitä tapahtuu ev.lut kirkossa koko ajan vaikka virallista ohjeistusta asiasta ei olekaan.

Tuohon heteronormi-asiaan voisin mainita että hyvä ystäväni on ev.lut pappi ja siunaa mielellään myös samaa sukupuolta olevien liittoja. Sitä tapahtuu ev.lut kirkossa koko ajan vaikka virallista ohjeistusta asiasta ei olekaan.

Ja mun kaveri on anglikaaninen pappi, joka käy kaljalla (jopa humaltuu) ja hevikeikoilla. :o :D

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:

Koulun uskontotunneillako nämä tuttavasi noihin uskontoihin hurahtivat? Ilman koulun uskonnonopetusta eivät olisi hurahtaneet?

Tohon jälkimmäiseen kappaleeseen...mä uskon, että jos kouluissa olisi myös muiden uskontojen opetusta, noita helvettiin joutumisen pelotteluita lasten ei tarvitsisi koulussa kuunnella.

Vastasin tuolla enemmän tuohon yhden harmaan kirjoitukseen missä hän kyseli, että miksi uskonto koetaan huonona asiana.

Yksi mainitsemani esimerkeistä sai kipinän uskoon koulusta. Toinen riparilla, kolmannesta en tiedä.

Tuo helvetti-homma on aika vaikea lapselle selittää, ilman että siitä tulee pelote. Mä muistan hämärästi, että oltais aihetta jossakin vaiheessa ala-astetta käsitelty, silloin kun olin ussan tunneilla...

Alkuperäinen kirjoittaja PsychoKiller:

Ja mun kaveri on anglikaaninen pappi, joka käy kaljalla (jopa humaltuu) ja hevikeikoilla. :o :D

Papit juo viinaa siinä missä muutkin ihmiset ja "tekevät syntiä". Ei usko kenestäkään pyhää tee. Usko on uskovaisille voimavara, lupa olla joskus heikko. Näin on ne ystäväni jotka uskovat selittäneet. Ainoa uskossa oleva ystäväni joka käy kirkossa melkein joka viikonloppu on juuri tämä pappisystäväni :D. Ei muiden uskossa olevien tuttavieni elämässä uskonto näy ulkoisesti.

Vastasin tuolla enemmän tuohon yhden harmaan kirjoitukseen missä hän kyseli, että miksi uskonto koetaan huonona asiana.

Yksi mainitsemani esimerkeistä sai kipinän uskoon koulusta. Toinen riparilla, kolmannesta en tiedä.

Tuo helvetti-homma on aika vaikea lapselle selittää, ilman että siitä tulee pelote. Mä muistan hämärästi, että oltais aihetta jossakin vaiheessa ala-astetta käsitelty, silloin kun olin ussan tunneilla...

Minä en ole koskaan pelännyt lapsena joutuvani helvettiin siksi että en usko. Minulle helvettiä ei ole olemassa. Koulussa asialla ei ole myöskään peloteltu. Jotkut ihmiset hurahtavat lahkoihin toiset huumeisiin kolmannet johonkin muuhun. Ihan yhtä hyvin joku voi hurahtaa Hare Krisnaan kuin vaikka jehovan uskoon.

Tärkeää olisi että kotona ja olisi turvallista ja puhuttaisiin eri uskonnoista. Lapsi saisi uskoa tai sitten ei. Ei tuputettaisi vain yhtä totuutta vaan jokainen saisi tehdä omat päätöksensä. Koulussakin opetaan myös muista uskonnoista. Ja nykyään opetus ei ole tunnustuksellista.

En jaksanut lukea kaikkia viestejä, kun niissä keskusteltiin kuuluuko uskonnon opetus kouluu vai ei, mutta...

Aamulehden juttua kommentoin seuraavasti: Jutussa esiiintyvät vanhemmat ovat närkästyneet, koska heidän lapsiaan kohdeltiin epätasa-arvoisesti? Kuitenkin saman aikaisesti he ovat valinneet, että heidän lapsensa eivät saa osallistua uskonnon opetukseen/ kirkoillisiin tapahtumiin. Leiri oli jutun mukaan seurakunnan järjestämä ja siten uskonnon opetusta. Uskonnon opetukseen osallistumattomille koulu järjestää muuta tekemistä koulupäivän ajaksi, koska koulupäivien määrä on laissa määrätty.

Ongelma taitaakin olla nyt se leirin puute? Jos toiset lapset pääsevät leirille, minunkin lapseni täytyy päästä? Entä kun muut menevät esim. kirkkoon? Nostavatko vanhemmat metelin siitä minne heidän lapsensa pääsevät silloin? Silloinkin muut pääsevät jonnekin, pois koulusta.

Mikä sitten on tasa-arvoa? Valitettavasti valinnoillamme on seurauksia, ja valintojemme seuraukset eivät aina ole tasa-arvoisia. Parempi se vaan on oppia selittämään sille lapselle miten valinnat vaikuttavat elämään ja aina kaikki ei saa samoja asioita kuin muut.

Alkuperäinen kirjoittaja IlmanNikkiä:
Juu, kyllä sais koulusta poistaa uskonnon kokonaan ja opettaa kaikille elämänkatsomustietoa. Vasta oli toinenkin uutinen päiväkotien ruokarukouksesta, siitä oli tehty kanne. Saisin kyllä slaagin jos meidän eskarilaiselle sellaista opetettais :kieh:

OT, mutta 3,5 v. tuli tässä joku aika sitten kotiin pk:sta ja sanoi, että meille opetettiin tänään ruokaruokous hoidossa. Minä, että nooooh, millainen, niin tämä loihe lausumaan oikein reippaasti, että "Kukko puuron keitti, kana maidon lämmitti, pienet linnut lusikat toi, tulkaapa lapset syömään!" :D

Alkuperäinen kirjoittaja PsychoKiller:

Mä tunnen sellaisia ev.lut. pappejakin. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
"Kukko puuron keitti, kana maidon lämmitti, pienet linnut lusikat toi, tulkaapa lapset syömään!" :D

Oikein sopiva, ei vaan olisi tarvinut rukoukseksi tituleerata :)

Ei sitä siellä hoidossa ollutkaan rukoukseksi tituleerattu, kyllä siinä oli lapselta mennyt puurot ja vellit vaan sekaisin (olivat siis tuon ruokalorun opetelleet, ja poika oli jostakin tempaissut ihan oma-aloitteisesti tuon rukous-sanan).

Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Ei sitä siellä hoidossa ollutkaan rukoukseksi tituleerattu, kyllä siinä oli lapselta mennyt puurot ja vellit vaan sekaisin (olivat siis tuon ruokalorun opetelleet, ja poika oli jostakin tempaissut ihan oma-aloitteisesti tuon rukous-sanan).

Juu, näin arvelinkin, hauska syömään-kutsu :)

Alkuperäinen kirjoittaja ....:
Ongelma taitaakin olla nyt se leirin puute? Jos toiset lapset pääsevät leirille, minunkin lapseni täytyy päästä? Entä kun muut menevät esim. kirkkoon? Nostavatko vanhemmat metelin siitä minne heidän lapsensa pääsevät silloin? Silloinkin muut pääsevät jonnekin, pois koulusta.
.
Mä tulkitsin tuosta lehtiartikkelista ongelman olleen juuri tämä. Siksi herääkin kysymys, miksi et-oppilaiden vanhemmat eivät ole yhdessä Tampereen Vapaa-ajattelijat ry:n kanssa järjestäneet mitään vastaavaa toimintaa et-oppilaille? Kun kerran yhdistyksen tavoite heidän omien sanojensa mukaan on "Vapaa-ajattelijoiden aatteellinen tavoite on levittää uskonnoista vapaata maailmankatsomusta.", niin eikö uskonnottomat leirit koululaisille istuisi kuin nenä päähän yhdistyksen toimintaan?

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja ....:
.
Mä tulkitsin tuosta lehtiartikkelista ongelman olleen juuri tämä. Siksi herääkin kysymys, miksi et-oppilaiden vanhemmat eivät ole yhdessä Tampereen Vapaa-ajattelijat ry:n kanssa järjestäneet mitään vastaavaa toimintaa et-oppilaille? Kun kerran yhdistyksen tavoite heidän omien sanojensa mukaan on "Vapaa-ajattelijoiden aatteellinen tavoite on levittää uskonnoista vapaata maailmankatsomusta.", niin eikö uskonnottomat leirit koululaisille istuisi kuin nenä päähän yhdistyksen toimintaan?

Keittiönoita on aika etevä paitsi näkemään, myös ilmaisemaan asioita tarvittaessa minusta harvinaisen tasapuolisesti näkemällä tarvittaessa myös asenteellisen (ja ehkä myös tarkoitushakuisen) alkuasettulun läpi pidemmälle kokonaisuuteen.

Itselläni ei ole minkäänlaista uskonnollista vakaumusta. Jo ala-asteella luin Raamatun ensimmäistä kertaa kannesta kanteen. Isovanhempani antoi kaikille lastenlapsilleen 10-vuotislahjaksi Raamatun. Pidin, ja pidän vieläkin omasta punaisesta nahkakantisesta Raamatustani jossa on kullanvärinen vetoketju. Kuitenkin jo tuolloin tiesin että en voi uskoa että joku olis herännyt kuolleista. Kaikesta uskonnonopetuksesta ja rippileiristä huolimatta en ole tullut uskoon. Sen sijaan olen saanut kyllä kattavasti tietoa uskonnosta ja uskonnoista.
Rippileirillä moni tuli uskoon. Kertoi itkien että "rukoiltiin isosten kanssa ja Jeesus halusi juuri minut". Minun mielestäni se oli vain "joukkohysteriaa". En silti katsonut näitä uskoon tulleita kieroon vaan ajattelin että heiltä puuttuu jotain elämästä ja että on hyvä että saa jotain vastauksia ja hyväksyntää vaikka sitten uskon kautta.

Pidän kirkoista ja kirkkotaiteesta ja olen käynyt niissä konserteissa. Virsien kuuntelusta tai niiden laulamisesta minulle tulee ihanan turvallinen ja lämmin olo. Palaa lapsuuteen ja huolettomaan aikaan.

En aio estä lapseni uskonnollista kasvatusta. Jos lapsi kysyy minulta Jumalasta tai Jeesuksesta kerron että jotkut ihmiset uskovat sellaiseen ja että sinäkin saat uskoa jos haluat vaikka äiti ja isä eivät usko.
Ne tuttavani jotka uskovat eivät pidä uskostaan suurta meteliä. He ovat ihan normaaleja ihmisiä jotka puhuvat normaaleja asioita. Kiroilevat, harrastavat irtoseksiä, ovat hyviä ja joskus huonoja äitejä, juovat alkoholia, ovat onnellisia suhteessaan tai pettävät ja erovat. Eli ovat ihan niinkuin kaikki muutkin ihmiset. Se että uskoo johonkin korkeampaan voimaan tai rukoilee kriisissä ei minusta tee ihmistä heikoksi tai huonommaksi.

En koe uskontoa huonona asiana.

Oon tässä reilut 10v katsellut Koti-Suomen menoa yhteiskunnasta, jossa vaikuttaa vuosikymmenien ateismin jälkimainingit. Jotenkin tulee surullinen olo, et Suomessa ollaan menossa samaan suuntaan. Itse työskentelen täällä asuin maassani saattohoidossa ja on todella vaikeeta kun hädän hetkellä ihmiset ei tiedä mistä etsisivät itselleen lohtua- sitten tuhlataan hirveesti rahaa ennustajiin, ihmeiden tekijöihin jne. Toinen juttu on se, että päiväkodin joulujuhlassa pn vaan lumiukkoja, tonntuja ja joulupukki - siinä kaikki ja varsinaiset joulun pyhät ei eroa mitenkään arjesta, kaikki palvelut toimii, kaupan on auki - ihmiset ei osaa rauhoittua. Mun mieletä uskonnolla yhteiskunnassa on myös syvempi merkitys kuin vaan ihmisen henkilökohtaisella tasolla.

Yhteistyössä