Tänään puistossa nähtyä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kyttääjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kyttääjä

Vieras
Oltiin tuossa aamupäivällä puistossa ja taas sai silmät ymmyrkäisinä ihmetellä yhtä mammaa. :D PIenehköllä hiekkalaatikolla oli muutama lapsi samaan aikaan, mukana menossa oli myös pari arviolta nelivuotiasta poikaa ja suunnilleen saman ikäistä tyttöä. Pojat nyt oli semmoisia meneviä kuin tuon ikäiset ovat, kaivelivat hiekkaa kuorma-autojen lavalle ja kuskasivat sitä pitkin poikin. Toinen poika sitten meni ja ajoi muoviautolla päin tämän toisen tytön jalkaa. Tyttö ei edes inahtanut, eli ei se voinut kovin paljoa sattuakaan toppapuvun läpi. Pojan äiti tarttui heti asiaan ja ojensi Nicopetteriään tiukasti ja lähti menemään sinne hiekkalaatikolle siirtääkseeen poikaa etäämmäs.

Mutta mitä teki tämä tytön äiti? Se alkoi siinä mesoamaan Nicopetterille suureen ääneen "hei sinä poika siinä, mikä sinä olit, Nicopetteri vai, lopeta heti tuollainen!" Okei, itse kannatan kyllä koko kylä kasvattaa -asennetta, mutta toi oli mielestäni vähän liioiteltua. Onneksi oma lapseni ei ollut tuo Nicopetteri, mä olisin varmaan napauttanut takaisin sille eukolle. Eri asia jos tyttöä olisi sattunut tai pojan äiti ei olisi mitenkään reagoinut.

Onko toi kovinkin tavallista alkaa räyhäämään puistossa noin? Oma lapseni on vielä sen verran pieni ettei tuo puistoetiketti ole ihan hallussa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kyttääjä;25314907:
Oltiin tuossa aamupäivällä puistossa ja taas sai silmät ymmyrkäisinä ihmetellä yhtä mammaa. :D PIenehköllä hiekkalaatikolla oli muutama lapsi samaan aikaan, mukana menossa oli myös pari arviolta nelivuotiasta poikaa ja suunnilleen saman ikäistä tyttöä. Pojat nyt oli semmoisia meneviä kuin tuon ikäiset ovat, kaivelivat hiekkaa kuorma-autojen lavalle ja kuskasivat sitä pitkin poikin. Toinen poika sitten meni ja ajoi muoviautolla päin tämän toisen tytön jalkaa. Tyttö ei edes inahtanut, eli ei se voinut kovin paljoa sattuakaan toppapuvun läpi. Pojan äiti tarttui heti asiaan ja ojensi Nicopetteriään tiukasti ja lähti menemään sinne hiekkalaatikolle siirtääkseeen poikaa etäämmäs.

Mutta mitä teki tämä tytön äiti? Se alkoi siinä mesoamaan Nicopetterille suureen ääneen "hei sinä poika siinä, mikä sinä olit, Nicopetteri vai, lopeta heti tuollainen!" Okei, itse kannatan kyllä koko kylä kasvattaa -asennetta, mutta toi oli mielestäni vähän liioiteltua. Onneksi oma lapseni ei ollut tuo Nicopetteri, mä olisin varmaan napauttanut takaisin sille eukolle. Eri asia jos tyttöä olisi sattunut tai pojan äiti ei olisi mitenkään reagoinut.

Onko toi kovinkin tavallista alkaa räyhäämään puistossa noin? Oma lapseni on vielä sen verran pieni ettei tuo puistoetiketti ole ihan hallussa.

Juu, eipä ole mun lapsia kukaan vieras tullut koskaan ojentamaan puistossa.. No, eipähän osa tunnu omiaankaan ojentavan..

Minä kyllä ojennan omiani, ja jos tarve vaatii, eli lapsen omat vanhemmat eivät kiinnitä huomiota, ojennan myös vieraita lapsia. Maltillisesti siis kuitenkin.

Itse voisin ojentaa vierasta lasta tarvittaessa, jos omat vanhemmat eivät huomaa tai ehdi. Mutta jos oma vanhempi reagoi, kyllä se riittää, ei siinä enää minua tarvita. Mutta jos joskus ojennan vierasta lasta, ei sekään vaadi mesoamista. Voi ihan vain sanoa reippaasti lapselle, että varothan muita, ettei ketään satu tms. Ja silloinkin on syytä kertoa mitä lapsi tekemi mielestäni väärin. "Lopeta tuollainen", kertoo lapselle lähinnä sen, että jotain meni nyt pieleen, mutta ei välttämättä edes tajua mistä on kyse. Ei siinä tarvita närkästymistä, mesoamista ja lapsen syyttelyä: Harvoin lapset tahallaan toista tölvivät, usein vaan vauhti yltyy liiaksi. Ja jos tekevätkin tahallaan, niin silti mesoaminen ei ole kovin toimiva tapa saada sitä pysäytettyä.

Tuollaisesta en olisi varmaan vielä liikahtanutkaan, jos törmäyksen kohde olisi ollut oma lapseni. (Oma lapsi törmäilijänä, silloin taas olisin.) Suunnilleen saman ikäisiltä odotan jonkinlaista kykyä avata suunsa ja kertoa toiselle, jos toisen lapsen toiminta häiritsee.

Yhteistyössä