Tapaamisoikeudet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "D-mamma"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

"D-mamma"

Vieras
osaisko kukaan kertoa/neuvoa miten asia oikeesti menee??

tilanne on tämä:3 lapsen yhteishuoltajuus, tapaamiset joka ke ilta ja jokatoinen vkl pe ilta-su ilta,sopimus tehty yhdessä lastenvalvojalla. tapaamiset ei kuitenkaan toimi noin vaan lasten isä ilmoittaa sähköpostilla milloin ottaa ja ottaa sitten jos muistaa.

mutta eihän mun ole "pakko" antaa hälle lapsia muuta kuin sovittuina päivinä??

No, onko tilanne niin mahdoton, ettet voi joustaa? Lasten ja isän suhteen vaaliminen on todella ensiarvoisen tärkeää LASTEN TAKIA. Isä se on tapaamisia siirteleväkin isä.

Meillä oli hiukan samanlainen tilanne viime syksynä. Isä ilmoitti vain milloin ottaa ja haki lapsen. Käytännössä olin 24/7 valmiudessa antamaan lapsen pois. Tarkoittaa sitä, että minun ja lapsen arki ei ollut sujuvaa ja säännöllistä, ja pompimme isän tahtiin ja elimme hänen mielen mukaan. Kunnes kyllästyin lopullisesti ja otin uudestaan yhteyttä lastenvalvojaan. isä tuli paikalle, keskustelimme ja tein selväksi sen, että lapsi on isällään SOVITTUINA päivinä.Asiasta väännettiin, mutta nykyään lapsi on säännöllisesti isällään, ennalta sovittuina päivinä. Helpotti kummasti meidän elämää, säännöllisyys ja meidän arjen rutiinit tulivat takaisin. Ja lapsi isällään siis 3 pv vkosta, ennenkuin joku tulee mutisemaan. melkein 50/50 siis.

[QUOTE="vieras";23781449]No, onko tilanne niin mahdoton, ettet voi joustaa? Lasten ja isän suhteen vaaliminen on todella ensiarvoisen tärkeää LASTEN TAKIA. Isä se on tapaamisia siirteleväkin isä.[/QUOTE]

kun oon jo 2v joustanu kuin kuminauha, välillä kuukausi ettei lapset ole tuntiakaan isällä.. ja koko kevään on saanut meilillä ilmoittaa milloin pitää-yhtään pe-su viikonloppua ei ole

ei kai se ovi olla niin että aina omat suunnitelmat pitää muuttaa sitä mukaa millä tuulella ex on?

Onko se lasten takia joustaminen oikeasti lasten etu? Jos lapset ei koskaan tiedä milloin ovat menossa isälle ja milloin se taas perutaan viimehetkellä. Jos äiti ja lapset elävät sen varassa milloin isä sattuu haluamaan lapsia hakea, niin kyllä siinä äidin suunnitelmien lisäksi kärsii lastenkin suunnitelmat, varsinkin isompien lasten kohdalla. Pahimmillaan menee lasten luottamus äitiinkin kun yhdessä sovitut tekemiset perutaan viimetipassa kun isä haluaakin lapsia luokseen.

Mun mielestä lapsilla on noiden tapaamisaikojen ulkopuolella oikeus elää sitä normaalia arkea äidin kanssa, eikä olla mitään sätkynukkeja isälleen.

[QUOTE="pipsa";23782177]Onko se lasten takia joustaminen oikeasti lasten etu? Jos lapset ei koskaan tiedä milloin ovat menossa isälle ja milloin se taas perutaan viimehetkellä. Jos äiti ja lapset elävät sen varassa milloin isä sattuu haluamaan lapsia hakea, niin kyllä siinä äidin suunnitelmien lisäksi kärsii lastenkin suunnitelmat, varsinkin isompien lasten kohdalla. Pahimmillaan menee lasten luottamus äitiinkin kun yhdessä sovitut tekemiset perutaan viimetipassa kun isä haluaakin lapsia luokseen.

Mun mielestä lapsilla on noiden tapaamisaikojen ulkopuolella oikeus elää sitä normaalia arkea äidin kanssa, eikä olla mitään sätkynukkeja isälleen.[/QUOTE]

En mä siis meinaa ettei koskaan voisi joustaa. Jos isällä on joku syy ettei sovittu viikonloppu just nyt käy ja pyytää että sen voisi tällä kertaa vaihtaa seuraavalle viikonlopulle niin voihan siihen suostua. Mut jos ne isän perumiset ja halu tavata tapaamisaikojen ulkopuolella on jatkuvaa ja tuntuu lähinnä kiusanteolta äitiä kohtaan niin siihen ei kannata lähteä mukaan.

[QUOTE="D-mamma";23782106]kun oon jo 2v joustanu kuin kuminauha, välillä kuukausi ettei lapset ole tuntiakaan isällä.. ja koko kevään on saanut meilillä ilmoittaa milloin pitää-yhtään pe-su viikonloppua ei ole

ei kai se ovi olla niin että aina omat suunnitelmat pitää muuttaa sitä mukaa millä tuulella ex on?[/QUOTE]

Ei tarvitse joustaa vaan ilmoitat eksälle, että jollei jo sovituista pidetä kiinni, niin mennään lastenvalvojalle keskustelemaan tapaamiset uusiksi.

Ne on ne sovitut päivät tai sitten ei ollenkaan. Isän pitää pystyä sitoutumaan niihin ihan niin kuin sinunkin. Ei ole missään tapauksessa reilua sinua tai lapsia kohtaan, että isä saa yksipuolisesti ilmoitusluontoisesti kertoa ottaako lapset vai ei.

[QUOTE="D-mamma";23782106]kun oon jo 2v joustanu kuin kuminauha, välillä kuukausi ettei lapset ole tuntiakaan isällä.. ja koko kevään on saanut meilillä ilmoittaa milloin pitää-yhtään pe-su viikonloppua ei ole

ei kai se ovi olla niin että aina omat suunnitelmat pitää muuttaa sitä mukaa millä tuulella ex on?[/QUOTE]

No ei tarkoita. Ikävä kyllä lähivanhemman ja sen sitoutumaan kykeneväisen vanhemman rooli ja velvollisuus on se, että hän on valmis pitämään lapsia aina. Isällä on oikeus, mutta ei velvollisuus tavata lapsiaan. Jos hän ei tapaa lapsiaan silloin, kun hänellä on siihen sovittu aika, niin missään tapauksessa ei kannata antaa hänen tavata lapsia muulloin. Olisi ihan eri asia, jos sopisitte aikataulujen muutoksista yksissä tuumin ja hyvässä hengessä, mutta tuollaiseen pompotteluun ei tartte kenenkään lähteä.

Yhteistyössä