Tapahtui eilen tarhassa...

Alkuperäinen kirjoittaja A shadieeyah:
Alkuperäinen kirjoittaja ei ymmärrä:
miksi lapsesi osallistuu joulujuhlaan kun se perustuu 100% jeesuksen syntymään eli on uskonnollinen juhla. Näemmä vähän lipsuu vanhemmilta tämä juttu kun uskonnollista satua ei saa lukea mutta juhlitaan Jeesuksen syntymää!

ei ymmärrä ei ymmärrä..
Joulu kun EI perustu Jeesuksen syntymään, siitä on tässä käyty sivukaupalla kädenvääntöä vaikka se ei suorastaan ole aihe.
Mutta silti monet väenvängällä väittävät että Joulu=Jeesuksen syntymäjuhla.
Tosiallinen fakta on joka löytyy vaikka mistä, että alunperin suomessa Joulua juhlittiin aivan muuna kuin mitä mainitsit. Tosiasia on että paavi vai mikäpä lie kristinuskon johtohahmo päätti että nytpä sitä juhlitaan juuri sinä ja sinä päivänä(silläkin takaa-ajatuksena saada pakanoista kristityiksi tulemaan).

sä et sitten millään käsitä...
"Joulu on vuosittainen 25. joulukuuta vietettävä juhla, jota on länsimaissa vietetty perinteisesti kristinuskoon liittyvänä juhlana Jeesuksen syntymän kunniaksi. Ennen kristinuskoa on talvipäivänseisauksen aikoihin vietetty sydäntalven juhlaa. Suomen kielen sana joulu on skandinaavinen lainasana ja tulee alun perin talvipäivänseisaus-juhlan nimestä."

ennen vietettiin sydäntalven juhlaa ja kristinuskon aikaan joulua joka on jeesuksen syntymäjuhla. nimi JOULU on LAINASANA joka ALUNPERIN tulee talvipäivänseisaus-juhlan NIMESTÄ.

"Lainasana tarkoittaa toisesta kielestä toiseen siirtynyttä sanaa.Lainautuminen on kaikille kielille ominainen ilmiö, mutta yleisimmin sitä havaitaan tapahtuvan niin sanotuista maailman valtakielistä pienempien kieliyhteisöjen suuntaan. Johtamisen rinnalla sanojen siirtyminen on yksi yleisimmistä tavoista kartuttaa kielen mahdollisesti vaillinaista sanastoa. Tilanne on tyypillinen haluttaessa kuvata jotakin uutta ilmiötä tai asiaa, jolle kielessä ei ole vielä nimeä, tai kotoperäinen ilmaus on heikko, kankea, vaikeasti lausuttava, vanhahtava tai siihen liittyviä assosiatiivisia, sivumerkityksiä halutaan täsmentää."

Alkuperäinen kirjoittaja Inconspicuous:
On kyllä jännä nähdä miten tulevaisuudessa käy, kun useinhan lapset kyseenalaistavat vanhempiensa valinnat ja päättävätkin toimia toisin omassa elämässään. Eli onko odotettavissa joukkokirkkoonliittyminen, kun nythän muodissa on erota kirkosta.

Spekulointiahan tuo on, mutta sen toteutuminen jää nähtäväksi.

Voi hyvinkin olla, että jonain päivänä ihmiset liittyvät takaisin kirkkoon, kunhan se on hieman uudistunut näkemyksiensä osalta. Juuri luin lehdestä että eräskin kirkkoherra vaihtaa sukupuoltaan Imatralla :D Ja monien mielestä hänen pitäisi erota. Tuon suvaitsemattomuuden vuoksi en kuulu kirkkoon, eikä lapseni. En moista uskoa halua lapsilleni opettaa. Me uskomme kyllä johonkin korkeampaan, mutta se korkeampi taho ei ole niin suvaitsematon mitä valitettavasti tällä hetkellä kristinusko harjoittaa liian paljon.

Me ei miehen kans kuuluta kirkkoon, lapset kuuluu ja saavat kuulua niin kauan kuin itse haluavat. Saavat tarhassa ja koulussa osallistua ns. uskonnollisiin hömpötyksiin kun ovat vielä sen verran pieniä. Sitten kun kasvavat voi heille kertoa, että itse saa päättää haluaako esim uskonto-löpinöitä opiskella ja saa opiskella jos haluaa mutta toki pitää kertoa, että tarinoitahan ne vaan on. Itse olin koulussa hyvä uskonnossa vaikkei pätkääkään kiinnostanut koko homma, eli en ole ikinä uskonut mihinkään vaikka rippikoulut jne on käyty. Se on aika paljon päästä kiinni miten tämänkin asian ottaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Mä olen selkeästi kertonut meidän perheen kannan näihin asioihin päiväkodissa:

Pyhäkouluun, kirkkokäynteihin, papin vierailuihin yms uskonnolliseen kasvatukseen ei meidän lapset osallistu.

Joulujuhlaan osallistuvat, mutta emme halua heidän esittävän esim. jouluevankeliumia - meidän lapset olkoon tonttuja, lumiukkoja, piparkakkuja yms, joka joulujuhlassa kun on niitäkin esityksiä.

Laulutunneille osallistuvat, eikä satunnaiset "Jumalan kämmenellä " tms laulut haittaa. Pakkohan niitä on sietää :snotty:

Joku totesi ylempänä, että on väärin jos vanhemmat päättävät näistä asioista lapsen puolesta. Mutta sitähän se vanhemmuus on: me päätämme lastemme asioista. Ja mitäs se lapsen kastaminen ev.lut. kirkon jäseneksi sitten on, ellei lapsen asioista päättämistä, ennen kun hänellä itsellään on sananvaltaa? :whistle:

Meillä ei juurikaan ole ollut vaikeuksia näiden asioiden kanssa. Ja se on ihan varmaa, että mun lapsille ei uskonto-diipadaapaa totuutena opeteta. Piste.
uskotteko te sit tonttuihin,piparkakkuihin ja lumiukkoihin...heh!no,kukin tavallaan ja lapset kulkee sit latujaan...

Alkuperäinen kirjoittaja just joo:
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Mä olen selkeästi kertonut meidän perheen kannan näihin asioihin päiväkodissa:

Pyhäkouluun, kirkkokäynteihin, papin vierailuihin yms uskonnolliseen kasvatukseen ei meidän lapset osallistu.

Joulujuhlaan osallistuvat, mutta emme halua heidän esittävän esim. jouluevankeliumia - meidän lapset olkoon tonttuja, lumiukkoja, piparkakkuja yms, joka joulujuhlassa kun on niitäkin esityksiä.

Laulutunneille osallistuvat, eikä satunnaiset "Jumalan kämmenellä " tms laulut haittaa. Pakkohan niitä on sietää :snotty:

Joku totesi ylempänä, että on väärin jos vanhemmat päättävät näistä asioista lapsen puolesta. Mutta sitähän se vanhemmuus on: me päätämme lastemme asioista. Ja mitäs se lapsen kastaminen ev.lut. kirkon jäseneksi sitten on, ellei lapsen asioista päättämistä, ennen kun hänellä itsellään on sananvaltaa? :whistle:

Meillä ei juurikaan ole ollut vaikeuksia näiden asioiden kanssa. Ja se on ihan varmaa, että mun lapsille ei uskonto-diipadaapaa totuutena opeteta. Piste.
uskotteko te sit tonttuihin,piparkakkuihin ja lumiukkoihin...heh!no,kukin tavallaan ja lapset kulkee sit latujaan...

Piparkakut ja lumiukothan on olemassa, jos ne teen tai joku muu tekee. Kotona aattelin lauantaiksi piparkakkuja tehdä ja silloinhan ne on olemassa. Jeesusta tai jumalaa on vähän vaikeampi tehdä :D

Ihan mielenkiinnolla tässä odottelen miten suhtaudutaan poikein tarhassa tuohon. Kun siellä kuitenkin ilmoitin, ettei pojat saisi osallistua ev-lut. opetukseen ja tapahtumiin... Hmm... Siis mikäköhän on niiden politiikka siellä joulujuhlien ja muiden suhteen?

Kiva vääntää tästä aiheesta. Meidän perhe ei kuulu kirkkoon ja lapsemme ei ole kastettu, käymme kirkossa jos häät tai hautajaiset siellä vietetään ja koulussa mulla oli uskonto kymppi.

Mulle seurakunnan järjestämä pyhakoulu saa näkemään hieman punaista. Ei millään pahalla, mutta vuosien varrella olen nähnyt, että evlut seurakunnan nuorisotyössä EI hyväksytä sitä, että ei uskota heidän jumalaansa tai osallistuta rukoushetkiin. Pidän heitä hieman puolueellisina tuomaan uskontokasvatusta verrattuna esim koulun uskonnonopetukseen. Sitä sentään säätelee kirkon ulkopuolinen taho. En myöskään haluaisi lestaadiolaisalueella lasten osallistuvan herätysjuhliin tai muslimialueella islaminuskoiseen "pyhäkouluun".

Olen itse käynyt synagoogassa, moskeijassa, katolisessa kirkossa, ortodoksisessa kirkossa ja jossain "luontoäidin" hihhulipaikassa. Virkistävää on tietää muista uskonnoista ja heidän tavoistaan, mutta siihen se sitten jääkin. Meninpä jopa isoseksi rippikouluun, mutta mulle tehtiin kyllä selväksi jälkeenpäin, että vakaumukseni ei ole oikea.

En näe punaista joulujuhlan evankeliumista, sehän on vain kerran vuodessa. Yksittäinen harras joululaulu tai enkelin leikkaaminen ikkunaan ei paina missään. Mutta jos päiväkodin kaikki askartelu- tai lauluhetket pohjautuisivat uskonnollisiin aiheisiin, toivoisin vähän rennompaa ja avarampaa otetta päiväkodilta näiden suhteen. Päivittäin lapseni ei tarvitse opetella kiittämään jumalaa ruuasta, vaan toivon hänen kiittävän keittäjää, joka sen ruuan on konkreettisesti tehnyt. Samoin itse en näe tärkeänä että mulle tuntematon uskontokunnan edustaja antaa "suostumuksensa tai siunauksensa" avioliitolleni. Pöh tämä on mun ihan yksityisjuttuni.

Mutta nämä asiat tosiaan riippuvat miltä kantilta asiaa katsoo, ja miten tärkeänä pitää uskontoa. Mulle uskonto saa vaimeasti kuulua taustalla, mutta sitä on turha yrittää nostaa arkipäivän jutuksi. Ja valitettavasti asiaan syvästi uskovat harvemmin ymmärtävät tätä toista näkökulmaa...

Alkuperäinen kirjoittaja SatuPaska:
Ihan mielenkiinnolla tässä odottelen miten suhtaudutaan poikein tarhassa tuohon. Kun siellä kuitenkin ilmoitin, ettei pojat saisi osallistua ev-lut. opetukseen ja tapahtumiin... Hmm... Siis mikäköhän on niiden politiikka siellä joulujuhlien ja muiden suhteen?

Viime vuonna meillä pojun tarhan joulujuhla oli joulukirkko, joten jätettiin väliin. Tänä vuonna onkin sitten ihan tarhalla juhlat, joten sinne osallistutaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Greeata:
Alkuperäinen kirjoittaja SatuPaska:

Viime vuonna meillä pojun tarhan joulujuhla oli joulukirkko, joten jätettiin väliin. Tänä vuonna onkin sitten ihan tarhalla juhlat, joten sinne osallistutaan.

Meidän muksujen pk:ssa on ollut erikseen joulujuhla ja jouluhartaus kirkossa/seurakuntatalolla. Juhlaan ovat osallistuneet, hartauteen ei.

Tosin viime vuonna tytön lto totesi että "me lähdemme huomisaamuna sitten kello 9 kirkkoon, eli viimeistään varttia vaille pitäisi olla täällä, juhlavaatteissa". Sanoin, että eihän meidän tyttö osallistu kirkkokäynteihin. Lto sanoi että "mutta kyllä me mennään sinne, koko ryhmä ". Sanoin, että ei, me ollaan jo ajat sitten sovittu ja ilmoitettu että meidän tyttö ei sinne mene. Lto sanoi että kaikki menee. Silloin mä suutuin ja muistutin, että Suomessa on uskonnonvapaus, ja päiväkodin tädeillä ei ole oikeutta viedä ketään kirkkoon jos vanhemmat sen kieltävät.

"No mitä me sitten tehdään?" kysyi lto. Sanoin että en tiedä, keksikää jotain. Eivät he keksineet mitään. "Voitko sä pitää tytön kotona?". No en voi, mulla oli koulupäivä, miehellä työpäivä, isovanhemmat ja eno töissä. "No, sitten meidän on pakko ottaa tyttö mukaan kirkkoon". Sanoin että ei ole, kyllä mä jotain keksin jos te ette mukamas keksi.

Vein sitten pojan hoitoon, ja kysyin ryhmän tädeiltä asiasta, ja he olivat ihan ihmeissään. Heillä kun jäi kaksi tätiä plus harjoittelija päiväkodille, sillä vauvoja ei kirkkoon viedä, ja meidän lasten lisäksi oli viisi muutakin lasta jotka ei kirkkokäyntiin osallistu...sanoin, että tuon tytönkin sitten sinne, ja he sanoivat että niin se oli jo muiden ryhmien kanssa sovittukin, eikö sulle ole sanottu siitä?

Lto oli siis ottanut asiakseen pelastaa uskonnottoman lapsiraukkani viemällä hänet kirkkoon :kieh: ja väittämällä että muuta ratkaisua ei ole, vaikka ratkaisusta oli sovittu jo aikoja sitten, eikä se ollut muun henkilökunnan mielestä mikään ongelma edes.

Olin jo unohtanut koko episodin, mies siitä muistutti eilisiltana kun juteltiin aiheesta joulu ja päiväkoti.

Nykyään siellä on ihan eri lto. Eikä tuonkaan kanssa tullut enää ongelmia, kun hän sai kurinpalautusta kollegoiltaan :D

Toivottavasti teidän "kirkon vastustajien" lapset eivät ole samassa päiväkodissa, kun meidän tytön tarhaanmeno tulee ajankohtaiseksi. Ihme tiukkapipoisuutta monen tekstissä :kieh:...

Yhteistyössä