Tappouhkaus: Kielsin vauvaani purrutta koiraa tulemasta mummolaamme, omistaja suuttui

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Koko yön valvonut av-mamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Vieras";24707895]Eli siis teidän mielestännekö koiran omistajan ei tarvitse vahtia omaa koiraansa vaan koira saa olla ja liikkua vapaasti mutta äidin on vahdittava vauvaansa herkeämättä? Eihän se nyt niin mene! Eiköhän tässäkin tapauksessa molempien täydy vahtia omaansa herkeämättä. Eli siis koiran omistaja ja vauvan äiti ovat molemmat syyllisiä!

Ja todellakin ap.lla on oikeus kieltää täysin vierasta ihmistä tulemasta omien vanhempiensa luokse!!!! Menköön sekopää rakkinsa kanssa vaikka omien vanhempiensa luokse pyörimään. Törkeää tunkea itteensä vieraiden ihmisten kotiin väkipakolla ja sitten ladella tappouhkauksia kun ei olekkaan tervetullut.

Ap:n kannattaa nyt jättää sekopää täysin huomiotta ja jos vielä tappouhkauksia latelee niin ilmoitus poliisille.[/QUOTE]

Jospa ne vanhemmat oli myös sen sekopään vanhempia? Sisko, veli?

Itselläni oli koira monta vuotta, eikä se koskaan herätessään pelästynyt niin, että olisi ensimmäisenä yrittänyt näykätä lähimpänä olevaa. Enkä ole kuullut muistakaan vastaavista koirista. Oli asia miten oli, koira, joka ensimmäisenä näykkää/yrittää purra/uhkaa purevansa, on vaarallinen. Jostain kumman syystä pidän ihmislasta hierarkiassa korkeammalla, kuin koiraa, joten tällainen koira täytyisi pitää kaukana lapsista, ei toisinpäin. Kaksi täysin arvaamatonta otusta keskenään, ei ole hyvä yhtälö. Selkeästi koiran omistajalla oli tiedossa, että kyseinen eläin on arvaamaton lasten seurassa, koska pelkää niitä, joten ehkäpä omistajan olisi tullut pitää parempaa huolta koirastaan. On täysin mahdotonta vahtia kahta nopealiikkeistä otusta samassa tilassa (tässä tapauksessa siis lasta ja koiraa) mikäli ne eivät ole kytkettynä erillisiin häkkeihin. Yksinkertaisesti et voi roikottaa lasta kokoaikaa sylissä tai vastaavasti pitää koiraa häkissä.

Itselläni oli koira monta vuotta, eikä se koskaan herätessään pelästynyt niin, että olisi ensimmäisenä yrittänyt näykätä lähimpänä olevaa. Enkä ole kuullut muistakaan vastaavista koirista. Oli asia miten oli, koira, joka ensimmäisenä näykkää/yrittää purra/uhkaa purevansa, on vaarallinen. Jostain kumman syystä pidän ihmislasta hierarkiassa korkeammalla, kuin koiraa, joten tällainen koira täytyisi pitää kaukana lapsista, ei toisinpäin. Kaksi täysin arvaamatonta otusta keskenään, ei ole hyvä yhtälö. Selkeästi koiran omistajalla oli tiedossa, että kyseinen eläin on arvaamaton lasten seurassa, koska pelkää niitä, joten ehkäpä omistajan olisi tullut pitää parempaa huolta koirastaan. On täysin mahdotonta vahtia kahta nopealiikkeistä otusta samassa tilassa (tässä tapauksessa siis lasta ja koiraa) mikäli ne eivät ole kytkettynä erillisiin häkkeihin. Yksinkertaisesti et voi roikottaa lasta kokoaikaa sylissä tai vastaavasti pitää koiraa häkissä.

Ap jätti kyllä myöskin kertomatta että mitä siinä tilanteessa tapahtui. Siis että menikö lapsi vaan koiran lähelle ja koira heräsi, pelästyi ja näykkäsi. Vai oliko kenties niin että lapsi rojahti koiran päälle, astui tassun päälle tms.

Eikä ap itse asiassa kertonut edes sitä, että puriko koira lopulta lasta vai "näykkäisi ilmaa". Ap sanoi vain että lapsi "ehti väistää", mutta enpä usko siihen. Pikemminkin luulen että koira "näykkäisi ilmaa" tai herätessään pelästyneenä, täysin luontaisella käytöksellä yritti puolustautua satuttajaa kohtaan, mutta ymmärsi ajoissa jättää tekonsa vaan aikeeksi.

Olisi mukava kuulla myös vastakkainen näkemys tästä aiheesta, aloittaja kun selvästi on aiheessa sangen puolueellinen.

Ap jätti kyllä myöskin kertomatta että mitä siinä tilanteessa tapahtui. Siis että menikö lapsi vaan koiran lähelle ja koira heräsi, pelästyi ja näykkäsi. Vai oliko kenties niin että lapsi rojahti koiran päälle, astui tassun päälle tms.

Eikä ap itse asiassa kertonut edes sitä, että puriko koira lopulta lasta vai "näykkäisi ilmaa". Ap sanoi vain että lapsi "ehti väistää", mutta enpä usko siihen. Pikemminkin luulen että koira "näykkäisi ilmaa" tai herätessään pelästyneenä, täysin luontaisella käytöksellä yritti puolustautua satuttajaa kohtaan, mutta ymmärsi ajoissa jättää tekonsa vaan aikeeksi.

Olisi mukava kuulla myös vastakkainen näkemys tästä aiheesta, aloittaja kun selvästi on aiheessa sangen puolueellinen.

Näin mäkin vähän epäilen, koska ensin ap sanoi että koira puri mutta myöhemmin kertoi että lapsi oli mennyt sitä häiritsemään eikä koira edes purrut. Niin mitenköhän stoori muuttuu jatkossa... Lapsi meni repimään nukkuvaa koiraa ja tökki silmiin jolloin koira murahti?

"Ilmeisesti koiran purema tms. ei ollut niin vakava, koska piskiä ei ole vielä lopetettu."

Sen pureman ei tarvitse olla vakava, tässä talossa ainakin riittää pelkkä tahallinen näykkäisy niin koira on kuollut. Tuttuni lopetti koiransa joka YRITTI purra hänen lastaan.

Niin ja lisäänpä vielä että koira oli ihan pennusta asti tosi arka ja epäluotettava lapsiperheeseen kun oli ikänsä pelkästään aikuisten kanssa asunut.
Ja tasan tarkkaan jos jonkun piski puree lastani niin varmasti vien asian eteenpäin.

Niin ja ennen kuin kukaan koiranomistaja hyökkää kimppuuni, niin kerronpa että myös meillä on koira(joka saa tappotuomion saman tien jos menee lasta puremaan) ja olen muutenkin henkeen ja vereen koiraihminen niiden kanssa ikäni eläneenä

Minulla on kaksi koiraa ja ne eivät kyllä yritä purra ketään vaikka ne herätettäisiinkin. Minun koirani eivät purisi vaikka pieni lapsi vähän kokeilisikin rajummasti korvaa tai häntää yms. Koiran pitää olla niin koulutettu ettei satuta eikä edes yritä satuttaa ketään!! Kyllä koiran päässä vikaa on jos heti yrittää purra, sekä omistajan päässä vikaa jos alkaa tappouhkauksia tulla. Minä tekisin rikosilmoituksen ainakin siitä. Turha siitä on lapsen äitiä syyttää. Teillä ei kellään taida lapsia olla. En haluaisi lähellekään sellaista koiraa joka yrittää purra jos ei saa nukkua rauhassa!

Alkuperäinen kirjoittaja että näin;24708931:
Niin ja lisäänpä vielä että koira oli ihan pennusta asti tosi arka ja epäluotettava lapsiperheeseen kun oli ikänsä pelkästään aikuisten kanssa asunut.
Ja tasan tarkkaan jos jonkun piski puree lastani niin varmasti vien asian eteenpäin.

Niin ja ennen kuin kukaan koiranomistaja hyökkää kimppuuni, niin kerronpa että myös meillä on koira(joka saa tappotuomion saman tien jos menee lasta puremaan) ja olen muutenkin henkeen ja vereen koiraihminen niiden kanssa ikäni eläneenä

Helpottaa kuulla, että muukin koiraihminen on järkevä ja osaa priorisoida asioita.

Ja mitä tulee tähän, kun kaikki nyt vähättelevät sitä, että jos kerran häirittiin nukkuvaa koiraa, niin eihän se sitten ole paha... jos mun mies pelästyis unissaan, kun lapsemme menee hänen lähelleen ja paukauttisi tätä nyrkillä tauluun, niin tuskimpa asia menisi ohi sillä, että "no mutta se oli sen lapsen vika, kun kerran meni nukkuvan miehen lähelle..."

Mä en ainakaan saanut aloittajan kirjoituksesta selkeää kuvaa siitä puriko koira lasta vai ei. Ensin kirjoitti että puri päähän, sitten kirjoitti että lapsi ehti väistämään kun koira "napsautti" silmän vieressä.

Mulle taas ei olis tullut mieleenikään lähteä lopettamaan meidän koiraamme, vaikka on monesti "napsauttanut" kun lapsia on ollut härnäämässä. Kun sen on kilometrin päähän huomannut, että koira ei ole edes yrittänyt purra, varoittamiseksi vaan mukamas purrut, eli napsauttanut hampaillaan vieressä. Aika järkyttävää olisi viedä koira siitä hyvästä piikille, ihan kuin koiralla ei olisi oikeuksia varoittaa jos ja kun sitä kiusataan.

Helpottaa kuulla, että muukin koiraihminen on järkevä ja osaa priorisoida asioita.

Ja mitä tulee tähän, kun kaikki nyt vähättelevät sitä, että jos kerran häirittiin nukkuvaa koiraa, niin eihän se sitten ole paha... jos mun mies pelästyis unissaan, kun lapsemme menee hänen lähelleen ja paukauttisi tätä nyrkillä tauluun, niin tuskimpa asia menisi ohi sillä, että "no mutta se oli sen lapsen vika, kun kerran meni nukkuvan miehen lähelle..."

Mun oli pakko lopettaa imettäminen siinä vaiheessa, kun kuopus alkoi purra tissiä oikein kunnolla. Muutaman kerran yöllä rinnalla ollessaan puri oikein kunnolla ja mä heräsin siihen kipuun. Vaistomainen reaktio oli tarrata kivun aiheuttajaan. Pelästyin itsekin että saatan satuttaa lastani unentokkurassa ja siihen loppui yöimetys.

Eikä kysymys tässä asiassa ole enää siitä, että kun kerran tällä kertaa ei sattunut mitään.
Toisella kertaa ehkä sattuu. Mielestäni äiti tekee täysin oikein kieltäessään kyseistä koiraa ja sen omistajaa tulemasta lähellekkään lastaan.

Mä en ainakaan saanut aloittajan kirjoituksesta selkeää kuvaa siitä puriko koira lasta vai ei. Ensin kirjoitti että puri päähän, sitten kirjoitti että lapsi ehti väistämään kun koira "napsautti" silmän vieressä.

Mulle taas ei olis tullut mieleenikään lähteä lopettamaan meidän koiraamme, vaikka on monesti "napsauttanut" kun lapsia on ollut härnäämässä. Kun sen on kilometrin päähän huomannut, että koira ei ole edes yrittänyt purra, varoittamiseksi vaan mukamas purrut, eli napsauttanut hampaillaan vieressä. Aika järkyttävää olisi viedä koira siitä hyvästä piikille, ihan kuin koiralla ei olisi oikeuksia varoittaa jos ja kun sitä kiusataan.

Mielestäni koiraa ei kiusata, jos sen lähelle mennään. Nukkui se tai ei.

Mielestäni koiraa ei kiusata, jos sen lähelle mennään. Nukkui se tai ei.

Tätähän mä just mietinkin. Että menikö lapsi todella vaan lähelle, vai astuiko kenties vahingossa tassun päälle, rojahti niskaan tms. Aloittaja kirjoitti asiasta sen verran epämääräisesti, että sitä ei voi tietää. Eihän sekään tietty kiusaamista olisi, vaan inhimillinen vahinko. Samaten koiralta olisi sangen inhimillinen reaktio tuolloin "napsaista" ilmaa.

Harvinaisen typerästi toimittu sekä AP:n että koiranomistajan taholta. Ensinnäkin olisin pyytänyt vanhempiani kertomaan tälle koiranomistajalle, että ei nyt mielellään tulisi, kun lapsenlapsi on paikalla. Mun mielestä AP ei voi kieltää toista tulemasta muualle kuin omaan kotiinsa, mutta eipä ole tällä koiranomistajallakaan oikeutta uhkailla.

Muutenkin tuo alkuperäinen tilanne on ollut ihan absurdi, kuka ihme jättää oman koiransa valvomatta paikkaan, jossa on vauva? Koira on kuitenkin vain koira, eikä sen sielunelämää voi ihminen täysin ymmärtää. Kuitenkaan tuossa ei ollut kyse siitä, että koira olisi jotenkin hyökännyt vauvan päälle vaan osittain myös AP:n huolimattomuudesta.

Lisäksi ihmettelen suuresti, miksi tuollaisia asioita pitää alkaa jossain Facebookissa puimaan? Olisit nyt vaan ottanut henk.koht. yhteyttä ja kertonut mielipiteesi. Lisäksi millä tavalla siitä olisi ollut haittaa, jos koira olisi ollut pihalla ja te sisällä? Silloin vauvasi olisi ollut sinun valvonnassa ja koira omistajansa valvonnassa. Yhtä lapsellisia olette molemmat.

En voi käsittää ihmisiä, joitten mielestä on ihan OK jos koira meinaa purra, ja vielä vauvaa.. Joskus kyllä tuntuu että osa koira-ihmisistä on ihan pimeitä..
en minäkään. koira ihmiset on ihan kummallisia, täälläkin palstalla mammat on 90 prosenttisesti sitä mieltä, että jos koira on purrut lasta, niin ihan varmasti se purema on lapsen syytä

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24709196:
en minäkään. koira ihmiset on ihan kummallisia, täälläkin palstalla mammat on 90 prosenttisesti sitä mieltä, että jos koira on purrut lasta, niin ihan varmasti se purema on lapsen syytä

No ei se purema ole millään tavalla lapsen syytä, mutta ihan yhtä syyntakeeton se koirakin on. Vain vanhemmat ja koiranomistaja ovat syyllisiä ja tässä tapauksessa molemmat ihan yhtä paljon.

Eikä kysymys tässä asiassa ole enää siitä, että kun kerran tällä kertaa ei sattunut mitään.
Toisella kertaa ehkä sattuu. Mielestäni äiti tekee täysin oikein kieltäessään kyseistä koiraa ja sen omistajaa tulemasta lähellekkään lastaan.

Vaikka tässä tapauksessa ei ole ap:n huusholli?

Jos minä vastaavassa tilanteessa kulisin, että isoäitini (?) luona on käymässä joku koiran kanssa, johon en luota, menisin eri aikaan, enkä yrittäisi määräillä aikuisia ihmisiä.

Koira ei saa purra. Piste.

JONSERED: Olimme menneet paikalle pe-iltana, ja koira omistajineen oli tulossa sunnuntaina. Mieluusti olisin lähtenyt vauvan kanssa pois koiran tieltä, onhan nyt siskon kaverin koira vauvaamme, ensimmäistä lastenlasta, paljon tärkeämpi, mutta piti tosiaan odottaa toista siskoani _koira_näyttelystä koska olin luvannut viedä hänet kotiin. Ja jos jollekin jäi vielä epäselväksi, koira omistajineen asuu meihin verrattuna mummolassa ts. käy siellä viikoittain tai useamminkin, itse olimme siellä viimeksi heinäkuussa. Että tän kerran kun mentiin sinne olisin halunnu olla rauhassa, ilman ylimääräsiä häiriötekijöitä, mutta näköjään sekään ei onnistunut.

JONSERED: Olimme menneet paikalle pe-iltana, ja koira omistajineen oli tulossa sunnuntaina. Mieluusti olisin lähtenyt vauvan kanssa pois koiran tieltä, onhan nyt siskon kaverin koira vauvaamme, ensimmäistä lastenlasta, paljon tärkeämpi, mutta piti tosiaan odottaa toista siskoani _koira_näyttelystä koska olin luvannut viedä hänet kotiin. Ja jos jollekin jäi vielä epäselväksi, koira omistajineen asuu meihin verrattuna mummolassa ts. käy siellä viikoittain tai useamminkin, itse olimme siellä viimeksi heinäkuussa. Että tän kerran kun mentiin sinne olisin halunnu olla rauhassa, ilman ylimääräsiä häiriötekijöitä, mutta näköjään sekään ei onnistunut.

Tätätkään en olisi osannut lukea aiemmista viesteistä. :D Eli taidan pysyä alkuperäisessä kannassan: vaikea kommentoida, kun ei tiedä faktoja.

Mutta kommentoin kuitenkin, sillä niinhän kuuluu tehdä. :saint:

Molemmat puolustaa omaansa, omistaja lemmikkiään (joka ei ole tehnyt mitään väärää) ja äiti lastaan (joka sekin syytön). Ainoat jotka on mokanneet (vahtiminen lipsunut) tappelevat keskenään kuin pahaiset kakarat. Kannattaa pysyä kotoa niin kauan että oppii käyttäytymään, etenkin toisen kodissa.

Yhteistyössä