Tarhan tädistä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kotiäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kotiäiti

Vieras
Olen kotiäiti,jolla 3 lasta ja neljäs tulossa. 2 isompaa lastani ovat samassa tarhassa,eri ryhmissä. Vanhemman lapseni ryhmän tädit ovat mukavia ja keskimmäisenkin muut ihan ok,mutta YKSI..en tiedä onko tämä täti jokaiselle vanhemmalle yhtä tyly kuin minulle ja miehelleni,mutta se alkaa ärsyttämään jo meitä molempia. Keskimmäinen aloitti tarhassa elokuussa ja molemmat lapset ovat tarhassa 15pvänä/kk,joskus vähemmän. Ja syynä ei ole etten jaksa heitä kotona hoitaa vaan,koska ovat jo sen ikäisiä,että tarvitsevat kavereita ja erilaista toimintaa.

En pysty juttelemaan tämän kyseisen tädin kanssa kunnolla,kun hän jo asenteellaan antaa kuvan että tyyliin "ei voi sietää"..ei hymyile liioin,kun taas muiden tätien kanssa juttelen mistä milloinkin. Molemmat lapset ovat tarhassa hiljaisia/rauhallisia ja keskimmäinen ei ole uskaltautunut puhumaan siellä oikein kenellekkään,ainakaan tädeille. Kotona molemmat ovat normaaleja leikkisiä ja puhuvia lapsia.

Viime viikolla mieheni haki keskimmäisen tarhasta(vanhin oli kipeä)ja tämä täti oli ulkona lasten kanssa. Sanoi miehelleni,että päivä sujunut hyvin..ei vain tänäänkään ole puhunut mitään.Jotain yritti sanoa,mutta ei saatu sen piipityksestä selvää.
Aiemmin vein miehen tulo papereita syksyllä kun hänet lomautettiin ja tarhamaksuja piti tarkistaa..annoin paperit tälle tädille kopioitavaksi ja toimitettavaksi eteenpäin..hän kyseli töykeään äänen sävyyn,että väheneekö hoitopäivät nyt kun molemmat ovat kotona. Vastasin,että ei..koska ei lapset ole tarhaan alunperinkään tulleet siksi,että molemmat olisi töissä vaan siksi,että saavat välillä muuta toimintaa.
Miehen lomautus oli väliaikainen.

Tarhassa oli syksyllä valokuvaus. Menimme sinne koko perhe.Vanhimmalla oli samana päivänä hammaslääkäri joten se päivä ei ollut hänen tarhapäivä,ainoastaan kävi kuvissa ja keskimmäinen jäi tarhaan. Kysyin,että milloin isomman ryhmällä alkaa ryhmäkuva..sain vastauksen ja odottelimme siinä naulakoilla. Sitten tämä täti tulee kysymään,että mihin meidän nuorempi menee hoitoon kun vanhin menee hamppuun..että onko hän eräässä toisessa tarhassa..olin ihan tyhmänä et täh!! Sanoin et ei se ole tarhassa,että hoidan sitä kotona..ei hajuakaa mitä se ajo takaa..sit se kysy et missä se on sen ajan kun vanhin hampussa..sanoin että kanssani kotona kun mies vie isomman hamppuun..oli sit hiljaa. Siis,joko se oletti että me mennään kaksin viemään poika hamppuun,mut ei meiän sen takia tarvi yhtä hoitoon viedä..mukana kulkee muutenkin mun kanssa ja hoitelen välillä asioita kaikkien lasten kanssa,ei siis oo ongelma etten voi vaikka mennä pankkiin lasten kanssa tms. Muitakin juttuja tää täti on sanonu,mut en jaksa ees kaikkee kirjoittaa..

Tuntuu vaan,et ollaan joku ärsyke sille,vaikka ollaan ihan tavallinen lapsi perhe,vaikka kotiäiti olenkin.
Olen päättänyt ottaa asian puheeksi tämän tarhan johtajan kanssa.

Aamulla vein lapset tarhaan,oli sählinki aamu,toppahanskat kateissa ja löysin vintistä vähä isommat hätä varaksi. Kävely matkan keskimmäinen huusi,koko matkan ja tarhan pihassa oli lapsia jo pari jonossa lähdössä kirkkoon. Tämä täti oli lasten kanssa pihassa ja sanoin,että on huono aamulla toisella,et huusi koko matkan,että jaksaakohan se kävellä kirkkoon..tää vastaa vaan tylysti: jaa,a..se on sinun päätettävissäsi! Mistäs mä sen tiän jaksaako vai ei. Sit lisäs..tänne tarhalle ei jää ketään,että kaikki tulee kirkkoon..eli varmaankin suomeks,ota lapses takasin kotiin.
Sit tuli muita tätejä ja heti iloisina,moi pojat jne. Ja yks otti keskimmäisen heti hoidettavakseen ja koitti saada sen paremmalle tuulelle,ja selitin aamusen hässäkän hänellekin..ihan eri asenne hänellä.

Miten mä vaan aloitan sille johtajalle sanomaan siitä tädistä..kun en tiedä onko se vanin meille niin tyly vai kaikille...?

no voi olla että hän on vähän tylympi tapaus, onhan noita.
mutta voisko takana olla ihan pienen pientä ajatusta siitäkin, että itse siekin koet jossain hyvin syvällä pinnan alla niin sanottua syyllisyyttä kun lapset viet hoitoon vaikka olet kotona itse ? Enkä tarkoita tuota vittuilu mielessä.. vaan ihan kokemuksesta mietin.
Mulla oli esikoinen 5vuotiaana 12pvää/kk pk:ssa kun olin vauvan kans kotona ja tunsin siitä joskus "alemmuutta" ja huonoa omaatuntoa ja paskuutta :ashamed: ehkä osittain tänkin palstan takia kun täällä aina lytätään tuollaset ratkaisut.
ja vaikka siis ratkaisu olikin oikee, niin silti.

Joka päiväkodin jokaisessa ryhmässä tuntuu aina olevan se yksi, jolla on kissa pissinyt aamumuroihin, joka päivä.
Meillä on pojan ryhmässä myös tuollainen täti, vielä ryhmän lastentarhanopettaja.

Ei sinun ensimmäisenä kannata sitä tuoda esiin että epäilet olevan vain teille tyly, se on sen esimiehen itsensä otettava selvää mistä johtuu. Kerrot johtajalle että ette ole tyytyväisiä kyseisien henkilön käytökseen teitä kohti ja sanot että toivot että henkilön kanssa voitaisiin käydä läpi ihan käytössääntöjä kuinka tulisi olla ystävällinen yms. että tuohon ikään mennessä pitäisi alkeelliset käytöstavat olla ainakin asiakaspalveluihmisella olla hanskassa...

Ota asia puheeksi ensin tämän hankalan ihmisen kanssa vaikka se onkin vaikeaa. Mielestäni on kohteliasta, että hän saa ensin kertoa syynsä siihen miksi hän käyttäytyy kuvailemallasi tavalla. Voit myös kertoa hänelle suoraan miltä se sinusta ja miehestäsi tuntuu. Jos tilanne ei muutu, niin ota sitten yhteyttä hänen esimieheensä.

Aika tyly muija, toimii asiattomasti teitä kohtaan. Kantsii mennä jutteleen johtajan kanssa.
Mun oma mielipide on se, että on aika outoa, että teidän lapset on tarhassa, vaikka ootte miehen kanssa kotona. Mutta täti ei tietenkään saisi omaa mielipidettään näyttää, vaan tehdä työtään, josta saa palkkansa.

Voin kysyä itseltäänkin,mutta uskaltaakohan vastata rehellisesti..siis jos jotain on.

No ihan samassa asemassa kotiäitien lapset on,meillä vanhin arka ja pääsi muiden suosituksesta kuntouttavaan hoitoon,jotta ei ensi syksynä esikoulussa olis sitten niin arka isoissa ryhmissä.

En ainakaan itse halua,että lapseni joutuvat koulukiusatuiksi isompana koska ovat rauhallisia tai hiljaisia isommassa ryhmässä. Jos ne nyt olis kotona koko aika niin aika suuri harppaus olis mennä eskariin. Enkä millään pysty järjestämään yhtä monipuolista toimintaa kotona,mitä tarhassa saavat!

Täs nyt muutama asia mitä mä en ymmärrä:
-viihtyvätkö lapset tarhassa? Kun tulee ajatus, että tää täti ajattelee ett lasten ois parempi kotona
-miks te kaikki änkeette sinne kuvauspäivänä? Pk:ssa on silloin kova häslinki muutenkin. Ettekö olisi voinut viedä pojat päiväkotiin, hakea sitten kuvauksen jälkeen sen isomman hammaslääkäriin.
- ja toi kirkkohomma, jospa täti ajatteli että jotain erityiskohtelua toivot pojalle ja sanoi suoraan että jos ei jaksa kävellä kirkkoon parempi lähteä takaisin kotiin.

et ole voinut saada paikkoja vain sen vuoksi että tarvitsevat kavereita kun sen ikäsiä. Ja sinäkö makaat kotona ja tehtailet pentuja? Miksi et käy töissä vai oletko kentien täysin kouluttamaton....... häpeäisin jos olisin sinä. varmasti pvkodissa ihmettelevät kun lisää pentuja lykkäätte eikä puhettakaan et menisit töihin. Makaako isäkin pv kotona

Alkuperäinen kirjoittaja mietin:
-viihtyvätkö lapset tarhassa? Kun tulee ajatus, että tää täti ajattelee ett lasten ois parempi kotona
-miks te kaikki änkeette sinne kuvauspäivänä? Pk:ssa on silloin kova häslinki muutenkin. Ettekö olisi voinut viedä pojat päiväkotiin, hakea sitten kuvauksen jälkeen sen isomman hammaslääkäriin.
- ja toi kirkkohomma, jospa täti ajatteli että jotain erityiskohtelua toivot pojalle ja sanoi suoraan että jos ei jaksa kävellä kirkkoon parempi lähteä takaisin kotiin.

Just näin minäkin tulkitsin tädin käytöksen.

Niin ja en ole ainoa kotiäiti jolla isommat tuossa tarhassa. Ja olen itsekin ollut tarhassa töissä ennen lapsiani,eikä työkavereistani kukaan ollut tuollainen.

Enkä mielestäni koe huonoa omaatuntoa siitä,että olen kotona.Huonon omantunnon saisin,jos veisin 9kk ikäsen hoitoon ja menisin töihin. (Norimmaiseni ei siis ole 9kk,vaan kohta 2v) En vain itse ole sellainen,joka pystyy viemään pienen hoitoon. Nuo isommat on eriasia sinänsä kun saavat jo kaveraita sieltä ja ovat omatoimisempia jne.l.

Alkuperäinen kirjoittaja mietin:

Mulle tuli kanssa mieleen että nyt vähän väkisellä ymmärrät väärin mitä tämä ihminen sanoo.

Esim. tuo kirkkohomma. Sanot että mahtaakohan jaksaa kävellä kirkkoon. No, täti tietää että ei ole vaihtoehtoja kun kaikki on lähdössä joten sanoo että päätä itse jätätkö vai olisiko parempi viedä kotiin kun kerran on väsy. EIhän se tätikään tiedä sen paremmin kuin sinäkään.

Kuten kirjoitin: mieheni lomautettiin hetkellisesti,ei ole enään kotona! Ja olen kyllä koulut käynyt.

Olisin jättänytkin pojan tarhaan,kysyin,et sopiiko jos mies hakee et menevät siitä hamppuun niin,vastaus oli,että se luetaan sitten tarhapäiväksi jos on sen aikaa..siksi odotimme.

Ja kyllä,lapset eivät ole sanoneet,että ei halua tarhaan!! Tykkäävät olla siellä.

Eikä se,että saamme lapsia pitäs haitata muita.
Tarhapaikan saa jo ihan sillä perusteella,että tuon ikäset on oikeutettuja siihen..vanhin meni tarhaan vasta 4 vuotiaana,et kyllä se siihen asti on kotona hoidettu.

lastensuojelu asiakkaita olette varmasti ja yhteiskunnan elättejä. Vituttaa käydä töissä ja elättää teitä. Miksi et jää yh, nettoaisit vielä enemmän? Laskeppa. Ja ilmaiset pvkotipaikat niinkö?

Alkuperäinen kirjoittaja Kotiäiti:
Kuten kirjoitin: mieheni lomautettiin hetkellisesti,ei ole enään kotona! Ja olen kyllä koulut käynyt.

Olisin jättänytkin pojan tarhaan,kysyin,et sopiiko jos mies hakee et menevät siitä hamppuun niin,vastaus oli,että se luetaan sitten tarhapäiväksi jos on sen aikaa..siksi odotimme.

Ja kyllä,lapset eivät ole sanoneet,että ei halua tarhaan!! Tykkäävät olla siellä.

Eikä se,että saamme lapsia pitäs haitata muita.
Tarhapaikan saa jo ihan sillä perusteella,että tuon ikäset on oikeutettuja siihen..vanhin meni tarhaan vasta 4 vuotiaana,et kyllä se siihen asti on kotona hoidettu.
ei muuten löydy oikeille tarvitsijoille paikkoja kun kotiäiti vie ne. Muut saavat kuskata lapsiaan kauemmaksi hoitoon.

Hah...meiän lapset ei missään vaiheessa oo kärsiny mistään millä lastensuojelu puuttus meiän elämään. :)
Niillä on kunnon vaattet,ruokaa,paljon rakastavia ihmisiä lähellä jne. Enkä tee lapsia rahan takia..jotkut vaan sattuu saamaan ja haluamaan lapsia enemmän ja thats it!

Ite maksetaan talon lainat sun muut kulut,eikä ikinä olla käyty edes sossussa! Et revi siittä!

Alkuperäinen kirjoittaja Huh:
Miksi ihmiset tekee lapsia, kun eivät niitä jaksa hoitaa. Minne on kadonnut äidinrakkaus?

? joskus se hoitoonvienti on oikein loistava ratkaisu ja kertoo enempi siitä äidinrakkaudesta kuin se väkisin kotona hoitaminen. jos kotihoito on sarjaa "äibbä istuu koneella 24/7 ja lapset kattoo piirrettyjä ja syö roiskeläppäpitsoja joka päivä " ..

Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn että minkätuloiset ihmiset pystyy tähän?
Maksellaan kahden lapsen päivähoitomaksuja ja kolmatta hoidetaan kotona.
Miten isoa palkkaa mies repii kun elättää perheen, maksaa lainat ja laskut ja hoitaa päivähoitomaksutkin? Kai sun kotihoidontuki menee ihan siihen et kolme lasta pidät vaatteissa/leluissa/vaipoissa yms.?
En siis moralisoi mut kysyn kun en ymmärrä millasilla tuloilla tää on mahdollista?

No oisko se nyt ollut katastrofi jos esikoiselle olisi siitä hammaslääkäripäivästä tullut tarhapäivä??? Mun lapsi on myös 3pv viikossa päiväkodissa ja jos nyt sattuu menoa noille päiville niin se on voivoi, en ala päiviä vaihtelemaan. On ollut varmasti aika koomista kun ootte koko sakki siellä odottanut, äiti, iskä ja kolme lasta, ettei vaan tuu päiväkotipäivää...

Ja tottakai lapsilla on oikeus hoitopaikkaan, ja ihan hyväkin varmaan esikoiselle ainakin. Mutta outoja noi teidän jutut.

Yhteistyössä