Tarjoilija tilittää: pahimmat asiakkaat lapsiperheet, juopot, pikkupomot.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja burn out
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

burn out

Vieras
Samaan kastiin kaikki, helvetti. Ei mitään tapoja, vaaditaan erityiskohtelua ja ties mitä, ja siltikään ei edes oteta muita huomioon.

Sammutaan pöytään, örvelletään, vittuillaan, sotketaan joka paikka, vaunut jätetään tielle (miksi edes tuoda sisään pieneen kahvilla???), lapset saa juosta "ilostuttamassa" muita asiakkaita ja häiritä tarjoilijoiden työtä olemalla tiellä.

Lapsia pitäisi muka ihailla ja huomioida erikseen kassalla, jos ei niin tee, niin tulee pahaa silmää, kaikki pitäisi olla hankittu ja ajateltu lapsia silmälläpitäen. Jos ei ole, niin haukutaan huonoksi paikaksi, itsehän ei tietysti voi valita, missä käy. Rahaa menee aika paljon tärkeämpiinkin juttuihin, tiedoksi vain. Pöytä jätetäään kaameaan siivoon, parhaassa tapauksessa pöydästä voi löytyä vaikka kakkavaippa. Järkeä päähän, kiitos.Tämä siis lapsiperheistä ja juopoista.

Pikkupomot vittuilevat, ovat hemmetin tärkeinä, kokevat oikeudekseen tytötellä ja opettaa, pitävät tyhmänä, heittelevät rahaa kuin koiralle luita. Ja ihan kuin minun nyt pitäisi olla arvostuksesta soikeana kun näen Amexin.

Miten voi aikuiset ihmiset käyttäytyä niin huonosti? Nuorten käytöksessä (15-25) taas harvemmin valittamista.

Aargh! Haluan jo valmistua ja jättää nämä hommat.

• Tykkää
Reactions: chrissy
Taidatpa vähän liioitella nyt ! MInä en ole kertaakaan nähnyt kakkavaippaa missään, saati huonoa käytöstä. Taidat vain olla tavan katkeroitunut, eivät lapset ole sinulle mitään tehneet. Ja kylläs se on ihan kohteliasta hymyillä lapsille ja vaihtaa pari sanaa pienen kanssa, ei ihme jos äidit katsovat kieroon kun et tuollaista perusasiaa osaa. Kuulostat ilkeältä.

Alkuperäinen kirjoittaja lapsiperheellinen:
Taidatpa vähän liioitella nyt ! MInä en ole kertaakaan nähnyt kakkavaippaa missään, saati huonoa käytöstä. Taidat vain olla tavan katkeroitunut, eivät lapset ole sinulle mitään tehneet. Ja kylläs se on ihan kohteliasta hymyillä lapsille ja vaihtaa pari sanaa pienen kanssa, ei ihme jos äidit katsovat kieroon kun et tuollaista perusasiaa osaa. Kuulostat ilkeältä.

Ja itse taidat vähätellä. Sä et taida viettää noissa paikoissa tntikausia päivässä joka viikko. Itsekullekin tekisi erittäin hyvä toimia asiakaspalveluhommissa (vaikka sitten ravitsemusliikkeessä ) niin osaisi itsekin sen jälkeen käyttäytyä paljon paremmin. Myös ne pikkupomot.

Uskon. Jo asiakkaankin näkökulmasta tarjoilijan työ ei vaikuta kepeimmältä hommalta ja muistan itse asiakaspalveluajoilta, että etenkin tytöttely ja neuvominen oli yleistä. Ja jos ravintolassa ei ole erikseen leikkipaikkaa (kuten Rosso tms.), jossa voivat olla, niin silloin meidän lapset istuu pöydässä eikä juokse ympäriinsä. Ravintolaan on tultu syömään eikä riehumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja burn out:
lapset saa juosta "ilostuttamassa" muita asiakkaita ja häiritä tarjoilijoiden työtä olemalla tiellä.

Lapsia pitäisi muka ihailla ja huomioida erikseen kassalla, jos ei niin tee, niin tulee pahaa silmää

Tämä on niin raivostuttavaa. Miten joku oikeasti voi kuvitella, että juokseva ja kiljuva lapsi ilahduttaa jotakuta? Tai miksi työntekijän tulisi ihastella asiakkaan lasta. Pahaa silmää kyllä tuli, jos unohti katsoa hymyillen mukeloa. Olin jo autuaasti kerennyt unohtaa, mitä on olla kahvilassa töissä. Nyt sen taas muistin. Kiitos :D

Tämä on niin totta! Itse olen todistanut vaipan vaihtamisesta ruokäpöydässä, sekä löytänyt pöydän alustaa siivotessa sieltä leikatut varpaan kynnet... Hyi yrjö!

Alkuperäinen kirjoittaja Outis:
Joka ei ihmistä kestä, tehköön varastohommia.

Ahaa. Että asiakaspalvelijan pitää sun mielestä sietää asiakkaalta mitä hyvänsä? Ja asiakas saa kohdella ITSEÄÄN PALVELEVAA toista ihmistä törkeästi vain siksi että on sattunut valitsemaan "väärän" ammatin? Juu, mäkin olen koulutukseltani asiakaspalvelija ja huomasin ihmsen töykeyden ja törkeyden melko pian. Ala jäi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ahaa. Että asiakaspalvelijan pitää sun mielestä sietää asiakkaalta mitä hyvänsä? Ja asiakas saa kohdella ITSEÄÄN PALVELEVAA toista ihmistä törkeästi vain siksi että on sattunut valitsemaan "väärän" ammatin? Juu, mäkin olen koulutukseltani asiakaspalvelija ja huomasin ihmsen töykeyden ja törkeyden melko pian. Ala jäi.

Eli sä valitsit ne "varastohommat". Hyvä niin. On paljon sellaisia, jotka pitävät asiakaspalvelutyöstä ja jaksavat jopa hymyillä niille hellantelttusille, jotka jaloissa pyörivät. Kommenttini tarkoitus olikin juuri se, että jokainen tehköön niitä hommia, joita osaa. :p

Me ollaan monesti oltu perheenä ravitelissa ja ei kyl oo näkyny kakkavaippoja tai juoksevia lapsukaisia. Ei sitä tee meidänkään tenava eikä ikinä vaipatettu salin puolella. Ne tarjoilijat on kyl ihan itse jututtaneet poikaa ja huomioineet. Ehkei meidän kohdalle sitten osu noita riiviöitä ja käytöstavattomia.

neuvoisin sinua nousemaan tilanteen yläpuolelle ja korostetun ystävällisesti suhtautumaan ko asiakkaihin.
Olet kuitenkin palvelualalla!!
nämä pikkupomot sun muut yrittävät vain ärsyttää heittelemällä rahojaan, ja jos siitä otat nokkiisi olet juuri sopivaa kohderyhmää heille..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Eli sä valitsit ne "varastohommat". Hyvä niin. On paljon sellaisia, jotka pitävät asiakaspalvelutyöstä ja jaksavat jopa hymyillä niille hellantelttusille, jotka jaloissa pyörivät. Kommenttini tarkoitus olikin juuri se, että jokainen tehköön niitä hommia, joita osaa. :p

Ei se ole sen vähäisempää osaamista jos ei ihastele asiakkaan lasta tai ole mielissään jaloissa pyörivästä tenavasta. Ei asiakaspalvelijan tarvitse pitää sellaisesta, se ei ole hyvän työntekijän mitta. Käytöstapoja sen sijaan odottaisi asiakkailta edes jonkin verran.

Itse en huomioi vauvoja/lapsia juurikaan, mutta en ole töykeäkään. Käyttäydyn asiallisesti ja palvelen parhaani mukaan, mutta sekään ei aina riitä, joiltain äideitlä tulee heti pahaa silmää jos ei aloita älyvapaata lässytystä kassalla, johon äiti tulee vauvan kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja emäntä:
neuvoisin sinua nousemaan tilanteen yläpuolelle ja korostetun ystävällisesti suhtautumaan ko asiakkaihin.
Olet kuitenkin palvelualalla!!
nämä pikkupomot sun muut yrittävät vain ärsyttää heittelemällä rahojaan, ja jos siitä otat nokkiisi olet juuri sopivaa kohderyhmää heille..

Niin minä pyrinkin tekemään, ja ainoa asia mikä lohduttaa, on tieto siitä, että mun ei tarvitse tehdä tätä paskaa loppuelämääni:) Suomessa on vain ihme käsitys, että asiakaspalvelija olisi ikään kuin ihmisarvoton orja, jonka tehtävänä on toimia pahan päivän turhautumisten vastaanottajana ja toteuttaa kaikki mahdottomimmatkin toiveet. Asiakaspalvelijaa tulee myös kyykyttää ja nyrpeällä naamalla käskyttää aina, sillä he yrittävät kuitenkin huijata jollain tavalla, joten pitää pysyä tiukkana, tämän asiakkaat opettavat myös lapsilleen. Tervehtiminenkin on jo luksusta ja erityistä kohteliaisuutta.

Voi ap, tiedän tunteen. Tai ainakin lähelle. Ravintolassa en ole ollut töissä, mutta kaupan kassalla opiskeluiden ohessa sitäkin enemmän ja kyllä sitä saa kaikkea kuulla. Asiakkaat osaavat olla ihan käsittämättömiä ja monesti olen kyyneliä niellyt takahuoneessa. Esimerkiksi eräässä paikassa vakkariasiakkaana oli mieleltään sairas nainen. Yritin aina muistaa, että hän on sairas ja jättää haukut omaan arvoonsa, mutta ei se kivalta tunnu, kun haukutaan ihan kaikkea, henkilökohtaisuuksiin asti. Kun ikinä ei voi sanoa takaisin, tietenkään. Ei asiakaspalvelijan pitäisi kaikkea sietää. Ja se rahojen heittely... ja valitukset vaikkapa kauppaketjujen välillä, miten se toinen ketju on parempi ja Lidlistä saa tällä rahalla kuusi kassillista ruokaa. Ööö, no mene sinne Lidliin sitten?

Samoin sain kuulla aina tytöttelyä, irstaita iskuyrityksiä ja kommentointia ulkonäöstäni. Samoin se oli kummallista, kun työvaatteeni olivat minulle monta kokoa liian suuret ja näytin ihan koomiselta ne päällä ja sitten mammat utelevat, olenko anorektikko kun vaatteet noin roikkuvat (!). Minä siinä sitten naama punaisena selitän, että en ole, kiitos kysymästä. Ja koko jono takana tuijottaa kaula pitkällä. Ei asiakaspalvelija ole mikään näyttelyesine, jota saa vapaasti arvostella. En vaan voi käsittää.

• Tykkää
Reactions: Tepadj ja chrissy
Joo, asiakaspalvelija on ihan vapaata riistaa, ilman ihmisarvoa. Varsinkin nuori nainen. Ulkonäköäkin saa kommentoida ihan vapaasti. Mullekin tuli usein kommenttia mm. hiuksista ja kropasta: "Onko tuollainen tukka nyt muka hieno" tai "käännypäs, niin näen sut takaapäin", yök. Olen siis ollut kaupan kassana. Kerran töiden jälkeen tein ostoksia itselleni ja eräs mieshenkilö huomasi ostoksissani suklaalevyn, ja katsoi sitten asiakseen alkaa arvostella ravintotottumuksiani.

Ja yksi, mikä ei mulle ole ikinä mennyt jakeluun, on se, että miksi pitää antaa lapsen avata tuotteet jo ennen kassalle tuloa?Sitten isketään käteen limainen jätskipaperi, josta ei saa enää edes koodia, tai tunnista,mikä jäätelö on kyseessä. Sitten vedetään herneet nenään, kun pyydän hakemaan koodia varten samanlaisen altaasta. Tai sitten annetaan lapsen kuolata joku tuote huolella ja sitten koko kassahihna on kuolassa, naureskellaan vain päälle, että "se on kuule ihan puhdasta kuolaa". Huh.

Oma kohtaisesti pahimpia ovat olleet baarissa humalaiset +45 naiset, taksissa saman ikäiset naiset ja paskan tärkeät pikku-nilkki liikemiehet. Ruokaravintolassa sai murhaavia katseita jos Nico-Petteriä varoitti konttaamasta pöytien alla, sieltä kun voi vaikka löytyä lasinsirpaleita kokolattiamatolta...

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Me ollaan monesti oltu perheenä ravitelissa ja ei kyl oo näkyny kakkavaippoja tai juoksevia lapsukaisia. Ei sitä tee meidänkään tenava eikä ikinä vaipatettu salin puolella. Ne tarjoilijat on kyl ihan itse jututtaneet poikaa ja huomioineet. Ehkei meidän kohdalle sitten osu noita riiviöitä ja käytöstavattomia.
Suhteutetaanpa hieman tuota ravintolassa vietettyä aikaa. Kun sinä olet ravintolassa kuukaudessa vaikka yhden tunnin, on tarjoilija siellä 150 tuntia. Eikö siis olekin mahdollista että se tarjoilija näkee siellä vähän enemmän myös noita negatiivisia asioita?

Minä en ole asiakaspalvelutyössä mutta ymmärrän kyllä mitä ap tarkoittaa. Kyllähän mekin lapsillemme pyrimme opettamaan käytöstapoja mutta lapset ovat lapsia ja joskus villiintyvät. Toisinaan näkee kyllä ihan viidakon touhuakin joiltain lapsiperheiltä kun eivät välitä lastensa koheltamisesta mitään. Paskavaippaa en minäkään ole koskaan pöydillä nähnyt mutta en yhtään epäile etteikö niitä oikeasti olisi.

Kun yhtälöön lisätään vielä joidenkin huonot vitsit (tunnustan) niin kyllä varmasti vitutuskiintiö täyttyy työpäivän aikana kevyesti. Kännisten sössötykset ovat vähän niinkuin kirsikka kakussa ja piste iin päälle.

• Tykkää
Reactions: chrissy ja Tepadj
entinen tarjoilija olen kans ja paino sanalla ENTINEN!!

voin hyvin kyllä kuvitella:D no myyjänä tapaa kyllä yhtämoisia törppöjä ihan vaateliikkeessäkin, tosin ei humalaisia mutta ihmisiä jotka eivät kunnioita muita asiakkaita, ei henkilökuntaa saatikka kaupan omaisuutta.

Asiakaspalvelijathan ovat alinta kastia.. myyjän saa haukkua ihan pystyyn vaikka on tehnyt kaiken mihin oma pätevyys riittää ja kaupoillakin on omat säännöt mitä saa tehdä ja mitä ei. Sitä kaikki ei tajua.

tosta kakkavaippa pöydällä.. meilt o löytyny sovituksen roskiksesta paskavaippa, kusta ja paskaa sovituksesta, neuloja ja menkkaisia ja kusisia kalsareita sekä käytettyjä siteitä ja eikä olla mikää slummikauppa vaan osalla ei o mitää tapoja.

Yhteistyössä