Tarttuuko

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ainakin suurimmassa osassa tapauksista äidin elimistön kyseiseen flunssaan kehittämät vasta-aineet siirtyvät vauvaan maidon kautta eli vauva saa sitä kautta suojan.

Olen myös kuullut, että vasta-aineet suojaa lasta flunssalta, vaikka äiti imettääkin. Meillä toi ""teoria"" on nyt testissä, sillä mieheni kanssa ollaan flunssassa. Toivon todella, että vauva taudilta välttyy, ei meinaan ole kivaa tää sairastaminen =(

Rintamaito yksinään riittää normaalioloissa vauvan ravinnoksi. Rintamaito sisältää runsaasti proteiineja, vitamiineja ja vasta-aineita ja siinä on myös suolentoimintaa edistäviä aineksia. Äidinmaidon ravintoaine-, suola ja vitamiinikoostumus, valkuaisaine ja energiamäärät ovat vauvalle juuri oikeat, vain D-vitamiini puuttuu. Äidin ravitsemustila vaikuttaa rintamaidon koostumukseen. Rintamaidon rasvahappokoostumuksella on keskeinen merkitys imetyksen tarjoamaan immunologiseen suojaan. Äitien ravitsemuserot auttavatkin ymmärtämään, miksi rintaruokinnan suoja esimerkiksi allergiaa vastaan vaihtelee. Äidinmaidon vasta-aineet suojelevat vauvaa esim. virustartunnoilta. Äidin sairastama flunssa ei siirry vauvaan, jota imetetään.

Onkohan tuo tieto sitten täysin luotettava??

Meillä vauva nyt 7kk, josta 6kk täysimetyksellä ja edelleen osittaisimetyksellä. Itse olen sairastellut flunssaa useampaan otteeseen, samoin mies ja ollaan käyty kylässä, jossa flunssaa. Vauva on ollut koko ajan täysin terve. Eli meillä on vasta-aineet toiminu hyvin! Älä missään nimessä flunssan takia jätä imettämättä!

Ei flunssa ainakaan maidon bälityksellä tartu, jos sitä ajattelit!

Suojaamisesta taas: suojausta vähän liioitellaan, osittain äitien kannustamiseksi. Imetys suojaa vauvaa jonkin verran, eli vauva saa maidossa jonkin verran äidin elimistän kehittämiä vasta-aineita, muttei täysin.

Oma poikani, nyt 13 kk, vielä imetän, ei oikeastaan ole ollut koskaan vakavammin kipeänä ennen nyt tätä rotavirus-vatsatautia. Mulla on siis ollut flunssaa välillä ja isälläänkin, mutta pojalla vain lievä nuha ja ärtyisyys, ei edes kuumetta. Helpolla ollaan päästy sikäli.

Olen ajatellut, että kai se imetys vähän auttaa. Mutta toisaalta monilla tutuillani imetyksestä huolimatta on ololut korvakierteitä, kurkunääntulehduksia, kuukausia kestävää yskää ja vaikka mitä :(

No meillä vauva sai flunssan ja pian minäkin sairastuin siihen ja imetän. Vauva on 6kk. Tosin flunssasta ei ehkä voi puhua, sillä oli vain nuhaa, ei kuumetta, eikä yskää.

Näyttää siltä, että vauva oli saanut flunssan ensin ja tartutti sitten minut ja isin :)

Kaikki flunssat mitä minulla on ollut ensin, eivät ole siirtyneet vauvaan ollenkaan.
Kyllä suojaa on maidosta. Luulen, että vauva olisi muuten saanut kuumeenkin.

Yhteistyössä