Tarviiko lähteä sairaalaan jos supistukset on säännöllisiä, muttei kipeitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Olen ensisynnyttäjä ja supistuksia tulee 2 minuutin välein. Tai en tiedä onko supistuksia, sellaista aaltoilevaa polttelua selässä, mahassa ja alapäässä. Viikkoja 40+2. Supistuksia tullut vasta n. tunnin verran, aiemmin tuli 4 minuutin välein ja nyt n. 10 minuuttia tullut 2 min välein. Noiden aikana on vaikea hengittää.

soita synnärille ja pian.... ne neuvoo mitä tehdä ja miten seurata. voit myös ottaa kaks panadolia ja odottaa puoli tuntia, jos tunne lakkaa, jää kotiin, jos jatkuu, synnytys on käynnissä :) onnea joka tapauksessa!!

Jaa-a, vaikea sanoa. Niin sitä sanotaan, että sitten kannattaa lähteä sairaalaan, kun ei pysty kivun takia enää olemaan kotona, MUTTA tosiasia on myös se, että joillakin harvoilla naisilla se synnytys ei ole niin kamalan kipeä. Jos jatkuu noin tiheästi vielä tunnin, niin kyllä mä lähtisin sairaalaan. Kotiin ne laittaa, jos turhaan tulee.

Mulla supisteli varmaan 12h säännöllisesti ilman kipuja. Ja soittaessani sanottiin, että niin kauan ole kotona kun kestät olla kotona ja että ei se vielä synny kun pystyt puhua... sit kun alko kivuliaat supparit niin kyl tiesi että tosi kyseessä, auts.

Mut soita ja kysy...

[QUOTE="hei";24452960]Soita synnärille ja kysy sieltä[/QUOTE]
Näin juuri. Mun esikoiseni synnytys kesti 12 tuntia. Jos olisin odottanut kivuliaita supistuksia, tyttö olisi syntynyt synnytyssalin sijasta taksiin.

Mulla itsellä oli viiden synnytys sellanen, että epäsäännöllisten supistusten jälkeen supistukset kyllä säännöllistyi ja kipeytyikin, mutta ne oli hassuja niin, että kun odotti sen pahimman kipuhuipun olevan juuri tulossa, niin se supistus loppui ikään kuin kesken. Mentiin kuitenkin sairaalaan ja vähän nolostellen kävin makuulleni sisätutkimusta varten, että pistääköhän kotiin, niin yllätys oli suuri, kun kätilö sanoi, että 8-9 cm auki ja kalvorakko pullistelee.
Poika oli lopulta väärässä asennossa minkä takia ei laskeutunut ja jouduttiin vetään imukupilla. Oonkin miettinyt voiko ne kesken jääneet supistukset johtua siitä...

Mulla supisteli kolme päivää ei-kipeästi. Soitin sairaalaan. Sanoivat, että tule vasta sitten, kun et mitenkään pysty enää olla kotona. Kun menin viimein sairaalaan, olin 5 cm auki.

[QUOTE="vieras";24453184]varsinki ensisynnyttäjänä kävisin näytillä.sitä ei tiiä koska syntyy.voi olla että kipiät supparit alkaaki vasta kuhan veet menee ja sitte onkin jo kiire.[/QUOTE]

ei vesien menon jälkeen mitään kiirettä ole, omat muksuni syntyi 33-35h vesien menon jälkeen.

[QUOTE="vieras";24453214]ap:lla taitaa silti olla jo kipeitä suppareita jos ei pysty kunnolla hengittämään...[/QUOTE]

Kipeitä supistukset on vasta silloin, kun niiden kanssa ei enää pysty olemaan. Se oli mun mielestä kuvaava neuvo.

[QUOTE="leppis";24453264]Kipeitä supistukset on vasta silloin, kun niiden kanssa ei enää pysty olemaan. Se oli mun mielestä kuvaava neuvo.[/QUOTE]
Ja mulla kesti esikoisen kanssa kipeiden supistusten alkamisesta 4 minuuttia siihen, kun tyttö oli tässä maailmassa. Taksimatkakin kesti jo 12 minuuttia, joten taksiin olisi syntynyt, jos olisin jäänyt kipuja odottelemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24453318:
Ja mulla kesti esikoisen kanssa kipeiden supistusten alkamisesta 4 minuuttia siihen, kun tyttö oli tässä maailmassa. Taksimatkakin kesti jo 12 minuuttia, joten taksiin olisi syntynyt, jos olisin jäänyt kipuja odottelemaan.

Niin. Vaikea varmaan antaa mitään yleisohjetta. Yleensä ensisynnyttäjlilä kestää synnytys aika kauan...

Minä taisin luottaa kelloon ja menin sairaalaan, vaikkei vielä kipeitä supparit olleetkaan. Tosin mulla oli myös neuvola aika, ja terkka sano tutkimuksen jälkeen, että pitää alkaa hipsiä sairaalalle päin. No, ensimmäisellä kerralla ne käännytti. Ja toisella otti sisään. Mutta olis silti pitänyt vielä jäädä kotiin. Harmitti kun sitten kiireellä yrittivät saada synnytyksen etenemään nopeammin. Itse uskon, että tämä vaan teki siitä hitaamman ja "epäonnistuneen". Lopuksi kun jouduin sektioon.

[QUOTE="leppis";24453347]Niin. Vaikea varmaan antaa mitään yleisohjetta. Yleensä ensisynnyttäjlilä kestää synnytys aika kauan...[/QUOTE]
Ja vaikka kestääkin, ihmisillä on hyvin erilainen kipukynnys. Kesti mullakin synnytys about 12 tuntia, mutta vain 4 minuuttia mulla oli kipuja. Ja synnytin siis luomuna ilman mitään kivunlievitystä.

[QUOTE="leppis";24453407]Mihin on kadonnu ihmisten vaistot? Kyllä mä ainaki jotenkin tiesin, milloin on oikea aika lähteä.[/QUOTE]

Jaa-a, mulla on kuudes synnytys edessä ja en edelleenkään tiedä milloin pitäs lähteä. Esikoisesta olin lähes pari kuukautta ajoittain niin KIPEÄ ja supisteli SÄÄNNÖLLISESTI 12 tuntiakin yhteenmenoon, että olisin voinut pari kolme kertaa vkossa lähteä synnyttämään jos ohjeita olisin noudattanut. Juu ja sairaalassa olin tosiaan 8 ensimmäistä tuntia synnytyksestä yhtä kipeä kuin kotona noita episodeja..että en olis tiennyt kotoa lähteä, jos en olisi muuten ollut sairaalassa. Tässä yksi esimerkki näistä mun synnytyksistä.

[QUOTE="leppis";24453407]Mihin on kadonnu ihmisten vaistot? Kyllä mä ainaki jotenkin tiesin, milloin on oikea aika lähteä.[/QUOTE]
Mä taas olin esikoisen kohdalla ihan varma, että käännyttävät mut synnäriltä takaisin kotiin. Soitin synnärille viiden aikaan iltapäivällä ja supistuksia oli tuolloin ollut reilun tunnin ajan parin minuutin välein. Radiosta kuitenkin tuli illalla yksi kuunnelma ja halusin kuunnella kotona sen. Vasta klo 21 jälkeen soitin taksin, mutta silloinkin olin siis varma siitä, että synnäri käännyyttää mut takaisin kotiin. Eipä käännyttänyt vaan vietiin saliin. Nukuin seuraavat 6 tuntia ja sitten tuli kätilö herättämään, että nyt pitäisi kuulkaa rouva alkaa ponnistamaan. Kivun suhteen ihmiset ovat hyvin erilaisia ja siksi mun mielestä ei ole aina hyvä käyttää kipua mittarina.

Yhteistyössä