Tarviiko vauva (10kk+) vettäkin,eikö maito riitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Oikeesti,tuli mieleen tosta yhestä jutusta..tarviiko vauvalle antaa vettäkin? mulle ei oo ikinä esim.neuvolassa sanottu että tarvis? pitääkö se keittää vai käykö hanavesi? ja paljonko vauvan pitäisi juoda päivässä?

ei nuo meidän 3 lasta ole vauvana vettä saaneet, eivätkä edes osanneet juoda vaikka oisi tarjottukin. maitoa joivat janoonsa vauvana. enkä varmaan tälle neljännellekään anna vettä enneku ite tahtoo.

kyllä mä oon antanut vettä ihan syntymästä asti. Esim. Maidon jälkeen huikka, että saa suun huuhdottua. Ja aina silloin tällöin pieniä määriä. Kesähelteellä oon sit ollu tarkempi ja tyrkyttänyt useemmin vettä..

Saattaahan vauvalla olla jano! Kesällä ja vaikkapa kylvyn jälkeen oon usein antanu vettä. Eikä vettä tarvitse enää keittää kun jo kiinteitä syö. Muistaakseni itse keitin vedeb 6 kk asti.

Mun 6 vkonen saa muutamia lusikallisia vettä päivässä ihan vaan kovaan mahaan.Pehmittää vähän kakkaa kun ei oo niin tiukkaa tavaraa, vesi annetaan ruuan jälkeen ja ihan lusikallinen ettei turhaan vie tilaa maidolta.

En tiedä tarviiko, mutta meillä on jano- ja ruokajuomanaj (mukista) ollut käytössä vesi tuossa iässä kun ei vielä lehmänmaito poika juonut. Tissillä kerkesi käydä hätäsen päivällä kääntymässä ja tissittely olikin illan/aamun juttuja ja tarttihan toi päivälläkin jotain mitä härpätä janoonsa.

Oon antanu vettäkin. Varsinkin kesähelteillä ja kiinteiden kanssa. Janoon parempaa kuin maito. Ja esim Espoossa niin hyvä vesi, että en oo ees keittäny. Paitsi ihan ekoilla viikoilla oman melenrauhan vuoksi.

Kyllä meillä ainakinon janojuomaksi tarjottu. Monesti menee vettä vielä kunnon huikat, vaikka just olis tissistä tullu täyteen. Eli vauvaakin voi janottaa, vaikka olis just ottanu maitoa mahantäysin.

Mä oon antanut ihan pienestä asti, mutta ekat 3kk vaan lähinnä hikkaan. Kun hikka oli usein ja tytöllä meni ihan hermot ja kiukkus vaan. Kun otti kulauksen vettä niin hikka hävis saman tien ja parempi mielikin samalla.

Sitten 3kk iässä (samalla kun soseet aloitettiin) aloin antaan vähäsen ruokajuomana, siis ruuan jälkeen pari hörppyä että suu huuhtoutuu ja kakka ei ole niin kovaa.
Nykyisin kun on jo 7kk, juo monesti ihan janoonsa kylmää vettä, jos on esim. kovasti touhunnut lattialla pitemmän ajan. Välillä neitille vaan tulee jano, eikä maito sillon kelpaa koska sehän on vauvalle ruokaa ;) Vesi sitten kelpaa ja ihan huoletta olen antanut.

Keitin veden siihen asti kun alkoi syömään soseita.

kyllä mun mielestä tuon ikäiselle voi jo alkaa tekeen niin et maitoa vain ruualla ja sit muulloin vettä, ei tee hyvää hampaille jos joka väli saa maitoa.
eikä tarvi keittää.

Yhteistyössä